• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 29.3°C / 32.9°C
    4 BF
    40%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 29.7°C / 33.6°C
    3 BF
    40%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    33°C 33.3°C / 34.0°C
    3 BF
    41%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    3 BF
    27%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    2 BF
    37%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    30°C 29.0°C / 31.0°C
    0 BF
    45%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 26.2°C / 28.1°C
    0 BF
    30%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.8°C / 31.8°C
    2 BF
    24%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.8°C / 30.4°C
    5 BF
    66%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 30.7°C
    4 BF
    54%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 27.2°C / 28.8°C
    5 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    28°C 28.5°C / 28.5°C
    3 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    3 BF
    37%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    32°C 30.7°C / 31.9°C
    2 BF
    33%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    31°C 30.1°C / 31.2°C
    3 BF
    43%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.9°C / 30.8°C
    3 BF
    56%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 29.5°C / 32.0°C
    3 BF
    30%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 29.4°C / 30.3°C
    3 BF
    56%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.7°C / 30.7°C
    4 BF
    56%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    29°C 28.5°C / 28.5°C
    1 BF
    44%
Πάτροκλος Σκαφίδας
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Μάγισσες» στη δίνη μιας φοβερής καθημερινότητας

  • A-
  • A+
Βασισμένη σε δύο κείμενα της Νατάσας Σίδερη, η παράσταση που αφορά τις γυναικοκτονίες και την καθημερινή κακοποίηση των γυναικών φιλοξενείται για μία και μοναδική βραδιά αύριο στις 9 μ.μ. στα Δημοτικά Σφαγεία.

«Μάγισσες». Την προηγούμενη φορά που είχαν ανέβει, στα τέλη Νοεμβρίου, αφορμή ήταν η Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών. Τούτη τη φορά ανεβαίνουν με αφορμή την Ημέρα της Μητέρας Στην πραγματικότητα ωστόσο, οι αφορμές είναι σχεδόν καθημερινές. Οταν ξεκινήσαμε την κουβέντα, μας ήρθαν τόσα γεγονότα αυθορμήτως στον νου. Η καταγγελία για βιασμό όπου το θύμα παραμένει μέρες άπλυτο μέχρι να το δει ιατροδικαστής. Η αστυνομία που καταφτάνει στο συμβάν μόνον αφότου έχει εκτελεστεί η σύζυγος. Η ευαισθητοποιημένη εργαζόμενη στην καφετέρια που διέσωσε το νέο κορίτσι το οποίο κακοποιούσε ο ένστολος φίλος. Ο πόλεμος στην Ουκρανία με τα όσα τραγικά σε βάρος των γυναικών από τον στρατό κατοχής έχει αποκαλύψει. Η γυναίκα, το σώμα της, ως ένα πεδίο άσκησης ανελέητης εξουσίας.

Είχαμε ολοκληρώσει την κουβέντα μας όταν έπεσε και ο κεραυνός από τις ΗΠΑ όπου το Ανώτατο Δικαστήριο θέλει να ανατρέψει το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης των γυναικών και των αμβλώσεων - ένα δικαίωμα που δεν έχει συμπληρώσει καλά καλά μισό αιώνα. Η γυναίκα ως αντικείμενο αναπαραγωγής. Και μόνο. Από την εποχή του Ιπποκράτη, όπως μας λέει η ηθοποιός Νικόλ Δημητρακοπούλου που πρωταγωνιστεί στη λυρική περφόρμανς «Μάγισσες/Σφαγεία: το γεύμα» που θα παρουσιαστεί μονάχα για μία βραδιά, αύριο στις 9 μ.μ. στα Δημοτικά Σφαγεία. Οι «Μάγισσες» της εποχής μας, αντλώντας υλικό από το σήμερα αλλά και ιστορικές καταγραφές της έμφυλης βίας ακόμη και στην ελληνική προφορική παράδοση αναδεικνύουν, μέσα από μπαρόκ μουσικά σπαράγματα και αυτοσχεδιασμούς, το γυναικείο ζήτημα ως ολοζώντανο αίτημα δικαιοσύνης που έρχεται από το παρελθόν...

• Πόσο πίσω πάμε ή πόσο πίσω έχουμε μείνει με όλα αυτά που συμβαίνουν;

Ο άνθρωπος τελικά όσο και να λέμε ότι διεκδικούμε πράγματα επιστρέφει σε μια άλλη εποχή που πιστεύαμε ότι την είχαμε ξεπεράσει. Και είναι σημαντικό όσο μπορούμε εμείς οι καλλιτέχνες να μιλάμε για αυτό το γεγονός, αυτή την τρέλα. Αυτό είναι και το μοτίβο στη ζωή μιας γυναίκας που βιώνει αυτή την έκτακτη κατάσταση αλλά και παράνοια - γιατί είναι μια τρέλα να προσπαθείς συνέχεια να ξεφύγεις από κάτι...

• Πόσο μάλλον που η κατάσταση αποχαλινώθηκε με τους περιορισμούς της πανδημίας...

Με τον εγκλεισμό όλοι μας έχουμε μετατραπεί σε λιγότερο ενεργούς ανθρώπους: συνεχώς τηλεόραση κι όλα αυτά εντείνονται. Αλλά αυτή τη στασιμότητα προσπαθεί να διαρρήξει η παράσταση που συνεχώς αλλάζει και μετακινείται. Βασικός της πυρήνας είναι η βία κατά των γυναικών, ιστορικά και διαχρονικά μέσα από την πατριαρχία, καθώς και το πώς μια γυναίκα πασχίζει να επιβιώσει σε μια κατάσταση αβίωτη που ολοένα χειροτερεύει...

• Και το σκηνικό εμβληματικό: τα Δημοτικά Σφαγεία στον Ταύρο.

Η πρώτη παράσταση ήταν στην υπαίθρια γλυπτοθήκη Ζογγολόπουλου και υπήρξε περισσότερο μια σύνδεση με τα γλυπτά. Σε έναν διαφορετικό σκηνικό χώρο είναι διαφορετική και η σκηνική σύνθεση. Ο σκηνοθέτης έχει μια ιδιαίτερη ματιά στο πώς προσεγγίζουμε σωματικά τον αγώνα που δίνει κάθε φορά μια γυναίκα η οποία αναζητά τρόπο να επιβιώσουν αυτή και τα παιδιά της. Ετσι και η παράσταση, μένοντας πιστή στη λογική μιας δημιουργίας διαρκώς εν εξελίξει, συνομιλεί αυτή τη φορά με τον ιστορικά φορτισμένο χώρο των Σφαγείων.

• Τι πραγματεύεται το έργο;

Βασίζεται σε δύο κείμενα της Νατάσας Σίδερη για τον αγώνα της γυναίκας. Αυτή τη φορά αντλούμε και από τη Μαιευτική του Ιπποκράτη, όπου αναπάντεχα συναντήσαμε ένα απόσπασμα με συμβουλές για το πώς θα έπρεπε να θεραπευτεί μια γυναίκα ως μέσο αναπαραγωγής έτσι ώστε να επιτελέσει τον σκοπό της να παντρευτεί και να κάνει παιδιά. Είναι φοβερές οι περιγραφές, μέχρι και κρέμασμα προβλέπεται ως θεραπεία της μήτρας...

• Και οι Μάγισσες, ο Μεσαίωνας;

Οι Μάγισσες της Σίδερη αναφέρονται όντως στις Μάγισσες του Μεσαίωνα. Γιατί αποκαλούνταν μάγισσες; Αυτό αναζητάμε. Το πρώτο κείμενο αφορά μια γυναίκα που προετοιμάζει την κόρη της για να έρθουν να τη βιάσουν και μετά να συνεχιστεί κανονικά η ζωή τους. Το δεύτερο είναι επηρεασμένο από το «Γιοφύρι της Αρτας», την κόρη του πρωτομάστορα μεταφερμένη σε μια πιο σύγχρονη εκδοχή όπου μια αστυνομικός μιλάει γι' αυτή την υπόθεση. Οι συζητήσεις και οι αναφορές είναι σε εξέλιξη και προκύπτουν συνεχώς νέες...

• Ομως η σκηνική σύνθεση είναι και λυρική περφόρμανς. Τι μουσική ακούγεται σε αυτή;

Η μουσική είναι πολύ σημαντική και παίζει τον ρόλο της και στη δραματουργία. Εχουμε επιλέξει κομμάτια που συνδέονται με το περιεχόμενο αν και όχι ταυτολογικά. Μια σύνθεση διαφορετικών κειμένων, εικόνων και χώρου. Η μουσική έχει μπαρόκ αναφορές. Η λυρική απόδοσή τους είναι από τη μεσόφωνο Αναστασία Κότσαλη που τη συνοδεύει ο ακορντεονίστας Κώστας Ζιγκερίδης - συνεργάτες κι οι δυο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Εχει ενδιαφέρον η συνεργασία με ανθρώπους διαφορετικών καταβολών. Και βέβαια ο χώρος, που ανοίγει για πρώτη φορά μετά την καταστροφή του από πυρκαγιά και την αποκατάστασή του, παραπέμπει σ' αυτό το ελληνικό στοιχείο του αύλειου χώρου με τις καρέκλες που ανακαλούν λαϊκή γιορτή ή πανηγύρι. Είναι ενδιαφέρον το πώς συνομιλούν όλα αυτά και το πώς ο σκηνοθέτης Θανάσης Δόβρης καταφέρνει όλα αυτά να τα δώσει με τέτοιο τρόπο ώστε να καθρεφτίζουμε τον εαυτό μας σε μοτίβα συμπεριφοράς και να συνειδητοποιούμε ότι είμαστε μέρος ενός ευρύτερου προβλήματος. Οι αναγνωρίσιμες συμπεριφορές είναι ακόμα και σε εκφράσεις του τύπου «έλα μωρέ, δεν έγινε και κάτι, δεν είναι και σίγουρο ότι έγιναν έτσι τα πράγματα»...

Στη σκηνική σύνθεση «Μάγισσες/Σφαγεία: το γεύμα» το κείμενο είναι της Νατάσας Σίδερη και η σκηνοθεσία του Θανάση Δόβρη. Ερμηνεύει η Νικόλ Δημητρακοπούλου και οι μουσικοί Αναστασία Κότσαλη-μεσόφωνος, Κωνσταντίνος Ζιγκερίδης-μπαγιάν.


INFO: Δημοτικά Σφαγεία, Πειραιώς 225, Ταύρος Αττικής. Μόνο την Κυριακή 8 Μαΐου στις 9 μ.μ. Είσοδος δωρεάν.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΘΕΑΤΡΟ
Η έκπληξη και το ρίσκο της πρώτης παρουσίασης
Η ομάδα BLOOM μας συστήνει την πολυβραβευμένη, σύγχρονη Καταλανή συγγραφέα Λιουίζα Κουνιγιέ και το ψυχολογικό θρίλερ της για τη βία της καθημερινότητας.
Η έκπληξη και το ρίσκο της πρώτης παρουσίασης
ΘΕΑΤΡΟ
Το λυκόφως των χρεών και η χαραυγή της νέας γενιάς λυρικών δημιουργών
Επιθεωρησιακό περιεχόμενο; Αφού είμαστε για γέλια και για κλάματα. Η όπερα σε παράφραση, βασισμένη στο μουσικό δράμα του Ρίχαρντ Βάγκνερ είναι ανελέητη: κυρίως γιατί στο στόχαστρο βάζει το λαό, την...
Το λυκόφως των χρεών και η χαραυγή της νέας γενιάς λυρικών δημιουργών
ΘΕΑΤΡΟ
Χωρίς το θέατρο θα έπληττα θανάσιμα
Μετρημένη, ώριμη, ασκημένη σε ρόλους απαιτητικούς και διαφορετικούς, κλείνει 30 γόνιμα χρόνια στο Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας. Εκεί ερμηνεύει τώρα μια σύγχρονη, πολύ γνώριμή μας Εκάβη, στο έργο «Τρωάδες...
Χωρίς το θέατρο θα έπληττα θανάσιμα
ΘΕΑΤΡΟ
Έντεκα «κραυγές γυναικών» στο θέατρο Τζένη Καρέζη
Δοκιμασμένοι και αγαπημένοι από το κοινό μονόλογοι, εντελώς διαφορετικοί μεταξύ τους, επαναλαμβάνονται από αύριο και μέχρι τις 5 Οκτωβρίου στο θέατρο Τζένη Καρέζη. Έντεκα ηθοποιοί της ελληνικής σκηνής...
Έντεκα «κραυγές γυναικών» στο θέατρο Τζένη Καρέζη
ΘΕΑΤΡΟ
«Πάντα τους χρειαζόμαστε τους ήρωες, ειδικά τους “καθαρούς”»
«Αίας» με το Εθνικό Θέατρο στην Επίδαυρο ● Ο καλός ηθοποιός Στάθης Σταμουλακάκος αναλύει τον ήρωα που υποδύεται σε αυτή την πρωτιά του τόσο σε αρχαίο δράμα όσο και στο αρχαίο θέατρο.
«Πάντα τους χρειαζόμαστε τους ήρωες, ειδικά τους “καθαρούς”»
ΘΕΑΤΡΟ
«Κλυταιμνήστρα» από την οπτική των γυναικών
Μια αρχαία ιστορία για την τιμή και την εκδίκηση, λες και ήταν από πάντα λόγοι για τη διάπραξη εγκλημάτων. Το πρώτο μέρος της αισχύλειας τριλογίας Ορέστεια, για τον ήρωα της Τροίας Αγαμέμνονα και την τύχη που...
«Κλυταιμνήστρα» από την οπτική των γυναικών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας