• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    32°C 30.4°C / 33.8°C
    4 BF
    36%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 28.3°C / 34.9°C
    3 BF
    49%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    34°C 31.0°C / 36.5°C
    2 BF
    38%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.9°C / 32.5°C
    2 BF
    45%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 32.4°C
    3 BF
    51%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    31°C 27.9°C / 32.0°C
    2 BF
    56%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.3°C / 28.4°C
    2 BF
    37%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    34°C 34.1°C / 34.1°C
    1 BF
    28%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.8°C / 29.9°C
    5 BF
    54%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 29.6°C
    5 BF
    47%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.4°C / 27.8°C
    5 BF
    65%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.7°C / 29.6°C
    2 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.9°C / 29.9°C
    0 BF
    51%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 32.9°C / 32.9°C
    0 BF
    33%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 29.5°C / 32.2°C
    2 BF
    40%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.7°C / 28.8°C
    4 BF
    50%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    33°C 30.6°C / 34.0°C
    3 BF
    24%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.3°C / 28.3°C
    0 BF
    66%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.6°C / 31.7°C
    3 BF
    75%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.5°C / 28.5°C
    0 BF
    54%

Νικόλας Χανακούλας

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Ντοστογιέφσκι στην Κρήτη

  • A-
  • A+
Το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Κρήτης και η καλλιτεχνική διευθύντριά του Έφη Θεοδώρου ανεβάζουν στο Βενιζέλειο Ωδείο Χανίων, ως πρώτη παραγωγή τους για το 2022, «Το όνειρο ενός γελοίου» του Φιόντορ Μ. Ντοστογιέφσκι, σε μετάφραση, διασκευή και σκηνοθεσία του Γιώργου Κουτλή

Λίγα χρόνια πριν πεθάνει ο Φιόντορ Ντοστογιέφσκι έγραψε το «Όνειρο ενός γελοίου», μια μικρή νουβέλα που μέσα από τις αντιθέσεις της, φως και σκοτάδι, προσπαθεί να καταλάβει την ανθρώπινη ύπαρξη που έτσι κι αλλιώς τα περιέχει και τα δυο. Ο ήρωάς του δεν εξελίσσεται σε έναν ήρωα ανήμπορο σαν αυτόν στον «Χάλκινο καβαλάρη» του Πούσκιν. Είναι ένας άνθρωπος που αποφασίζει -έπειτα από ένα μακρύ ταξίδι μέσα στο όνειρο μιας νύχτας- να διακηρύξει την ανθρώπινη αλληλεγγύη ως μοναδικό αντίδοτο στην αυτοκαταστροφή του κόσμου μας.

Το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Κρήτης και η καλλιτεχνική διευθύντριά του Έφη Θεοδώρου ανεβάζουν στο Βενιζέλειο Ωδείο Χανίων, ως πρώτη παραγωγή τους για το 2022, το έργο του Ντοστογιέφσκι σε μετάφραση, διασκευή και σκηνοθεσία του Γιώργου Κουτλή. Πρόκειται για έναν μονόλογο που ερμηνεύει ο ηθοποιός Νικόλας Χανακούλας.

Βρεθήκαμε στα Χανιά τη δεύτερη μέρα της πρεμιέρας. Οι θεατές ήταν αρκετοί και αυτό είναι οπωσδήποτε παρήγορο σε καιρούς πανδημίας. Τα περιφερειακά θέατρα προσφέρουν μια σημαντική πολιτιστική παρέμβαση για κάθε τόπο, αρκεί να πέσουν σε καλά χέρια, όπως αυτά της Κρήτης, της Λάρισας και κάποιων άλλων πόλεων, όπου οι αιρετοί είναι ανήσυχοι, ψάχνονται και κυρίως θέλουν να εντάξουν τον πολιτισμό και τα οφέλη του στην πολιτική τους ατζέντα.

Ο σκηνοθέτης του έργου Γιώργος Κουτλής, παρά το νεαρό της ηλικίας του, φαίνεται πως έχει στοχαστεί και δουλέψει πάνω στο ντοστογιεφσκικό σύμπαν. Η ρωσική κουλτούρα, λόγω σπουδών, του είναι οικεία και η παράστασή του «Οι παίχτες», βασισμένη στο ομώνυμο έργο του Νικολάι Γκόγκολ, έκανε αίσθηση στο θεατρικό κοινό της Αθήνας.

Στον Ντοστογιέφσκι, ο ήρωας κατά την αυτοεξομολόγησή του έχει πλήρη επίγνωση της κατάστασής του. Το βαθύ αίσθημα της ματαιότητας τον έχει οδηγήσει σε μια εθελούσια αυτοεξορία από όλα όσα συμβαίνουν γύρω του. Τίποτα για αυτόν δεν έχει νόημα και η αυτοκτονία φαντάζει λυτρωτική. Όμως ένα «ολοζώντανο» όνειρο πριν από την απονενοημένη πράξη, τον ταξιδεύει από τον ζόφο του Άδη σε ένα ουτοπικό ελληνικό νησί όπου όλα τα αδιέξοδα του σημερινού κόσμου λύνονται με την αγάπη και την κατανόηση.

Ο «γελοίος» όπως τον ερμηνεύει ο καλός ηθοποιός Νικόλας Χανακούλας κλείνει το μάτι ακόμα και στον πιο ανέμελο θεατή. Δοτικός και ενθουσιώδης, με έντεχνα εκφραστικά μέσα, ο πρωταγωνιστής πείθει. Υποβοηθούμενος από τα μίνιμαλ σκηνικά και τα κοστούμια της Άρτεμης Φλέσσα και της βοηθού της Αγγελικής Βασιλοπούλου Καμπίτση, την εναρμονισμένη με τον λόγο μουσική του Αλέξανδρου Δράκου Κτιστάκη και με μεγάλη συμμετοχή στη δραματουργία των Video art του Χρήστου Συμεωνίδη και των φωτισμών του Σάκη Μπιρμπίλη, ο Κουτλής κατέθεσε μια ενδιαφέρουσα παράσταση για το κοινό. Κοντά σ’ αυτά, ενέπλεξε ευφάνταστα στις παραστάσεις των Χανίων την τοπική χορωδία Cantilena υπό τη διεύθυνση του Γιώργου Καλούτση και την ηχογραφημένη χορωδία Voice Box υπό τη διεύθυνση της Μαργαρίτας Παπαδημητρίου. Ο καταιγιστικός λόγος του συγγραφέα μέσω της σκηνοθεσίας είχε ένταση και ρυθμό.

Ο τρόπος που είδε τον ήρωα-παρία, τον περιθωριοποιημένο άνθρωπο, μου θύμισε άλλες φορές τον Χριστό και άλλες φορές τον αναχωρητή Ζαρατούστρα του Νίτσε. Θα ήθελα να δω λίγο περισσότερο όμως τον γυμνό δυνατό λόγο ενός σπουδαίου συγγραφέα που κάποιες φορές νομίζω πως «κρύφτηκε» από τη σκηνοθετική ματιά.

Σε κάθε περίπτωση, το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης, και πέρυσι με τον «Προμηθέα» του Άρη Μπινιάρη -που θα ξαναπαιχτεί και φέτος- και τώρα με την παράσταση αυτή, δείχνει τη δημιουργική εξωστρέφειά του. Ενώ η Έφη Θεοδώρου φαίνεται πως μας ετοιμάζει και πολλές άλλες εκπλήξεις στο μέλλον. Πάντως, εάν βρεθείτε σε κάποια από τις πόλεις τις κρητικής πολιτείας όπου περιοδεύει η τρέχουσα παράσταση, σας συστήνω να τη βάλετε στα σχέδιά σας.

Οι παραστάσεις στα Χανιά είναι έως και τις 15 Απριλίου στο Βενιζέλειο Ωδείο Χανίων, ενώ η περιοδεία στην Κρήτη προβλέπει σταθμούς σε Μάλεμε, Πολιτιστικό Κέντρο (16/4), Κίσσαμο, Αμφιθέατρο Δημαρχείου (17/4), Ρέθυμνο, Σπίτι του Πολιτισμού (26, 27/4), Βάμο, Αίθουσα «Δ. Λαμπράκη» (8/5) Κάνδανο, Αίθουσα Δημαρχείου (9/5), Ηράκλειο, Πειραματικό Θέατρο Πολιτιστικού και Συνεδριακού Κέντρου (23, 24, 25/5).

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΘΕΑΤΡΟ
Το «Μπλε» στο Bios
Το ΜΠΛΕ είναι μία περφόρμανς που πραγματεύεται το ενδογενές και εξωγενές άγχος, τα ψυχοσωματικά συμπτώματά του και την ευαλωτότητα του ατόμου.
Το «Μπλε» στο Bios
ΘΕΑΤΡΟ
Η Χριστίνα Χριστοφή πιστεύει στις επαναστάσεις και τραβάει «Σκληρές Φωτογραφίες»
Ένα άκρως ενδιαφέρον κείμενο με άρωμα από Κούβα και άλογα ιπποδρόμου, που βάζει στο επίκεντρο τις παράλληλες διαδρομές τριών προσώπων, τα οποία έκαναν τις επαναστάσεις τους και τώρα αναλογίζονται αν κέρδισαν ή...
Η Χριστίνα Χριστοφή πιστεύει στις επαναστάσεις και τραβάει «Σκληρές Φωτογραφίες»
ΘΕΑΤΡΟ
Παιδιά της διπλανής πόρτας στους «Νόμους της Έλξης»
Ο Γιώργος Κατσιφής γράφει, σκηνοθετεί και κάνει όνειρα, όπως κάθε νέος της ηλικίας του παλεύοντας με «πίστη και σκληρή δουλειά», όπως λέει, για να δει τα έργα του να ζωντανεύουν επί σκηνής.
Παιδιά της διπλανής πόρτας στους «Νόμους της Έλξης»
ΘΕΑΤΡΟ
«Το Μαράκι έκλασε» στο Faust Bar Theatre Arts
Η παράσταση της ομάδας Seven Sisters κάνει πρεμιέρα τη Δευτέρα 8 Νοεμβρίου, στις 20.00. Επτά γυναίκες επί σκηνής αφηγούνται πέντε κωμικοτραγικές ιστορίες, δια χειρός Λένας Κιτσοπούλου.
«Το Μαράκι έκλασε» στο Faust Bar Theatre Arts
ΘΕΑΤΡΟ
Δούλες: Η υπερβολική φαντασία διέξοδος στα ανέγγιχτα της ψυχής
Η Βάσια Χρονοπούλου είναι αυτό που λέμε «πολυεργαλείο» της παράστασης: Σκηνοθέτης, με σημαντική συμμετοχή στη μετάφραση και αποκλειστική ευθύνη στα κοστούμια.
Δούλες: Η υπερβολική φαντασία διέξοδος στα ανέγγιχτα της ψυχής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας