• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    11°C 8.8°C / 12.3°C
    1 BF
    90%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.1°C / 10.7°C
    0 BF
    83%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    10°C 7.0°C / 11.8°C
    2 BF
    76%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 7.0°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 5.9°C
    1 BF
    87%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.0°C / 9.3°C
    1 BF
    83%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 2.4°C / 4.0°C
    1 BF
    100%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 6.6°C / 11.2°C
    1 BF
    89%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 11.8°C / 13.7°C
    4 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    2 BF
    81%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.4°C / 15.2°C
    2 BF
    82%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.6°C / 9.6°C
    2 BF
    68%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.8°C / 13.8°C
    3 BF
    65%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    0 BF
    93%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    7°C 7.3°C / 8.3°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.8°C / 14.3°C
    2 BF
    96%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    10°C 8.4°C / 12.5°C
    1 BF
    89%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.6°C / 11.6°C
    2 BF
    90%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    8°C 6.7°C / 10.8°C
    1 BF
    79%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 2.8°C / 2.8°C
    2 BF
    90%
ΑΠΕ ΜΠΕ/ΕΡΤ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αγωγή στη μνήμη της για «προσβολή προσωπικότητας»

  • A-
  • A+
Τα ανίψια της ηθοποιού προσέφυγαν στη Δικαιοσύνη, ζητώντας από γνωστή εταιρεία διαχείρισης ξενοδοχείων να μη χρησιμοποιεί για εμπορικούς σκοπούς το επίθετο με το οποίο έγινε διάσημη η θεία τους.

Αγωγή για «προσβολή προσωπικότητας μέσω οικονομικής εκμετάλλευσης στοιχείων της προσωπικότητας» εναντίον γνωστής εταιρείας διαχείρισης ξενοδοχείων, που έχει μετατρέψει νεοκλασικά της Αθήνας σε boutique hotels, κατέθεσαν τα τρία ανίψια της Ελλης Λαμπέτη (της Ελλης Λούκου, όπως ήταν το πραγματικό όνομα της ηθοποιού), δηλαδή οι Αναστασία και Ιωάννης Παπαδόπουλος, παιδιά της αδελφής της ηθοποιού, Βασιλικής, και ο Κώστας Λούκος, γιος του αδελφού της, Τάσου. Αιτία, η ονομασία ως «Villa» ή «Hotel Lambeti», του νεοκλασικού στο Κολωνάκι, γωνία Διδότου και Δελφών, έργου (1906) του Δανού αρχιτέκτονα Κρίστιαν Χάνσεν.

Το κτίριο αναφέρεται ως το «σπίτι της Λαμπέτη» κι ας μην είναι το πατρικό της σπουδαίας ηθοποιού, ούτε καν ιδιοκτησία της Λαμπέτη. Ηταν όμως το σπίτι, σε ένα διαμέρισμα του οποίου έζησε εκείνη από το 1966 έως το 1973. Γι' αυτό και συνδέθηκε μαζί της.

Στη «σύνδεση» αυτή συνηγόρησε και το ότι το 1998 τοποθετήθηκε ακριβώς απ' έξω, στον πεζόδρομο της Δελφών, προτομή της νεαρής Λαμπέτη, φιλοτεχνημένη από τον Αναστάσιο Γκιόκα. Είχε προηγηθεί, το 1985, ο χαρακτηρισμός του νεοκλασικού από το υπουργείο Πολιτισμού ως «έργου τέχνης» και η υπαγωγή του, έκτοτε, σε καθεστώς ειδικής προστασίας από την πολιτεία.

Το 2015, έγινε γνωστό ότι το οίκημα πωλείται έναντι 4,5 εκατομμυρίων ευρώ. Ποιος ήταν μέχρι τότε ο ιδιοκτήτης δεν μαθεύτηκε. Ο αγοραστής ήταν, πάντως, μια εταιρεία (η τωρινή αγωγή στρέφεται μάλιστα και σ' αυτήν). Μαθεύτηκε, επίσης, ότι το κτίριο υπενοικιάστηκε με μακροχρόνιο συμβόλαιο από άλλη γνωστή εταιρεία διαχείρισης ξενοδοχείων.

H τελευταία ζήτησε, ως όφειλε, την άδεια της αρμόδιας Διεύθυνσης του ΥΠΠΟ για την αλλαγή χρήσης, με στόχο το νεοκλασικό να αρχίσει να λειτουργεί το 2022 ως πολυτελές ξενοδοχείο με 6 σουίτες και roof top με θέα. Ως εδώ, καλά. Επειτα, όμως, γνωστοποιήθηκε και η ονομασία του ξενοδοχείου: Villa ή Hotel «Lambeti». Η χρήση του ονόματος, χωρίς να έχει προηγηθεί καμία απόπειρα επικοινωνίας με την οικογένεια, εξόργισε τα ανίψια της.

Ετσι τον περασμένο Ιούνιο, κινητοποιημένοι αρνητικά και από δημοσιεύματα που αναφέρονταν θριαμβολογικά στη Villa «Lambeti», δημοσιοποίησαν δήλωση (που υπέγραφαν οι Μ. Λαλιώτης, Κ. και Τ. Λούκος, Γ. και Π. Παπαδόπουλος, Ελ. και Ν. Παπαδοπούλου). Ανέφεραν μεταξύ άλλων: «(...)εμείς, οι κληρονόμοι και πλησιέστεροι συγγενείς εν ζωή της Ελλης Λαμπέτη θέλουμε να δηλώσουμε προς κάθε κατεύθυνση ότι δεν συναινέσαμε και δεν συναινούμε στη χρήση του ονόματός της για αυτό τον σκοπό. (...) Θεωρούμε απαράδεκτο και προσβλητικό για τη μνήμη της να εκμεταλλεύονται κάποιοι το όνομά της σε ένα κερδοσκοπικό εγχείρημα που δεν έχει καμία σχέση με τη ζωή και το έργο της.

Αν δεν υπάρξει συμμόρφωση άμεσα, τον λόγο θα έχει η δικαιοσύνη. Θέλουμε να καταστήσουμε απολύτως σαφές ότι δεν διεκδικούμε οικονομικό όφελος, παρά μόνο το ηθικό δικαίωμα να μην εμπλέκεται το όνομα της θείας μας σε επιχειρηματικές δραστηριότητες».

Τα ανίψια της Λαμπέτη επέμεναν εξαρχής στην ηθική διάσταση του θέματος, ξεκαθαρίζοντας ότι δεν θα είχαν την ίδια στάση, αν η χρήση του ονόματος δεν γινόταν ως εμπορικού σήματος προορισμένου για εμπορικούς σκοπούς, αλλά υπέρ ενός ευγενούς σκοπού, όπως είναι π.χ. το Κέντρο Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης Γυναικών με καρκίνο του μαστού «Ελλη Λαμπέτη» -για την υλοποίηση του οποίου είχε ζητηθεί, το 2003, η άδειά τους για τη χρήση του ονόματος από την Ελληνική Εταιρεία Μαστολογίας.

Οπως είχαν προαναγγείλει κατέθεσαν τώρα την αγωγή. Ενα από τα κεφάλαια του σκεπτικού της αγωγής αναφέρεται λεπτομερέστατα στη ζωή και το έργο της Λαμπέτη, ώστε να καταστεί σαφής η ξεχωριστή προσωπικότητα της ηθοποιού. Στο κεφάλαιο αυτό, μάλιστα, διορθώνεται, μεταξύ άλλων, ένα καταχωρισμένο σφάλμα: «Η Ελλη γεννήθηκε στην πραγματικότητα στις 12 Απριλίου 1922 (παρά το γεγονός ότι εσφαλμένα αναφέρεται στα δημόσια έγγραφα ότι γεννήθηκε στις 12 Απριλίου 1926 ή 12-11-1930) στα Βίλια Αττικής, φέροντας το επώνυμο Λούκου, το οποίο μεταγενέστερα άλλαξε με πράξη του αρμοδίου Νομάρχη σε Λαμπέτη (δανεισμένο από ήρωα του ποιήματος του Αριστοτέλη Βαλαωρίτη “Ο Αστραπόγιαννος”)».

Το δεύτερο κεφάλαιο της αγωγής στοιχειοθετεί απολύτως τη συγγενική σχέση των τριών εναγόντων με τη Λαμπέτη, αλλά και ότι, εκτός των άλλων, «η Ελλη Λαμπέτη, ως θεία μας, υπήρξε ένα κομβικό πρόσωπο της προσωπικής μας ζωής, με το οποίο όλοι διατηρούσαμε μια βαθιά συναισθηματική και προσωπική σχέση». Περιλαμβάνει, μάλιστα, και την αφήγηση πολλών περιστατικών.

Η προτομή της Ελλης Λαμπέτη, Διδότου και Δελφών

Ακολουθεί η, στοιχειοθετημένη επίσης, διαβεβαίωση ότι «εμείς από κοινού με την αδελφή της Ελλης Λαμπέτη, Αντιγόνη Λούκου, φροντίζαμε διαχρονικά έως σήμερα για την προστασία της προσωπικότητας της θείας μας, αποκρούοντας αθέμιτη ή προσβλητική εκμετάλλευσή της ή διασφαλίζοντας την ορθή προβολή του ονόματος και του έργου της». Απαριθμούνται αντίστοιχα περιστατικά, όπως μεταξύ άλλων το γεγονός ότι όταν ο Γιώργος Λεμπέσης θέλησε, το 1984, να ιδρύσει το θέατρο «Ελλη Λαμπέτη», πήρε ειδική γραπτή άδεια από την Αντιγόνη Λούκου για τη χρήση του ονόματος, με τη σύμφωνη γνώμη όλων κι «επειδή η συγκεκριμένη δραστηριότητα είχε προφανή συνάφεια με το έργο της μεγάλης ηθοποιού». Αντιστοίχως έπραξαν και τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, προκειμένου να εκδώσουν, το 2009, σειρά γραμματοσήμων με το πορτρέτο της Λαμπέτη.

Οι τρεις ενάγοντες αντιπαραθέτουν τον τρόπο που κινήθηκαν οι εναγόμενες εταιρείες, οι οποίες «έχουν ήδη προβεί και πρόκειται να προβούν στο άμεσο μέλλον σε εμπορική και οικονομική εκμετάλλευση του ονόματος και της επωνυμίας της Ελλης Λαμπέτη, συνδέοντας την εμπορική τους επιχείρηση με το πρόσωπό της και το έργο της, αλλά και με πτυχές της ιδιωτικής της ζωής, αφού τα σχετικά δημοσιεύματα αναφέρονται στα τραγικά γεγονότα που φέρεται να βίωσε στο συγκεκριμένο σπίτι».

Επειτα από όλα αυτά, τα τρία ανίψια της ζητούν ξεκάθαρα από τις εταιρείες «να διαγράψουν από το λογότυπο και το διακριτικό γνώρισμα της επιχείρησής τους, καθώς και από οποιαδήποτε επιγραφή εντός ή εκτός της εγκατάστασης της οικονομικής τους δραστηριότητας στο κτίριο (...) το όνομα και το επώνυμο της Ελλης Λαμπέτη και β) Να αφαιρέσουν εντός ή εκτός της εγκατάστασης της οικονομικής τους δραστηριότητας στο κτίριο (..) οποιαδήποτε προσωπογραφία απεικονίζει το πρόσωπο της Ελλης Λαμπέτη». Η συνέχεια, εάν δεν υποχωρήσει η εταιρεία, προφανώς οδηγεί την υπόθεση στα δικαστήρια.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΘΕΑΤΡΟ
«Φτεράαα»
Η «Φτερού» μάς έδειξε τι θα πει περσόνα και πώς επιλέγεις τους όρους σου και πώς επιβάλλεις τελικά να σε αποδεχτούν όπως θέλεις να είσαι, να ντύνεσαι, να μιλάς και να ζεις.
«Φτεράαα»
ΘΕΑΤΡΟ
Πώς θα ξεκουνήσουμε στερεότυπα από κούνια...
Η Βίκυ Αδάμου, η Χριστίνα Σαμπανίκου και η θεατρική ομάδα τους Life After Death Theatre Company συνεργάστηκαν με τη «Συμμαχία των Φύλων» και το Ιδρυμα Χάινριχ Μπελ και δημιούργησαν 4 βιντεάκια τα οποία...
Πώς θα ξεκουνήσουμε στερεότυπα από κούνια...
ΘΕΑΤΡΟ
Είχε προκριθεί μοντέλο συλλογικής διοίκησης
Η πρώτη επιλογή της Ειδικής Επιτροπής Αξιολόγησης για την καλλιτεχνική διεύθυνση του θεάτρου ήταν η κοινή υποψηφιότητα Χατζόπουλου-Χιώτη-Καραζήση, αλλά προσέκρουσε στον νόμο.
Είχε προκριθεί μοντέλο συλλογικής διοίκησης
ΘΕΑΤΡΟ
Ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση της οριστικής λύσης
Στα χέρια του ΥΠΠΟ περνά ένα υλικό από το διασημότερο κομμάτι της συλλογής του μουσείου με τα κοστούμια και τα προσωπικά αντικείμενα των ηθοποιών, αλλά και φωτογραφίες, αφίσες παραστάσεων και προγράμματα...
Ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση της οριστικής λύσης
ΘΕΑΤΡΟ
«Συγχαρητήρια» στον Γιάννη Μόσχο και από το Δ.Σ. του Εθνικού Θεάτρου
Το διοικητικό συμβούλιο του θεάτρου με δική του ανακοίνωση ουσιαστικά «επικύρωσε» και από την πλευρά του τον διορισμό του Γιάννη Μόσχου στη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή στο Εθνικό Θέατρο.
«Συγχαρητήρια» στον Γιάννη Μόσχο και από το Δ.Σ. του Εθνικού Θεάτρου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας