• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 27.8°C / 32.3°C
    2 BF
    48%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 18.6°C / 23.9°C
    2 BF
    56%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.1°C / 29.9°C
    3 BF
    59%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    1 BF
    60%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    3 BF
    54%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.3°C / 27.7°C
    2 BF
    53%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 21.5°C / 23.4°C
    2 BF
    43%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 26.3°C / 26.3°C
    2 BF
    46%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.1°C / 29.4°C
    2 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 26.2°C
    2 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.4°C / 28.8°C
    2 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 26.8°C / 27.7°C
    3 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    2 BF
    61%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 27.3°C
    0 BF
    54%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.4°C / 29.9°C
    2 BF
    42%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.6°C / 26.8°C
    5 BF
    69%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.0°C / 30.6°C
    1 BF
    40%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.6°C / 27.3°C
    2 BF
    62%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 18.7°C / 23.6°C
    3 BF
    82%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    0 BF
    67%

Η Κέλλι και ο Πάβολ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενα... καφκικό ντουέτο και μία κάντρι όπερα

  • A-
  • A+
Περισσότερο περφόρμανς, η νέα δουλειά «Μπερτ Τουρίντο» του φοβερού νεοϋορκέζικου διδύμου, εμπνευσμένη από τον Τραμπ, την προσφυγική κρίση, το οικολογικό ζήτημα και την... παραφωνία, παρουσιάζεται απόψε και αύριο ενταγμένη στο Φεστιβάλ Αθηνών.

Μπορεί να είναι ένα νεοϋορκέζικο ντουέτο, ωστόσο το όνομά του το αντλεί από τον τίτλο ενός κεφαλαίου στο μυθιστόρημα του Κάφκα «Αμερική». Το Φυσικό Θέατρο της Οκλαχόμα βέβαια δεν χαρακτηρίζεται ανατρεπτικό γι’ αυτό.

Στη νέα τους παράσταση παντρεύουν ένα λαϊκό αμερικανικό μουσικό είδος, την κάντρι, με γνωστά κομμάτια από το παγκόσμιο ρεπερτόριο της όπερας, όπως ο «Ιπτάμενος Ολλανδός»: σε αυτή τη σύζευξη του «υψηλού» με το «χαμηλό» φτιάχνουν μια ιλαροτραγωδία με πολιτικές προεκτάσεις, θίγουν την κλιματική κρίση και αποδομούν τη σύγχρονη αμερικανική ποπ κουλτούρα. Λίγο πριν εμφανιστούν στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, απόψε και αύριο, μιλήσαμε με την Κέλι Κόπερ, η οποία μαζί με τον Πάβολ Λίσκα αποτελούν το Nature Theater of Oklahoma, και για την όπερα περφόρμανς «Μπερτ Τουρίντο: μια όπερα» που τη συνυπογράφουν.

● Πώς γίνεται ένα νεοϋορκέζικο ντουέτο να παίρνει το όνομά του από ένα διήγημα του Κάφκα;

Πήραμε το όνομα Nature Theater of Oklahoma για αρκετούς λόγους –ο ένας είναι ότι ο παρτενέρ μου, ο Πάβολ, προέρχεται από την πρώην Τσεχοσλοβακία και η συγκεκριμένη αφήγηση του Κάφκα αντικατοπτρίζει κατά κάποιο τρόπο το δικό του ταξίδι στην Αμερική. Μετά τη Βελούδινη Επανάσταση στη χώρα του, ταξίδεψε για πρώτη φορά στην Αμερική, μόνος του, και κατέληξε στην Οκλαχόμα μη γνωρίζοντας καλά αγγλικά και κάνοντας αρκετές απαίσιες δουλειές, όπως ο κύριος χαρακτήρας του μυθιστορήματος. Εψαξε για το θέατρο της Οκλαχόμα, το οποίο φυσικά δεν υπάρχει, οπότε έπρεπε να το κάνουμε πραγματικότητα.

Ο χαρακτήρας του μυθιστορήματος βρίσκει μια αγγελία από ένα θέατρο που προσφέρει δουλειά σε όποιον κάνει αίτηση, ανεξαρτήτως εμπειρίας, και κάπως έτσι δουλεύουμε κι εμείς. Συχνά κάνουμε πράγματα για τα οποία δεν έχουμε εκπαίδευση. Δεν δικαιούμαστε να κάνουμε χορό ή όπερα και αφετηρία μας δεν είναι η εμπειρία και η δεξιοτεχνία, αλλά η αγάπη και η περιέργεια. Μέσα από σκληρή δουλειά μαθαίνουμε ό,τι πρέπει να μάθουμε για να το πραγματοποιήσουμε. Συχνά δουλεύουμε με υλικό που δεν θεωρείται «σωστό» για το θέατρο. Δεν είναι κατάλληλο... αλλά μέσω της σκληρής προσπάθειας με την οποία δουλεύουμε, προσπαθούμε να μεταμορφώσουμε τον εαυτό μας και τη ζωή μας με κάθε έργο.

● Τι σας ενέπνευσε για την καινούργια σας δουλειά;

Το Μπερτ Τουρίντο ξεκίνησε από μια ιστορία που τη βρήκαμε ενδιαφέρουσα: την προσπάθεια του Ντόναλντ Τραμπ να αγοράσει τη Γριλανδία. Εμπνευστήκαμε επίσης διαβάζοντας για την προσφυγική κρίση, ανθρώπους που φτάνουν με σχεδίες, δραπετεύουν από τον πόλεμο κ.λπ… Και μετά σκεφτήκαμε πως με την κλιματική αλλαγή και τους πολέμους παντού, αυτό το απομακρυσμένο νησί μπορεί μια μέρα να είναι το μόνο μέρος που θα έχει απομείνει κατοικήσιμο. Αποφασίσαμε ότι θέλαμε να κάνουμε μια όπερα και αρχίσαμε να εξετάζουμε ποια ήταν μερικά κοινά θέματα στην όπερα – ιστορίες αγάπης, ιστορίες φαντασμάτων, καταιγίδες στη θάλασσα... Είχαμε μόλις αρχίσει να γράφουμε το λιμπρέτο όταν ξέσπασε η πανδημία και είχαμε τους περιορισμούς μετακίνησης.

Ανθρωποι πέθαιναν στη Νέα Υόρκη. Υπήρχαν αυτές οι διαμαρτυρίες κατά του ρατσισμού και της αστυνομικής βίας, οι απαγορεύσεις κυκλοφορίας, η πολιτική κατάσταση γινόταν πιο απελπιστική και όλα αυτά βρήκαν κάποια θέση στην όπερά μας. Οταν αρχίσαμε να της βάζουμε μουσική, αρχικά στραφήκαμε προς την «οπερατική» μουσική, αλλά το γραπτό υλικό ήταν ήδη τόσο «όπερα», που νιώσαμε ότι χρειαζόμασταν ένα διαφορετικό στιλ για να αναδειχθεί το κείμενο. Πειραματιστήκαμε με διαφορετικά είδη και σταδιακά το country western έγινε το στιλ που λειτούργησε καλύτερα μαζί του, οπότε... δεν ξεκινήσαμε με αυτή την ιδέα, αλλά έδωσε την παραφωνία που χρειαζόμασταν για να ζωντανέψει πραγματικά το κείμενο.

● «Κάθε νέο έργο επιχειρεί να θέσει μια αδύνατη πρόκληση για τον εαυτό μας και το κοινό – δουλεύοντας μέσα από τους κώδικες και τα όρια των καθιερωμένων ειδών, ανατινάζοντάς τα», είναι τα συστατικά σας λόγια στην ιστοσελίδα σας. Τι εκρήξεις αναμένουμε στην παράσταση που θα μας παρουσιάσετε;

Οπως είπα, μελετήσαμε πολύ όπερα στο πλαίσιο της προετοιμασίας για το έργο, επομένως εξακολουθούμε να υπακούμε σε πολλούς κώδικες αυτού του είδους, αλλά δεν είμαστε τραγουδιστές όπερας και η μουσική δεν είναι αυτή που θα περίμενε κανείς... Μάθαμε πολλά για την κάντρι και τον χορό γι’ αυτό το έργο, μελετήσαμε ένα είδος θρησκευτικού χορού που κάνουν οι άνθρωποι χρησιμοποιώντας σημαίες, το «praise dancing», και τα συγκεντρώσαμε όλα αυτά σε μια παράσταση, δίνοντάς της ό,τι έχουμε και όλα όσα έχουμε μάθει. Ελπίζουμε να έχουμε το κοινό μαζί μας σε αυτήν την περίεργη περιπέτεια στην όπερα και σε αυτήν την περίεργη εποχή που ζούμε.


📌 ΙNFΟ: Πειραιώς 260, 15-16 Ιουνίου στις 9 μ.μ., Χώρος Η. Διάρκεια παράστασης 3,5 ώρες με διάλειμμα.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΘΕΑΤΡΟ
Θεατρικό σεργιάνι στις μνήμες και στους δρόμους του Αη Στράτη
Με όχημα τα βιώματα-αφηγήσεις των νησιωτών στον Αη Στράτη και τα ιστορικά ντοκουμέντα η ομάδα «παράλληλος 25» παρουσιάζει μία περιηγητική παράσταση.
Θεατρικό σεργιάνι στις μνήμες και στους δρόμους του Αη Στράτη
ΘΕΑΤΡΟ
Η Ελένη του Ευριπίδη, του Παπαβασιλείου και της «διπλανής πόρτας»
«Στους αιώνες των αιώνων επαναλαμβάνουμε τα ίδια λάθη» λέει η πρωταγωνίστρια της παράστασης του ΚΘΒΕ, που επιτέλους πάει στην Επίδαυρο στις 12 και 13 Αυγούστου.
Η Ελένη του Ευριπίδη, του Παπαβασιλείου και της «διπλανής πόρτας»
ΘΕΑΤΡΟ
«Τι θα συνέβαινε αν επέστρεφε στη ζωή κάποιος αγαπημένος μας;»
Ο Σύλλας Τζουμέρκας σκηνοθετεί την παράσταση «Φάκελος Βάνκαου» βασισμένη στην «Αλκηστη» του Ευριπίδη και μιλά στην «Εφ.Συν.» για το έργο.
«Τι θα συνέβαινε αν επέστρεφε στη ζωή κάποιος αγαπημένος μας;»
ΘΕΑΤΡΟ
«Οταν δολοφονείς ή βιάζεις η καταδίκη είναι αιώνια»
Ο Βασίλης Μαυρογεωργίου διασκεύασε και σκηνοθετεί τους «Επιτρέποντες» του Μενάνδρου και μιλά στην «Εφ.Συν.» λίγο πριν την παρουσίαση τους στην Μικρή Επίδαυρο.
«Οταν δολοφονείς ή βιάζεις η καταδίκη είναι αιώνια»
ΘΕΑΤΡΟ
«Πολύχρωμη Μικρά Ασία» στο Γεφύρι της Αρτας
Ενα ζωντάνεμα της μνήμης πραγματικών ανθρώπων που έζησαν στον μαγικό κόσμο της Σμύρνης αλλά και ένα ταξίδι πριν και μετά τη καταστροφή θα παρουσιάσει η ομάδα «Ονειρόδραμα» στις 19 και 20 Ιουλίου στο Γεφύρι της...
«Πολύχρωμη Μικρά Ασία» στο Γεφύρι της Αρτας
ΘΕΑΤΡΟ
«Πάμε κόντρα στην ηττοπάθεια που αφαιρεί τη δύναμη του πολίτη για αλλαγές»
Ο Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος σκηνοθετεί την «Αντιγόνη» για το Φεστιβάλ Αθηνών και μιλά στην «Εφ.Συν.» για την προσέγγιση του έργου και τη διαχρονικότητά του στα ζητήματα δικαιωμάτων.
«Πάμε κόντρα στην ηττοπάθεια που αφαιρεί τη δύναμη του πολίτη για αλλαγές»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας