• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 10.9°C / 14.5°C
    1 BF
    92%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.0°C / 13.6°C
    4 BF
    85%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 14.8°C
    4 BF
    75%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    1 BF
    62%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    12°C 11.3°C / 11.9°C
    5 BF
    76%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 8.5°C / 9.8°C
    2 BF
    94%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.4°C / 6.2°C
    2 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.7°C / 11.7°C
    2 BF
    82%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.7°C / 15.8°C
    3 BF
    88%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 15.1°C
    1 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.3°C / 14.8°C
    2 BF
    94%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    5 BF
    88%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    4 BF
    77%
  • Λάρισα
    Ασθενής ομίχλη
    8°C 7.9°C / 8.9°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 8.5°C / 11.7°C
    2 BF
    90%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.7°C / 17.8°C
    2 BF
    82%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.1°C / 13.8°C
    2 BF
    87%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 11.3°C / 13.3°C
    4 BF
    76%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.2°C / 12.8°C
    3 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.2°C / 5.2°C
    1 BF
    92%
Φωτογραφία από τις πρόβες (αριστερά) και ο σκηνοθέτης (δεξιά) © Spyros Perdiou

Passport: ένα έργο διαμαρτυρία για τα ανθρώπινα δικαιώματα μας θυμίζει την προσφυγιά

  • A-
  • A+

Με το διαβατήριο στο χέρι. Ή έστω ταξιδιωτικά έγγραφα. Ό,τι μπορούσε να σωθεί από το ακούσιο φευγιό. Μακριά από τον όλεθρο. Δεν είναι μια σκηνή από τη σύγχρονη οδύσσεια των προσφύγων στην Πέτρου Ράλλη, το Κέντρο Αλλοδαπών Αττικής. Ούτε από σε ένα στρατόπεδο ανέστιων από αυτά τα κλειστά, κέντρα διαλογής τα λένε τώρα, στα νησιά και την ενδοχώρα. Αυτούς τους καταυλισμούς όπου τα παιδιά δεν μπορούν να ζωγραφίσουν το μέλλον και εκδηλώνουν τάσεις αναχωρητισμού, δεν θέλουν ούτε να μιλάνε...

Όμως η προσφυγιά στην Ελλάδα έχει κι άλλη πλευρά. Όχι τώρα που είναι χώρα ας πούμε ...υποδοχής. Αλλά έχει και τη δική της ιστορία προσφυγιάς. Παγκόσμια μέρα Προσφύγων σήμερα, 20 Ιουνίου, και ο σκηνοθέτης Μάνος Καρατζογιάννης («Για την Ελένη», «Μάρτυρες των Αθηνών», «Μελίνα Στοπ Καρέ -- αναζητώντας τη σύγχρονη ελληνικότητα», «Φύλακας μιας Επανάστασης»), με αφορμή τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή, έχοντας ως βασικό δραματουργικό εργαλείο τη μνήμη και την προφορική μαρτυρία ως αδιάψευστη ιστορική καταγραφή συνθέτει το «Passport»: ένα πρωτότυπο αυτό κείμενο «για να θυμίσει στον Έλληνα τους δεσμούς του με την προσφυγιά και μια διαμαρτυρία για τα ανθρώπινα δικαιώματα». Το έργο παρουσιάζεται τη Δευτέρα στις 20.00, στην πλατεία Κοτζιά του Δήμου Αθηναίων.

 Περί τίνος πρόκειται;

«Σε ένα δημόσιο χώρο γυναίκες ηθοποιοί που έχουν καταγωγή από την Ουκρανία, τη Συρία, την Κύπρο, τον Πόντο, την Αρμενία και τη Σμύρνη αφηγούνται την προσωπική τους ιστορία που συναντά το δράμα και την περηφάνια ενός ολόκληρου λαού. Του λαού τους που ζητά την αναγνώριση. Του λαού τους που νοσταλγεί τις χαμένες πατρίδες. Στη διανομή συμμετέχουν καταξιωμένες ηθοποιοί που κατάγονται από τους μαρτυρικούς αυτούς τόπους.

Ήθελα να γίνει μια παράσταση που να προσεγγίζει τον πρόσφυγα ευρύτερα. Έξω από τα «στενά σύνορα» της προσωπικής του ιστορίας, ώστε να αναδειχθεί η αξία του προσφυγικού ζητήματος διαχρονικά, σφαιρικά. Έτσι, ξεκίνησα την αφήγηση από τη δοκιμαζόμενη, στις μέρες μας, Ουκρανία και συνέχισα με τη Συρία, την Κύπρο, τον Πόντο, την Αρμενία μέχρι και τη Σμύρνη, όπου φέτος συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή. Μέσα από τη διαδρομή όλων αυτών των εθνών ανά διαφορετικές χρονικές περιόδους, ο θεατής μπορεί να συναισθανθεί ευκολότερα το δράμα των προσφύγων και να κατανοήσει πως ανά πάσα στιγμή μπορεί και ο ίδιος να βρεθεί στη θέση τους. Αυτός είναι και ο σκοπός του εγχειρήματος: Να θυμίσει, δηλαδή, στον Έλληνα τους δεσμούς του με την προσφυγιά, ανήμερα της παγκόσμιας ημέρας, σ’ έναν ιστορικό χώρο όπως η Πλατεία Κοτζιά-Εθνικής Αντιστάσεως, και να κινητοποιήσει ξανά την αλληλεγγύη του. Άρχισα, λοιπόν, να συλλέγω μαρτυρίες και μετά να τις επεξεργάζομαι δραματουργικά, λαμβάνοντας υπόψη ζητήματα που αφορούν και τη σύγχρονη γυναίκα, όπως ο βιασμός και η κακοποίηση, μια και στο κέντρο της δραματουργίας μας βρίσκεται η γυναίκα».

 Πρόκειται για τα βιώματα των ίδιων των ηθοποιών;

«Οι έξι γυναίκες ηθοποιοί δεν έχουν προσωπική μνήμη. Όμως κάτι κυλά μέσα τους, φέρουν έναν κόσμο από τις μανάδες τους και τις γιαγιάδες τους, ως συνέχεια της ίδιας της ζωής, σε πείσμα των πολέμων και των δεινών που προκαλούν οι εκάστοτε μηχανισμοί της εξουσίας σε διάφορες ιστορικές περιόδους. Αυτή η βαθύτερη σχέση των ηθοποιών με την ιστορία που αφηγούνται μάς προκαλεί αβίαστα έναν λυγμό, που μας επιτρέπει να ξεπεράσουμε τα οποιαδήποτε στεγανά μας και να τις ακούσουμε καλύτερα. Μέχρι, τέλος, να τραγουδήσουμε όλοι μαζί τα τραγούδια της πατρίδας τους».

● Πείτε μας για τη συνεργασία σας μαζί τους, πώς ήταν οι πρόβες με επαγγελματίες που κατάγονται από τόσο διαφορετικά μέρη με κοινό γνώρισμα την προσφυγιά.

«Με τη Μαρία Ζορμπά και τη Ραφίκα Σαουίς έχω συνεργαστεί στο παρελθόν στο «Σ’ εσάς που με ακούτε» της Λούλας Αναγνωστάκη και στη «Φαίδρα» των Ευριπίδη, Ρακίνα, Σενέκα σε μετάφραση του Στρατή Πασχάλη. Με τις υπόλοιπες ηθοποιούς (Ρομίνα Κατσικιάν, Ανδριάνα Νεοκλέους, Έλενα Μαρσίδου και Αναστασία Μιροσνιτσένκο) συνεργάζομαι για πρώτη φορά. Και με τις έξι όμως ηθοποιούς η συνεργασία μας ήταν δημιουργική και εποικοδομητική.

Σχετικά με τη διαδικασία των προβών, μια και το έργο διαπλέκει το ατομικό με το δημόσιο, προσπάθησα να δουλέψω με τις ηθοποιούς προσωπικά, καλλιεργώντας τους όμως το συλλογικό πνεύμα ως κάτι που λείπει από τη σημερινή εποχή, αν και στις μέρες μας είναι τόσο απαραίτητο».

Info: Passport. Κείμενο - σκηνοθεσία: Μάνος Καρατζογιάννης. Ερμηνεύουν (με σειρά εμφάνισης): Αναστασία Μιροσνιτσένκο, Ραφίκα Σαουίς, Ανδριάνα Νεοκλέους, Έλενα Μαρσίδου, Ρομίνα Κατσικιάν και η Μαρία Ζορμπά. Μουσική: Κώστας Νικολόπουλος
Πλατεία Κοτζιά 8 μ.μ., Δευτέρα 20 Ιουνίου. Σάββατο 2 Ιουλίου, 8 μ.μ. στο Φεστιβάλ Ρεματιάς στο Χαλάνδρι. Είσοδος ελεύθερη.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
Σαραγήνη: Τελευταίες τέσσερις παραστάσεις
Είναι μια παράσταση χορού και ίσως σε αυτή την περίπτωση να μη χρειάζονται πολλά λόγια. Όμως ο τίτλος της «Σαραγήνη» σαν να σε προσκαλεί να την αποκρυπτογραφήσεις.
Σαραγήνη: Τελευταίες τέσσερις παραστάσεις
ΘΕΑΤΡΟ
«Το βασικότερο, να αντιστέκεσαι»
«Ο καθένας πεθαίνει μόνος του», του Χανς Φάλαντα ► Στο Studio Mαυρομιχάλη ο Φώτης Μακρής και οι συνεργάτες του ανεβάζουν μια δραματουργική απόδοση του εμβληματικού μυθιστορήματος του «καταραμένου» λογοτέχνη...
«Το βασικότερο, να αντιστέκεσαι»
ΘΕΑΤΡΟ
«Αρχετυπικός» Διαλεγμένος αλλά και πάντα επίκαιρος
Οι Δημήτρης Αγαρτζίδης και Δέσποινα Αναστάσογλου ανεβάζουν, για δεύτερη χρονιά, ένα εμβληματικό θεατρικό του σύγχρονου νεοελληνικού ρεπερτορίου, που είχε περισσότερα από 20 χρόνια να ανέβει στη σκηνή.
«Αρχετυπικός» Διαλεγμένος αλλά και πάντα επίκαιρος
ΘΕΑΤΡΟ
Προετοιμάζοντας τα μικρά για το «μεγάλο» θέατρο
Έργα ευέλικτα, αφού μπορούν να παίζονται στη θεατρική σκηνή, σε παραστάσεις σε σχολεία, αλλά και ιδιωτικούς χώρους και που απευθύνονται σε όλο τα φάσμα της ανηλικότητας.
Προετοιμάζοντας τα μικρά για το «μεγάλο» θέατρο
ΘΕΑΤΡΟ
Με δύναμη από τη Λάρισα
Με την καλλιτεχνική διεύθυνση της Κυριακής Σπανού το ιστορικό ΔΗΠΕΘΕ ετοιμάζεται να ταξιδέψει, προσκαλεσμένο, μέχρι την Κίνα και το Βιετνάμ μεταφέροντας στις αποσκευές του το νέο έργο του Ανδρέα Φλουράκη «Τα...
Με δύναμη από τη Λάρισα
ΘΕΑΤΡΟ
Ενα «πειραγμένο» βλέμμα στα κακά και τα στραβά της μοίρας μας
Με ένα σχόλιο για τις ενδοοικογενειακές σχέσεις μιας εύπορης οικογένειας γύρω από την εγκυμοσύνη της Λεονί, αλλά και για τα ήθη και τις αξίες της αστικής κοινωνίας, στις αρχές του 20ού αιώνα, για να προβάλλει...
Ενα «πειραγμένο» βλέμμα στα κακά και τα στραβά της μοίρας μας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας