• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 15.2°C / 17.9°C
    2 BF
    89%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.4°C / 14.5°C
    2 BF
    88%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 13.3°C / 17.0°C
    2 BF
    86%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 13.3°C
    1 BF
    80%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.7°C / 15.9°C
    4 BF
    94%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 14.0°C
    1 BF
    90%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 8.4°C / 10.4°C
    1 BF
    82%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 14.1°C / 14.1°C
    2 BF
    94%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 14.3°C / 18.6°C
    3 BF
    83%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 17.3°C
    3 BF
    82%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 18.8°C
    4 BF
    81%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 16.2°C / 16.2°C
    3 BF
    82%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    3 BF
    78%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 13.4°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 13.5°C / 17.3°C
    0 BF
    81%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.8°C / 19.3°C
    2 BF
    79%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.5°C / 17.8°C
    3 BF
    72%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 11.3°C / 14.4°C
    0 BF
    90%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.5°C / 15.6°C
    1 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.4°C / 9.4°C
    1 BF
    90%

«Η Τέχνη στην πανδημία δεν υπήρχε και δεν υπάρχει πουθενά στον χάρτη»

  • A-
  • A+

Η καθηλωτική ερμηνεία της Χρύσας Παπά σε έναν πολύ δυνατό μονόλογο, θεατρική διασκευή του επικού μυθιστορήματος του Γιάννη Καλπούζου «Σέρρα-Η ψυχή του Πόντου»*, ήταν η αφορμή να μιλήσουμε μαζί της για την ιδιαίτερη αυτή παράσταση και το πώς τη βιώνει, αλλά και για το θέατρο την εποχή της πανδημίας και τους διαχωρισμούς που προκαλεί.

Η ηθοποιός, περισσότερο γνωστή από τις συμμετοχές της σε τηλεοπτικές παραγωγές, ξεδιπλώνει το υποκριτικό της ταλέντο, καθώς υποδύεται πολλούς ανδρικούς και γυναικείους ρόλους σε διαδοχικές μεταμορφώσεις, έτσι ώστε στα μάτια του θεατή να ξετυλίγεται η τοιχογραφία του ποντιακού ελληνισμού από το 1915 έως το 1962 στον Πόντο και στη Σοβιετική Ένωση.

- Τι σας γοήτευσε στο βιβλίο του Καλπούζου;

Το βιβλίο του κυρίου Καλπούζου το είχα διαβάσει πριν κουβεντιάσουμε γι’ αυτή την δουλειά. Όταν το πρωτοδιάβασα, θυμάμαι ότι ήμουν σε περιοδεία και μετά την παράσταση ήθελα να γυρίσω στο δωμάτιο για να συνεχίσω το διάβασμα. Πρόκειται για ένα σπουδαίο μυθιστόρημα. Αυτό που με γοήτευσε είναι η πλοκή της ιστορίας, η μυθοπλασία σε συνδυασμό με τα ιστορικά γεγονότα. Με συνεπήρε αυτή η ερωτική και οικογενειακή ιστορία που διαδραματίζεται μέσα σε τόσο σκληρά χρόνια και που μέσα από όλα αυτά που συμβαίνουν, γιορτάζει το μεγαλείο της ζωής. Με έκανε να ταξιδέψω και να συναντηθώ με πολλά και διαφορετικά συναισθήματα. Όταν μου το πρότειναν, “πέταξα” από την χαρά μου και ταυτόχρονα ήξερα πως με περίμενε πολύ δουλειά.

- Είναι πρόκληση ένας μονόλογος; Τι απαιτεί από τον ηθοποιό;

Φυσικά και ένας μονόλογος είναι πρόκληση. Για μένα κάθε ρόλος είναι πρόκληση. Ο μονόλογος όμως απαιτεί από τον ηθοποιό ό,τι κάθε ρόλος σε δεκαπλάσιο βαθμό. Απαιτεί πολύ δουλειά, σε πολλά επίπεδα. Και προφανώς και κάποια εμπειρία. Δεν μπορώ να φανταστώ τον εαυτό μου να καταπιάνομαι με ένα μονόλογο στα πρώτα χρόνια που δούλευα ως ηθοποιός. Σε αυτή την δουλειά πάντα μαθαίνεις και πάντα οφείλεις να εξελίσσεσαι. Εμένα με πέτυχε αυτή η πρόταση μετά από 21 χρόνια που δουλεύω. Κάπως έρχονται και σε βρίσκουν τα πράγματα… και με πολύ δουλειά όλα γίνονται. Στον συγκεκριμένο μονόλογο υποδύομαι 12 διαφορετικούς ρόλους, άντρες, γυναίκες, παιδιά, Έλληνες, ξένους…

- Πώς διαχειρίζεστε και πόσο σας επηρεάζει το περιεχόμενο του έργου, εδώ εν προκειμένω ένα σημαντικό ιστορικό γεγονός που καθόρισε τη μοίρα ενός έθνους (η γενοκτονία των Ποντίων);

Το «Σέρρα» είναι μια ερωτική και οικογενειακή ιστορία που διαδραματίζεται από το 1915 έως το 1962. Μια ιστορία γεμάτη έρωτα, αγάπη, πάθος, γλύκα, τρυφερότητα και συνάμα βία, αγριότητα, πολέμους, εξορίες. Ξεκινά με την σφαγή των Αρμενίων, συνεχίζει με την Γενοκτονία των Ποντίων και φτάνει μέχρι τα βασανιστήρια των Ποντίων στην Σοβιετική Ένωση. Στη διάρκεια της μελέτης και ανάλυσης με τον σκηνοθέτη των ρόλων και των καταστάσεων και κυρίως στην διάρκεια των προβών, πέρασα από πολλά στάδια και από πολλά συναισθήματα. Στην πραγματικότητα δεν μπορούμε ούτε κατά προσέγγιση να διανοηθούμε τί πέρασαν αυτοί οι άνθρωποι – και οι κάθε άνθρωποι- σε καιρό πολέμου. Πώς ήταν η ζωή τους και πώς επηρέασαν την ζωή τους όσα συνέβησαν. Και ευτυχώς που δεν μπορούμε βέβαια. Ωστόσο, σαν ηθοποιός, όφειλα και οφείλω να βουτώ συναισθηματικά στην κατάσταση του κάθε ρόλου, στην ψυχοσύνθεση και στο πώς τον επηρεάζουν τα γεγονότα που ζει, ευχάριστα ή δυσάρεστα. Πολλά από όσα γίνονται  και λέγονται στην παράσταση είναι πολύ σκληρά, άλλα συγκινητικά και άλλα πολύ τρυφερά. Η “βουτιά” που κάνω σε κάθε παράσταση είναι βαθιά, γεμάτη αγάπη, έρωτα, αλλά και πάρα πολύ πόνο και οργή. Το έργο αυτό έχει σαν βασικό άξονα την Γενοκτονία των Ποντίων, αλλά δεν αφορά μόνο τους Πόντιους. Αφορά όλο τον κόσμο και την ιστορία του ανθρώπινου είδους που πάντα γύρω από ένα πόλεμο βρίσκεται…δυστυχώς. 

- Πώς στέκεστε απέναντι στην κρατική διαχείριση του χώρου της Τέχνης τον καιρό της πανδημίας, αλλά και πριν από αυτόν;

Είναι λυπηρό το γεγονός ότι αυτό το κράτος δεν επενδύει, και μάλλον δεν το έχει κάνει ποτέ, στον πολιτισμό αυτής της χώρας. Και ξαναλέω στον πολιτισμό αυτής της χώρας!! Μου φαίνεται αδιανόητο! Και δεν είναι παρελθοντολαγνεία αυτό που λέω, αναφέρομαι στο παρόν-προφανώς όχι στην εποχή της πανδημίας- στα τόσο αξιόλογα δείγματα πολιτιστικών δρώμενων σε κάθε μορφή τέχνης. Στην εποχή της πανδημίας; Είναι ξεκάθαρο ότι δεν υπήρχαμε και δεν υπάρχουμε πουθενά στον χάρτη. 

- Πώς σχολιάζετε την απόφαση του συναδέλφου της Σερβετάλη να αποχωρήσει από την παράσταση στην οποία πρωταγωνιστούσε λόγω του διαχωρισμού των θεατών βάσει εμβολιασμού;

Με έχει θυμώσει πολύ όλη αυτή η ανθρωποφαγία. Δεν έχω κανένα λόγο να σχολιάσω τον κύριο Σερβετάλη. Αναρωτιέμαι όμως γιατί δεν τα έβαλαν με την παραγωγή, αλλά με τον κύριο Σερβετάλη. Προφανώς και δεν ξέρουμε τί έχει συμβεί. Αλλά μήπως η παραγωγή έχει την ευθύνη γι’ αυτό που συνέβη και αντί να βλέπουμε το δάσος βλέπουμε το δέντρο; 

- Ποιο είναι το πιο ωραίο σχόλιο που έχετε ακούσει για τη δουλειά σας;

Ένας από τους λόγους που κάνω θέατρο είναι γιατί μέσα από αυτή την τέχνη, νιώθω ότι μπορώ να αλλάξω τον κόσμο. Ή τουλάχιστον κάτι να αλλάξει. Επιθυμία μου σε κάθε παράσταση που παίζω, κάθε είδους, είναι έστω ένας θεατής την ημέρα να συγκινείται, να ταρακουνιέται κάτι μέσα του. Έτσι αλλάζει ο κόσμος. Αυτό για μένα είναι “το πιο ωραίο πράγμα που ακούω για την δουλειά μου”. 

INFO

Συγγραφέας του έργου «Σέρρα - Η ψυχή του Πόντου»: Γιάννης Καλπούζος
Θεατρική διασκευή: Γιάννης Καλπούζος
Σκηνοθεσία: Σωτήρης Χατζάκης
Σύνθεση-Μουσική Επιμέλεια: Ματθαίος Τσαχουρίδης
Σκηνικά-Κοστούμια: Έρση Δρίνη 
Φωτισμοί: Αντώνης Παναγιωτόπουλος
Χοροδιδασκαλία: Στέφανος Σιδηρόπουλος
Φωτογραφίες: Γιώργος Καπλανίδης
Γραφιστική επιμέλεια: Πέτρος Παράσχης
Παραγωγή: Θεατρικές Επιχειρήσεις Τάγαρη

Ερμηνεύει η Χρύσα Παπά

Υπόθεση έργου
Η Λεμονιά αφηγείται, μέσα από εναλλασσόμενους ρόλους και διαβαίνοντας όλη τη συναισθηματική διαστρωμάτωση, την περιπετειώδη και γεμάτη εκπλήξεις ζωή του πατέρα της Γαληνού Φιλονίδη, από το 1915 μέχρι το 1962, στην Τραπεζούντα και άλλες περιοχές του Πόντου, στην Αμπχαζία και στο Καζακστάν. Ο Γαληνός διχάζεται ανάμεσα σε δυο γυναίκες, δοκιμάζονται οι ηθικές του αρχές κι έρχεται αντιμέτωπος με την αγριότητα και τις τρικυμίες της ψυχής, ενώ στο πρόσωπό του και στην πορεία του αντανακλούν τα δεινά των Ελλήνων του Πόντου και των Αρμενίων.

Έρωτας, μυστήριο, αγριότητα, ραδιουργίες, κωμικές στιγμές, εξαθλίωση και αξιοπρέπεια. Συνάμα, η ζωή που κυλάει πότε ανέμελη και πότε ως εφιάλτης, ο μικρόκοσμος του καθενός, ο ίσκιος των γονιών που βαραίνει τα παιδιά, η πάλη μεταξύ λογικής και συναισθήματος, και όλα να οδηγούν στη μεγαλύτερη επανάσταση: την ανθρωπιά.

Θέατρο ΠΟΛΗ Φώκαιας 4 & Αριστοτέλους 87, Πλ. Βικτωρίας (δίπλα στον ηλεκτρικό σταθμό) τηλέφωνο 2111828900
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή: 9.00 μμ, Σάββατο: 8.30 μμ,  Κυριακή: 5.30 μμ
Διάρκεια: 90΄ (χωρίς διάλειμμα)
Τιμές Εισιτηρίων: 17 ευρώ και Φοιτητικό - Ανέργων 14 ευρώ
Δεκτά εισιτήρια ΟΓΑ, Ειδικές τιμές για group

*Το μυθιστόρημα «Σέρρα-Η ψυχή του Πόντου» του Γιάννη Καλπούζου, το οποίο κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ψυχογιός έχει ξεπεράσει σε πωλήσεις τα 80.000 αντίτυπα, τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο μυθιστορήματος Μικρασιατικού περιεχομένου για τα έτη 2016-2018 και μεταφράστηκε στα αλβανικά.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
Βαρβάρα Νταλιάνη: Πώς είναι να επικοινωνείς με 140 λέξεις
Η Βαρβάρα Νταλιάνη παρουσιάζει για πρώτη φορά στη χώρα μας το έργο του Σαμ Στάινερ «Λεμόνια Λεμόνια Λεμόνια Λεμόνια Λεμόνια». Στο έργο πρωταγωνιστούν δύο νέοι ταλαντούχοι ηθοποιοί: ο Νίκος Κουκάς και η Λίνα...
Βαρβάρα Νταλιάνη: Πώς είναι να επικοινωνείς με 140 λέξεις
ΘΕΑΤΡΟ
«Η σύγχρονη ελληνική δραματουργία μπορεί να βγει και εκτός συνόρων»
Τον λες και άνθρωπο - ορχήστρα: Γράφει θεατρικά έργα, σκηνοθετεί και παίζει, συνθέτει μουσική, γράφει στίχους, τραγουδάει και δημιουργεί μοναδικά βίντεο στο YouTube. Ο λόγος για τον Σταύρο Δάλκο.
«Η σύγχρονη ελληνική δραματουργία μπορεί να βγει και εκτός συνόρων»
ΘΕΑΤΡΟ
«Το να είσαι καλλιτέχνης στην Ελλάδα είναι ένα roller coaster υψηλών απαιτήσεων»
Η περίεργη ασθένεια μιας οικογένειας στο Κεντάκι των ΗΠΑ ήταν η πηγή έμπνευσης της σκηνοθέτριας Ηρώς Κισσανδράκη για να γράψει, σκηνοθετήσει και να ενσαρκώσει έναν από τους ρόλους στην παράσταση «Μπλου».
«Το να είσαι καλλιτέχνης στην Ελλάδα είναι ένα roller coaster υψηλών απαιτήσεων»
ΘΕΑΤΡΟ
Η Χριστίνα Χριστοφή πιστεύει στις επαναστάσεις και τραβάει «Σκληρές Φωτογραφίες»
Ένα άκρως ενδιαφέρον κείμενο με άρωμα από Κούβα και άλογα ιπποδρόμου, που βάζει στο επίκεντρο τις παράλληλες διαδρομές τριών προσώπων, τα οποία έκαναν τις επαναστάσεις τους και τώρα αναλογίζονται αν κέρδισαν ή...
Η Χριστίνα Χριστοφή πιστεύει στις επαναστάσεις και τραβάει «Σκληρές Φωτογραφίες»
ΘΕΑΤΡΟ
Παιδιά της διπλανής πόρτας στους «Νόμους της Έλξης»
Ο Γιώργος Κατσιφής γράφει, σκηνοθετεί και κάνει όνειρα, όπως κάθε νέος της ηλικίας του παλεύοντας με «πίστη και σκληρή δουλειά», όπως λέει, για να δει τα έργα του να ζωντανεύουν επί σκηνής.
Παιδιά της διπλανής πόρτας στους «Νόμους της Έλξης»
ΘΕΑΤΡΟ
Κυριακή Δοξαρά: «Εμείς οι καλλιτέχνες πρέπει να ξορκίσουμε τον φόβο»
Το θέατρο Σκάλα παρουσιάζει ένα πολύ ιδιαίτερο παραμύθι του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, «Το παλιό σπίτι», έχοντας επηρεαστεί από το εικαστικό περιβάλλον του Πικάσο, τον κυβισμό και τη ρομαντική ροζ και γαλάζια...
Κυριακή Δοξαρά: «Εμείς οι καλλιτέχνες πρέπει να ξορκίσουμε τον φόβο»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας