• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.5°C / 16.8°C
    3 BF
    57%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    15°C 10.9°C / 16.9°C
    0 BF
    63%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    15°C 11.0°C / 15.5°C
    1 BF
    57%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    5°C 4.9°C / 9.7°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 10.2°C
    2 BF
    87%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    13°C 10.5°C / 13.2°C
    2 BF
    62%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.6°C / 9.5°C
    1 BF
    49%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.8°C / 12.8°C
    2 BF
    50%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 15.5°C / 17.5°C
    6 BF
    58%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.6°C / 15.9°C
    4 BF
    59%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.4°C / 16.8°C
    6 BF
    67%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    14°C 14.0°C / 14.0°C
    4 BF
    62%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    1 BF
    64%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    1 BF
    60%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    14°C 9.5°C / 14.4°C
    1 BF
    57%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.8°C / 19.3°C
    2 BF
    64%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.7°C / 16.4°C
    3 BF
    70%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    8°C 8.3°C / 8.3°C
    0 BF
    81%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 8.7°C / 15.1°C
    2 BF
    86%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    8°C 8.0°C / 8.0°C
    0 BF
    75%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εβδομη χρονιά στη σκηνή και το «Κιβώτιο» ακόμη... εκπέμπει

  • A-
  • A+
Το έργο ζωής του Αρη Αλεξάνδρου, διαχρονικό σύμβολο κατά του αυταρχισμού, των ιερατείων και του κατεστημένου, στη δραματοποιημένη του εκδοχή από τον Φώτη Μακρή έχει συμπληρώσει περισσότερες από 250 παραστάσεις και συνεχίζει να παίζεται προσελκύοντας και μεγάλο νεανικό κοινό.

Τι κάνει ένα έργο να παίζεται για έξι συνεχόμενα χρόνια; Μα η επιτυχία του. Μήπως πρόκειται για κάποιο ανάλαφρο εμπορικό θέαμα; Το ακριβώς αντίθετο: πρόκειται για τη σπαρακτική συντριβή του μαχόμενου ιδεαλισμού από την απόλυτη εξουσία του ιερατείου που νομοτελειακά καταντά παράλογη.

Ο συγγραφέας «έχοντας περάσει εξορίες και ξερονήσια, συγκρατούμενος όχι μόνο με όσους βασανίζονται στα φασιστικά στρατόπεδα μα και με όσους βασανίζονται στο Αρχιπέλαγος Γκουλάγκ, αλληλέγγυος με όσους αγωνίζονται εναντίον όλων των τυράννων» όπως ο ίδιος έχει γράψει, παρέδωσε ένα μοναδικό ιστορικό έργο στη νεοελληνική λογοτεχνία. Ενα «κατηγορώ» όχι μόνο του κατεστημένου της Αριστεράς αλλά και κάθε κατεστημένου. Αν το «Κιβώτιο» είναι το έργο ζωής του Αρη Αλεξάνδρου (1922-1978), τότε το ανέβασμά του για έβδομη χρονιά στο Στούντιο Μαυρομιχάλη από τον Φώτη Μακρή συνιστά έναν ρόλο ζωής.

- Πώς το έχει καταφέρει;

«Ομολογώ ότι είναι τεράστια έκπληξη και για μένα, γιατί δεν περίμενα ένα υπέροχο κείμενο, αλλά δύσκολο και μάλιστα μονόλογος να παίζεται τόσα χρόνια. Είναι πολύ προσωπική παράσταση και γι’ αυτό είναι μεγάλη έκπληξη ότι την παρακολούθησε τόσος κόσμος» μας λέει ο ηθοποιός και σκηνοθέτης για τον ρόλο που «μιλά για πράγματα που συμβαίνουν μέσα μου».

Ενα γιγάντιο έργο και ρόλος από κάθε άποψη: δεν είναι μόνο οι περισσότερες από 250 παραστάσεις και οι 28 πόλεις όπου παίχτηκε, δεν είναι η δυσκολία του τραγικού ρόλου αλλά και το να τιθασεύσεις ένα μυθιστόρημα 350 σελίδων ώστε να το συμπτύξεις σε μια 75λεπτη παράσταση χωρίς ούτε λεπτό να σου διαφεύγει κάτι από τις εναλλαγές στην ψυχική και πνευματική κατάσταση ενός κρατούμενου που ως ο μόνος επιζών μιας αποστολής, λίγο μετά το τέλος του Εμφυλίου, τη φέρνει σε πέρας για να βρεθεί δέσμιος από τους συντρόφους του, χωρίς να γνωρίζει όχι μόνο το περιεχόμενο του κιβωτίου που κατάφερε να παραδώσει αλλά ούτε το περιεχόμενο του κατηγορητηρίου που τον κρατά όμηρο. Σύμπτυξη-άθλο που έφερε σε πέρας με την έτερη σκηνοθέτρια Κλεοπάτρα Τολόγλου.

Ο κ. Μακρής μάς μιλά για την τιμή που του έκανε η σύζυγος του συγγραφέα, Καίτη Δρόσου, να του εμπιστευτεί το έργο, την επίβλεψη που είχε στη διασκευή, αλλά και την τραγική σύμπτωση: όπως ο άντρας της δεν πρόλαβε να ζήσει για να το δει τυπωμένο, έτσι και η ίδια δεν πρόλαβε να δει την παράσταση κι ας είχε βγάλει εισιτήρια από το Παρίσι όπου ζούσε για να έρθει στην Αθήνα να την παρακολουθήσει...

Μας μιλά ακόμη και για τις αντιδράσεις: Μπορεί, όπως μας λέει, το έργο ακόμη να ενοχλεί -«να φανταστείτε μέχρι και φυλλάδια έχουν μοιράσει καλώντας να μην τη δούνε προτού ξεκινήσει»-, αλλά τον έχει εντυπωσιάσει «το τεράστιο ενδιαφέρον των νέων ανθρώπων και όχι μόνο για την εποχή για την οποία έχει γραφτεί. Αυτό είναι κάτι συγκλονιστικό». Κρατά για τον εαυτό του τον πλούτο από τις συζητήσεις και τις αντιπαραθέσεις που έχει προκαλέσει το ανέβασμά του: «Αν η συζήτηση είναι η αρχή της δημοκρατίας, η άρνησή της είναι σύμφυτη με ένα ιερατείο που δεν δέχεται αντιρρήσεις.

Ωστόσο το έργο ξεφεύγει από συγκεκριμένες έννοιες και γίνεται ένα σύμβολο κατά του αυταρχισμού, των ιερατείων και του κατεστημένου. Αν και άμεσα επηρεασμένο από ιστορικά γεγονότα, μπορεί να το έγραψε κατά του σταλινισμού, αλλά πλέον, μετά από 44 και κάτι χρόνια από τότε που κυκλοφόρησε, έχει πάρει άλλες διαστάσεις και στρέφεται κατά οποιωνδήποτε εξουσιών θεωρούν ότι είναι κάτοχοι της αλήθειας και επιβάλλονται με μη δημοκρατικούς τρόπους. Ο ήρωας θέτει όχι μόνο ιδεολογικά αλλά και υπαρξιακά θέματα...».

Και φυσικά θα συνεχίσει τις παραστάσεις και του χρόνου που είναι τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Αρη Αλεξάνδρου, του ποιητή που έγραψε: «Κυρ λοχία, πάσχω από δαλτωνισμό. Βλέπω τον κάθε στόχο ίδιο με την καρδιά μου».

? INFO: «Το κιβώτιο» του Αρη Αλεξάνδρου. Δραματουργική επεξεργασία - σκηνοθεσία: Φώτης Μακρής, Κλεοπάτρα Τολόγλου. Παίζει ο Φώτης Μακρής. Studio Μαυρομιχάλη (Μαυρομιχάλη 134). Κάθε Παρασκευή στις 9 μ.μ. Εισιτήρια από 8-10 € στο viva.gr. Πληροφορίες: 210-6453330.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΘΕΑΤΡΟ
«Ηθελα να μιλήσω στη γλώσσα της γενιάς μου για το stalking»
Η συγγραφέας του «Νυχιάνγκ» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου, γράφει για όσα μπορούν να αποκαλυφθούν την ώρα της ιεροτελεστίας του μανικιούρ και μιλά για τη σχέση της με το θέατρο.
«Ηθελα να μιλήσω στη γλώσσα της γενιάς μου για το stalking»
ΘΕΑΤΡΟ
Κάτι απ' το ημερολόγιο ενός...
«Στο 'Ημερολόγιο ενός τρελού' ο Γκόγκολ καυτηριάζει με γλαφυρό τρόπο την κενότητα της άρχουσας τάξης. Πως οι ταξικές ανισότητες της εποχής παγίδευαν τους απλούς πολίτες και τους καθιστούσαν θύματα των ισχυρών.
Κάτι απ' το ημερολόγιο ενός...
ΘΕΑΤΡΟ
Το «Μπλε» στο Bios
Το ΜΠΛΕ είναι μία περφόρμανς που πραγματεύεται το ενδογενές και εξωγενές άγχος, τα ψυχοσωματικά συμπτώματά του και την ευαλωτότητα του ατόμου.
Το «Μπλε» στο Bios
ΘΕΑΤΡΟ
«Γιαγιάδες» που μιλούν για όσα σκέφτονται οι πολύ νέοι άνθρωποι
«Καρπός» ενός εργαστηρίου σωματικής έκφρασης και λόγου ένα ολοκαίνουργιο θεατρικό έργο που ανεβαίνει εξετάζοντας το θέμα της έμφυλης βίας.
«Γιαγιάδες» που μιλούν για όσα σκέφτονται οι πολύ νέοι άνθρωποι
ΘΕΑΤΡΟ
«Μάγισσες» στη δίνη μιας φοβερής καθημερινότητας
Βασισμένη σε δύο κείμενα της Νατάσας Σίδερη, η παράσταση που αφορά τις γυναικοκτονίες και την καθημερινή κακοποίηση των γυναικών φιλοξενείται για μία και μοναδική βραδιά αύριο στις 9 μ.μ. στα Δημοτικά...
«Μάγισσες» στη δίνη μιας φοβερής καθημερινότητας
ΘΕΑΤΡΟ
Καθημερινοί άνθρωποι ακούν «το χιόνι να πέφτει»
Στιγμιότυπα από τις ζωές απλών καθημερινών ανθρώπων που προσπαθούν να καταλάβουν «για τι πράγμα μιλάμε όταν μιλάμε για την αγάπη», οι Δημήτρης Καταλειφός και Στέλλα Κρούσκα αποδίδουν έξι διηγήματα του Ρέιμοντ...
Καθημερινοί άνθρωποι ακούν «το χιόνι να πέφτει»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας