Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Το θέατρο νίκησε γιατί ενώνει»

Καρυοφυλλιά Καραμπέτη (Εκάβη), Μαρία Κίτσου (Ανδρομάχη)

«Το θέατρο νίκησε γιατί ενώνει»

  • A-
  • A+

Κι όμως το θαύμα έγινε. Πόσοι πίστευαν ότι θα βρεθούν συνολικά δέκα χιλιάδες άνθρωποι στην Ελλάδα των capital controls, των 50 ευρώ ημερησίως και της αβεβαιότητας για το πότε θα ξανανοίξουν κανονικά οι τράπεζες, που θα ξεκινούσαν να πάνε Επίδαυρο, έστω και από το κοντινό χωριό τους; Βενζίνες, εισιτήρια (το φτηνότερο 13 ευρώ στο επάνω διάζωμα), άντε και σάντουιτς από το σπίτι. Τα Επιδαύρια είχαν ήδη πληγεί από την κρίση. Και φέτος η πρεμιέρα τους (3 και 4 Ιουλίου) με τις «Τρωάδες» του Ευριπίδη από το Εθνικό Θέατρο έσπασε ο διάολος το ποδάρι του και συνέπεσε με δημοψήφισμα.

Αδικα πάντως την είχαμε κάπως καταδικάσει μέσα μας την παράσταση. Ακόμα και η έκκληση που έκανε από την Επίδαυρο ο σκηνοθέτης της Σωτήρης Χατζάκης να πάει το κοινό στο φεστιβάλ να αποδείξει ότι «η παιδεία, η τέχνη, ο πολιτισμός είναι η περιουσία μας» είχε φανεί σε πολλούς σαν κραυγή απελπισίας.

Και η διάψευση ήρθε. Αποδείχτηκε σοφή η απόφαση των Γιώργου Λούκου, από το Φεστιβάλ, και Στάθη Λιβαθινού, από το Εθνικό, να μη ματαιωθεί η παράσταση. Δέκα χιλιάδες θεατές σε δύο βραδιές είναι μια σεβαστή επίδοση ακόμα και σε καιρούς ευημερίας. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, Στάθης Λιβαθινός, δεν κρύβει τη χαρά του. Περίμενε άραγε αυτός, μόνος μέσα σε όλους, ότι το κοινό θα δείξει τέτοια αφοσίωση στο Φεστιβάλ Επιδαύρου;

«Δεν λέω ότι δεν είχα κι εγώ κάποιο φόβο», μας λέει. «Είχα όμως και μια κρυφή μεγάλη ελπίδα. Την αίσθηση ότι και σ' αυτή τη μάχη το θέατρο θα νικούσε. Το γεγονός ότι και τις δύο βραδιές 10.000 θεατές ήρθαν να δουν τις "Τρωάδες" δεν είναι νίκη του Εθνικού. Ούτε του Σωτήρη Χατζάκη. Ούτε δική μου. Είναι νίκη του θεάτρου. Το θέατρο απέδειξε για άλλη μια φορά ότι μπορεί να κινητοποιεί και, το κυριότερο, να ενώνει τους ανθρώπους. Και θα τους ενώνει πάντα, θα είναι εδώ, κοντά στους Ελληνες, όποια δοκιμασία κι αν τους περιμένει».

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου επιμένει και σε μια άλλη ομοψυχία, που έζησε δυο βράδια στην Επίδαυρο, πέραν αυτής με το κοινό. «Ημασταν όλοι μαζί, μια αγκαλιά, οι άνθρωποι του Εθνικού και οι άνθρωποι του Φεστιβάλ. Εγώ, ο Θοδωρής Αμπαζής, ο Γιώργος Λούκος, η Δηώ Καγγελάρη. Ο,τι γίνεται αυτό το καλοκαίρι απαιτεί συνεννόηση και συνεργασία, ο ένας θεσμός δίπλα στον άλλο».

Οι «Τρωάδες» του Σωτήρη Χατζάκη χειροκροτήθηκαν πολύ θερμά από το κοινό, το ίδιο και ο εξαιρετικός θίασος, με πρώτη και καλύτερη την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, που ερμηνεύει την Εκάβη, αλλά και τις Κόρα Καρβούνη και Μαρία Κίτσου (Κασσάνδρα και Ανδρομάχη, αντίστοιχα). Ευτυχώς η παράσταση έχει μπροστά της μια μεγάλη καλοκαιρινή περιοδεία, σημειώστε τους αμέσως επόμενους σταθμούς: Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων (11 και 12 Ιουλίου), Αλεξανδρούπολη (15 Ιουλίου), Αμφιθέατρο Σίβηρης (18/7), Αρχαία Ολυμπία-θέατρο Φλόκα (24/7).

Ευτυχώς ή δυστυχώς; Τι θα γίνει αν η οικονομική αβεβαιότητα (ή τίποτα χειρότερο) εξακολουθήσει; Θα μπορέσει το Εθνικό, ρωτάμε τον Στάθη Λιβαθινό, να υποστηρίξει μέχρι τέλους τη μεγάλη θερινή του εξόρμηση σε όλη την Ελλάδα;

«Σε ένα δικό μου φανταστικό θεατρικό Σύνταγμα η συνέχιση της ζωής του Εθνικού επαφίεται στον πατριωτισμό των ηθοποιών και των εργαζόμενων του» απαντά ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου. «Θέλω να ελπίζω ότι και στο χειρότερο σενάριο θα αντέξουμε. Με αλλαγές και προσαρμογές, βέβαια. Θα είμαστε παρόντες, κοντά στον κόσμο, έστω και μόνο με ένα ποίημα. Και μην ξεχνάτε ότι ζούμε πρωτόγνωρες εμπειρίες. Είμαι ο πρώτος διευθυντής του Εθνικού που το παραλαμβάνω σε τέτοιες αβέβαιες εποχές».

Μία ακόμα παραγωγή του Εθνικού είχε πρεμιέρα λίγο πριν από το δημοψήφισμα. Οι «Εκκλησιάζουσες» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Γιάννη Μπέζου, που ερμηνεύει και την Πραξαγόρα, με Βλέπυρο τον Γιάννη Ζουγανέλη, έδωσε τελικά μόνο μία παράσταση (την Παρασκευή) στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων, αντί για δύο. «Το οχυρό Μπέζου άντεξε κι αυτό» λέει γελώντας ο Στάθης Λιβαθινός. Η παράσταση κατηφορίζει στην Επίδαυρο την 1η Αυγούστου.

 

ΘΕΑΤΡΟ
Πρώτα Μπρουκ, μετά Επίδαυρος
Πάντα περιζήτητη η Κάθριν Χάντερ, η σπουδαία ηθοποιός με τις ελληνικές ρίζες (το γένος Χατζηπατέρα) που κάνει μεγάλη καριέρα στο βρετανικό (κυρίως) θέατρο, αλλά και σινεμά, αυτό το καλοκαίρι δεν θα παίξει μόνο...
Πρώτα Μπρουκ, μετά Επίδαυρος
ΘΕΑΤΡΟ
Η μοίρα, ο Οιδίποδας και οι υπέρτιτλοι
Να που καμιά φορά μια τυχαία τεχνική βλάβη μπορεί να βγάλει μέσα από την Επίδαυρο τον κακό εαυτό, με τις κραυγές και τα γιούχα από το κοίλον, που θα θέλαμε να μην ξαναζήσουμε πια ποτέ.
Η μοίρα, ο Οιδίποδας και οι υπέρτιτλοι
ΘΕΑΤΡΟ
Ο Ευριπίδης ξεπερνά το Game of Thrones
Ο Βέλγος Ιβο Βαν Χόβε, γνωστός στους Ελληνες θεατρόφιλους από παλιότερες δουλειές του σε Στέγη και Μέγαρο, ανέβασε ήδη (στις 29 Απριλίου) στην παρισινή αίθουσα Ρισελιέ σε μια κοινή παράσταση τις τραγωδίες...
Ο Ευριπίδης ξεπερνά το Game of Thrones
ΘΕΑΤΡΟ
«Η χώρα σου είσαι εσύ ο ίδιος»
Μια «Αντιγόνη» που σχεδιάστηκε έτσι ώστε ο τόπος και οι άνθρωποί του να παίζουν τον βασικό ρόλο στον τρόπο προσέγγισής της θα δούμε στο Μικρό Θέατρο της Επιδαύρου σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ντέλλα. Μας μιλά ο...
«Η χώρα σου είσαι εσύ ο ίδιος»
ΘΕΑΤΡΟ
«Κοντά στους αισχρούς τα αισχρά μαθαίνεις»
Η ηθοποιός που έχει δοκιμάσει επανειλημμένα τις δυνάμεις της στο αρχαίο δράμα δίπλα σε σπουδαίους σκηνοθέτες που πάλευαν εμμονικά με τα κείμενα, όπως ο Ανατόλι Βασίλιεφ και ο Λευτέρης Βογιατζής, πρωταγωνιστεί...
«Κοντά στους αισχρούς τα αισχρά μαθαίνεις»
ΘΕΑΤΡΟ
Συζυγικό κρεβάτι πάνω σε κρατήρα
Το Θέατρο Τέχνης επιστρέφει «θριαμβευτικά» στην Επίδαυρο, όπως δείχνει και η προσέλευση του κοινού, μετά από επτά χρόνια. Η Μαρία Ναυπλιώτου και ο Χάρης Φραγκούλης κρατάνε το γεμάτο κοίλον για δύο ώρες χωρίς...
Συζυγικό κρεβάτι πάνω σε κρατήρα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας