• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.2°C / 13.4°C
    2 BF
    81%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 9.8°C / 12.8°C
    3 BF
    87%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 12.7°C / 14.9°C
    3 BF
    72%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 9.4°C
    1 BF
    92%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.6°C / 9.9°C
    3 BF
    81%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.6°C / 10.4°C
    1 BF
    97%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 6.4°C / 6.8°C
    0 BF
    94%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    1 BF
    84%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.2°C / 15.8°C
    3 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 11.8°C / 12.9°C
    3 BF
    88%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 14.4°C
    4 BF
    66%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    2 BF
    67%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.6°C / 15.6°C
    3 BF
    85%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 11.7°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 11.5°C / 13.3°C
    0 BF
    84%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.8°C / 16.0°C
    4 BF
    74%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 10.8°C / 13.2°C
    1 BF
    81%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.6°C / 11.6°C
    0 BF
    71%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.3°C / 13.4°C
    1 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 7.2°C / 7.2°C
    1 BF
    93%

Λόρενς Ολίβιε, Βίβιαν Λι και Ορσον Ουέλς

Στη σκιά των δύο γιγάντων

  • A-
  • A+

«Ηταν μια σύγκρουση δύο τεράστιων "εγώ"». Αυτό δηλώνει ο συγγραφέας του θεατρικού έργου «Orson’s Shadow» (Στη σκιά του Ορσον) Οστιν Πέντλετον, που μόλις έκανε την ευρωπαϊκή της πρεμιέρα. Αναφέρεται στους Ορσον Ουέλς και Λόρενς Ολίβιε και το μεταξύ τους «κονταροχτύπημα» το 1960. Ο Πέντλετον έκανε θεατρικό έργο τη διαμάχη των δύο σπουδαίων θεατράνθρωπων κατά τη διάρκεια του ανεβάσματος του «Ρινόκερου» του Ιονέσκο σε σκηνοθεσία Ορσον Ουέλς και με πρωταγωνιστή τον Λόρενς Ολίβιε στον ρόλο του Μπερανζέ.

Συμπρωταγωνίστρια του Ολίβιε ήταν τότε η Τζόαν Πλοουράιτ, με την οποία είχε δεσμό, ενώ ήταν έτοιμος να χωρίσει με τη Βίβιαν Λι, η οποία έφυγε από τη ζωή επτά χρόνια αργότερα, το 1967, από φυματίωση που την ταλαιπωρούσε για χρόνια. «Οι Ουέλς και Ολίβιε ήταν έτοιμοι για καβγά από την πρώτη στιγμή. Ηταν σαν να βλέπεις δύο ελάφια να χτυπούν τα τεράστια κέρατά τους» περιγράφει ο 75χρονος σήμερα Πέντλετον. Ο Ουέλς κατηγορούσε τον Ολίβιε όχι πως δεν τον διευκόλυνε να τον σκηνοθετήσει, μα πως δεν τον άφηνε να σκηνοθετήσει τον υπόλοιπο θίασο. «Τους είχε χωρίσει σε ομάδες και τους έδινε σκηνοθετικές οδηγίες κάνοντας τη δική μου δουλειά ανυπόφορη» είχε εξομολογηθεί ο διάσημος σκηνοθέτης στον Πέντλετον. Το έργο ανέβηκε, αλλά ο Ουέλς ήταν τυπικά ο σκηνοθέτης στη μαρκίζα. «Ο Λόρενς Ολίβιε γύρισε και μου είπε πως είμαι αχρείαστος στις πρόβες... Ηταν στ' αλήθεια μια μαύρη στιγμή για τις σχέσεις μας» είχε πει ο Ουέλς.

Ολο αυτό το παρασκηνιακό δράμα ο Πέντλετον -γνωστός κωμικός ηθοποιός που έπαιζε στο πλευρό των Μπάρμπαρα Στρέιζαντ και Ράιαν Ο Νιλ στο «Μια τρελή τρελή καταδίωξη» του Πίτερ Μπογκντάνοβιτς- το έκανε θεατρικό. Πρωτοανέβηκε το 2000 στο Steppenwolf Theatre στο Σικάγο και το 2005 ως μια off-Broadway παραγωγή στη Νέα Υόρκη.

«Ξέρουμε την ιστορία, αλλά οι μικρές της λεπτομέρειες έχουν χαθεί» υποστηρίζει ο συγγραφέας. «Οπότε έπρεπε να ανασκευάσω την κόντρα τους βασιζόμενος σε όσα περισσότερα στοιχεία βρήκα» εξομολογήθηκε. «Και ακριβώς επειδή την ίδια χρονιά με το ανέβασμα του "Ρινόκερου" ο Ολίβιε χώρισε με τη Βίβιαν Λι, την έβαλα και αυτή να παίζει στο "Orson’s Shadow"». Εκανε πρόσωπο του έργου του ακόμα και τον θρυλικό κριτικό θεάτρου Κένεθ Τάιναν. «Σε όλες τις βιογραφίες των Ουέλς και Ολίβιε έπεφτα πάνω στο όνομά του. Οπότε σκέφτηκα, γιατί να μην τον χρησιμοποιήσω στο δικό μου έργο; Μπορεί να μην είχε σε τίποτα να κάνει με το ανέβασμα του "Ρινόκερου", αλλά είχε γράψει κριτική γι' αυτό» είπε ο Πέντλετον.

Η Τζόαν Πλοουράιτ πάντως είχε σχολιάσει με δηκτικό τρόπο το «Orson’s Shadow» λέγοντας: «Αν το έργο αυτό είναι παράδειγμα ιστορικής ακρίβειας, τότε τι παραπάνω να πούμε εμείς που ήμασταν τότε παρόντες;» Και ο Πέντλετον είχε απαντήσει σε μια έκρηξη ειλικρίνειας πως «έχει απόλυτο δίκιο!»

Ωστόσο το θεατρικό του Πέντλετον δεν είναι χωρίς βάση. Πέρασε μέρες ολόκληρες, το 1969, συζητώντας με τον Ορσον Ουέλς κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων του «Catch-22» του Μάικ Νίκολς. «Ο Ουέλς απλώς καθόταν στην καρέκλα του, άρχιζε να λέει ονόματα ηθοποιών και σκηνοθετών και να τους σχολιάζει επίτηδες με τον πλέον προβοκατόρικο τρόπο» θυμάται. «Εν τω μεταξύ έκανε στον Νίκολς ό,τι του έκανε ο Ολίβιε στον "Ρινόκερο". Ηταν σαν να το έβλεπα μπροστά μου. Και δεν το έκανε κρυφά, όπως ο Λόρενς, αλλά στα φανερά. Ακύρωνε σκηνές, στεκόταν μπροστά στην κάμερα και σκηνοθετούσε κανονικά αντί του Νίκολς. Ηταν τόση η θρασύτητά του -μιμούμενος τον Ολίβιε του '60- που σε εντυπωσίαζε... Μετά το τέλος των γυρισμάτων δεν είχα μιλήσει κολακευτικά για τον Ουέλς. Είχα τύψεις για χρόνια. Το "Orson’s Shadow" είναι μια προσπάθεια να του ζητήσω "συγγνώμη", έστω και τώρα» κατέληξε ο Πέντλετον.

Το έργο, σε σκηνοθεσία Αλις Χαμιλτον, ανέβηκε την 1η Ιουλίου στο Southwark Playhouse Λονδίνο με πρωταγωνιστές τους Τζίνα Μπέλμαν (Βίβιαν Λι), Εντουαρντ Μπένετ (Κένεθ Τάιναν), Λουίζ Φορντ (Τζόαν Πλοουράιτ), Τζον Χόντγκινσον (Ορσον Ουέλς) και Αντριαν Λούκις (Λόρενς Ολίβιε).

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
Καυτή... «Βότκα Μολότοφ»
Το Τριφυλιακό Ερασιτεχνικό Θέατρο παρουσιάζει το έργο «Βότκα Μολότοφ». «Εχοντας τη χιουμοριστική διάθεση σαν όπλο, ο Αντον Τσέχοφ μας αποκαλύπτει ότι η ζωή είναι περισσότερο μια κωμωδία παρά μια τραγωδία....
Καυτή... «Βότκα Μολότοφ»
ΘΕΑΤΡΟ
Αόρατο έγκλημα σε κοινή θέα
Ο σκηνοθέτης Δημοσθένης Παπαδόπουλος βάζει τους θεατές να κάθονται και περιμετρικά της σκηνής ανασαίνοντας την πνιγηρή ατμόσφαιρα ενοχής που κατακλύζει το έργο του Χάρολντ Πίντερ. Εχει στα χέρια του έναν...
Αόρατο έγκλημα σε κοινή θέα
ΘΕΑΤΡΟ
Οταν ξέρεις Ιστορία αντέχεις στη θύελλα
Οι «Ανθρωποφύλακες» του Περικλή Κοροβέση, βέβαια, δεν είναι απλά ένα σημαντικό κείμενο. Είναι μια συγκλονιστική κατάθεση πραγματικών γεγονότων, βιωμένων με φριχτό τρόπο. Ο νέος σκηνοθέτης Χάρης Γιουλάτος ...
Οταν ξέρεις Ιστορία αντέχεις στη θύελλα
ΘΕΑΤΡΟ
«Ποτέ μου δεν κατάλαβα το μακελειό στα Βαλκάνια»
​Ο Σκοπιανός Ντέγιαν Ντουκόφσκι, στα 46 του χρόνια, θεωρείται από τους πιο σημαντικούς σύγχρονους θεατρικούς συγγραφείς και από τους κύριους εκπροσώπους του μεταμοντέρνου θεάτρου των Βαλκανίων. Το πιο γνωστό...
«Ποτέ μου δεν κατάλαβα το μακελειό στα Βαλκάνια»
ΘΕΑΤΡΟ
Ξενόπουλος για πάντα
Η πρώτη μου επαφή με τον Ξενόπουλο ήταν μέσα από τα κείμενά του με τη χαρακτηριστική υπογραφή «Σας ασπάζομαι, Φαίδων» στο περιοδικό «Η Διάπλασις των Παίδων». Οχι, δεν ήμουν γεννημένη το 1940, αλλά σαράντα και...
Ξενόπουλος για πάντα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας