• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 22.6°C / 26.2°C
    2 BF
    49%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 19.6°C / 24.1°C
    2 BF
    72%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 22.7°C / 26.0°C
    1 BF
    54%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.5°C / 22.0°C
    1 BF
    81%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 18.4°C
    1 BF
    82%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.6°C / 19.6°C
    2 BF
    73%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.8°C / 25.4°C
    4 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 21.2°C / 22.9°C
    3 BF
    73%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.4°C / 24.8°C
    4 BF
    69%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    3 BF
    74%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    2 BF
    78%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 20.1°C
    0 BF
    88%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 19.5°C / 22.7°C
    2 BF
    71%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.8°C / 24.8°C
    2 BF
    63%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 26.0°C
    0 BF
    58%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.1°C / 20.1°C
    2 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.2°C / 22.7°C
    2 BF
    89%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.5°C / 18.5°C
    1 BF
    86%

«Ημέρα Κυρίου» με θανάσιμα αμαρτήματα

  • A-
  • A+
Μια Κυριακή, από το πρωί μέχρι το βράδυ, εκτυλίσσεται το νέο έργο του Γιάννη Τσίρου, που σκηνοθετεί ο Μάνος Καρατζογιάννης. Πρόσωπα με αγωνίες, αδυναμίες και δυνατότητες, συμβιβασμούς και αντιστάσεις ξετυλίγουν μια μικρογραφία της κοινωνίας και των στερεοτύπων της, αποκαλύπτοντας όψεις της εξουσίας

Τι θα μπορούσε να πάει στραβά μια Κυριακή; Ειδικά όταν ξεκινά νωχελικά δίπλα στην πισίνα. Καθόλου άσχημα, μπορεί κάποιος να σκεφτεί. Αν είναι δική σου η πισίνα. Γιατί δεν είναι για όλους σχόλη... Ομως μόνο έτσι όπως φαίνονται δεν είναι τα πράγματα. Μία πέτρα, ως άλλος λιθοβολισμός, διαταράσσει την εύθραυστη ισορροπία και αποκαλύπτει τι κρύβεται στα μύχια των ανθρώπων. Κι αν κάποιος θα μπορούσε να δει το «Ημέρα Κυρίου» σαν μια αλληγορία, να θίγει τα θανάσιμα αμαρτήματα, ωστόσο η «αμαρτία» να είσαι αδύναμος έχει άλλη βαρύτητα, λες και η ταξική συνείδηση φέρει μεγαλύτερο άχθος σε αυτή τη ζωή.

Στο νέο έργο του Γιάννη Τσίρου, του συγγραφέα των «Αξύριστων πηγουνιών» και του «Αγριου σπόρου», το «Ημέρα Κυρίου», που παίζεται στο Θέατρο Σταθμός, όλοι έχουν δίκιο και άδικο αλλά κανένα από τα πρόσωπα του έργου δεν δικαιώνεται και κανένα δεν κερδίζει τίποτα περισσότερο από ένα μικρό μερίδιο επίγνωσης. Πρόσωπα με αγωνίες, αδυναμίες και δυνατότητες, συμβιβασμούς και αντιστάσεις ξετυλίγουν μια μικρογραφία της κοινωνίας και των στερεοτύπων της, αποκαλύπτοντας όψεις της εξουσίας. Σε αυτήν την πολυσημία του έργου διεισδύει στη συζήτησή μας ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Θεάτρου Σταθμός και σκηνοθέτης της παράστασης Μάνος Καρατζογιάννης.

-Τι αντιπροσωπεύει για σας το έργο;

Είναι ένα έργο που φέρνει στο επίκεντρο τον άνθρωπο για να μας θυμίζει πόσο σκληροί έχουμε γίνει στις μέρες μας. Είναι ρεαλιστικό, όπως όλα τα έργα του Τσίρου, αλλά εμπεριέχει και μια μορφή παραβολής. Γι' αυτό λέγεται και «Ημέρα Κυρίου»: όλα εκτυλίσσονται μια Κυριακή, από το πρωί μέχρι το βράδυ. Κάποιοι αργούν, κάποιοι εργάζονται σκληρά κι εδώ υπάρχει ένας υπαινιγμός για την κοινωνική ανισότητα η οποία στις μέρες μας μεγαλώνει πολύ. Ομως όλα αυτά τα μηνύματα που εμπεριέχει το έργο είναι δοσμένα με χιούμορ, μέσα από ποιητικές ρωγμές που έχει η γραφή του Γιάννη (Τσίρου). Κυρίως όμως έχει να κάνει με τη δική μας ανάγνωση και την επίγνωση. Και η επίγνωση έρχεται πάντοτε εκ των υστέρων. Ετσι, μια Κυριακή που ξεκινά με χαλαρούς ρυθμούς κλιμακώνεται στην παράσταση και χαρίζει, όπως συμβαίνει με όλα τα έργα που έχουν κάτι το θείο, ένα μερίδιο επίγνωσης για όλους, μεγάλο ή μικρό, σχετικό με τη ζωή, την ύπαρξή τους και τον τρόπο που σχετίζονται.

-Το έργο θίγει και διάφορες μορφές ανισότητας: ταξική, φυλετική και θρησκευτική ωστόσο...

Και φυσικά την εξουσία και το πόσο εξευτελιστική είναι στη βάση της και για αυτόν που την ασκεί και για αυτόν πάνω στον οποίο ασκείται. Μια εξουσία που έχει διάφορες μορφές, ταξική, αυτή που υπάρχει στις σχέσεις ανάμεσα στα ζευγάρια, η συνενοχή - κάποιες φορές ακόμη σε ένα επίπεδο θεολογικό σκέφτομαι τη φράση που λέει ο Ματθαίος, «αν υπάρχει κάποιος εκεί πάνω σίγουρα έχει εξαντλήσει την τιμωρία του πάνω μας». Κυριαρχεί το δίπολο της εξουσίας και του ανθρώπου...

-Θίγει ακόμη και τον φθόνο, σαν «τιμωρία σε αυτούς που τον προκαλούν»...

Εμμέσως το έργο αναφέρεται με έναν τρόπο σε όλα τα θανάσιμα αμαρτήματα... Από κει και πέρα θίγει διάφορα σύγχρονα ζητήματα όπως είναι ο ρατσισμός, οι φυλετικές διακρίσεις μέσα από ένα πρόσωπο που είναι δραματουργικά απόν, τον κηπουρό και την οικογένειά του. Οπως συμβαίνει συχνά στα σημαντικά κείμενα της νεοελληνικής δραματουργίας, δημιουργούν ένα κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο μέσα στα έργα, το οποίο υπογραμμίζει όχι μόνο την έξωθεν απειλή όπως την αισθάνονται οι Ελληνες αλλά συχνά και την εσωτερική απειλή που αντιμετωπίζουν και ξεκινά μέσα από τον ίδιο τους τον εαυτό.


Το έργο ερμηνεύουν οι Μάξιμος Μουμούρης, Φαίη Ξυλά, Βασίλης Αθανασόπουλος, Αναστασία Παντούση. Τη μουσική υπογράφει ο Γιώργος Πούλιος, το σκηνικό η Τέτα Τσαβδαρίδου και τα κοστούμια η Βασιλική Σύρμα.

INFO: Θέατρο Σταθμός, Βίκτωρος Ουγκώ 55, Μεταξουργείο. Τηλ: 2105230267. Μέχρι τις 22/5. Κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 21.00 και κάθε Κυριακή στις 18.00. Εισιτήρια: Παρασκευή 10 (μειωμένο), 12 ευρώ, Σάββατο & Κυριακή 13 (μειωμένο), 15 ευρώ. Διάρκεια: 90 λεπτά. Προπώληση στο viva.gr

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΘΕΑΤΡΟ
«Τίνος είσαι εσύ;»...
Πρόκειται για μια παράσταση-σύνθεση από μαρτυρίες τόσο των ίδιων των ηθοποιών, των ανθρώπων από τις κοινότητές τους αλλά και των προσφύγων της Μικράς Ασίας σε ένα πλαίσιο πολυπολιτισμικότητας.
«Τίνος είσαι εσύ;»...
ΘΕΑΤΡΟ
«Βρισκόμαστε ακόμα πολύ μακριά από μια κοινωνία ίσων ευκαιριών, συμπερίληψης και θεμελιωδών ανθρώπινων δικαιωμάτων»
Η Δέσποινα Σαραφείδου ερμηνεύει δύο μόνολόγους που βασισμένοι στη Μήδεια και στην Κασσάνδρα.
«Βρισκόμαστε ακόμα πολύ μακριά από μια κοινωνία ίσων ευκαιριών, συμπερίληψης και θεμελιωδών ανθρώπινων δικαιωμάτων»
ΘΕΑΤΡΟ
«Οι πληγές μας, μηχανή της καλλιτεχνικής δημιουργίας»
Ο σκηνοθέτης μιλά για το νέο θεατρικό έργο που εμπνέεται από την εμπειρία της κοινωνικής εξέγερσης στη χώρα, τον Οκτώβριο του 2019 και παρουσιάζεται σήμερα και αύριο στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.
«Οι πληγές μας, μηχανή της καλλιτεχνικής δημιουργίας»
ΘΕΑΤΡΟ
Αρχετυπικοί ήρωες στον φαύλο κύκλο του πόλεμου
Ο πρωτοποριακός Γερμανός σκηνοθέτης που φέρνει στην Επίδαυρο τον Ιούλιο τον «Αγαμέμνονα» σε συμπαραγωγή του Ελληνικού Φεστιβάλ με το Residenz Theater του Μονάχου, παρουσίασε τους βασικούς άξονες της οπτικής...
Αρχετυπικοί ήρωες στον φαύλο κύκλο του πόλεμου
ΘΕΑΤΡΟ
Passport: ένα έργο διαμαρτυρία για τα ανθρώπινα δικαιώματα μας θυμίζει την προσφυγιά
Ο σκηνοθέτης Μάνος Καρατζογιάννης με αφορμή τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή συνθέτει ένα κείμενο «για να θυμίσει στον Έλληνα τους δεσμούς του με την προσφυγιά και μια διαμαρτυρία...
Passport: ένα έργο διαμαρτυρία για τα ανθρώπινα δικαιώματα μας θυμίζει την προσφυγιά
ΘΕΑΤΡΟ
Ενα... καφκικό ντουέτο και μία κάντρι όπερα
Η νέα δουλειά «Μπερτ Τουρίντο» του φοβερού νεοϋορκέζικου διδύμου, εμπνευσμένη από τον Τραμπ, την προσφυγική κρίση, το οικολογικό ζήτημα και την παραφωνία, παρουσιάζεται στο Φεστιβάλ Αθηνών.
Ενα... καφκικό ντουέτο και μία κάντρι όπερα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας