• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 29.2°C / 31.8°C
    4 BF
    44%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 26.9°C / 32.7°C
    2 BF
    53%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    32°C 30.5°C / 33.2°C
    2 BF
    43%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.9°C / 30.9°C
    1 BF
    33%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 30.2°C
    4 BF
    45%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    29°C 26.2°C / 33.8°C
    2 BF
    54%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 25.6°C / 27.0°C
    0 BF
    39%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    31°C 31.3°C / 31.3°C
    1 BF
    31%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 26.6°C / 29.3°C
    4 BF
    62%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 25.7°C / 26.9°C
    4 BF
    50%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.8°C / 28.4°C
    5 BF
    47%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 27.9°C
    3 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    4 BF
    65%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 30.1°C / 31.9°C
    2 BF
    37%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    30°C 28.4°C / 30.5°C
    2 BF
    49%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 28.8°C
    3 BF
    46%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    30°C 28.8°C / 32.0°C
    3 BF
    38%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.3°C / 29.4°C
    2 BF
    63%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.0°C / 30.0°C
    3 BF
    70%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.4°C / 27.4°C
    1 BF
    48%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Γ. Μόσχος ανοίγει παράθυρα στο σήμερα

  • A-
  • A+
Συμπεριληπτικότητα, σεβασμός στη διαφορετικότητα, υπεράσπιση του θεατρικού συνόλου χωρίς διακρίσεις, άνοιγμα στις νεότερες γενιές, εξωστρέφεια, αλλά και επαναφορά της Πειραματικής Σκηνής είναι οι στόχοι του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή, όπως τους παρουσίασε μαζί με το ρεπερτόριο, στην πρώτη συνέντευξη Τύπου που έδωσε επί... ίσοις όροις.

Ηταν η πρώτη συνέντευξη Τύπου που έδινε ο Γιάννης Μόσχος ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, παρουσιάζοντας τις καλοκαιρινές παραγωγές του θεάτρου και δίνοντάς μας για γεύση από τον χειμερινό προγραμματισμό. Ο ίδιος διαδέχθηκε την Ερι Κύργια στη θέση αυτή (η οποία ήταν η μεταβατική καλλιτεχνική διευθύντρια, μετά την απομάκρυνση του Δ. Λιγνάδη από τη θέση, εξαιτίας της γνωστής υπόθεσης) και μάλιστα μέσω μιας ανοιχτής διαδικασίας εκδήλωσης ενδιαφέροντος και κατόπιν σχετικής γνωμοδότησης της Ειδικής Επιτροπής Αξιολόγησης, κάτι που έγινε για πρώτη φορά και στα πολιτιστικά μας πράγματα και στο Εθνικό Θέατρο. Ενα θέατρο πυλώνα της ελληνικής πολιτισμικής πραγματικότητας και κορυφαίο θεσμό της χώρας, που φέτος «κλείνει» τα 90 χρόνια του!

Γι' αυτό και ο Γιάννης Μόσχος στράφηκε στα λόγια του πρώτου σκηνοθέτη του Εθνικού Θεάτρου, Φώτου Πολίτη, θυμίζοντας σε όλους μας τους λόγους ίδρυσης αυτού του θεάτρου. Και αυτά τα είπε απευθυνόμενος στο δημοσιογραφικό κοινό, όχι από σκηνής, διότι όλοι βρισκόμασταν επί της σκηνής, καθώς για πρώτη φορά σε συνέντευξη Τύπου καλλιτεχνικού διευθυντή, ήμασταν κομμάτι της, απολαμβάνοντας έτσι μία ιδιαίτερη εικόνα: την ίδια που κοιτούσαν όσοι ηθοποιοί βρέθηκαν πάνω στην ίδια αυτή σκηνή, επί 90 χρόνια τώρα!

Δυστυχώς, τη μοναδική αυτή στιγμή διαδέχθηκε ο λόγος του υφυπουργού Πολιτισμού, αρμόδιου για τα θέματα σύγχρονου πολιτισμού, κ. Γιατρομανωλάκη. Και λέμε «δυστυχώς», καθώς αυτό που είδαμε και ακούσαμε ουδείς το περίμενε και ειδικά σε έναν τέτοιο χώρο, μια τέτοια μέρα: ο κ. Γιατρομανωλάκης μίλησε ως «τεχνοκράτης», όπως είπε, και, κοιτώντας κατά τον συνήθη τρόπο του το ταβάνι, μας κούνησε ουσιαστικά (σε δημοσιογράφους και καλλιτέχνες) το δάχτυλο, λέγοντας πως «σε κάθε ατάκα και τσιτάτο, θα απαντάω εγώ με στοιχεία!».

Η δυσαρέσκεια έναντι του ΥΠΠΟΑ, κατά την περίοδο της πανδημίας, από την πλειονότητα των καλλιτεχνών, εξαιτίας της αντικαλλιτεχνικής κυβερνητικής πολιτικής, είναι πλέον τόσο έκδηλη που θα περιμέναμε κάτι άλλο από ένα αυστηρό «κούνημα δαχτύλου», ωστόσο αυτό επέλεξε να κάνει ο υφυπουργός, σημειώνοντας επίσης πως η πόρτα του «είναι πάντα ανοιχτή», τονίζοντας πως «ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού είναι απολύτως ελεύθερος να δράσει ως τέτοιος» (αυτό δεν είναι αυτονόητο;), πως «γίνεται πολλή δουλειά από το υπουργείο, καθώς αντιμετωπίζονται και παθογένειες δεκαετιών» (σε ποιες αναφέρεται όμως και ποιος ήταν υπεύθυνος γι' αυτές;). Επίσης, ανέφερε πως έχει ζητήσει τη συνεργασία της αστυνομίας, ώστε να σταματήσει η ανομία και οι παραβατικές συμπεριφορές στην περιοχή.

Επανέρχεται η Πειραματική Σκηνή

Το χλιαρό χειροκρότημα των λεγομένων του κ. Γιατρομανωλάκη ακολούθησε η παρουσίαση του προγράμματος του Εθνικού για το καλοκαίρι, καθώς και για την επόμενη χειμερινή σεζόν, από τον Γ. Μόσχο, ο οποίος τόνισε στους στόχους του τη συμπεριληπτικότητα, τον σεβασμό στη διαφορετικότητα, την υπεράσπιση του θεατρικού συνόλου χωρίς διακρίσεις, το άνοιγμα στις νεότερες γενιές και την εξωστρέφεια του Εθνικού. Βέβαια, ίσως η σημαντικότερη ανακοίνωση ήταν η επαναφορά της Πειραματικής Σκηνής (την οποία είχε αντικαταστήσει ο Δημήτρης Λιγνάδης με την Ερευνητική Σκηνή Αρχαίου Δράματος), ως «Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών».

Ο Γ. Μόσχος επανέφερε τη σκηνή, λοιπόν, και μάλιστα ως χώρο υποδοχής της δημιουργίας καλλιτεχνών που δεν έχουν κάνει μέχρι σήμερα μεγάλες παραγωγές (αυτό σημαίνει το «νέοι δημιουργοί», καθώς δεν υπάρχουν ηλικιακά κριτήρια, όπως μας διευκρίνισαν). Μάλιστα, τρεις νέοι στον χώρο καλλιτέχνες θα αναλάβουν τη διεύθυνση της Πειραματικής, ένας για κάθε χρονιά: ο Γιώργος Κουτλής (2022-2023), η Κατερίνα Γιαννοπούλου (2023-2024) και η Ελένη Ευθυμίου (2024-2025). Και οι τρεις ήταν χθες φανερά συγκινημένοι και χαρούμενοι.

Οι άλλοι χώροι και το ρεπερτόριο

■ Κτίριο Τσίλλερ - Κεντρική Σκηνή με έργα κλασικών συγγραφέων. Αναμένουμε τα έργα: «Βρικόλακες» (Ιψεν), σε σκηνοθεσία Στ. Φασουλή, «Σπασμένη στάμνα» (Χάινριχ Φον Κλάιστ) των Α. Καραζήση και Ν. Χατζόπουλου, «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» (Σέξπιρ) του Δ. Καρατζά.

■ Κτίριο Τσίλλερ - Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος», με σύγχρονα, άπαιχτα έργα του ελληνικού και παγκόσμιου ρεπερτορίου. Εκεί θα δούμε τα: «Ο άνθρωπος από το Παντόλσκ» (Ντμίτρι Ντανίλοβ) του Γ. Κουτλή, «Ο άλλος» (Πένυ Φυλακτάκη) της Σ. Πάσχου, «Ενα σπίτι φωτεινό σαν μέρα» (Τόνι Κούσνερ) του Γ. Μόσχου.

■ Θέατρο Rex - Σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη, με μουσικά έργα και μικτά θεάματα. Εκεί περιμένουμε: «Τα φώτα της πόλης» (Τσάπλιν), μιούζικαλ σε σκηνοθεσία Α. Μπένετ (μουσική του Θ. Οικονόμου και στίχους Στ. Σταύρου), «Μια νύχτα στην Επίδαυρο» σε σύλληψη και σκηνοθεσία Ν. Καραθάνου.

■ Θέατρο Rex-Σκηνή «Ελένη Παπαδάκη», όπου στο λεγόμενο Μικρό Εθνικό θα αναδειχθεί η παιδική και εφηβική σκηνή, με καλλιτεχνική υπεύθυνη τη Σοφία Βγενοπούλου, η οποία παρουσίασε το δικό της όραμα, με εργαστήρια για παιδιά, ειδικές παραστάσεις και φυσικά με συγκεκριμένα έργα («Η Χάιντι και τα βουνά» του Ανδρέα Φλουράκη, σε σκηνοθεσία Ιούς Βουλγαράκη, και «Το ξύπνημα της άνοιξης» του Φρανκ Βέντεκιντ, σε σκηνοθεσία Γιάννη Καραουλή).

Σύμπραξη με το Θέατρο Τέχνης για την επέτειο Καμπανέλλη Καθώς φέτος γιορτάζουμε τόσο τα 90 χρόνια του Εθνικού όσο και τα 80 χρόνια του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν, οι δύο θεσμοί θα συμπράξουν, μόλις για δεύτερη φορά στην ιστορία τους, με αφορμή τον εορτασμό μιας τρίτης επετείου: Για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Ιάκωβου Καμπανέλλη (το ΥΠΠΟΑ έχει ανακηρύξει το 2022 «Ετος Καμπανέλλη») θα ανέβει το έργο του «Η Στέλλα με τα κόκκινα γάντια», σε σκηνοθεσία Γιάννου Περλέγκα (στη σκηνή της Φρυνίχου), μια παραγωγή του Εθνικού, που, λόγω πανδημίας, προβλήθηκε μόνο διαδικτυακά. Επίσης, θα γίνει και μια αφιερωματική βραδιά για τον σπουδαίο αυτόν δραματουργό και συγγραφέα, με την παρουσία της κόρης του, Κατερίνας Καμπανέλλη, στην αίθουσα εκδηλώσεων του Εθνικού. Τέλος, θα επανέλθουν, ύστερα από δέκα χρόνια, τα Εργαστήρια Αρχαίου Δράματος στους Δελφούς (14-29/7), υπό τη διεύθυνση του σκηνοθέτη Θάνου Παπακωνσταντίνου και με βασικό θέμα τον «Προφητικό Λόγο» (περισσότερα στο www.n-t.gr).

Καλοκαιρινές παραγωγές

«Αίας» του Σοφοκλή-Εθνικό Θέατρο

© Karol Jarek

Τρεις είναι οι φετινές, καλοκαιρινές παραγωγές του Εθνικού: Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, θα ανεβούν η «Μήδεια» του Μποστ (8, 9/7, Επίδαυρος) σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού, όπου θα αφεθούμε στο εξωφρενικό γλωσσικό σύμπαν του υπέροχου Μποστ, σε ένα «γνήσιο και σοβαρά λαϊκό έργο», όπως είπε ο σκηνοθέτης, και ο «Αίαντας» του Σοφοκλή (29, 30/7, Επίδαυρος) στην πρώτη σκηνοθεσία του Αργύρη Ξάφη στο συγκεκριμένο θέατρο και με ένα έργο που σπάνια ανεβαίνει και το επέλεξε ο ίδιος. 

Τέλος, το παιδικό «Δίπλα Δίπλα» των Α. Αγγέλου και Ε. Σίνη, σε σκηνοθεσία Φ. Συμεωνίδη παίζεται ήδη στο Εθνικό (έως 5/6) και θα περιοδεύσει σε ανοιχτά θέατρα ανά την Ελλάδα.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΘΕΑΤΡΟ
«Είναι απολύτως παράλογα αυτά που ζούμε»
Η ομάδα ΚΝΟΤ δημιουργήθηκε με σκοπό την παράσταση «Πεθαίνω σαν χώρα» από το ομώνυμο βιβλίο του Δημήτρη Δημητριάδη που 45 χρόνια μετά από την έκδοσή του παραμένει σύγχρονο και εξαιρετικά προφητικό.
«Είναι απολύτως παράλογα αυτά που ζούμε»
ΘΕΑΤΡΟ
Ενα ροκ μιούζικαλ για τα κλεμμένα Γλυπτά του Παρθενώνα
Ο Δημήτρης Μαλισσόβας, η Τάνια Χαρικόπου και ο Ανδρέας Κουρέτας έφτιαξαν μια σύγχρονη παράσταση για το ζήτημα της επιστροφής/επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα.
Ενα ροκ μιούζικαλ για τα κλεμμένα Γλυπτά του Παρθενώνα
ΘΕΑΤΡΟ
«Ο εκλεπτυσμένος φεμινισμός της Ντιράς δεν χρειάζεται να “φωνάζει”»
Η γοητεία του «Moderato Cantabile» έγκειται στο ότι δίνει έμφαση στην ανάπτυξη της ποιητικότητας των εικόνων, στη μουσικότητα, τη σωματικότητα και στον έλεγχο της αναπνοής.
«Ο εκλεπτυσμένος φεμινισμός της Ντιράς δεν χρειάζεται να “φωνάζει”»
ΘΕΑΤΡΟ
«Το καθημερινό τραγούδι του απείρου» αντηχεί ταλέντο
Τρεις νεαρές ηθοποιοί που εμπιστεύτηκαν τον σκηνοθέτη Αλκίνοο Δωρή και σήκωσαν την παράσταση «Το καθημερινό τραγούδι του απείρου» στο θέατρο «Μπάγκειον».
«Το καθημερινό τραγούδι του απείρου» αντηχεί ταλέντο
ΘΕΑΤΡΟ
«Αν μπαίναμε στη θέση του άλλου...»
Το βαθιά πολιτικό θεατρικό έργο του Θανάση Τριαρίδη παρουσιάζεται στον «Φούρνο», λίγες ημέρες αφότου ο συγγραφέας του αρνήθηκε την υποψηφιότητά του στα Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας.
«Αν μπαίναμε στη θέση του άλλου...»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας