• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 15.6°C / 20.7°C
    1 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.0°C / 15.2°C
    3 BF
    70%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.7°C / 19.0°C
    2 BF
    83%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 15.3°C
    2 BF
    82%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.3°C / 16.9°C
    1 BF
    88%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.3°C / 14.0°C
    1 BF
    87%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.1°C / 11.2°C
    3 BF
    76%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.4°C / 18.6°C
    0 BF
    91%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.7°C / 20.4°C
    2 BF
    70%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 16.9°C
    2 BF
    82%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 18.1°C / 20.8°C
    3 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 16.6°C
    4 BF
    74%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    3 BF
    77%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 13.5°C / 14.9°C
    0 BF
    82%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.4°C / 15.1°C
    0 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 17.8°C / 21.0°C
    1 BF
    74%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.8°C / 20.9°C
    0 BF
    80%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 15.5°C
    1 BF
    86%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.1°C / 15.2°C
    2 BF
    83%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 9.8°C
    2 BF
    87%

Σοφία Φιλιππίδου

ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Καθυστερημένες, άδικες και δίχως σκεπτικό επεξήγησης

  • A-
  • A+
Πολλοί από τον, ταλαιπωρημένο λόγω πανδημίας, θεατρικό χώρο υποδέχτηκαν τη σχετική ανακοίνωση με θλίψη ή οργή, ενώ ξεχώρισε η ανοιχτή επιστολή-καταγγελία της Σοφίας Φιλιππίδου που εξομολογείται και σε εμάς πόσο «ταπεινωμένη και αδικημένη» αισθάνθηκε.

Και καθυστέρησαν μήνες να ανακοινωθούν (ανακοινώθηκαν μόλις πριν από 4 μέρες, από τον Απρίλιο που αναμένονταν) και βγήκαν χωρίς απολύτως κανένα συμπληρωματικό σκεπτικό, πλην των γενικόλογων «στόχων» που είχε θέσει το υπουργείο και έχουν ήδη προκαλέσει πλήθος αντιδράσεων. Αλλοι τις χαρακτήρισαν «συσσίτιο», άλλοι «τσαπατσουλιά» και άλλοι «θολό τοπίο». Ο λόγος για τις θεατρικές επιχορηγήσεις 2021 (για μονοετή και διετή προγραμματισμό).

Επιχορηγήσεις συνολικού ύψους 2.590.000 ευρώ. Αυτές ανακοινώθηκαν από το ΥΠΠΟΑ για συνολικά 53 θεατρικές ομάδες/εταιρείες μονοετούς προγραμματισμού και 26 διετούς. Χωρίς δημοσιοποίηση του σκεπτικού πίσω από την τελική επιλογή (όπως είχε γίνει άλλες φορές). Το δε περίεργο είναι πως φορείς που θα ανεβάσουν στη διετία τέσσερις παραστάσεις πήραν λιγότερα ή τα ίδια με φορείς που στον έναν χρόνο θα ανεβάσουν μία ή δύο. Και φυσικά, καταξιωμένοι ηθοποιοί και θίασοι δεν πήραν απολύτως τίποτα. «Πρέπει να μπουν συγκεκριμένοι κανόνες ακόμη και για τα ψίχουλα που δίνονται πλέον ως επιχορήγηση θιάσων», μας λένε. Πέρυσι, υπήρχε ένα σκεπτικό της Γνωμοδοτικής Επιτροπής για το τι πρέπει να αλλάξει, ωστόσο τίποτα απολύτως δεν άλλαξε – και φέτος, μάλιστα, «χάθηκε» και το σκεπτικό. Ολο αυτό το θολό, αν μη τι άλλο, τοπίο σχολίασαν άνθρωποι του θεάτρου που ανήκουν και στις δύο κατηγορίες. Και μάλιστα, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, καθώς οι τελικές επιχορηγήσεις τούς «προκάλεσαν εγκεφαλικό σοκ!» όπως μας είπαν, έχουν ήδη ξεκινήσει συζητήσεις για να δουν πώς θα κινηθούν περαιτέρω.

«Θα τα ξαναπούμε», δήλωσε δημόσια από τον προσωπικό της λογαριασμό στο fb και η ηθοποιός Σοφία Φιλιππίδου, η οποία με μία ανάρτησή της κατακεραυνώνει τη Γνωμοδοτική Επιτροπή Θεάτρου του υπουργείου Πολιτισμού [αποτελούνταν από τη θεατρολόγο, υπεύθυνη Δραματολογίου, Βιβλιοθήκης, Αρχείου και Διεθνών Σχέσεων Εθνικού Θεάτρου και δημιουργό του Greek Play Project Ειρηνη Μουντράκη (πρόεδρος), τον κριτικό Θεάτρου, αναπληρωτή καθηγητή Πανεπιστημίου Αθηνών Γρηγόρη Ιωαννίδη (αντιπρόεδρος) και τους Αντώνη Βολανάκη, εικαστικό - επίκουρο καθηγητή Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου, Αντιγόνη Καράλη, δημοσιογράφο, Σάββα Πατσαλίδη, ομότιμο καθηγητή Θεατρολογίας του ΑΠΘ, κριτικό θεάτρου, Θοδωρή Γκόνη, σκηνοθέτη, καλλιτεχνικό δ/ντή του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας και του Φεστιβάλ Φιλίππων, Ακη Δήμου, θεατρικό συγγραφέα (μέλη)] καθώς και τους κ. Μενδώνη και Γιατρομανωλάκη, στους οποίους απευθύνει και την επιστολή: «Είχατε δεν είχατε καταφέρατε να με ταπεινώσετε με την προσβολή σας μέσα στον Δεκαπενταύγουστο», γράφει χαρακτηριστικά.

Στην ανάρτησή της η Σοφία Φιλιππίδου γράφει μεταξύ άλλων:

«Μια δυνατή φωνή μέσα μου μού λέει ότι με απορρίψατε μάλλον γιατί είμαι υπέρ το δέον επιμελής, έντιμη, εργατική και δημιουργική και γιατί ξόδεψα και τα δεκαπέντε χιλιάδες ευρώ που μου δώσατε πέρσι για την παράσταση “Τα τρία φιλιά… η Σταχτιά γυναίκα” του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου και έβαλα και από την τσέπη μου (εγώ η ίδια δεν πληρώθηκα για τίποτα) για να ανεβάσω –εν μέσω πανδημίας και με όλες τις προφυλάξεις– το έργο. Πλήρωσα τους ηθοποιούς και όλους τους συνεργάτες μου τα ενοίκια, τα ένσημα κ.λπ. όπως και το συνεργείο κινηματογράφησης και για να ντοκουμεντάρω την δουλειά έκανα ένα εναλλακτικό “θεατροφίλμ” με το έργο πριν την παράσταση (πρεμιέρα προβολής 26 Ιουλίου) και είμαι έτοιμη να ανεβάσω την παράσταση σε θέατρο μόλις αυτό είναι εφικτό. Πίστευα πως έτσι θα είμαι συνεπής στις υποχρεώσεις μου απέναντι στο Υπουργείο, σε σας που με κρίνετε και απέναντι στο καλλιτεχνικό μου όραμα. Επί πλέον μελέτησα 850 μέιλ ηθοποιών –επειδή προσκάλεσα σε οντισιόν νέους ηθοποιούς– και είδα διαδικτυακά 110 ηθοποιούς εκ των οποίων διάλεξα τέσσερις για τις ανάγκες τις παράστασης [...] Αν σας ζητώ επιχορήγηση τα τρία τελευταία χρόνια της πεντηκονταετούς θεατρικής ζωής μου, είναι γιατί επιζητώ την επιβράβευση και τη συμπαράσταση του Υπουργείου για την έρευνα και το έργο μου. Χρόνια τώρα με βλέπετε και δεν με βλέπετε… με προσπερνάτε σαν να είμαι επαίτης, με κάνετε να αισθάνομαι άσχημα ενώ ρίχνετε άφθονο φως στα έργα “φίλων” σας [...]».

Συνομιλήσαμε με την ηθοποιό, η οποία τόνισε πως πήρε τον χρόνο της και περίμενε μια-δυο μέρες «ώστε να μη δράσω εν θερμώ, να μπω στη θέση της Επιτροπής, να σκεφτώ μήπως πράγματι δεν αξίζω την αναγνώρισή τους», όπως μας είπε. «Αλλά ο θυμός δεν περνούσε. Ενιωσα πολύ άσχημα. Ενιωσα ταπεινωμένη, αδικημένη και προσβεβλημένη». Η ίδια εξηγεί την εν λόγω επιστολή: «Το να απορρίπτεις πορείες και θεατρικές παρουσίες δίχως καμία δικαιολόγηση, δίχως κανένα σκεπτικό, είναι ανεύθυνο και ύποπτο. Ούτως ή άλλως, τα χρήματα που δίνονται πλέον είναι ψίχουλα. Δεν είναι για να κάνεις παράσταση. Είναι απλά ένα μικρό βοήθημα το οποίο πιο πολύ σε συμβολικό επίπεδο δείχνει πως σε αναγνωρίζουν μέσα από το έργο και την πορεία σου στον χώρο. Κάτι σαν επιβράβευση – αυτό είναι. Σα να λέει το ΥΠΠΟΑ ότι “θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για σας”. Ετσι το καταλαβαίνω εγώ. Πως κάποιος με επιβραβεύει για την εργατικότητά μου, την υπευθυνότητά μου απέναντι σε αυτό που κάνω, για το ότι είμαι ενημερωμένη, αγωνιστική κ.λπ. Και έρχεται το Υπουργείο και σου λέει “θα σου δώσω κι εγώ ένα ψίχουλο ως μία κίνηση αναγνώρισης του έργου σου”. Και έρχονται τώρα και τι λένε ουσιαστικά; (γιατί δεν έχουν καν σκεπτικό απόφασης!): “δεν αναγνωρίζω εσένα, γιατί προφανώς δεν τα κάνεις καλά και θέλουμε να σε ταπεινώσουμε και σε απορρίπτουμε”.

Γράφω πως “με προσπερνάτε σαν να είμαι επαίτης, ακριβώς γιατί ως τέτοιους μας αντιμετωπίζουν! Σαν επαίτες! Δεν κατάλαβα: τους φτωχούς επιχορηγούμε τώρα; Αν είναι έτσι, ας γίνει ένα Ταμείο Αλληλοβοήθειας Φτωχών Ηθοποιών. Το ξαναλέω: δεν είμαστε επαίτες! Είμαστε καλλιτέχνες περήφανοι, δημιουργικοί και ενεργοί.

Προσωπικά μέσα στην πανδημία, με όλα τα μέτρα προφύλαξης, κατάφερα και ανέβασα την παράσταση για την οποία επιχορηγήθηκα πέρυσι (“Τα τρία φιλιά στ’ αφτιά γυναίκα”), την κινηματογράφησα κ.λπ. Και το έκανα για να δείξω στον εαυτό μου και τη συνείδησή μου ότι μέσα στην πανδημία, η Τέχνη βρίσκει τρόπους να εκφράζεται. Αυτό ήταν το μήνυμά μου. Και τι έγινε; Τιμωρήθηκα γι’ αυτό! Γιατί αυτούς εκεί στο ΥΠΠΟΑ δεν τους ενδιαφέρει ότι εγώ τα λεφτά τα ξόδεψα όχι για τον εαυτό μου (προσωπικά δεν πληρώθηκα δραχμή!), αλλά πλήρωσα τους συνεργάτες μου και έστησα μια παράσταση. Ισα ίσα, με τιμώρησαν γι’ αυτό. Με προσέβαλαν! Και με ταπείνωσαν. Εγώ έτσι το καταλαβαίνω. Διαφορετικά, να μου πουν το σκεπτικό αυτής τους της απόφασης.

Ναι. Μιλάω για “φίλους”. Γιατί παρατηρώ σε κριτικές και δημοσιεύματα πως προωθούνται άνθρωποι “κοινών συμφερόντων”. Τα τελευταία σχεδόν 20 χρόνια, αυτό μας “κινεί” δυστυχώς: το όποιο “κοινό συμφέρον”.

Και όχι. Δεν τελείωσα. Εχω να πω κι άλλα...»

Ας ελπίσουμε ότι σε όλα αυτά, καθώς και σε όσα καταλογίζουν ακόμα και άνθρωποι που πήραν επιχορήγηση, έχει να απαντήσει κάτι το ΥΠΠΟΑ.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΘΕΑΤΡΟ
Ενα «Πάτωμα» που χωρίζει δύο άντρες
Η νέα παράσταση - αυτή τη φορά ακουστική - από τη Ζέτη Φίτσιου με τίτλο «Το πάτωμα» παρουσιάζεται αύριο μέσω ειδικής πλατφόρμας με δωρεάν παρακολούθηση.
Ενα «Πάτωμα» που χωρίζει δύο άντρες
ΘΕΑΤΡΟ
Τα θέατρα ανοίγουν περιμένοντας την επιδότηση
Τα θέατρα πήραν το σήμα για να ξεκινήσουν υπό την απειλή όμως της πανδημίας -η διαθεσιμότητα των αιθουσών θα εξαρτάται από το υγειονομικό επίπεδο της περιοχής.
Τα θέατρα ανοίγουν περιμένοντας την επιδότηση
ΘΕΑΤΡΟ
Ρεσιτάλ σκηνοθεσίας και ερμηνειών
Βαθύ, πιο ώριμο κι ακόμα επίκαιρο, το επιτυχημένο έργο του Γιάννη Τσίρου, σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη, οργώνει το χώμα ενός κοινωνικού πεδίου από το οποίο αναδεύονται ρίζες της κοινής πατριαρχικής...
Ρεσιτάλ σκηνοθεσίας και ερμηνειών
ΘΕΑΤΡΟ
Το Γεφύρι της Αρτας και άλλες ιστορίες για αδικοχαμένες σύγχρονες «Λυγερές»
Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Θεάτρου Τέχνης Μαριάννα Κάλμπαρη, μιλά για στερεότυπα και πρακτικές που, τέσσερις αιώνες μετά, έχουν ακόμα θύματα τις γυναίκες.
Το Γεφύρι της Αρτας και άλλες ιστορίες για αδικοχαμένες σύγχρονες «Λυγερές»
ΘΕΑΤΡΟ
Οι αντιδράσεις για τις θεατρικές επιχορηγήσεις συνεχίζουν
Μετά και το ρεπορτάζ για τις επιχορηγήσεις του ΥΠΠΟΑ σε θεατρικές παραγωγές για τις σεζόν που έρχονται και αφού έχουν ξεκινήσει έντονες αντιδράσεις, όλο και περισσότεροι αποφασίζουν να δημοσιοποιήσουν τους...
Οι αντιδράσεις για τις θεατρικές επιχορηγήσεις συνεχίζουν
ΘΕΑΤΡΟ
Στο σύμπαν της Πατριαρχίας
Στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών παρουσιάστηκε στην Πειραιώς 260 το έργο «Σχολείο των γυναικών» του Μολιέρου σε σκηνοθεσία του Έκτορα Λυγίζου.
Στο σύμπαν της Πατριαρχίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας