• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.3°C / 18.5°C
    2 BF
    85%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.0°C / 16.6°C
    1 BF
    86%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.0°C / 19.3°C
    0 BF
    81%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 13.9°C
    2 BF
    82%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    4 BF
    94%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 12.3°C / 16.0°C
    1 BF
    86%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 10.1°C / 12.4°C
    2 BF
    76%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.8°C / 16.8°C
    2 BF
    89%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 19.3°C
    1 BF
    78%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    4 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 18.4°C / 18.8°C
    4 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.8°C / 17.7°C
    1 BF
    82%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    2 BF
    88%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.3°C / 13.9°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 15.5°C / 17.8°C
    1 BF
    77%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.8°C / 19.3°C
    2 BF
    76%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.1°C / 18.8°C
    3 BF
    65%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.3°C / 14.4°C
    1 BF
    90%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 13.1°C / 15.6°C
    1 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    1 BF
    76%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εβδομη χρονιά στη σκηνή και το «Κιβώτιο» ακόμη... εκπέμπει

  • A-
  • A+
Το έργο ζωής του Αρη Αλεξάνδρου, διαχρονικό σύμβολο κατά του αυταρχισμού, των ιερατείων και του κατεστημένου, στη δραματοποιημένη του εκδοχή από τον Φώτη Μακρή έχει συμπληρώσει περισσότερες από 250 παραστάσεις και συνεχίζει να παίζεται προσελκύοντας και μεγάλο νεανικό κοινό.

Τι κάνει ένα έργο να παίζεται για έξι συνεχόμενα χρόνια; Μα η επιτυχία του. Μήπως πρόκειται για κάποιο ανάλαφρο εμπορικό θέαμα; Το ακριβώς αντίθετο: πρόκειται για τη σπαρακτική συντριβή του μαχόμενου ιδεαλισμού από την απόλυτη εξουσία του ιερατείου που νομοτελειακά καταντά παράλογη.

Ο συγγραφέας «έχοντας περάσει εξορίες και ξερονήσια, συγκρατούμενος όχι μόνο με όσους βασανίζονται στα φασιστικά στρατόπεδα μα και με όσους βασανίζονται στο Αρχιπέλαγος Γκουλάγκ, αλληλέγγυος με όσους αγωνίζονται εναντίον όλων των τυράννων» όπως ο ίδιος έχει γράψει, παρέδωσε ένα μοναδικό ιστορικό έργο στη νεοελληνική λογοτεχνία. Ενα «κατηγορώ» όχι μόνο του κατεστημένου της Αριστεράς αλλά και κάθε κατεστημένου. Αν το «Κιβώτιο» είναι το έργο ζωής του Αρη Αλεξάνδρου (1922-1978), τότε το ανέβασμά του για έβδομη χρονιά στο Στούντιο Μαυρομιχάλη από τον Φώτη Μακρή συνιστά έναν ρόλο ζωής.

- Πώς το έχει καταφέρει;

«Ομολογώ ότι είναι τεράστια έκπληξη και για μένα, γιατί δεν περίμενα ένα υπέροχο κείμενο, αλλά δύσκολο και μάλιστα μονόλογος να παίζεται τόσα χρόνια. Είναι πολύ προσωπική παράσταση και γι’ αυτό είναι μεγάλη έκπληξη ότι την παρακολούθησε τόσος κόσμος» μας λέει ο ηθοποιός και σκηνοθέτης για τον ρόλο που «μιλά για πράγματα που συμβαίνουν μέσα μου».

Ενα γιγάντιο έργο και ρόλος από κάθε άποψη: δεν είναι μόνο οι περισσότερες από 250 παραστάσεις και οι 28 πόλεις όπου παίχτηκε, δεν είναι η δυσκολία του τραγικού ρόλου αλλά και το να τιθασεύσεις ένα μυθιστόρημα 350 σελίδων ώστε να το συμπτύξεις σε μια 75λεπτη παράσταση χωρίς ούτε λεπτό να σου διαφεύγει κάτι από τις εναλλαγές στην ψυχική και πνευματική κατάσταση ενός κρατούμενου που ως ο μόνος επιζών μιας αποστολής, λίγο μετά το τέλος του Εμφυλίου, τη φέρνει σε πέρας για να βρεθεί δέσμιος από τους συντρόφους του, χωρίς να γνωρίζει όχι μόνο το περιεχόμενο του κιβωτίου που κατάφερε να παραδώσει αλλά ούτε το περιεχόμενο του κατηγορητηρίου που τον κρατά όμηρο. Σύμπτυξη-άθλο που έφερε σε πέρας με την έτερη σκηνοθέτρια Κλεοπάτρα Τολόγλου.

Ο κ. Μακρής μάς μιλά για την τιμή που του έκανε η σύζυγος του συγγραφέα, Καίτη Δρόσου, να του εμπιστευτεί το έργο, την επίβλεψη που είχε στη διασκευή, αλλά και την τραγική σύμπτωση: όπως ο άντρας της δεν πρόλαβε να ζήσει για να το δει τυπωμένο, έτσι και η ίδια δεν πρόλαβε να δει την παράσταση κι ας είχε βγάλει εισιτήρια από το Παρίσι όπου ζούσε για να έρθει στην Αθήνα να την παρακολουθήσει...

Μας μιλά ακόμη και για τις αντιδράσεις: Μπορεί, όπως μας λέει, το έργο ακόμη να ενοχλεί -«να φανταστείτε μέχρι και φυλλάδια έχουν μοιράσει καλώντας να μην τη δούνε προτού ξεκινήσει»-, αλλά τον έχει εντυπωσιάσει «το τεράστιο ενδιαφέρον των νέων ανθρώπων και όχι μόνο για την εποχή για την οποία έχει γραφτεί. Αυτό είναι κάτι συγκλονιστικό». Κρατά για τον εαυτό του τον πλούτο από τις συζητήσεις και τις αντιπαραθέσεις που έχει προκαλέσει το ανέβασμά του: «Αν η συζήτηση είναι η αρχή της δημοκρατίας, η άρνησή της είναι σύμφυτη με ένα ιερατείο που δεν δέχεται αντιρρήσεις.

Ωστόσο το έργο ξεφεύγει από συγκεκριμένες έννοιες και γίνεται ένα σύμβολο κατά του αυταρχισμού, των ιερατείων και του κατεστημένου. Αν και άμεσα επηρεασμένο από ιστορικά γεγονότα, μπορεί να το έγραψε κατά του σταλινισμού, αλλά πλέον, μετά από 44 και κάτι χρόνια από τότε που κυκλοφόρησε, έχει πάρει άλλες διαστάσεις και στρέφεται κατά οποιωνδήποτε εξουσιών θεωρούν ότι είναι κάτοχοι της αλήθειας και επιβάλλονται με μη δημοκρατικούς τρόπους. Ο ήρωας θέτει όχι μόνο ιδεολογικά αλλά και υπαρξιακά θέματα...».

Και φυσικά θα συνεχίσει τις παραστάσεις και του χρόνου που είναι τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Αρη Αλεξάνδρου, του ποιητή που έγραψε: «Κυρ λοχία, πάσχω από δαλτωνισμό. Βλέπω τον κάθε στόχο ίδιο με την καρδιά μου».

? INFO: «Το κιβώτιο» του Αρη Αλεξάνδρου. Δραματουργική επεξεργασία - σκηνοθεσία: Φώτης Μακρής, Κλεοπάτρα Τολόγλου. Παίζει ο Φώτης Μακρής. Studio Μαυρομιχάλη (Μαυρομιχάλη 134). Κάθε Παρασκευή στις 9 μ.μ. Εισιτήρια από 8-10 € στο viva.gr. Πληροφορίες: 210-6453330.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
Σαραγήνη: Τελευταίες τέσσερις παραστάσεις
Είναι μια παράσταση χορού και ίσως σε αυτή την περίπτωση να μη χρειάζονται πολλά λόγια. Όμως ο τίτλος της «Σαραγήνη» σαν να σε προσκαλεί να την αποκρυπτογραφήσεις.
Σαραγήνη: Τελευταίες τέσσερις παραστάσεις
ΘΕΑΤΡΟ
Ενα «πειραγμένο» βλέμμα στα κακά και τα στραβά της μοίρας μας
Με ένα σχόλιο για τις ενδοοικογενειακές σχέσεις μιας εύπορης οικογένειας γύρω από την εγκυμοσύνη της Λεονί, αλλά και για τα ήθη και τις αξίες της αστικής κοινωνίας, στις αρχές του 20ού αιώνα, για να προβάλλει...
Ενα «πειραγμένο» βλέμμα στα κακά και τα στραβά της μοίρας μας
ΘΕΑΤΡΟ
Ενα έργο για τα στάδια κακοποίησης μιας γυναίκας
Το ψυχολογικό θρίλερ «Παιχνιδοποιός», από το ομώνυμο μπεστ σέλερ που έγραψε ο Γκάρντνερ ΜακΚέι ανέβασε στο Μικρό Γκλόρια ο Αλέξανδρος Κοέν παραδίδοντας ένα έργο βαθιάς ανησυχίας και υψηλής έντασης.
Ενα έργο για τα στάδια κακοποίησης μιας γυναίκας
ΘΕΑΤΡΟ
Βαρβάρα Νταλιάνη: Πώς είναι να επικοινωνείς με 140 λέξεις
Η Βαρβάρα Νταλιάνη παρουσιάζει για πρώτη φορά στη χώρα μας το έργο του Σαμ Στάινερ «Λεμόνια Λεμόνια Λεμόνια Λεμόνια Λεμόνια». Στο έργο πρωταγωνιστούν δύο νέοι ταλαντούχοι ηθοποιοί: ο Νίκος Κουκάς και η Λίνα...
Βαρβάρα Νταλιάνη: Πώς είναι να επικοινωνείς με 140 λέξεις
ΘΕΑΤΡΟ
«Η σύγχρονη ελληνική δραματουργία μπορεί να βγει και εκτός συνόρων»
Τον λες και άνθρωπο - ορχήστρα: Γράφει θεατρικά έργα, σκηνοθετεί και παίζει, συνθέτει μουσική, γράφει στίχους, τραγουδάει και δημιουργεί μοναδικά βίντεο στο YouTube. Ο λόγος για τον Σταύρο Δάλκο.
«Η σύγχρονη ελληνική δραματουργία μπορεί να βγει και εκτός συνόρων»
ΘΕΑΤΡΟ
«Το βασικότερο, να αντιστέκεσαι»
«Ο καθένας πεθαίνει μόνος του», του Χανς Φάλαντα ► Στο Studio Mαυρομιχάλη ο Φώτης Μακρής και οι συνεργάτες του ανεβάζουν μια δραματουργική απόδοση του εμβληματικού μυθιστορήματος του «καταραμένου» λογοτέχνη...
«Το βασικότερο, να αντιστέκεσαι»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας