• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.2°C / 28.4°C
    3 BF
    56%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.6°C / 25.3°C
    1 BF
    75%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 17.0°C / 23.3°C
    1 BF
    44%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 20.3°C
    1 BF
    77%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    3 BF
    68%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 23.2°C / 24.0°C
    0 BF
    65%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.2°C / 20.4°C
    2 BF
    52%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 23.7°C / 23.7°C
    1 BF
    35%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.8°C / 27.7°C
    2 BF
    49%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.5°C / 23.9°C
    1 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.8°C / 23.3°C
    2 BF
    71%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 21.8°C / 23.7°C
    2 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.6°C / 21.6°C
    1 BF
    51%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.9°C / 25.5°C
    0 BF
    60%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 19.5°C / 25.1°C
    1 BF
    64%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.8°C / 26.8°C
    3 BF
    47%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.8°C / 27.7°C
    0 BF
    68%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.3°C / 18.3°C
    0 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 20.7°C / 24.4°C
    1 BF
    64%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.6°C / 19.6°C
    1 BF
    71%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αυθόρμητη κριτική από μια θεατρόφιλη

  • A-
  • A+

«Για το θέατρο Βασιλάκου, είναι σωστή αυτή η έξοδος;» ρωτώ ένα περαστικό ζευγάρι – πάντα χάνω τον προσανατολισμό μου, στους δρόμους, για να εξηγούμαστε. «Μια χαρά βγήκατε εδώ. Θα πάτε από κει ευθεία… [μου δείχνουν]. Πηγαίνετε να δείτε τη “Μηχανή του Τιούρινγκ”; Τέλεια παράσταση. Εμείς την είδαμε και στη Γαλλία, αλλά εκεί έπαιζαν ακόμη τέσσερις ηθοποιοί. Είναι πολύ δύσκολο να είσαι μόνος πάνω στη σκηνή και να τα κάνεις όλα. Θα περάσετε υπέροχα».

Παίρνω την ευθεία ακόμη πιο σίγουρη για την επιλογή που έκανα. Είχα διαβάσει την κριτική του Γρηγόρη Ιωαννίδη στην εφημερίδα, είχα ξαναδεί τον Αυγουστίδη στη «Μέθοδο Γκρόνχολμ» του Τζόρντι Γκαλθεράν… Ε, όλα τα δεδομένα ήταν με το μέρος μου αυτή την Παρασκευή.

Το θέατρο φίσκα. Αυτό με συγκινεί πάντα, ίσως επειδή αγαπώ αυτήν την αδιαμεσολάβητη μορφή τέχνης, που δεν περνάει από πλάνα και μοντάζ. Ισως… Δεν είμαι και ειδική.

Ο ένας δίπλα στον άλλο, όλοι με μάσκες. Τρίτο κουδούνι και η παράσταση αρχίζει και κάθε λεπτό που περνάει ο Αυγουστίδης σε μαγεύει, είναι χείμαρρος που σε παρασύρει. Κινείται, μιλάει, αλλάζει τη φωνή του, περνάει από το ένα πρόσωπο στο άλλο, ο εαυτός του μοιράζεται, γίνεται αστραπιαία ο εξουσιαστής κρατικός υπάλληλος, ο εκμεταλλευτής εραστής, ο σε απόγνωση στόχος, το άθυρμα. Διαμελίζεται…

Πονάει με τη βιαιότητα, απολαμβάνει τα χάδια των ερωτικών συντρόφων, πληρώνει την εκδικητικότητά τους, διεκδικεί το δικαίωμα στις προτιμήσεις του, πανηγυρίζει μουλωχτά για το σπάσιμο ενός κωδικού και την ίδια στιγμή συνθλίβεται.

Ναι, μπροστά μας το ανήσυχο μυαλό που έσπασε τον κωδικό «Αίνιγμα» των ναζί, ο άθεος ομοφυλόφιλος επιστήμονας στη συντηρητική μεταπολεμική βρετανική κοινωνία, που του επέβαλλαν να κρύψει το εφεύρημά του αλλά και τον ίδιο του τον εαυτό.

Είναι μια ληστεία στο σπίτι του που τον ξεσκεπάζει στις Αρχές και βρίσκονται όλοι, κρατικοί υπάλληλοι, κορτάκηδες, παιδικοί φίλοι, σκληροί συμμαθητές πάνω στη σκηνή. Ολοι στο σώμα του Αυγουστίδη, στη φωνή του, στη ματιά του.

Ζει με το είναι του, με μια απόκοσμη βύθιση, με ταχύτατα περάματα τη ζωή του ιδιοφυούς ερευνητή, μαθηματικού και αναλυτή Αλαν Τιούρινγκ. Στο δωμάτιο του εγκλεισμού, όπου υποβάλλεται στον χημικό ευνουχισμό μιας «ιατρικής» μεθόδου για την καταστολή των ομοφυλοφιλικών τάσεων, μια καρέκλα γίνεται το πεζούλι ενός δρόμου ή ακόμα και το κρεβάτι ενός βιασμού, αφού με απίστευτη μεταμορφωτική δύναμη και τεχνική ο Αυγουστίδης μπορεί να κάνει τον θεατή να βλέπει μπροστά του κάτι παραπάνω από έναν κλειστό χώρο, να έχει τις εικόνες των αναμνήσεων που ανακαλεί στη «φυλακή» του ο Τιούρινγκ.

Επί περίπου μιάμιση ώρα είναι ο Ορφέας και ο ρόλος του, σαν σε κατάσταση έκστασης. Μόνος του μπροστά σ’ ένα μαγεμένο κοινό, απόλυτα δοσμένος.

Δαγκώνει το μήλο – τέλος. Μόνο τότε επανέρχεται, μόνο τότε αποκτάει επαφή μαζί μας. Τον χειροκροτούμε, βγαίνει και ξαναβγαίνει, υποκλίνεται κάθιδρος, χαμογελαστός, όμορφος.

Χειροκροτώ δυνατά, λέω κάποια «μπράβο» που τα πνίγει η μάσκα και ξέρω από κείνη τη στιγμή πως θα γράψω αυτό το σημείωμα όχι μόνο για αυτήν την υπέροχη παράσταση, αλλά για μια πρόταση: αυτή την παράσταση πρέπει να τη δουν όλοι εκείνοι οι νέοι επίδοξοι ηθοποιοί που νομίζουν ότι αρκούν τα φώτα και κάποια ανόητα λογάκια –σε τηλεοπτικές κατά βάση σειρές– για να γραφτεί στην ταυτότητά τους «ηθοποιός».

«Χιονάτη, δεν είναι σκληρό το μήλο, αλλά ο κόσμος μας…»

 Info: Νέο Θέατρο Βασιλάκου, Προφήτου Δανιήλ 3 και Πλαταιών, Κεραμεικός. «Μηχανή του Τιούρινγκ» του Μπενουά Σολέ. Σκηνοθεσία και διασκευή Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος. Με τον Ορφέα Αυγουστίδη.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΘΕΑΤΡΟ
«Μάγισσες», μια λυρική περφόρμανς
Η ηθοποιός Νικόλ Δημητρακοπούλου και η μεσόφωνος Αναστασία Κότσαλη είναι οι «Μάγισσες» της εποχής μας, που μιλούν για τη βία που «υπομένουν» οι γυναίκες.
«Μάγισσες», μια λυρική περφόρμανς
ΘΕΑΤΡΟ
Στο ταραγμένο μυαλό του Ριχάρδου Β΄
Μια καλή θεατρική παράσταση αναζητούσαμε το Σάββατο το βράδυ και οδηγηθήκαμε στο Θέατρο «Αλφα». Για μας εγγύηση δεν ήταν το όνομα του συγγραφέα, γιατί ο Σέξπιρ έχει πολλάκις κακοπάθει, αλλά του πρωταγωνιστή:...
Στο ταραγμένο μυαλό του Ριχάρδου Β΄
ΘΕΑΤΡΟ
«Το θέατρο είναι από τα τελευταία οχυρά της αξιοκρατίας»
Μοιράζουν απλόχερα γέλιο με την επιτυχημένη παράσταση «Η κατάρα της Ιρμα Βεπ», στο θέατρο «Βρετάνια». Με την ευκαιρία αυτή ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος και ο Φάνης Μουρατίδης μάς εξηγούν πώς είναι να κάνεις...
«Το θέατρο είναι από τα τελευταία οχυρά της αξιοκρατίας»
ΘΕΑΤΡΟ
Μια θεατρική περιπέτεια αβίαστου γέλιου
Οι θεατρικές επιλογές μας εν τέλει θέλουν και λίγη τύχη αλλά και αρτιμέλεια. Τύχη, διότι είναι αναμφίβολα δύσκολο να επιλέξεις θεατρική παράσταση ανάμεσα στις περίπου 1.200. Τα «ονόματα» δεν είναι πάντα...
Μια θεατρική περιπέτεια αβίαστου γέλιου
ΘΕΑΤΡΟ
Χιροσίμα Αγάπη μου
Ο Νίκος Διαμαντής, ιδρυτής του θεάτρου Σημείο, είχε επιλέξει να γιορτάσει τα 37 χρόνια πορείας του σκηνοθετώντας ένα κορυφαίο κινηματογραφικό έργο.
Χιροσίμα Αγάπη μου
ΘΕΑΤΡΟ
«Η μεγάλη ιστορία κάποιους τους βρίσκει απροετοίμαστους»
Στο έργο «Εγώ δεν είμαι ο Μάνθος Μανδηλάκης», που έγραψε και σκηνοθετεί η ίδια, ο Στέφος και ο Μανδηλάκης είναι οι δύο αντιήρωες, απεργοσπάστες στη μεγάλη απεργία του 1929 στο Φωταέριο.
«Η μεγάλη ιστορία κάποιους τους βρίσκει απροετοίμαστους»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας