• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.0°C / 29.6°C
    2 BF
    56%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 23.2°C / 26.9°C
    3 BF
    62%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.0°C / 27.7°C
    2 BF
    63%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.9°C / 23.3°C
    1 BF
    48%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    1 BF
    54%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 21.6°C / 24.0°C
    2 BF
    77%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.4°C / 19.4°C
    1 BF
    73%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.1°C / 24.1°C
    1 BF
    65%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.8°C / 25.2°C
    2 BF
    67%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.9°C / 24.9°C
    1 BF
    50%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.8°C / 27.2°C
    3 BF
    65%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.7°C / 29.0°C
    1 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    0 BF
    89%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 26.2°C / 28.9°C
    3 BF
    45%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    30°C 25.5°C / 30.6°C
    1 BF
    42%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.8°C / 26.0°C
    3 BF
    57%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.3°C / 28.8°C
    0 BF
    58%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 24.3°C / 26.6°C
    3 BF
    76%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    24°C 22.8°C / 24.7°C
    2 BF
    70%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.1°C / 19.1°C
    1 BF
    79%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Δύο παραστάσεις σαν άγριες παρτίδες στη σκακιέρα ενός τρομαχτικού κόσμου

  • A-
  • A+
Η βασισμένη στις «Μεταμορφώσεις» του Οβιδίου «Μικρή μέσα στο Σκοτεινό Δάσος», με πρωταγωνιστές στατικές μινιατούρες, κάνει μια αξιοθαύμαστη πορεία στο εξωτερικό και την ίδια στιγμή ο σκηνοθέτης της ετοιμάζεται και για την πρεμιέρα της «Αριζόνας» του Χουάν Κάρλος Ρούμπιο, με θέμα το μεταναστευτικό.

Από τη μια, ένα ιδιαίτερο θε ατρικό, με μινιατούρες, βίντεο και ηθοποιούς πάνω σε έναν σκοτεινό μύθο, και από την άλλη, ένα σύγχρονο έργο, με θέμα το μεταναστευτικό αλλά... αλλιώς. Και στα δυο, τη σκηνοθετική ευθύνη φέρει ο ίδιος. Αυτός που από αριστούχος απόφοιτος του Εθνικού έχει εργαστεί σε δεκάδες παραστάσεις αλλά και θέατρα (από το Θέατρο του Νέου Κόσμου, όπου τον είδαμε τελευταία στην «Τριλογία των Λήμαν Μπράδερς», μέχρι το Théâtre du Soleil στη Γαλλία, όπου πρωταγωνιστούσε σε μια ιδιαίτερη παράσταση για το θρυλικό πλοίο Ματαρόα). Και φυσικά πολλή σκηνοθεσία αλλά και εξαιρετικές συμμετοχές σε επιλεγμένες ταινίες στον κινηματογράφο και σειρές στην τηλεόραση.

Ο Παντελής Δεντάκης τα έχει κάνει όλα τούτα και ανυπομονούμε για το τι θα κάνει στη συνέχεια. Ισως γιατί έχει μια ικανότητα με απλά λόγια και ήρεμο τόνο να παίρνει σαφή και ξεκάθαρη θέση απέναντι σε σοβαρά ζητήματα, με τόλμη αλλά και ευγένεια.

«Η Μικρή μέσα στο Σκοτεινό Δάσος»

Η «Μικρή μέσα στο Σκοτεινό Δάσος» είναι μια δική του, πρωτότυπη σκηνική και δραματουργική σύνθεση πάνω σε ένα κλασικό έργο. Πρόκειται για τη βραβευμένη ιστορία του Φιλίπ Μινιανά, μια ελεύθερη διασκευή του μύθου «Πρόκνη και Φιλομήλα» από τις «Μεταμορφώσεις» του Οβιδίου. Η παράσταση ξεκίνησε πέρυσι στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων (ΚΕΤ), πήγε εξαιρετικά και αμέσως μετά πήγε στο φεστιβάλ της Αβινιόν, όπου επίσης είχε εξαιρετική ανταπόκριση. «Και εκεί τους φάνηκε πολύ πρωτότυπο ως ιδέα. Και πολύ σκληρό επίσης. Ακόμη κι αν δεν καταλάβαιναν τη γλώσσα, επειδή τους άρεσε πολύ ο ήχος της, έφτανε (φυσικά, υπήρχαν υπέρτιτλοι σε αγγλικά, γαλλικά)», μας λέει ο Π. Δεντάκης.

Η αλήθεια είναι πως κριτικές γράφτηκαν ακόμα και στη Le Monde, που δεν είναι και το πλέον εύκολο. Τώρα, ο ίδιος με την ομάδα Black Forest της παράστασης επιστρέφουν στη Γαλλία για περιοδεία: Νίκαια (4-7/5, Théâtre National de Nice CDN Nice Côte d’Azur), Βεν (17/5, Théâtre Anne de Bretagne Scènes du Golfe), Τουλόν (19-21/5/2022, Théâtre Liberté, Salle Fanny Ardant), Παρίσι (23-25/5, Théâtre de la Ville - Espace Cardin) και συνεχίζει στη Σλοβενία (Φεστιβάλ Μαριμπόρ, 1/6). Θα επιστρέψει από φθινόπωρο στην Αθήνα και μετά πάλι θα ταξιδέψει στη Λιέγη, ίσως στην Κύπρο και στις ΗΠΑ.

Τι είναι όμως αυτό που κάνει τόσο «ελκυστική» μια τόσο σκοτεινή παράσταση, όπου ουσιαστικά οι πρωταγωνιστές είναι στατικές μινιατούρες και την υπόθεση μόνο «ανάλαφρη» δεν τη λες; «Πρόκειται για μια καλλιτεχνική σύνθεση θεάτρου, μικρογλυπτικής, video art, κινηματογράφου και μουσικής. Στην παράσταση συντίθενται διαφορετικά αφηγηματικά μέσα, επιχειρώντας να δημιουργηθεί ένας φαντασιακός και εφιαλτικός μικρόκοσμος», μας εξηγεί ο κ. Δεντάκης, καθώς το ιδιαίτερο στήσιμο της παράστασης αποτελεί δική του έμπνευση. «Τους ήρωες του έργου τούς αναπαριστούν μινιατούρες, ως μικρά, γκροτέσκα γλυπτά. Υπάρχουν δύο ηθοποιοί (Πολύδωρος Βογιατζής, Κατερίνα Λούβαρη-Φασόη) που ξετυλίγουν τον μύθο και τρεις οθόνες: οι δύο γύρω από τις μινιατούρες, συνθέτοντας το σκηνικό με βιντεοπροβολές, και μία μεγάλη στο κέντρο, όπου κάνει ζουμ πάνω τους. Είναι ενδιαφέρον το πώς δρουν αυτές οι απόκοσμες μινιατούρες στο μυαλό του θεατή: ακριβώς επειδή δεν υπάρχει σκηνική δράση, αφήνεται χώρος στη φαντασία και την ψυχοσύνθεση του θεατή.

«Αριζόνα»

 

Και αυτό, κάνει την όλη ιστορία πολύ πιο σκοτεινή από ό,τι είναι ήδη. Μάλιστα κάποιοι θεατές έρχονται και μας λένε πως βλέπουν τις φιγούρες να αλλάζουν εκφράσεις, ενώ κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει! Είναι όμως τα ίδια τα αφηγηματικά αυτά μέσα που επιτρέπουν στους θεατές από τη μια να έχουν μπροστά τους έναν συμπαγή “κόσμο” και από την άλλη να τον αναπλάθουν οι ίδιοι. Αυτό δρα ως μεγεθυντικός φακός πάνω στις μικροσκοπικές μινιατούρες και κάνει το όλον πολύ πιο γκροτέσκο και σκοτεινό. Παίζουν βέβαια ρόλο και ο φωτισμός καθώς και η χρήση της κάμερας. Και φυσικά, η ίδια η ιστορία: ο Νεαρός βασιλιάς βιάζει τη μικρή αδερφή της γυναίκας του μέσα σε μια καλύβα στο Σκοτεινό Δάσος.

Της κόβει τη γλώσσα και την αφήνει μόνη και αβοήθητη. Επιστρέφει στο παλάτι και, δήθεν συντετριμμένος λέει στη γυναίκα του πως η Μικρή πνίγηκε εν μέσω θαλασσοταραχής. Δώδεκα μήνες μετά, κι ενώ η Βασίλισσα βρίσκεται ακόμη βουτηγμένη στο πένθος, μια γριά εμφανίζεται στο παλάτι και της αποκαλύπτει τις αποτρόπαιες πράξεις του βασιλιά. Ξεδιπλώνει ένα μαντίλι κεντημένο από τη Μικρή, που τα κόκκινα νήματά του αφηγούνται το έγκλημα και δείχνουν τον δρόμο για την καλύβα. Η βασίλισσα τρέχει να βρει την αδερφή της και μαζί σχεδιάζουν την εκδίκηση που θα πάρουν...»

«Το σκεφτόμουν ως μια σκοτεινή παρτίδα σκακιού, όπου κάνουμε ζουμ και στους παίχτες και στα πιόνια. Ετσι, τα πιόνια αποκτούν και αυτά ζωή», συνεχίζει... Μήπως είναι πράγματι καιρός να πάρουν τα «πιόνια» πράγματι ζωή; Ο ίδιος έχει πάρει θέση για την πολιτική κατάσταση του τόπου και κυρίως για την αδιαφορία του υπουργείου ως προς τους ανθρώπους του πολιτισμού. «Ηρθαν να δουν την παράσταση στην Αβινιόν», μας λέει. «Αλλά ποτέ δεν μας είπαν κάτι. Ο,τι κάναμε και κάνουμε, το κάνουμε μόνοι μας και όχι με τη βοήθειά τους». Ισως δεν τους θεωρούν επαγγελματίες, αλλά κάποιους «καλλιτέχνες» που κάτι κάνουν, όπως είχε δηλώσει ο ίδιος παλαιότερα. Ισως απλώς δεν τους ενδιαφέρει και ο πολιτισμός.

Τον Παντελή Δεντάκη τον ενδιαφέρει όμως. Και η καλλιτεχνική δημιουργία και το τι πηγάζει από αυτήν, τόσο για τον δημιουργό όσο και για τον θεατή. Δεν είναι τυχαίο πως επέλεξε αυτό τον σκληρό μύθο και τον μετέπλασε σε ένα πρωτότυπο, γκροτέσκο και μινιατουρίστικο θεατρικό. Ούτε πως σκηνοθετεί ένα ακόμη, την «Αριζόνα» του βραβευμένου Ισπανού συγγραφέα Χουάν Κάρλος Ρούμπιο με θέμα το μεταναστευτικό – και μάλιστα αφιερώνει την παράσταση «στη μνήμη όλων εκείνων των παιδιών που προσπάθησαν να περάσουν ένα σύνορο, μία θάλασσα, έναν τοίχο και δεν τα κατάφεραν ποτέ». «Η παράσταση φέρει ένα σαρκαστικό χιούμορ και βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα. Πράγματι, στα μέσα του 2000 η κυβέρνηση των ΗΠΑ έστελνε για διακοπές Αμερικανούς πολίτες στα σύνορα με το Μεξικό, με την προϋπόθεση να μην αφήνουν μετανάστες να περάσουν. Φυσικά οπλοφορούσαν, καθώς δεν είναι παράνομο στις ΗΠΑ. Τόσο εκεί όσο και στη χώρα μας, έχουμε τη διαστρεβλωμένη και επιφανειακή άποψη ότι οι μετανάστες είναι εισβολείς! Δεν είναι εισβολείς – είναι ικέτες, με την αρχαιοελληνική έννοια. Βοήθεια θέλουν και μια ευκαιρία να ζήσουν. Οχι να μας κάνουν κακό».

INFO: Η «Αριζόνα» ξεκινά στις 26/5 στο θέατρο Σταθμός (Βίκτωρος Ουγκώ 55, Μεταξουργείο, τηλ.: 210-5230267), κάθε Δευτ., Τρ. στις 21.00. Με τους Νικολέτα Παπαδοπούλου και Σταύρο Καραγιάννη (στο βίντεο εμφανίζεται ο μικρός Χρήστος Κανελλόπουλος).

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΘΕΑΤΡΟ
Βραβεία Tony 2022
Στο Radio City Music Hall της Νέας Υόρκης, οικοδέσποινα των βραβείων ήταν η αφροαμερικανή (με ρίζες και απ' το Πουέρτο Ρίκο) Οσκαρική ηθοποιός Αριάνα Ντεμπόζ, πρωταγωνίστρια του West Side Story.
Βραβεία Tony 2022
ΘΕΑΤΡΟ
Eπαναπροσδιορισμός της ταυτότητας του ΚΘΒΕ
Παρότι ο ολοκληρωμένος προγραμματισμός του ΚΘΒΕ θα παρουσιαστεί τον Σεπτέμβρη, ο νέος καλλιτεχνικός του διευθυντής μίλησε ήδη για συνεργασίες με αρκετούς καλλιτέχνες.
Eπαναπροσδιορισμός της ταυτότητας του ΚΘΒΕ
ΘΕΑΤΡΟ
Καθυστερημένες, άδικες και δίχως σκεπτικό επεξήγησης
Το υπουργείο Πολιτισμού ανακοίνωσε με καθυστέρηση μηνών τις θεατρικές επιχορηγήσεις 2021 και μέρος των καλλιτεχνών ζητά επεξηγήσεις για τις σχετικές αποφάσεις και το «θολό τοπίο».
Καθυστερημένες, άδικες και δίχως σκεπτικό επεξήγησης
ΘΕΑΤΡΟ
Ενα «Πάτωμα» που χωρίζει δύο άντρες
Η νέα παράσταση - αυτή τη φορά ακουστική - από τη Ζέτη Φίτσιου με τίτλο «Το πάτωμα» παρουσιάζεται αύριο μέσω ειδικής πλατφόρμας με δωρεάν παρακολούθηση.
Ενα «Πάτωμα» που χωρίζει δύο άντρες
ΘΕΑΤΡΟ
«Ως κοινωνία έχουμε γίνει εξαιρετικά παθητικοί»
«Ξαναδιαβάζοντας» την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» που παρουσιάζεται στην Επίδαυρο, ο σκηνοθέτης Θέμης Μουμουλίδης επιχειρεί αυτή τη φορά να αναδείξει «την εφιαλτική σχέση της τραγωδίας του Ευριπίδη με τη δυστοπία...
«Ως κοινωνία έχουμε γίνει εξαιρετικά παθητικοί»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας