• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 12.6°C / 15.7°C
    2 BF
    82%
  • Θεσσαλονίκη
    Ασθενής ομίχλη
    12°C 9.6°C / 13.4°C
    1 BF
    88%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 13.3°C / 16.0°C
    0 BF
    72%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 11.1°C
    1 BF
    81%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    3 BF
    82%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.0°C / 9.4°C
    2 BF
    86%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.4°C / 5.6°C
    1 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    1 BF
    87%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 13.2°C / 15.8°C
    4 BF
    80%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.2°C / 11.9°C
    2 BF
    87%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 15.1°C / 15.4°C
    3 BF
    64%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    2 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 15.3°C / 15.3°C
    3 BF
    83%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 12.8°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.2°C / 14.0°C
    0 BF
    87%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.8°C / 14.3°C
    1 BF
    82%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 14.9°C
    0 BF
    82%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.1°C / 12.1°C
    1 BF
    92%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.7°C / 12.3°C
    1 BF
    97%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.5°C / 8.5°C
    0 BF
    85%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Η αποτυχία είναι που μας κάνει όλους πιο ανθρώπινους»

  • A-
  • A+
Αξιοποιώντας απαντήσεις των ίδιων των θεατών που καλούνται να συμπληρώσουν απλά ερωτηματολόγια, η παράσταση «Μετά το τέλος του κόσμου· ένα αρχείο ματαιωμένων σχεδίων» συνδιαμορφώνεται κάθε βράδυ, αποκαλύπτοντας προσωπικές και κοινωνικοπολιτικές ματαιώσεις που όμως λειτουργούν σαν καύσιμο για την παραγωγή νέου οράματος.

Αν σας έλεγαν πως θα παίζατε σε ένα θεατρικό έργο θα το πιστεύατε; Ισως όχι ακριβώς ότι θα ανεβαίνατε στη σκηνή, αλλά πώς θα σας φαινόταν εάν οι απόψεις σας για μερικά θέματα, όπως και των υπόλοιπων θεατών, αποτελούσαν μέρος της παράστασης; Για παράδειγμα, οι απαντήσεις σας στα ερωτήματα «υπήρξε ποτέ κάποια στιγμή στη ζωή σας που να νιώσατε ότι ο κόσμος, όπως τον ξέρατε, έχει τελειώσει;» και «υπάρχει κάποιο παιδικό όνειρο που δεν πραγματοποιήσατε; Αν ναι, γράψτε μας ποιο είναι αυτό το όνειρο». Κι αυτές είναι μόνο δύο από τις δέκα ερωτήσεις στις οποίες οι θεατές καλούνται να τοποθετηθούν, μέσω μιας εφαρμογής στο κινητό τους τηλέφωνο, συνδιαμορφώνοντας τη νέα θεατρική παράσταση «Μετά το τέλος του κόσμου· ένα αρχείο ματαιωμένων σχεδίων» του Παντελή Φλατσούση, ο οποίος τιμήθηκε πολύ πρόσφατα ως Νέος Καλλιτέχνης με το Βραβείο Κριτικών Θεάτρου για τις σκηνοθεσίες του στα έργα «Κυψέλη-new kids on the block», «Ιταλική νύχτα», «Οι στρατιώτες» και «Λάθος χώρα».

«Μας άφησε μια αίσθηση δημοκρατικότητας το έργο σας», του είπαμε. «Αυτός ήταν ο στόχος μας και χαιρόμαστε που το είδατε έτσι», μας απάντησε. Ενα έργο που αφουγκράζεται την αγωνία της γενιάς του, στοχάζεται πάνω στη δυναμική του ανεκπλήρωτου στην κοινωνία που επιτάσσει την επιτυχία και χαράζει τον δρόμο για την επίτευξη του... ονείρου. Κι όλα αυτά με τους ηθοποιούς Γιώργο Κριθάρα και Αλκηστη Πολυχρόνη να γίνονται οι παρουσιαστές ενός αρχείου μη πραγματοποιημένων ατομικών και συλλογικών «σχεδίων».

 Πώς σκεφτήκατε ένα τέτοιο θέμα;

«Είναι περίεργο αλλά η σύλληψη του θέματος είχε γίνει προ Covid, ωστόσο μπολιάστηκε κάπως με την εποχή της πανδημίας και τα ματαιωμένα σχέδια που είχαμε όλοι μας... Το σκέφτηκα όχι μόνο γιατί σχετίζεται με την εποχή, αλλά, πιθανότατα, λόγω του ότι ανήκω σε μια γενιά που έχει ζήσει πολλές ματαιώσεις...».

 Ισχύει, ωστόσο με όλες τις γενιές δεν συμβαίνει το ίδιο;

«Εμείς που είμαστε μεταξύ 30-40 χρόνων, όσοι δηλαδή ξεκινήσαμε να δουλεύουμε εντός της διαρκούς κρίσης, αναρωτιόμαστε τι θα αφήσουμε στα παιδιά μας στο μέλλον. Οι γονείς μας κάτι κατάφεραν. Εμείς μάλλον θα πουλήσουμε ό,τι έχουμε για να καταφέρουμε να επιβιώσουμε, έτσι όπως πηγαίνουν τα πράγματα. Από την άλλη ίσως ευθύνεται ο ίδιος ο αστικός τρόπος της ζωής μας, όπως εγκαινιάστηκε από τον 19ο αιώνα που παρήγαγε ματαιωμένα σχέδια, οράματα και προσδοκίες. Και ίσως επίσης αυτό που θέλουμε να θίξουμε είναι ότι όταν παράγονται σχέδια, ωραίο είναι να εκπληρώνονται, αλλά ταυτόχρονα παράγονται και οι ματαιώσεις τους. Ποτέ δεν εκπληρώνονται όλα. Ο βασικός πυρήνας της σκέψης μας ήταν ότι η αποτυχία είναι που μας κάνει όλους πιο ανθρώπινους - η επιτυχία έχει άλλα χαρακτηριστικά. Το βασικό είναι ότι ένα ματαιωμένο σχέδιο δεν χάνεται: είναι εκεί και αποτελεί καύσιμο που μας δίνει ενέργεια να συνεχίσουμε και να τολμάμε ακόμη κι αν ποτέ δεν τα καταφέρουμε...».

 Αυτό δεν αφορά μόνο τα προσωπικά σχέδια;

«Ακόμη κι αν μιλάμε για συλλογικά ματαιωμένα σχέδια, κοινωνική δικαιοσύνη, επαναστάσεις, το όραμα για έναν καλύτερο κόσμο, τον σοσιαλισμό και τον κομμουνισμό, αυτά που στον ιστορικό χρόνο ματαιώθηκαν, με έναν τρόπο αιωρούνται, μένουν για να τα δει το εκάστοτε μέλλον ώστε, με πολύ διαφορετικά μάτια και οπτικές γωνίες, να ντύσει τα οράματα και τις πράξεις του με την πρόθεση να υλοποιήσει εκείνα τα ματαιωμένα σχέδια. Κι όταν εκείνα γίνουν παρόν είναι αναπόφευκτο να παράγουν σχέδια, άρα και ματαιώσεις... Αυτή ήταν η σύλληψη του θέματος».

Ο Παντελής Φλατσούσης μάς εξηγεί ότι της παράστασης προηγήθηκαν οι απαντήσεις σε ερωτηματολόγια που είχαν απευθυνθεί σε διάφορες ηλικιακές ομάδες πάνω στις οποίες στηρίχθηκε η δραματουργία, ερωτήσεις που απαντά και το κοινό ώστε να γίνεται επιτόπου η διαμόρφωση του κειμένου, ενώ μπορεί κανείς να ακούσει πέντε συζητήσεις σε μορφή podcasts στο διαδίκτυο ως εισαγωγή στον κόσμο ματαιωμένων σχεδίων.

 Διαδικασία εξόχως δημοκρατική, αυτή η συμμετοχή και συνδιαμόρφωση με το κοινό...

«Είναι και η φόρμα που έχουμε επιλέξει και δημοκρατική και πολιτική πέρα από το περιεχόμενο. Ενα κομμάτι που με ενδιαφέρει πολύ στη δουλειά μου έχει να κάνει με την “αναπαράσταση” με την αγγλική έννοια του όρου “representation” η οποία μπορεί να ερμηνευτεί με δύο τρόπους: σημαίνει επίσης και “αντιπροσώπευση”. Επιδιώκουμε όσο πιο ευρεία αντιπροσώπευση, είτε ζωντανά την ώρα της παράστασης είτε στο δομημένο κείμενο. Ταυτόχρονα έχουμε και την άλλη αναπαράσταση στο έργο όπου οι θεατές αναρωτιούνται αν “είναι ή δεν είναι θέατρο αυτό που βλέπουμε, τι γίνεται, παίζουν ή δεν παίζουν;” Και αυτό επίσης το επιδιώκουμε συνειδητά...».

 Εχετε διαπιστώσει κάποια μοτίβα στις απαντήσεις που έχετε λάβει;

«Υπάρχουν, ανάλογα με τις ερωτήσεις. Ενα που προκύπτει είναι ότι υπεύθυνοι για τη ματαίωση σχεδίων είναι οι γονείς και πάρα πολύ συχνά η μητέρα. Κάτι που συναντήσαμε και σε απαντήσεις θεατών ακόμα και σε ηλικίες άνω των 60 ετών. Είναι φοβερό και νομίζω και λίγο ελληνικό θέμα, αυτός ο ομφάλιος λώρος που δεν κόβεται...».

 Και σε ό,τι αφορά το τέλος του κόσμου... όπως το διατύπωσαν όσοι απάντησαν;

«Υπάρχουν τα γεγονότα μετά το δημοψήφισμα του 2015, η 11η Σεπτεμβρίου, η κατάρρευση του υπαρκτού σοσιαλισμού το 1989. Υπάρχει η πανδημία και η απαγόρευση κυκλοφορίας που “ποτέ δεν πίστευα ότι θα το ζήσω”, όπως είναι η χαρακτηριστική απάντηση. Για τις νεότερες γενιές αυτό το μέτρο που ελήφθη για υγειονομικούς λόγους είναι ταυτισμένο με αυταρχικά καθεστώτα, αλλά αφήνει το τραύμα και το σημάδι του και στις δικές μας γενιές. Σκεφτείτε τι αφήνει στα παιδιά, στους εφήβους και τους νέους ανθρώπους. Δεν είναι τυχαία όλη αυτή η έκρηξη βίας στα σχολεία αυτή τη στιγμή καθώς κι ότι η σχέση των παιδιών με την τεχνολογία γίνεται όλο και πιο στενή...».

 Νιώθετε κι εσείς σαν να έχει στενέψει ο ορίζοντας και να έχει γίνει μια συντηρητική στροφή;

«Είναι μια τεράστια συζήτηση που αφορά τις εξελίξεις πανευρωπαϊκά. Από το 2015 και μετά, πολιτικά υπάρχει μια πλήρης απογοήτευση από αριστερές ιδέες και κινήματα και η συντήρηση ρίχνει μια πολύ έντονη σκιά. Ακόμη και χειραφετικές τάσεις που υπήρχαν προ πανδημίας, αυτή τη στιγμή είτε δεν υπάρχουν είτε υιοθετούνται πλήρως από ατζέντες πολύ ξένες από τη χειραφετική ουσία τους».

📌 Info: Θέατρο Κάμιρος, Ιθάκης 32. Mετά την επιτυχημένη της πρώτη παρουσίαση την άνοιξη του 2022, η παράσταση θα επαναληφθεί από τις 5 έως τις 23 Οκτωβρίου στο Θέατρο Κάμιρος στην Κυψέλη στις 21.30. Διάρκεια: 70΄. Εισιτήρια: 10-15€. Προπώληση viva

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
Σαραγήνη: Τελευταίες τέσσερις παραστάσεις
Είναι μια παράσταση χορού και ίσως σε αυτή την περίπτωση να μη χρειάζονται πολλά λόγια. Όμως ο τίτλος της «Σαραγήνη» σαν να σε προσκαλεί να την αποκρυπτογραφήσεις.
Σαραγήνη: Τελευταίες τέσσερις παραστάσεις
ΘΕΑΤΡΟ
«Το βασικότερο, να αντιστέκεσαι»
«Ο καθένας πεθαίνει μόνος του», του Χανς Φάλαντα ► Στο Studio Mαυρομιχάλη ο Φώτης Μακρής και οι συνεργάτες του ανεβάζουν μια δραματουργική απόδοση του εμβληματικού μυθιστορήματος του «καταραμένου» λογοτέχνη...
«Το βασικότερο, να αντιστέκεσαι»
ΘΕΑΤΡΟ
«Η Αναρχική», μια πολλαπλώς «αιρετική» παράσταση
Οι Όλγα Καπαγιορίδου και Κατερίνα Φαχούρι εξηγούν γιατί αποφάσισαν να ανεβάσουν αυτό το έως τώρα άπαιχτο στη χώρα μας έργο του Ντέιβιντ Μάμετ και γιατί κατέφυγαν στη μέθοδο Ντεμίντοφ.
«Η Αναρχική», μια πολλαπλώς «αιρετική» παράσταση
ΘΕΑΤΡΟ
Θεατρικά βραβεία κοινού 2022 από το Αθηνόραμα
Καλύτερες παραστάσεις αναδείχθηκαν «Ο Τυχαίος Θάνατος ενός Αναρχικού», οι «Παίχτες», «Η Μηχανή του Τούρινγκ» και «Ο Κοτσάμπασης του Καστρόπυργου».
Θεατρικά βραβεία κοινού 2022 από το Αθηνόραμα
ΘΕΑΤΡΟ
Τα παιδιά τα βάζουν με την πατριαρχία
Η νέα παράσταση της ομάδας που σκηνοθετεί ο Βασίλης Κουκαλάνι, βασισμένη στο έργο «Είμαστε πάτσι» του Λούντβιχ Βόλκερ, τολμά και βάζει στο στόχαστρο των παιδιών ένα από τα πιο κρίσιμα και επίκαιρα θέματα: τα...
Τα παιδιά τα βάζουν με την πατριαρχία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας