• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.1°C / 18.6°C
    1 BF
    68%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 12.6°C / 16.6°C
    0 BF
    73%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.1°C / 17.6°C
    3 BF
    64%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    1 BF
    71%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    2 BF
    82%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    16°C 12.0°C / 15.9°C
    1 BF
    63%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    11°C 11.4°C / 12.3°C
    2 BF
    50%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.6°C / 16.6°C
    2 BF
    67%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 19.2°C
    4 BF
    70%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.9°C / 16.9°C
    2 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.1°C / 18.8°C
    3 BF
    67%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    14°C 14.0°C / 16.6°C
    2 BF
    70%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    3 BF
    67%
  • Λάρισα
    Ασθενής ομίχλη
    9°C 8.9°C / 14.5°C
    0 BF
    87%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.5°C / 15.1°C
    1 BF
    56%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.8°C / 19.3°C
    1 BF
    73%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 15.6°C / 18.8°C
    0 BF
    47%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 12.7°C / 15.3°C
    0 BF
    84%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 12.8°C / 16.7°C
    2 BF
    70%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    2 BF
    56%

Μαρίνα Αμπράμοβιτς

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι τρεις εκδοχές της Μαρίας Κάλλας στην αθηναϊκή σκηνή

  • A-
  • A+
Τρεις διάσημες ερμηνεύτριες, από τρεις διαφορετικές χώρες, αποδίδουν σε τρεις θεατρικές εκδοχές τη μυθιστορηματική ζωή της διάσημης Ελληνίδας υψίφωνου, σε τρεις εμβληματικές σκηνές της πόλης. Ποια κέρδισε το καλλιτεχνικό στοίχημα της αναμέτρησης με τον μύθο της La Divina;

Οι «σκηνοθεσίες» που σκαρώνει τυχαία η ζωή είναι συχνά πολύ πιο ευφάνταστες από εκείνες που οργανώνονται μεθοδικά για τη σκηνή ενός θεάτρου. Χρειάστηκε μια πανδημία, η κατάργηση κάθε έννοιας «κανονικότητας» όπως την ξέραμε και η συνακόλουθη διακοπή κάθε καλλιτεχνικής δραστηριότητας τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, για να βρεθούν την ίδια εβδομάδα στην Αθήνα η Μαρίνα Αμπράμοβιτς στην Εθνική Λυρική Σκηνή και η Μόνικα Μπελούτσι στο Ηρώδειο να ερμηνεύουν τη Μαρία Κάλλας.

Είχαν προηγηθεί οι ακυρώσεις των παραστάσεών τους την προηγούμενη σεζόν λόγω των επιδημιολογικών συνθηκών στη χώρα. Ομοίως είχαν ματαιωθεί και οι επαναληπτικές παραστάσεις της Μαρίας Ναυπλιώτου στον ρόλο της Μαρίας Κάλλας, που έκανε πρεμιέρα το φθινόπωρο του ’18, για να επιστρέψει φέτος την 1η Νοεμβρίου στο Παλλάς.

Ας θυμηθούμε τις επιδόσεις των τριών διάσημων ερμηνευτριών, με αλφαβητική σειρά.

Μαρίνα Αμπράμοβιτς: «7 θάνατοι της Μαρίας Κάλλας»

Από την avant-garde στο mainstream

Μια πανάκριβη συμπαραγωγή (Εθνική Λυρική Σκηνή, Κρατική Οπερα Βαυαρίας, Οπερα Βερολίνου, Εθνική Οπερα Παρισιού, Θέατρο Σαν Κάρλο Νάπολης), με εντυπωσιακά οπτικά και ηχητικά εφέ, bigger-than-life κοστούμια με την υπογραφή του διάσημου σχεδιαστή μόδας Ρικάρντο Τίσι, βίντεο με πρωταγωνιστή τον Ουίλεμ Νταφόου –τι ηθοποιός!– και ζωντανή ορχήστρα με εφτά μονωδούς της ΕΛΣ, όσες και οι πασίγνωστες άριες που τραγούδησε και ανέδειξε η Κάλλας, όσοι και οι θάνατοι του τίτλου της παράστασης που συνέλαβε, υλοποίησε, σκηνοθέτησε και πρωταγωνίστησε η Μαρίνα Αμπράμοβιτς.

Ομως, η πάλαι ποτέ «ιέρεια της performance art» είναι πλέον η mainstream, συντηρητική σκιά του παλιού avant-garde σκηνικού εαυτού της. Κάποτε το σώμα της ήταν κανονικό πεδίο μάχης, απόλυτο σημείο σύγκρουσης της θεωρίας του Γκι Ντεμπόρ και του Ρίχαρντ Σέχνερ, εργαλείο που δοκίμαζε τα όριά του κόντρα σε κάθε λογική αυτοσυντήρησης. Κοβόταν, μάτωνε, διαλυόταν. Στους «7 θανάτους της Μαρίας Κάλλας» κινηματογραφεί με την ασφάλεια των εφέ υψηλής τεχνολογίας και σίγουρα δημιουργεί κάποιες συγκλονιστικές εικόνες (η πτώση από το Empire State Building σε αργή κίνηση, τα φίδια που την τυλίγουν και τη θανατώνουν), αλλά η ίδια δεν δρα, δεν συμμετέχει πλέον στην performance. Είναι εικόνα.

Αποδίδει επικά αλλά χωρίς καμία καλλιτεχνική διακινδύνευση μια πολύ δύσκολη σκηνική σύλληψη ούτως ή άλλως. Εκτός από τον πάντα πέρα-από-κάθε-ερμηνευτική-σύλληψη Ουίλεμ Νταφόου, ξεχώρισαν η Ορχήστρα και οι εφτά μονωδοί της ΕΛΣ: Μ. Στριφτόμπολα, Ε. Καλένος, Ε. Κελεσίδη, Α. Στυλιανάκη, Χρ. Σπιτάδη, Β. Καραγιάννη, Τσ. Κοστέα.

Μόνικα Μπελούτσι: «Μαρία Κάλλας: επιστολές και αναμνήσεις»

Η ομορφιά σώζει τη σκηνική παρουσία

Εδώ, επικράτησε ο μινιμαλισμός και σκηνογραφικά –ένας καναπές, ένα γραμμόφωνο και ένα πιάνο, το αυθεντικό πιάνο της Μαρίας Κάλλας, δώρο του Αριστοτέλη Ωνάση, που παραχωρήθηκε από το ομώνυμο Ιδρυμα για τις ανάγκες της παράστασης– και σκηνοθετικά. Με τη σαγηνευτική Ιταλίδα κινηματογραφική σταρ Μόνικα Μπελούτσι να κινείται ελάχιστα πάνω στη σκηνή ενθυμούμενη, ως Μαρία Κάλλας, τις επιστολές που απέστειλε σε φίλους και συνεργάτες και φυσικά στον Αρη (Αριστοτέλη) Ωνάση. Σε αυτό το σημείο, ως διά μαγείας, η Μπελούτσι έγινε ένα με την Κάλλας.

Εξαφανίστηκαν όλα τα προβλήματα έκφρασης και εκφοράς του λόγου – ενίοτε και συλλαβιστή, η σκηνική αμηχανία, τα αδούλευτα θεατρικά μέσα απόδοσης του ρόλου. Φέροντας την καθηλωτική ομορφιά της με αξιοπρέπεια και όχι με τη συνήθη εξωστρέφεια μιας σταρ διεθνούς εμβέλειας, ο πόνος εδραιώνεται στο βλέμμα της, αυτό το υπέροχα συμμετρικό της πρόσωπο σκιάζεται από μια εδραιωμένη, θαρρείς, εδώ και χρόνια θλίψη. Η Κάλλας κυριεύει την Μπελούτσι, όταν θυμάται μέσα από την επιστολή της στον Ωνάση ότι «έχω τόσο πολύ ανάγκη την αγάπη σου και την τρυφερότητά σου». Μαγική στιγμή υπό το φως της πανσελήνου.

Μαρία Ναυπλιώτου: «Μasterclass»

Ερμηνεία αντάξια του μεγέθους της Κάλλας

Δεν γίνονται τυχαία sold out οι παραστάσεις που «τρέχουν» για όλη τη σεζόν. Ούτε τυχαία επαναλαμβάνονται παραστάσεις για δεύτερη, τρίτη και τέταρτη χρονιά, αν το καλλιτεχνικό εγχείρημα δεν συνομιλήσει ειλικρινά και ουσιαστικά με το κοινό του. Η Μαρία Ναυπλιώτου ως Μαρία Κάλλας στο «Μasterclass» του Τέρενς Μακ Νάλι βρίσκεται στην ωριμότερη καλλιτεχνική της στιγμή, δίνει την καλύτερη ερμηνεία της στη μέχρι τώρα πορεία της. Είναι η Μαρία Κάλλας από το πρώτο μέχρι το τελευταίο δευτερόλεπτο της παράστασης.

Ακόμα και στην υπόκλιση, η μεγάλη ντίβα της όπερας βρίσκεται στο βλέμμα της, στη στάση του σώματός της. Αυτή η πανέμορφη γυναίκα σε πείθει ακόμα και φυσιογνωμικά ότι μοιάζει στη μάλλον όχι ευειδή κορυφαία υψίφωνο. Η Μαρία Ναυπλιώτου κατορθώνει, με τη βοήθεια του σκηνοθέτη της Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου, έναν ερμηνευτικό άθλο. Στέκεται επάξια απέναντι στο διαχρονικά τεράστιο μέγεθος της Μαρίας Κάλλας. Chapeau.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΘΕΑΤΡΟ
«Η Τέχνη στην πανδημία δεν υπήρχε και δεν υπάρχει πουθενά στον χάρτη»
Αφορμή για τη συζήτηση με τη Χρύσα Παπά η καθηλωτική ερμηνεία της σε έναν πολύ δυνατό μονόλογο, θεατρική διασκευή του επικού μυθιστορήματος του Γιάννη Καλπούζου «Σέρρα-Η ψυχή του Πόντου».
«Η Τέχνη στην πανδημία δεν υπήρχε και δεν υπάρχει πουθενά στον χάρτη»
ΘΕΑΤΡΟ
Ξανά μαζί μας το 2ο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικών Θιάσων του Δήμου Μαραθώνα
Έρχεται ξανά κοντά μας το 2ο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικών Θιάσων του Δήμου Μαραθώνα με νέες και ενδιαφέρουσες παραστάσεις για τις επόμενες δύο βδομάδες.
Ξανά μαζί μας το 2ο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικών Θιάσων του Δήμου Μαραθώνα
ΘΕΑΤΡΟ
Πώς θα ξεκουνήσουμε στερεότυπα από κούνια...
Η Βίκυ Αδάμου, η Χριστίνα Σαμπανίκου και η θεατρική ομάδα τους Life After Death Theatre Company συνεργάστηκαν με τη «Συμμαχία των Φύλων» και το Ιδρυμα Χάινριχ Μπελ και δημιούργησαν 4 βιντεάκια τα οποία...
Πώς θα ξεκουνήσουμε στερεότυπα από κούνια...
ΘΕΑΤΡΟ
«Το Μαράκι έκλασε» στο Faust Bar Theatre Arts
Η παράσταση της ομάδας Seven Sisters κάνει πρεμιέρα τη Δευτέρα 8 Νοεμβρίου, στις 20.00. Επτά γυναίκες επί σκηνής αφηγούνται πέντε κωμικοτραγικές ιστορίες, δια χειρός Λένας Κιτσοπούλου.
«Το Μαράκι έκλασε» στο Faust Bar Theatre Arts
ΘΕΑΤΡΟ
Δούλες: Η υπερβολική φαντασία διέξοδος στα ανέγγιχτα της ψυχής
Η Βάσια Χρονοπούλου είναι αυτό που λέμε «πολυεργαλείο» της παράστασης: Σκηνοθέτης, με σημαντική συμμετοχή στη μετάφραση και αποκλειστική ευθύνη στα κοστούμια.
Δούλες: Η υπερβολική φαντασία διέξοδος στα ανέγγιχτα της ψυχής
ΘΕΑΤΡΟ
«Δεν έχω πού αλλού να ψάξω παρά μέσα μου. Δεν έχω κάτι άλλο. Έχετε εσείς;»
Με σεμνότητα και τόλμη, σεβασμό στους δασκάλους αλλά και τομές στις αναζητήσεις του, ο Νίκος Καραθάνος φανερώνει με κάθε του πρόταση πως δεν είναι μόνο σημαντικός δημιουργός, αλλά και μεγάλη ψυχή.
«Δεν έχω πού αλλού να ψάξω παρά μέσα μου. Δεν έχω κάτι άλλο. Έχετε εσείς;»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας