• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.2°C / 25.7°C
    0 BF
    53%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.6°C / 24.4°C
    2 BF
    62%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 21.6°C / 23.7°C
    1 BF
    58%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    1 BF
    72%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    0 BF
    83%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 20.0°C / 23.2°C
    2 BF
    62%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 16.4°C / 19.5°C
    1 BF
    55%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.6°C / 19.6°C
    2 BF
    53%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.3°C / 25.4°C
    1 BF
    89%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 20.1°C / 24.9°C
    0 BF
    57%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.4°C / 25.8°C
    0 BF
    88%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.7°C / 22.3°C
    0 BF
    78%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    0 BF
    78%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    3 BF
    46%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 21.7°C / 25.5°C
    0 BF
    54%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.8°C / 25.8°C
    0 BF
    73%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.4°C / 25.9°C
    2 BF
    46%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.3°C / 22.7°C
    0 BF
    79%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 22.0°C / 23.9°C
    1 BF
    72%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.5°C / 18.5°C
    1 BF
    62%

Ιφιγένεια Γρίβα, Κωνσταντίνος Γώγουλος

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Ο εκλεπτυσμένος φεμινισμός της Ντιράς δεν χρειάζεται να “φωνάζει”»

  • A-
  • A+
Η Ευφροσύνη Μαστρόκαλου σκηνοθετεί την πρώτη ελληνική απόπειρα θεατρικού ανεβάσματος του περίφημου «Moderato Cantabile» το οποίο η «Liberation» σύστηνε το 1958 γράφοντας πως «είναι σαν τη Μαντάμ Μποβαρί ξαναγραμμένη από τον Μπέλα Μπάρτοκ».

Στον τάφο της στο κοιμητήριο του Μονπαρνάς στο Παρίσι αφήνουν, εκτός από λουλούδια, δεκάδες μολύβια. Κυρίως μολύβια και όχι πένες ή στυλό. Γιατί άραγε; Είναι πιο γλυκιά η γραφή με το μολύβι; Λιγότερο τραχιά; Περισσότερο οικεία; Οπως και να ’χει, η γραφή της Ντιράς μόνο εύκολη δεν είναι. Σχεδόν αυτοκαταστροφική η ίδια, παθιασμένη, ένα αγρίμι ανήμερο, μέσα σε μια εξίσου δυναμική και ακραία εποχή. Απρίλιος του 1914 ήταν όταν ήρθε στη ζωή (Γαλλίδα, γεννημένη στη Σαϊγκόν, στο σημερινό Βιετνάμ, τότε Γαλλική Ινδοκίνα!), για να «φύγει» 84 χρόνια μετά, με πολλά βιβλία στο ενεργητικό της – δύσκολα βιβλία, προσωπικά βιβλία.

Οι περισσότεροι τη μάθαμε αρχικά όταν το δικό της «Χιροσίμα, αγάπη μου» μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο από τον υπέροχο Αλέν Ρενέ. Κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η Ντιράς ήταν μέλος της Γαλλικής Αντίστασης και γι’ αυτό στάλθηκε στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Μπούχενβαλντ. Επέζησε, αν και μετά βίας, και άρχισε να γράφει. Το 1958 έγραψε το «Moderato Cantabile» (μετρημένη λυρικότητα είναι ο αντίστοιχος μουσικός όρος, αλλά και ο τρόπος γραφής του συγκεκριμένου μυθιστορήματος). Τότε, η «Liberation» έγραψε πως το μυθιστόρημα «είναι η Μαντάμ Μποβαρί ξαναγραμμένη από τον Μπέλα Μπάρτοκ και το καλύτερο βιβλίο της Ντιράς».

Το έργο αποφάσισε να ανεβάσει στο θέατρο η Ευφροσύνη Μαστρόκαλου, για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Και μάλιστα σε έναν ιδιαίτερο χώρο, στο Βιομηχανικό Πάρκο ΠΛΥΦΑ, στον Βοτανικό, με πρωταγωνιστές τους Ιφιγένεια Γρίβα και Κωνσταντίνο Γώγουλο (σε βίντεο, εμφανίζεται κι η Υβόννη Μαλτέζου): ένας άνδρας και μια γυναίκα συναντιούνται συνεχώς, αναβιώνοντας κάθε φορά, τελετουργικά σχεδόν, ένα έγκλημα πάθους ανάμεσα σε έναν άλλο άνδρα και μια άλλη γυναίκα, στο οποίο οι πρώτοι ήταν μάρτυρες.

«Οταν το διάβασα είχα την έντονη αίσθηση ότι η Ντιράς μού υποδείκνυε έναν πολύ συγκεκριμένο δημιουργικό τρόπο για να το προσεγγίσω σε βάθος», μας λέει η σκηνοθέτις. «Το ύφος γραφής της Ντιράς ανατρέπει τη ρεαλιστική αντίληψη στη δραματουργική και σκηνική απόδοση της πραγματικότητας: η συγγραφέας σπάνια μας δίνει αδιάσειστα στοιχεία για να συνεχίσουμε. Ο αναγνώστης είναι συνεχώς αβέβαιος για το τι πραγματικά συνέβη και κατά πόσο ένα μεγάλο μέρος της δράσης είναι φαντασίωση των δύο ηρώων. Η γοητεία του “Moderato Cantabile” έγκειται στο ότι δίνει έμφαση στην ανάπτυξη της ποιητικότητας των εικόνων, στη μουσικότητα, τη σωματικότητα και στον έλεγχο της αναπνοής. Πρόκειται για έναν πολύ εκλεπτυσμένο, επιδέξιο και φαντασιακό τρόπο γραφής, που κάνει το κείμενο να σου ξεγλιστράει και σου αποκαλύπτεται συνεχώς. Σημαντική πρόκληση για έναν σκηνοθέτη».

Τη ρωτάμε για την πρωτοπορία της Ντιράς και τι σημαίνει αυτό για το σήμερα: «Η Ντιράς ήτανε και συνεχίζει να είναι πρωτοπόρος», απαντά με σιγουριά η κ. Μαστρόκαλου. «Τα ζητήματα που απασχολούσαν την ίδια και την εποχή της εξακολουθούν να είναι καίρια όσο ποτέ! Η ίδια όπως και το έργο της διέπονται από τις αρχές μιας πολιτικής ενός εκλεπτυσμένου φεμινισμού ο οποίος δεν “φωνάζει”. Δημιουργεί μια πολλαπλή γλώσσα της γυναικείας φύσης και ταυτότητας η οποία αποδομεί τις ανδρικές συμβάσεις και τα κυριαρχικά πλέγματα της πατριαρχίας.

Η γυναίκα στο έργο της Ντιρας απεικονίζεται ως επιθυμούν υποκείμενο και όχι ως αντικείμενο του πόθου. Για την Ντιράς, η πνευματική αναγέννηση μιας γυναίκας έρχεται μέσα από μια καταστροφή μιας ζωής δήθεν, μιας ζωής με προσποίηση. Αυτό γίνεται μέσα από την ελευθερία να ακολουθεί τα ένστικτα και τις επιθυμίες της (που συνήθως είναι κρυμμένα), μέσα από το βίωμα ακραίων συναισθημάτων, που το εκπαιδευτικό και κοινωνικό σύστημα δεν επιτρέπει στις γυναίκες να νιώσουν. Για την Ντιράς, οι γυναίκες πρέπει να ζήσουν ακολουθώντας τις επιθυμίες τους. Να πάρουν τον έλεγχο της ζωής τους στα χεριά τους, με οποιοδήποτε κόστος. Φτάνοντας στο σήμερα, καταλαβαίνουμε πως όσο κι αν νομίζουμε ότι τα πράγματα έχουν προχωρήσει, ο λόγος της Ντιράς –και αυτό που θεωρούνταν πρωτοπορία στην εποχή της– δείχνει να μας αφορά όσο ποτέ άλλοτε».


📌 INFO: Το έργο θα παρουσιαστεί στο Βιομηχανικό Πάρκο ΠΛΥΦΑ (Κορυτσάς 39, Βοτανικός, τηλ.: 6943267261). Από χθες Πέμπτη 14/4 έως και 3/5 (εκτός της Μεγάλης Εβδομάδας). Δευτέρα και Τετ.-Κυρ. στις 21.00. Εισιτήρια: 12-15 ευρώ. Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Τόπος, σε μετάφραση του Αρη Μαραγκόπουλου.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
«Ηθελα να μιλήσω πάρα πολύ για το τι φέρνει η φτώχεια»
Το «Killer Joe» παρουσιάζεται πρώτη φορά στην Ελλάδα σε σκηνοθεσία Γιάννη Στάνκογλου, είναι σύγχρονο και έχει ήδη μεταφερθεί στον κινηματογράφο με τον Μάθιου ΜακΚόναχι στον πρωταγωνιστικό ρόλο.
«Ηθελα να μιλήσω πάρα πολύ για το τι φέρνει η φτώχεια»
ΘΕΑΤΡΟ
«Κάναμε μια αναρχική παράσταση»
Γιάννης Κακλέας και Πάνος Βλάχος μιλούν για τη συνεργασία τους πάνω στο κείμενο του Ντάριο Φο και την παράσταση που είναι γεμάτη ποιητικό ριζοσπαστισμό.
«Κάναμε μια αναρχική παράσταση»
ΘΕΑΤΡΟ
Η αρχετυπική αφήγηση συναντά τη δραματική επικαιρότητα
Το ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας θα παρουσιάσει στην Αθήνα για τέσσερις παραστάσεις παρουσιάζοντας τα έργα «Μία Ιλιάδα» της Λίζα Πίτερσεν και «Ο τραπεζίτης» των Ιγνάθιο δελ Μοράλ και Ερνέστο Καμπαγέρο.
Η αρχετυπική αφήγηση συναντά τη δραματική επικαιρότητα
ΘΕΑΤΡΟ
«Ο έρωτας είναι ένα πολιτικό γεγονός»
Ο Γιάννης Ευθυμιάδης μεταφέρει από σήμερα στη νέα σκηνή «Ωμέγα» του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά δραματοποιημένο το μεγάλο του ερωτικό ποίημα «Αλκίνοος».
«Ο έρωτας είναι ένα πολιτικό γεγονός»
ΘΕΑΤΡΟ
Σηκώνοντας το πέπλο της Ιστορίας
Οχτώ ηθοποιοί μετέδωσαν την ιστορία της Μικρασιατικής Καταστροφής σαν περιπλανώμενες ψυχές που δεν βρίσκουν πέρασμα, παρά μόνο πληγές και οδύνη.
Σηκώνοντας το πέπλο της Ιστορίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας