• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    14°C 12.7°C / 15.2°C
    1 BF
    68%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    11°C 8.6°C / 12.1°C
    0 BF
    75%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    13°C 10.0°C / 16.2°C
    5 BF
    67%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.9°C / 7.0°C
    0 BF
    65%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    1 BF
    81%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    9°C 7.1°C / 11.3°C
    2 BF
    73%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.4°C / 6.2°C
    1 BF
    87%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.4°C / 15.6°C
    2 BF
    77%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 14.9°C / 17.5°C
    1 BF
    88%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    3 BF
    70%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.1°C / 17.1°C
    5 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    5 BF
    63%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 16.2°C / 16.2°C
    3 BF
    64%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    7°C 6.9°C / 9.5°C
    2 BF
    87%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 9.5°C / 12.2°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 16.8°C / 19.3°C
    1 BF
    80%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.9°C / 15.4°C
    2 BF
    62%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    12°C 8.8°C / 12.1°C
    2 BF
    73%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    10°C 7.7°C / 12.2°C
    2 BF
    58%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.8°C / 3.8°C
    1 BF
    73%
EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Η Κάλλας ήταν ασυμβίβαστη, ελεύθερη, αξιοπρεπής»

  • A-
  • A+
Η καλλονή Ιταλίδα «Ντίβα» μίλησε χθες για την «Ντιβίνα» που θα ενσαρκώσει στο Ηρώδειο για τρεις βραδιές, περιγράφοντάς την ως πρότυπο μιας γυναικείας θαρραλέας ζωής.

Ελεγχος στα πιστοποιητικά εμβολιασμού, στην είσοδο του Athenee της Βουκουρεστίου. Και μέσα, ένα «τείχος» από τηλεοπτικές κάμερες και πιο μπροστά, ταξιθετημένο αραιά, ένα μικρό πλήθος πάντως αδημονούντων δημοσιογράφων του πολιτιστικού ρεπορτάζ, αλλά και του κοσμικού και του ελεύθερου. Γιατί, εδώ που τα λέμε, ποιος δεν θα ήθελε να δει από κοντά μία από τις ωραιότερες γυναίκες του σύγχρονου σινεμά και θεάματος;

Αυτό είναι και παραμένει κατ' αρχάς η Μόνικα Μπελούτσι στα 56 της. Μια μεσογειακή καλλονή που την περιμένεις, κυριακάτικα, επί 45λεπτο. Κι αυτή την εικόνα υποστηρίζει και η ίδια. Οχι με ενδυματολογικά «εφέ» και εμφανείς καλλυντικές παρεμβάσεις.

Το αντίθετο. Αν θ αναζητούσε κάποιος μια κάποια υπερβολή αντίστοιχη ενός διεθνούς ειδώλου, δεν θα την έβρισκε -εκτός ίσως από τα 15ποντα μαύρα μποτίνια που αναδείκνυαν μια κορμοστασιά πάντα έξτρα θηλυκή, ακόμα και αν ήταν «καταπιεσμένη» στο μαύρο, κομψό, λιτό κοστούμι της. Ναι, η Μπελούτσι εμφανίστηκε ως μία χλωμή καλλονή, προφυλαγμένη από τον ήλιο του Νότου, και με απόλυτη επίγνωση αυτού του «ρόλου».

Εξ ου και το ότι κάθε κίνηση, έκφραση, χαμόγελο, ήταν φτιαγμένα λες για τον φακό. Ακούσια; Πάντως, τίποτα δεν έμοιαζε ν' αφήνεται στην τύχη του αυθόρμητου, αλλά και, ταυτοχρόνως, τίποτα δεν έμοιαζε περιποιημένο, στημένο και προετοιμασμένο. Μία χρυσή ισορροπία, δηλαδή, ώστε να είναι όλοι ικανοποιημένοι.

Αλλωστε, η Μπελούτσι δεν υπήρξε ποτέ μια χολιγουντιανή σταρλετίτσα, ούτε όμως και μια Ευρωπαία μούσα του θεάτρου. Αυτό το τελευταίο, όμως, ως πιο όψιμο στόχο της, το αποπειράται τώρα μ' αυτή την πρώτη της δοκιμασία στο θέατρο, ως «Μαρία Κάλλας».

Η παράσταση που έρχεται στο Ηρώδειο στις 21, 22 και 23 Σεπτεμβρίου έχει κάνει βέβαια πρεμιέρα, το 2019, στο θέατρο Marigny, στο Παρίσι, και μετά μια sold out περιοδεία. Αλλά, όπως και να το κάνουμε, αυτή είναι μία φορτισμένη ελληνική πρωτιά στον τόπο όπου η Κάλλας έκανε κάποτε τα πρώτα της βήματα.

Κι αυτό το ξέρουν και η Μπελούτσι και ο Τομ Βολφ, σκηνοθέτης και αυτής της παράστασης κι ενός προηγούμενου σχετικού ντοκιμαντέρ, αλλά κυρίως ο άνθρωπος που συγκέντρωσε από ιδιώτες, συλλέκτες και ιδρύματα, την επιστολογραφία της Ντίβας από τα νεανικά της χρόνια μέχρι την ωριμότητά της.

Μ' αυτό το υλικό, 350 αδημοσίευτα γράμματα της Κάλλας, γραμμένα από την ίδια στη διάρκεια 30 ετών (1946 - 1977), ο Βολφ έγραψε πρώτα το βιβλίο «Μαρία Κάλλας: Γράμματα και Αναμνήσεις» (στα ελληνικά, από τις εκδόσεις Πατάκη, σε μετάφραση Α. Παππά). Και ύστερα έκανε μια επιλογή και τη δραματουργική επεξεργασία του υλικού υπέρ μιας ομώνυμης παράστασης, με τη Μόνικα Μπελούτσι ως Κάλλας να αποδίδει επί σκηνής το περιεχόμενο των επιστολών.

Και με τη μουσική να παρεμβάλλεται (τα, αλλού ερμηνευμένα πιο λιτά, μουσικά μέρη, ειδικά για το Ηρώδειο θα έχουν τη γενναία «ενορχήστρωση» που θ' αποδώσει η Καμεράτα, υπό τον Γιώργο Πέτρου, αλλά και, επί σκηνής, το πραγματικό πιάνο της Κάλλας, το οποίο μεταφέρθηκε ειδικά από το Παρίσι).

Και η Μπελούτσι; Τι να σκέφτεται η ίδια, σήμερα, δύο χρόνια μεγαλύτερη από την ηλικία που είχε η Κάλλας, όταν μόνη και θλιμμένη από την οδυνηρή εξέλιξη της προσωπικής ζωής της υπέκυπτε στο Παρίσι από έμφραγμα, τον Σεπτέμβριο του 1977; Οταν ακόμα και μία «Ντιβίνα» καταλήγει έτσι, τι σκέφτεται άραγε μία «Ντίβα» για το πέρασμα του χρόνου; Μια τέτοια ερώτηση θα ήταν βέβαια πολύ... ιδιωτική, για να γίνει δημόσια χωρίς να ακούγεται προσβλητική, συνεπώς χθες ακολουθήθηκε πιο... πεπατημένη οδός. Και ιδού τι είπε η Μπελούτσι, πρώτα για την Ελλάδα: «Είμαι χαρούμενη και συγκινημένη που βρίσκομαι στη χώρα σας. Την αγαπώ -το ξέρετε- κι έρχομαι κάθε χρόνο...».

Η πρώτη θεατρική απόπειρα της Μπελούτσι έπειτα από πολλά χρόνια στο «μόντελινγκ» και 31 στο σινεμά απαιτεί από εκείνην όχι μία απλή ανάγνωση των επιστολών της Κάλλας, αλλά μια απόδοση τριών διαφορετικών χρονικών περιόδων.

Οπως εξήγησε ο σκηνοθέτης, οι επιστολές που έχουν επιλεγεί για την παράσταση ξεκινούν «από μια νέα Κάλλας, γεμάτη πάθος και ενέργεια», περνούν στη «φτασμένη Κάλλας που παλεύει με τον μύθο της αλλά και με τα σκάνδαλα» και καταλήγουν σε μια «ώριμη Κάλλας, θλιμμένη και αρκετά απεγνωσμένη».

Οσο για την Μπελούτσι «είναι για μένα», εξομολογήθηκε, «μια καινούργια εμπειρία. Οταν ο Βολφ μου το είχε προτείνει, είχα τρομοκρατηθεί, αλλά δεν μπορούσα να αρνηθώ. Πήρα το ρίσκο. Ο,τι μου αρέσει στο θέατρο είναι ειλικρινές και αμιγώς καλλιτεχνικό. Αυτό με εμπνέει».

Τι λέει η ίδια για την Κάλλας; «Με συγκίνησε το δισυπόστατο στοιχείο μεταξύ της ντιβίνα και μιας γυναίκας με απλή καρδιά. Μιας γυναίκας ευαίσθητης και εύθραυστης, που πολλοί λένε ότι είχε τραγική ζωή, αλλά εγώ νομίζω πως είχε μια θαρραλέα ζωή και το κουράγιο να ακολουθήσει την καρδιά της. Από την Αθήνα στην Ιταλία, στη Γαλλία, έζησε σε πολλές χώρες κι ένιωθε παντού κάπως ξένη.

Μ' αυτό το στοιχείο μπορώ κι εγώ να συνδεθώ. Είναι μία προσωπικότητα, όμως, που εμπνέει για τον τρόπο που μαχήθηκε για την προσωπική ελευθερία της. Π.χ. χώρισε σε μια περίοδο όταν στην Ιταλία τα διαζύγια ήταν απαγορευμένα. Ηταν μια ασυμβίβαστη προσωπικότητα, που έκανε ό,τι ήθελε και ήξερε γιατί. Θυσίασε τη νεότητά της για την καριέρα της. Μόνον όταν γνώρισε τον Ωνάση ανέδειξε και τη θηλυκή πλευρά της. Κι ο μεγάλος της πόνος ήταν, νομίζω, ότι δεν είχε παιδιά και οικογένεια».

Και άλλες παρατηρήσεις της Μπελούτσι ξεδίπλωσαν τον θαυμασμό της για την Κάλλας. Π.χ. «η Κάλλας δεν ήταν ποτέ Ωνάσης και δεν την άφησαν να γίνει». 'Η «ό,τι σέβομαι περισσότερο σ' αυτήν είναι ο τρόπος που διαχειρίστηκε τη μελαγχολία και τον πόνο της. Με αξιοπρέπεια».

Ασυμβίβαστη, ελεύθερη, αξιοπρεπής. Αυτή είναι η Κάλλας που περιγράφει η Μπελούτσι ως παράδειγμα γυναικείας χειραφέτησης. Και μάλλον γι' αυτό και η Ιταλίδα καλλονή ολοκλήρωσε τον ύμνο μιας γυναίκας προς γυναίκα με μία απόλυτη κατάφαση: «Μέσα από αυτή τη διαδρομή, μπορώ κι εγώ», είπε, «να γίνω καλύτερη ηθοποιός».

INFO: Καθώς οι παραστάσεις έγιναν άμεσα sold out, οι διοργανωτές κατόρθωσαν το άνοιγμα ενός μικρού αριθμού νέων θέσεων που προέκυψε χάρη στην ελάφρυνση των μέτρων για την αντιμετώπιση του Covid-19. Διατίθενται στο www.ticketservices.gr.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΘΕΑΤΡΟ
Η Μόνικα Μπελούτσι δεν θα εμφανιστεί στο Ηρώδειο
Η είδηση για την εμφάνιση της Μόνικα Μπελούτσι τον Σεπτέμβριο (28, 29 και 30) στη σκηνή του Ηρώδειου, με έναν δύσκολο θεατρικό μονόλογο, στον οποίο θα υποδύεται τη Μαρία Κάλλας, ήδη έχει πολυσυζητηθεί όμως, τα...
Η Μόνικα Μπελούτσι δεν θα εμφανιστεί στο Ηρώδειο
ΘΕΑΤΡΟ
Ενα ερμηνευτικό τρίδυμο σε ρεσιτάλ σκηνικής ευελιξίας και αντοχής
Η συγκίνηση από το έργο του Μασίνι πηγάζει από αυτή τη βαθιά διδαχή του, όχι για τον «καπιταλισμό», ούτε για το «πολιτικό σύστημα», αλλά για την αδυναμία του ανθρώπου να χτίσει κάτι που να τον περιέχει και να...
Ενα ερμηνευτικό τρίδυμο σε ρεσιτάλ σκηνικής ευελιξίας και αντοχής
ΘΕΑΤΡΟ
Είχε προκριθεί μοντέλο συλλογικής διοίκησης
Η πρώτη επιλογή της Ειδικής Επιτροπής Αξιολόγησης για την καλλιτεχνική διεύθυνση του θεάτρου ήταν η κοινή υποψηφιότητα Χατζόπουλου-Χιώτη-Καραζήση, αλλά προσέκρουσε στον νόμο.
Είχε προκριθεί μοντέλο συλλογικής διοίκησης
ΘΕΑΤΡΟ
«Συγχαρητήρια» στον Γιάννη Μόσχο και από το Δ.Σ. του Εθνικού Θεάτρου
Το διοικητικό συμβούλιο του θεάτρου με δική του ανακοίνωση ουσιαστικά «επικύρωσε» και από την πλευρά του τον διορισμό του Γιάννη Μόσχου στη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή στο Εθνικό Θέατρο.
«Συγχαρητήρια» στον Γιάννη Μόσχο και από το Δ.Σ. του Εθνικού Θεάτρου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Ο “Καπετάν Μιχάλης” είναι η ιστορία της ύπαρξης σε λίγες σελίδες»
Το έργο του Νίκου Καζαντζάκη «Καπετάν Μιχάλης» μεταφέρεται σε μια σύγχρονη λαϊκή όπερα από τον Δημήτρη Μαραμή και ο Τάσος Αποστόλου που πρωταγωνιστεί μιλά για τον ρόλο-πρόκληση.
«Ο “Καπετάν Μιχάλης” είναι η ιστορία της ύπαρξης σε λίγες σελίδες»
ΘΕΑΤΡΟ
Η Δήλος ζωντανεύει από την ανθρώπινη αντήχηση
Βασισμένο στη τραγωδία του Εζεκιήλ «Εξαγωγή» ο Νίκος Διαμαντής παρουσιάζει στη Δήλο την παράσταση «Εξαγωγή-Εξοδος, ένα θεατρικό ορατόριο για την ελπίδα και την καρτερία».
Η Δήλος ζωντανεύει από την ανθρώπινη αντήχηση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας