• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    8°C 5.8°C / 10.1°C
    0 BF
    52%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    4°C 0.9°C / 6.0°C
    1 BF
    57%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    9°C 7.0°C / 10.1°C
    3 BF
    61%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    -1°C -1.1°C / -1.1°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    2°C 1.9°C / 1.9°C
    0 BF
    75%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 0.2°C / 5.0°C
    2 BF
    64%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    1°C 0.0°C / 1.4°C
    2 BF
    55%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    4°C 2.9°C / 9.6°C
    1 BF
    81%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.2°C / 14.8°C
    6 BF
    57%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    3°C 2.9°C / 2.9°C
    3 BF
    66%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    11°C 8.8°C / 13.5°C
    3 BF
    46%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    3 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.7°C / 11.7°C
    4 BF
    54%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 4.5°C
    2 BF
    70%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    3°C 2.8°C / 4.5°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 8.8°C / 13.8°C
    2 BF
    63%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    8°C 6.0°C / 10.3°C
    1 BF
    70%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 2.7°C / 3.3°C
    0 BF
    63%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    4°C 1.0°C / 6.1°C
    1 BF
    64%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    2°C 1.8°C / 1.8°C
    2 BF
    83%

Δούλες: Η υπερβολική φαντασία διέξοδος στα ανέγγιχτα της ψυχής

  • A-
  • A+

Αφορμή της κουβέντας με την Βάσια Χρονοπούλου στάθηκε το ανέβασμα στη Β' Σκηνή του Θεάτρου Άλμα, του κλασικού για τα ελληνικά θεατρικά δεδομένα έργου του Ζενέ, σε μια νέα όμως, πιο φρέσκια, πιο νεανική ίσως απόδοση του κειμένου με παρεμβάσεις πολύ ιδιαίτερες, ακόμα και σε επίπεδο ηθοποιών. Η Βάσια Χρονοπούλου είναι αυτό που λέμε «πολυεργαλείο» της παράστασης: Σκηνοθέτης, με σημαντική συμμετοχή στη μετάφραση και αποκλειστική ευθύνη στα κοστούμια. Μιλάει με τον ενθουσιασμό της νιότης, και παρά τον προβληματισμό της για τις δυσκολίες που η εποχή και ο ίδιος ο χώρος έχει επιβάλλει στο θέατρο, δεν παύει να ελπίζει, να θαυμάζει, να ονειρεύεται, να χαίρεται... 

Το έργο του Ζενέ ανεβαίνει πολύ συχνά στη χώρα μας. Η δική σας σκηνοθετική ματιά πώς προσέγγισε το κλασικό αριστούργημα;

Το επίκεντρο για εμάς ήταν ο ψυχολογικός λαβύρινθος των ηρωίδων, αλλά και η υπερβολική τους φαντασία ως διέξοδος στα ανέγγιχτα της ψυχής τους. Έτσι αρχικά προσπαθήσαμε να χτίσουμε πάνω απ’ όλα τη ψυχοσύνθεση των κοριτσιών και να βρούμε τις ισορροπίες που χωρίς υπερβολές, σχεδόν ρεαλιστικά θα μετέδιδαν αυτές τις ευαίσθητες «μετέωρες» προσωπικότητες στον θεατή. Παράλληλα, όμως, θέλαμε να πάμε τη μαγεία του Ζενέ παραπέρα κι όπως η φαντασία των ηρώων τούς επιτρέπει τα πάντα, φτιάξαμε ένα σχεδόν μαγικό δωμάτιο που όλα, όνειρα και αντικείμενα, προέρχονται από μια ντουλάπα. Σε αυτό το δωμάτιο όλοι συνυπάρχουν ταυτόχρονα, έχοντας ή μη δράση στην σκηνή, κυρίως ο ηθοποιός που επρόκειτο να γίνει η Κυρία. Όσο οι δούλες στην αρχή του έργου προσπαθούν να τη μιμηθούν - με αποτυχία - ένας άλλος άνθρωπος χτίζει σιγά σιγά αυτή την εικόνα, μέσα σε ένα περιβάλλον που ο Ζενέ πολύ έχει ονειρευτεί σε άλλα του έργα: μέσα σε βελούδα, παγιέτες και γούνες.

Οι Δούλες ανεβαίνουν σχεδόν κάθε χρόνο. Γιατί γοητεύουν τόσο πολύ τους δημιουργούς και το κοινό;

Γοητεύει ο ίδιος ο Ζενέ. Κάθε έργο του Ζενέ είναι ο ίδιος ο Ζενέ, ο ίδιος ο συγγραφέας - κοινότυπο αυτό που λέω αλλά αυτό ισχύει, για μένα τουλάχιστον. Ένας τόσο έξυπνος και γοητευτικός άνθρωπος, λοιπόν, έχει το ταλέντο να μεταφέρει την προσωπικότητά του στον λόγο και στις λέξεις. Η προσωπικότητα του συντάραξε, συγκίνησε, εκνεύρισε και μετακίνησε τον κόσμο της εποχής του. Καλλιτεχνικά, πολιτικά, φιλοσοφικά. Αυτοί οι άνθρωποι είναι πηγή έμπνευσης. Άνθρωποι που στην καθημερινότητά τους οι περισσότεροι δε θα τους χωρούσαν, ούτε για μια καλημέρα. Αυτοί που περιφρονεί η κοινωνία που όμως δεν μπορούμε να φανταστούμε και να πλησιάσουμε την απελευθερωμένη φαντασία τους και την ευστροφία του μυαλού τους. Έτσι, λοιπόν, οι Δούλες θα συνεχίσουν να εμπνέουν και να ανεβαίνουν παγκόσμια.

Η επιλογή της Holly Grace στο ρόλο της κυρίας ποιο καλλιτεχνικό σκοπό εξυπηρετεί;

Ο Ζενέ ήθελε οι Δούλες να παίζονται από νεαρούς άντρες. Δεν κίνησε όμως αυτό την επιλογή μιας drag queen. Η εικόνα της Κυρίας του Ζενέ περιγράφεται τόσο ιδανική, απροσπέλαστη, σχεδόν ψεύτικη. Στο ίδιο το έργο λέει πως «τα μαλλιά της είναι ψεύτικα». Μελετώντας τον Ζενέ ανακάλυψα την «Παναγία των λουλουδιών», ένα λογοτεχνικό αριστούργημα. Η πρωταγωνίστρια του συγκεκριμένου βιβλίου η «Θεά», ένας άντρας, η τελειότητα της περιγραφής της κάθε της κίνησης και οι κρυφές της επιθυμίες στάθηκαν η έμπνευση για το χτίσιμο μιας τέλειας κυρίας μέσω ενός άντρα. Ήθελα να δημιουργήσω μια γυναίκα που θα έχει μέσα της τη «Θεά» από την Παναγία όχι όμως, στο περιθώριο, αλλά μεγαλωμένη στην αστική τάξη που ανήκει η Κυρία από τις Δούλες, μια Θεά που η ζωή θα ήταν πιο γενναιόδωρη μαζί της διατηρώντας όμως, την απελπισία στην ψυχή που όλοι οι ήρωες του Ζενέ έχουν. Ο Δημήτρης Μπαλτάς από τους Apparatus στη συνέχεια πρότεινε τη διανομή του ρόλου σε drag queen. Η Holly ήταν απλά ό,τι πιο ευτυχές συνέβη. Είναι μια γυναίκα δυναμική και τόσο θηλυκή που από μόνη της μαγνητίζει τα βλέμματα. Ένιωθα τυχερή που συναντηθήκαμε με τον Θέμη (ο άντρας πίσω από την Holly). Ο Θέμης και η Holly τόσο γενναιόδωρα άνοιξαν τον κόσμο και την ψυχή τους, ώστε, αντλώντας ταυτόχρονα από τον Ζενέ, από την Ντένια, την Ιωάννα κι από εμένα, να ανακαλύψουμε και να χτίσουμε μια διαφορετική γυναίκα, την τέλεια Κυρία. Η  Κυρία πήρε ζωή και σιγά σιγά μας κυρίευσε όλους, εμένα, την Ντένια, την Ιωάννα, τον Θέμη και θα έλεγα και την ίδια την Holly.

Η σκηνοθέτης, μεταφράστρια και υπεύθυνη κοστουμιών στην παράσταση Βάσια Χρονοπούλου

Στην παράσταση υπογράφετε και τα κουστούμια. Πώς προέκυψε η ενασχόλησή σας με αυτό το καλλιτεχνικό κομμάτι;

Η ενασχόληση μου με αυτό το καλλιτεχνικό κομμάτι είναι περιστασιακή, έχει όμως ρίζες από παλιά και συναισθηματικό υπόβαθρό όσον αφορά τις «Δούλες».  Από μικρή μου άρεσε να «πειράζω» τα ρούχα της μητέρας μου και της αδερφής μου για να τα φέρω στα μέτρα μου. Όταν, όμως, σε μια περίοδο της ζωής μου αδυνατούσα να αγοράσω καινούρια ρούχα, άρχισα να χρησιμοποιώ δειλά την παλιά ραπτομηχανή της μητέρας μου. Διέλυα ρούχα για να πάρω υφάσματα και να φτιάξω καινούρια ρούχα. Ντρεπόμουν κιόλας για αυτό, δεν μπορούσα να το δω σαν κάτι δημιουργικό, δεν μπορούσα να κάνω μαθήματα και δεν είχα δικό μου εξοπλισμό. Το πρώτο ρούχο που έραψα από την αρχή με καινούριο ύφασμα ήταν όταν έδινα εξετάσεις στη σχολή, δύο κακοραμμένα και όσο πιο φτηνά κοστούμια γινόταν. Το έργο που έδινα ήταν «Οι Δούλες»! Θεατρικά, πρώτη φορά η Έφη Ρευματά, η οποία γνώριζε την αγάπη μου σε αυτόν τον τομέα, μου πρότεινε να αναλάβω εξ ολοκλήρου τα κοστούμια σε παράστασή της. Έπειτα η οικογένεια μου μού έκανε δώρο μια οικιακή ραπτομηχανή ώστε να δημιουργώ όσα φαντάζομαι κι ήρθαν μετά οι Δούλες. Σε κάθε έργο των Apparatus, όταν έχτιζα των κόσμο των ηρώων μου ήταν πολύ συγκεκριμένο αυτό που ήθελα να υπάρχει πάνω τους, ένας συμβολισμός, ένας καθρέφτης της προσωπικότητας, του ονείρου τους. Στις Δούλες αποφάσισα να φτιάξω ρούχα παραμυθένια, λίγο υπερβολικά αλλά παράλληλα καλόγουστα. Ήθελα όσα ρούχα έχω φανταστεί μικρή, όσα ρούχα έχει φανταστεί η Θεά του Ζενέ, στις Δούλες να υπάρξουν.

Πόσο σημαντικό είναι για το κοινό η επαφή με αυτά τα κείμενα; Τι κερδίσατε η ίδια από την ενασχόλησή σας με τις Δούλες;

«Πηγαίνω στο θέατρο ώστε να με δω, πάνω στη σκηνή (αναπαραστημένο σε ένα μόνο χαρακτήρα ή με τη βοήθεια ενός πολλαπλού χαρακτήρα και υπό μορφή παραμυθιού) τέτοιον που δε θα ήξερα- ή δε θα τολμούσα- να με δω ή να με ονειρευτώ και τέτοιον όπως ξέρω ότι είμαι». Αρκεί όποιος έρχεται σε παράσταση με ένα τέτοιο κείμενο να έχει αντίστοιχους σκοπούς και να απελευθερώνει τη φαντασία και τα συναισθήματα του. Προσωπικά, η ενασχόληση μου με το κείμενο και τον Ζενέ διαρκεί από παλιά, αλλά τώρα οι άνθρωποι με τους οποίους συνεργάστηκα μου έδωσαν την ευκαιρία όντως να δω στην σκηνή όσο είχα φανταστεί, να ακούσω τις λέξεις όπως τις είχα σκεφτεί και να δω κόσμους που νόμιζα μόνο στο μυαλό μου υπήρχαν. Η ενασχόληση μου με αυτό το έργο συνεχίζει κι ανοίγει πόρτες στις θαμμένες «πληγές» μου, για καλό σκοπό όμως, για τον εξαγνισμό τους και μακάρι το κοινό να έχει τη δύναμη να ανοίγει την ψυχή του.

Γιατί μας αφορά αυτό το έργο σήμερα κατά τη γνώμη σας;

Η ανθρώπινη ψυχή είναι μοναδική, κλείνει άπειρους κόσμους μέσα της κι όσο κι αν μεγαλώνει ένας άνθρωπος κι αν ψάχνει τον εαυτό του θα κάνει κύκλους, θα ανακαλύπτει κάτι ακόμα. Σε όποια εποχή κι αν ζούμε, στο παρελθόν, στο παρόν ή στο μέλλον, η εξίσωση για την κατανόηση της ψυχής και του πνεύματός μας δε θα λυθεί, τι άλλο θα μας έμενε μετά; Γι' αυτό οι Δούλες του Ζενέ, αυτή η αγωνία των κοριτσιών να αγγίξουν την ψυχή τους και να ξεπεράσουν την θλίψη τους, αυτός ο καθρέφτης ενός ανθρώπου που τα έχει όλα μέσα του, που είναι ταυτόχρονα εγκληματίας κι άγιος, αφορά και θα συνεχίσει να αφορά τον κόσμο, θα μας πηγαίνει πάντα ένα βήμα πιο κοντά στην αποδοχή κι απενεχοποίηση όλων των κομματιών που κρύβουμε μέσα μας.

Πόσο δύσκολο είναι για έναν νέο καλλιτέχνη να ανεβάζει παράσταση στην Ελλάδα του 2021;

Αναλόγως ποιος είναι αυτός ο νέος καλλιτέχνης, τι γνωριμίες και πόσα λεφτά έχει. Προσωπικά μου είναι τρομερά δύσκολο, αλλά δε νομίζω πως μου φταίει η Ελλάδα του 2021. Δεν υπήρχε γενικά στο ελληνικό θέατρο σεβασμός στους νέους καλλιτέχνες. Πήγαμε κάποια βήματα μπροστά λόγω των συνθηκών που επέβαλαν αλλαγές αλλά κι αυτά είναι περιστασιακά, η αλλαγή δεν έχει έρθει ουσιαστικά ακόμα σε όλον τον χώρο. Έχω βρεθεί σε ραντεβού για θέατρο με καταξιωμένους καλλιτέχνες, δεν ήξεραν ποιο έργο θα κάνουμε, ποιος το σκηνοθετεί, συνέχισαν τα ονόματά μας απλά να τα λένε λάθος. Μας είχαν δεχτεί μόνο και μόνο επειδή είχαμε πάρει επιχορήγηση... Πόση υποτίμηση στο έργο και την τέχνη μας κι από νέους καλλιτέχνες κιόλας, δεν είναι το θέατρο μόνο εμπορική συνδιαλλαγή κι ας είναι επάγγελμα. Δεν αναφέρομαι καν σε μεγάλα ονόματα ή κάποια θέατρα που κουράζονται έστω και να απαντήσουν στο email. Όπως συμβαίνει με τους ηθοποιούς που περιμένουν απάντηση από casting δηλαδή. Θέλει κουράγιο για να συνεχίσει κάποιος ή ένα γνωστό όνομα στους συντελεστές ή λεφτά! Είναι η πέμπτη παραγωγή των Apparatus κι ακόμα δουλεύω πλήρης απασχόληση στην εστίαση για να ανέβει μια παράσταση, κι ας πήραμε μια επιχορήγηση, δεν αρκεί. Πόσες φορές με έπιασα να λέω ότι κουράστηκα να προσπαθώ… Αλλά ευτυχώς δεν είμαι μόνη μου! Είμαι με την Μάνθα και τον Δημήτρη, είχαμε πει θα έχουμε υπομονή και επιμονή και βήμα βήμα τη φορά, θα δημιουργήσουμε τις συνθήκες που θέλουμε και το είδος θεάτρου που μας αντιπροσωπεύει και πάλι καλά συναντάμε μέχρι στιγμής κάποιους αξιοθαύμαστους συνεργάτες, μα πάνω απ’ όλα αξιοθαύμαστους ανθρώπους, κι όλοι μαζί δημιουργούμε. Παράλληλα βλέπω κάποιους νέους ταλαντούχους καλλιτέχνες, με τα ίδια ιδανικά με εμάς, αλλά με συνθήκες που τους επιτρέπουν εύκολα να κάνουν τη δουλειά τους και να τη μαθαίνει ο κόσμος πιο γρήγορα και χαίρομαι, λέω πάλι καλά, υπάρχει από κάποιους εξέλιξη στον χώρο μας, φέρνουν θεατρικά τη χώρα μας ένα βήμα μπροστά, κάνουν έργα αξιοθαύμαστα, απελευθερωμένα, τολμηρά, προσωπικά! Εύκολα ή δύσκολα δεν έχει τόση σημασία -όπως έτυχε στον καθένα ας έχει δύναμη να συνεχίζει- όσο ο σκοπός και ο στόχος.

Επόμενα επαγγελματικά σχέδια;

Πολλά που χρόνια ετοιμάζουμε. Προς το παρόν θέλουμε να χαρούμε τις Δούλες.
 

⚫ INFO: Δευτέρα και Τρίτη στις 21:15

Συντελεστές

Μετάφραση: Ντένια Στασινοπούλου, Βάσια Χρονοπούλου
Σκηνοθεσία: Βάσια Χρονοπούλου
Φωτισμοί: Δημήτρης Μπαλτάς
Σκηνικά: Γιάννης Αρβανίτης
Κοστούμια: Βάσια Χρονοπούλου
Κίνηση: Κωνσταντίνος Παπανικολάου
Μουσική: Γρηγόρης Ελευθερίου
Φωτογραφίες – τρέιλερ: Ίρις Κατσούλα
Παραγωγή: Apparatus
Οργάνωση παραγωγής: Μάνθα Καραδήμα
Επικοινωνία- Δημόσιες Σχέσεις: Γιώτα Δημητριάδη 

Παίζουν
Σολάνζ: Ντένια Στασινοπούλου
Κλαιρ: Ιωάννα Λέκκα 
Κυρία: Holly Grace (Θέμης Θεοχάρογλου)

Η παράσταση είναι επιχορηγούμενη από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού

Διάρκεια: 90 λεπτά

Τιμές εισιτηρίων: κανονικό 15 ευρώ, μειωμένο (φοιτητικό- άνω των 65) 12 ευρώ, 5 ευρώ ανέργων και ατέλειες, γκρουπ άνω των 7 ατόμων (10 ευρώ), Προπώληση μέσω viva.gr 

Θέατρο Άλμα Β' Σκηνή
Διεύθυνση: Ακομινάτου 15
Τηλέφωνο: 210 5220100

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΘΕΑΤΡΟ
«Το Μαράκι έκλασε» στο Faust Bar Theatre Arts
Η παράσταση της ομάδας Seven Sisters κάνει πρεμιέρα τη Δευτέρα 8 Νοεμβρίου, στις 20.00. Επτά γυναίκες επί σκηνής αφηγούνται πέντε κωμικοτραγικές ιστορίες, δια χειρός Λένας Κιτσοπούλου.
«Το Μαράκι έκλασε» στο Faust Bar Theatre Arts
ΘΕΑΤΡΟ
Δώρα Παρδάλη: Κάνουμε πρόβες χωρίς να ξέρουμε αν και πότε θα λειτουργήσουν τα θέατρα
Μετά την μεγάλη αποδοχή κοινού και κριτικών, η παράσταση «Girls & Boys» επιστρέφει - ΥΠΠΟΑ θέλοντος - από τις 10 Οκτωβρίου και για 12 μοναδικές παραστάσεις στο Θέατρο 104, κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 21:00.
Δώρα Παρδάλη: Κάνουμε πρόβες χωρίς να ξέρουμε αν και πότε θα λειτουργήσουν τα θέατρα
ΘΕΑΤΡΟ
Όταν μια κοινωνία βρίσκεται σε αμηχανία, αυτό αντανακλάται και στο θέατρο που παράγει
Κόντρα στην κρίση, μια νέα γυναίκα, η Χριστίνα Χριστοφή, τολμά και διατηρεί μια μικρή, αλλά θαυματουργή θεατρική στέγη, στη δύσκολη περιοχή της Κυψέλης. Μάλιστα, κάθε Κυριακή παρουσιάζει έναν δικό της...
Όταν μια κοινωνία βρίσκεται σε αμηχανία, αυτό αντανακλάται και στο θέατρο που παράγει
ΘΕΑΤΡΟ
Ξανά μαζί μας το 2ο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικών Θιάσων του Δήμου Μαραθώνα
Έρχεται ξανά κοντά μας το 2ο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικών Θιάσων του Δήμου Μαραθώνα με νέες και ενδιαφέρουσες παραστάσεις για τις επόμενες δύο βδομάδες.
Ξανά μαζί μας το 2ο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικών Θιάσων του Δήμου Μαραθώνα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας