• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.2°C / 13.4°C
    2 BF
    81%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 9.8°C / 12.8°C
    3 BF
    87%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 12.7°C / 14.9°C
    3 BF
    72%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 9.4°C
    1 BF
    92%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.6°C / 9.9°C
    3 BF
    81%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.6°C / 10.4°C
    1 BF
    97%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 6.4°C / 6.8°C
    0 BF
    94%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    1 BF
    84%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.2°C / 15.8°C
    3 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 11.8°C / 12.9°C
    3 BF
    88%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 14.4°C
    4 BF
    66%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    2 BF
    67%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.6°C / 15.6°C
    3 BF
    85%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 11.7°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 11.5°C / 13.3°C
    0 BF
    84%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.8°C / 16.0°C
    4 BF
    74%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 10.8°C / 13.2°C
    1 BF
    81%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.6°C / 11.6°C
    0 BF
    71%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.3°C / 13.4°C
    1 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 7.2°C / 7.2°C
    1 BF
    93%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η αυθεντική εκδοχή του διασημότερου «Υποκριτή»

  • A-
  • A+
Από απόψε έως και το Σάββατο παρουσιάζεται, ενταγμένος στο Φεστιβάλ Αθηνών και με αφορμή τα 400 χρόνια από τη γέννηση του Μολιέρου, ο «Ταρτούφος» με τη σκηνοθεσία του σπουδαίου Βέλγου Iβο βαν Χόβε, με την Comédie Française και κυρίως με την αποκαταστημένη πρώτη εκδοχή του έργου.

Δεν είναι μόνο ο «Ταρτούφος» του, αλλά και ο ίδιος ο Μολιέρος που έχει «γραφτεί» και «ξαναγραφτεί» από τους μελετητές του έργου και της ζωής του ήδη από τον 17ο αιώνα και έως σήμερα. Αυτό καταλάβαμε από τη διάλεξη του Ζορζ Φορεστιέ προχθές στο Γαλλικό Ινστιτούτο. Ο ίδιος είναι ομότιμος καθηγητής γαλλικής λογοτεχνίας στη Σορβόνη, ιστορικός του θεάτρου και βαθύς γνώστης του έργου του Μολιέρου, επιμελήθηκε τα Απαντα σε νέα έκδοση και είναι ο πρώτος που αποκατέστησε το κείμενο του «Ταρτούφου», όπως αυτό είχε γραφτεί, πριν την απαγόρευσή του. Αυτή την εκδοχή μάλιστα που αποκατέστησε ο Φορεστιέ με τη συνεργασία της συναδέλφου του Ιζαμπέλ Γκρελέ θα παρουσιάσει από σήμερα και έως το Σάββατο 18/6, ο έτερος, καινοτόμος και δημοφιλής Βέλγος σκηνοθέτης Iβο βαν Χόβε, στην παράσταση «Ταρτούφος ή ο υποκριτής», στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, στον κατάμεστο χώρο Δ΄ (όλα τα εισιτήρια έχουν εξαντληθεί) της Πειραιώς 260.

Ο Βαν Χόβε συμπράττει με την Comédie Française και επέλεξε να ανεβάσει την πρώτη εκδοχή του «Ταρτούφου», δίχως τις αλλαγές που αναγκάστηκε να κάνει μετέπειτα ο Μολιέρος - κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά εδώ και 350 χρόνια. Φυσικά, η παράσταση έχει ήδη παιχθεί στη Γαλλία και αλλού, αλλά στην Ελλάδα έρχεται τώρα για πρώτη φορά, με τη μουσική μάλιστα που έγραψε ο βραβευμένος με Οσκαρ Αλεξάντρ Ντεσπλά.

Δεν είναι δυνατόν να προσεγγίσουμε τη συγκεκριμένη παράσταση, δίχως να γνωρίζουμε τα πάθη και τις περιπέτειες του ίδιου του έργου αλλά και του συγγραφέα του. Ο Μολιέρος (καλλιτεχνικό ψευδώνυμο του Γάλλου θεατρικού συγγραφέα και ηθοποιού Ζαν-Μπατίστ Ποκλέν) γεννήθηκε το 1622 και έζησε την εποχή του Λουδοβίκου ΙΔ’, γνωστού και ως «Βασιλιά Ηλιου», στα χρόνια του οποίου χτίστηκαν και οι Βερσαλίες. Καθώς μάλιστα ο πατέρας του ήταν βασιλικός διακοσμητής, ο ίδιος προοριζόταν για θαλαμηπόλος του βασιλιά. Ωστόσο, σπούδασε νομική, αλλά η μεγάλη του αγάπη ήταν το θέατρο.

Θεατρικά έργα

Παρά τις αντιρρήσεις του πατέρα του (η μητέρα του είχε πεθάνει όταν ήταν 10 ετών) ο ίδιος έγραψε πολλά θεατρικά έργα αλλά και κωμωδίες με μπαλέτο (όπως συνηθιζόταν τότε). «Ακριβώς επειδή ο Μολιέρος πάντοτε υπήρξε ένα σύμβολο για τη Γαλλία και ήταν εξαιρετικά δημοφιλής και εν ζωή, μετέπειτα μελετητές έγραφαν ότι με τον θίασό του έπαιζε παντού, ακόμα και σε στάβλους ή σε δρόμους του Παρισιού, ακριβώς για να του αποδώσουν έναν λαϊκό χαρακτήρα», είπε ο Ζ. Φορεστιέ. «Ωστόσο αυτό δεν ίσχυε. Οι θίασοι του Μολιέρου έπαιζαν μόνο σε σφαιριστήρια της εποχής και σε παλάτια». Πράγματι ο Μολιέρος (πήρε αυτό το ψευδώνυμο, καθώς ήταν και ηθοποιός και τότε το επάγγελμα αυτό θεωρούνταν ατιμωτικό για την οικογένεια) είχε δικό του θίασο και από το 1664 είχε γίνει και διευθυντής του θεατρικού θιάσου του βασιλιά. Εκείνο τον Μάιο, διοργάνωσε μια μεγαλειώδη γιορτή στους κήπους των Βερσαλιών με τέσσερα δικά του έργα: την Πριγκίπισσα της Ηλιδας, τον Γάμο με το Στανιό, τους Εκνευριστικούς και τον Ταρτούφο. Μόνο που το τελευταίο αυτό έργο ξεσήκωσε αντιδράσεις, πριν καν παιχτεί για πρώτη φορά. Το έργο είχε πρωταγωνιστή τον Ταρτούφο, ο οποίος με δόλο μπαίνει στο σπίτι ενός θρησκόληπτου ευσεβούς μεγαλοαστού, έχοντας στο μάτι την περιουσία του και τις γυναίκες του σπιτιού. Στην πρώτη του γραφή, ο Ταρτούφος τα καταφέρνει και βγαίνει νικητής.

«Την εποχή εκείνη, ο Λουδοβίκος ΙΔ’ διήγε βίο άσωτο, σύμφωνα με την καθολική ηθική. Ηταν παντρεμένος μεν αλλά είχε ερωμένη και αυτό το γνώριζαν όλοι. Οπότε δεν τον ενοχλούσε καθόλου που ο Μολιέρος ουσιαστικά διακωμωδούσε τη θρησκοληψία των ευσεβών της εποχής, που κατέκριναν τον τρόπο ζωής του βασιλιά. Οι ίδιοι όμως ήταν αντίθετοι. Θέλοντας από τη μια να ξανακερδίσουν την εξουσία που είχαν πριν από το 1661, πριν δηλαδή αναλάβει ο Λουδοβίκος ΙΔ’, δεν ήταν διατεθειμένοι να δεχτούν ένα θεατρικό κείμενο που περιλαμβάνοντας αιχμές για την υποκρισία του κλήρου, θα το έβλεπε όλος ο λαός. Ετσι, πριν από το ανέβασμα του έργου και καθώς ήταν ήδη γνωστά κάποια αποσπάσματά του, ο αρχιεπίσκοπος του Παρισιού είπε στον βασιλιά ότι δεν μπορεί να επιτρέψει στον Μολιέρο να ανεβάσει μια παράσταση που να σατιρίζει την καρδιά της Καθολικής Εκκλησίας και τους ευσεβείς της. Διόλου δεν τους ήθελε ο βασιλιάς, αλλά αναγκάστηκε να υπακούσει», εξήγησε ο Ζ. Φορεστιέ. «Ο Μολιέρος τότε έστειλε μια επιστολή στον βασιλιά όπου εξηγούσε πως δεν διακωμωδεί τους πιστούς αλλά κάθε είδους υποκριτές. Φυσικά αυτό ήταν ψέμα! Ετσι πάντως έγραψε μία άλλη εκδοχή του έργου, με περισσότερες πράξεις και παραλλαγμένο τον κεντρικό ήρωα: από έναν πιστό, θρησκόληπτο χριστιανό που γελοιοποιεί τις αρχές της πίστης του, αλλά και τους άλλους και στο τέλος μάλιστα βγαίνει αλώβητος, ο Ταρτούφος πλέον έγινε ένας απατεώνας τυχοδιώκτης που καπηλεύεται την καλή πίστη της οικογένειας Οργκόν και στο τέλος τιμωρείται».

Ο ίδιος ο Βαν Χόβε έχει δηλώσει πως ο λόγος που δεν καταπιανόταν με αυτό το έργο ήταν η «αλλοιωμένη» του μορφή, αλλά μετά την αποκατάσταση του αρχικού κειμένου δέχτηκε να το ανεβάσει, μαζί με την ιστορική (από το 1680) Comédie Française, περισσότερο ως κοινωνικό δράμα παρά ως ηθογραφική κωμωδία.

Ο Μολιέρος πέθανε ουσιαστικά επί σκηνής, καθώς κατέρρευσε από υπερκόπωση, ερμηνεύοντας τον «Κατά φαντασίαν ασθενή» στις 17 Φεβρουαρίου 1673. «Επρεπε», καταλήγει ο Ζ. Φορεστιέ, «να περάσουν 350 χρόνια για να δούμε τον «Ταρτούφο» όπως τον ήθελε ο ίδιος ο Μολιέρος».

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
Το σανδάλι του Στιβ Τζομπς, η Γέλινεκ κι εμείς
Οι δύο ηθοποιοί που πρωταγωνιστούν στο πιο πρόσφατο έργο της Αυστριακής νομπελίστα του 2004, το εμπνευσμένο από το «σκάνδαλο της Ιμπιζα» «Μαύρο νερό», κάνουν με αυτή την αφορμή ένα ταξίδι στη σύγχρονη πολιτική...
Το σανδάλι του Στιβ Τζομπς, η Γέλινεκ κι εμείς
ΘΕΑΤΡΟ
«Ζούμε τον πόλεμο της πληροφορίας»
Νέα «πολυκαλλιτέχνις» η -κατά κόσμον- Λουίζα Κωστούλα, ανήκοντας σε μία γενιά που καταλύει τα σύνορα μεταξύ των τεχνών, παρουσιάζει για λίγες ακόμη ημέρες στο Θέατρο του Νέου Κόσμου «Το ημερολόγιο ενός σκύλου».
«Ζούμε τον πόλεμο της πληροφορίας»
ΘΕΑΤΡΟ
Γιάννης Μόσχος: «Περιμένουμε το πόρισμα της αρμόδιας επιτροπής»
Εν αναμονή του αποτελέσματος της Διαρκούς Επιτροπή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας στο Εθνικό Θέατρο μετά την καταγγελία του Σπύρου Μπίμπίλα για ακραία υβριστική επίθεση από τον Σταμάτη Φασουλή.
Γιάννης Μόσχος: «Περιμένουμε το πόρισμα της αρμόδιας επιτροπής»
ΘΕΑΤΡΟ
Κακίες στο... μυαλό του Τζον Μάλκοβιτς
Στη συνέντευξη Τύπου που έδωσε ο διάσημος ηθοποιός για την αστεία παράσταση «The Music Critic» με την οποία εμφανίζεται απόψε στο Ηρώδειο, τέθηκαν επί τάπητος σοβαρά θέματα που αφορούν τον ρόλο της κριτικής.
Κακίες στο... μυαλό του Τζον Μάλκοβιτς
ΘΕΑΤΡΟ
Μιλήσαμε επιτέλους για τον... ελέφαντα στο δωμάτιο
Η πρώτη από τις ομιλίες-συζητήσεις που θα πραγματοποιηθούν φέτος όπως έχει ανακοινώσει ο διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, Γιάννης Μόσχος είχε ως θέμα «Το ελληνικό θέατρο στην εποχή του #MeToo».
Μιλήσαμε επιτέλους για τον... ελέφαντα στο δωμάτιο
ΘΕΑΤΡΟ
«Ο έρωτας είναι ένα πολιτικό γεγονός»
Ο Γιάννης Ευθυμιάδης μεταφέρει από σήμερα στη νέα σκηνή «Ωμέγα» του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά δραματοποιημένο το μεγάλο του ερωτικό ποίημα «Αλκίνοος».
«Ο έρωτας είναι ένα πολιτικό γεγονός»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας