• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.1°C / 25.1°C
    1 BF
    34%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.6°C / 24.6°C
    1 BF
    34%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.7°C / 25.4°C
    2 BF
    49%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.9°C / 25.9°C
    2 BF
    32%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 21.3°C
    3 BF
    64%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 20.0°C / 23.1°C
    2 BF
    36%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.0°C / 21.1°C
    0 BF
    24%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.4°C / 25.6°C
    2 BF
    26%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.1°C / 24.9°C
    4 BF
    59%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 20.9°C
    3 BF
    52%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 21.1°C / 23.4°C
    3 BF
    40%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.6°C / 22.7°C
    3 BF
    49%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.9°C / 23.9°C
    2 BF
    50%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 22.5°C
    2 BF
    33%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.7°C / 24.6°C
    1 BF
    21%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 26.8°C
    2 BF
    35%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 21.4°C / 25.4°C
    1 BF
    32%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 22.7°C
    2 BF
    56%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.7°C / 23.9°C
    3 BF
    28%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.8°C / 19.8°C
    1 BF
    16%

Ζέτη Φίτσιου

Ζέτη Φίτσιου
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τι μπορεί να σε ξυπνήσει από έναν βαθύ ύπνο;

  • A-
  • A+
Μια ακουστική παράσταση που... αφυπνίζει, σε σκηνοθεσία Ανδρέα Φλουράκη, με πρωταγωνιστές τους Μυρτώ Αλικάκη και Νίκο Ψαρρά. Δωρεάν στο www.iroes.art.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Ενα δωμάτιο. Κλειστό από καιρό. Ενα ζευγάρι... Εως τώρα θα μπορούσε αυτή η εικόνα να ταιριάζει απόλυτα στις πρόσφατες μνήμες μας σε σχέση με την πανδημία: σπίτια κλειστά προς τους έξω, κλειστοφοβικά και ως προς τους μέσα... Αυτό το ζευγάρι κοιμάται. Εναν συνεχόμενο ύπνο. Ενας θόρυβος τους αναγκάζει να ξυπνήσουν. Αρχικά τρομάζουν, καθώς δεν ξέρουν από πού προέρχεται. Μετά, καταλαβαίνουν πως ο αίτιος είναι ένα κουνούπι. Εύκολο να το εξαφανίσουν, σκέφτονται· και αυτό προσπαθούν. Ωστόσο το κουνούπι αντεπιτίθεται με τέτοιο τρόπο που τους αναγκάζει να σηκωθούν (επιτέλους) από το κρεβάτι και «να ξυπνήσουν μια και καλή από τον αδιάκοπο ύπνο της καθημερινότητάς τους», όπως μας λέει η συγγραφέας.

Από τα παραπάνω κατανοούμε ότι από μία αρχικά ρεαλιστική αναπαράσταση μιας σύγχρονης πραγματικότητας περνάμε σε ένα συμβολικό επίπεδο κριτικής απέναντί της. Αυτό συμβαίνει στο νέο θεατρικό έργο της Ζέτης Φίτσιου με τίτλο «Το κουνούπι», που παρουσιάζεται ήδη ως ακουστική παράσταση στο www.iroes.art (με ελεύθερη είσοδο έως τις 26 Ιουνίου), σε σκηνοθεσία Ανδρέα Φλουράκη, με πρωταγωνιστές τους Μυρτώ Αλικάκη και Νίκο Ψαρρά.

Μυρτώ Αλικάκη, Νίκος Ψαρράς

Το συμβολικό αυτό έργο δεν είναι δύσκολο να το κατανοήσει κάποιος (να το γράψει ωστόσο είναι!). Η Ζέτη Φίτσιου ήδη έχει γίνει γνωστή στον χώρο, ειδικά μετά το επίσης ραδιοφωνικό θεατρικό έργο της «Το πάτωμα». Τώρα, με «Το κουνούπι» –και πάλι μέσα από το μαύρο χιούμορ– φέρνει μπροστά μας το θέμα της αφύπνισης του ανθρώπου, που εγκλωβισμένος μέσα στα στενά όρια της καθημερινότητας ξεχνά ακόμα και να… ξυπνήσει. Τον φέρνει ουσιαστικά προ των ευθυνών του.

Είναι ωστόσο σκοπός της συγγραφέως η πολιτική (σχεδόν πολιτικά υπαρξιακή) αυτή διάσταση του έργου; «Για μένα η πολιτική διάσταση, καθώς και η κοινωνική και η ατομική, διαπερνά τη σκέψη μου και κατ’ επέκταση τη γραφή μου», μας απαντά. «Δεν είναι ένας σκοπός προκαθορισμένος, απλώς προκύπτει μέσα από τον τρόπο που σκέφτομαι. Πράγματι, τα έργα μου δεν έχουν ρεαλιστικό ύφος, καθώς θεωρώ πως ένα κείμενο, που ξεφεύγει από την αντικειμενική πραγματικότητα, σου επιτρέπει να κάνεις αναγωγές και αντιστοιχίσεις σε όλα τα επίπεδα.

Σου δίνει τη δυνατότητα να μιλήσεις πιο ελεύθερα και στοχευμένα, ακόμη και για θέματα που είναι αρκετά σοβαρά. Από την άλλη, και ο αποδέκτης τέτοιου είδους έργων έχει την ελευθερία να μεταφέρει και να μεταφράσει αυτό που βλέπει-ακούει-διαβάζει σε ό,τι εκείνος επιθυμεί. Μπορεί κάποιος να δει πίσω από ένα έργο ένα πολιτικό σχόλιο, ενώ ένας άλλος να αναγνωρίσει ένα κομμάτι του εαυτού του. Ο μη ρεαλισμός σού δίνει αυτό το πλεονέκτημα. Και σήμερα έχουμε μάθει να αναγνωρίζουμε καλά “αλλόκοτες”, μη ρεαλιστικές καταστάσεις που ξεφεύγουν από τα όρια της λογικής. Μια ματιά γύρω μας αρκεί…».

Οσο για το αν είναι δυνατόν ένα «κουνούπι» να είναι ικανό για να μας «ξυπνήσει», η Ζ. Φίτσιου θεωρεί πως «ακόμη και ένα σμήνος κουνουπιών να μπει στο δωμάτιό μας, δεν πρόκειται να “ξυπνήσουμε” αν δεν είναι η κατάλληλη στιγμή». «Κατάλληλη είναι εκείνη ακριβώς η ώρα που, είτε είμαστε έτοιμοι είτε όχι, έρχεται ξαφνικά ένα γεγονός και μας αναγκάζει να σηκωθούμε όρθιοι και να αντιδράσουμε. Μια αντίδραση που δεν είναι καθόλου εύκολη, αφού μας ξεσηκώνει από μία βολεμένη κατάσταση, από μια συνήθεια που μας έχει “κοιμίσει”. “Ξυπνώντας” ίσως αισθανόμαστε άβολα και θέλουμε να γυρίσουμε γρήγορα πίσω στην προηγούμενη κατάστασή μας. Ομως από τη στιγμή που το βλέμμα ξυπνάει, δύσκολα ξανακοιμάται. Αυτή η αφύπνιση μπορεί να γίνει είτε σε ατομικό είτε σε συλλογικό επίπεδο. Για να φτάσουμε όμως στο συλλογικό, θα πρέπει να έχει προηγηθεί σε έναν βαθμό το ατομικό – το οποίο είναι και το πιο δύσκολο…» καταλήγει.

ΘΕΑΤΡΟ
3D φάλαινα... επί σκηνής
Το πλέον αναγνωρίσιμο και μεγαλειώδες έργο του Χέρμαν Μέλβιλ έγινε μιούζικαλ και ανεβαίνει σε λιμπρέτο και μουσική σύνθεση του Δημήτρη Παπαδημητρίου και σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα.
3D φάλαινα... επί σκηνής
ΘΕΑΤΡΟ
Γιάννης Μπέζος: «Είμαστε αυτό που επιλέγουμε να δούμε»
Ο Γιάννης Μπέζος είναι σταθερός. Σταθερός στο ταλέντο του, στις επιλογές του, στις απόψεις του. Οπως στο θέατρο έτσι και στη ζωή του. Σήμερα ξεκινάει η καινούργια παράσταση που σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί,...
Γιάννης Μπέζος: «Είμαστε αυτό που επιλέγουμε να δούμε»
ΘΕΑΤΡΟ
«Ομπίντα, οι τελευταίες ώρες του Νίκου Ζαχαριάδη»
Η «Ομπίντα» («Πίκρα»), το έργο του Γιώργου Κοτανίδη που ανέβηκε με εξαιρετική επιτυχία την προηγούμενη χρονιά, επανέρχεται και πάλι στο Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης με έναν νέο κύκλο 12 παραστάσεων, από σήμερα...
«Ομπίντα, οι τελευταίες ώρες του Νίκου Ζαχαριάδη»
ΘΕΑΤΡΟ
Ζαλμάς - Ματσούκα, όπως Μαστρογιάνι με Λόρεν
Πρόκειται για μια πολύ σημαντική ταινία, που διδάσκεται στις σχολές κινηματογράφου. Το «Μια ξεχωριστή μέρα» βγήκε στις αίθουσες το 1977, σε σενάριο και σκηνοθεσία Ετορε Σκόλα, με πρωταγωνιστές τους Μαρτσέλο...
Ζαλμάς - Ματσούκα, όπως Μαστρογιάνι με Λόρεν
ΘΕΑΤΡΟ
Το σκοτάδι είναι σαν λευκό χαρτί
Στα 53 χρόνια της ιστορίας του το Μαύρο Θέατρο της Πράγας, το πρώτο στο είδος του παγκοσμίως, έχει κατακτήσει πέντε εκατομμύρια θεατές κι έχει συμμετάσχει σε 87 θεατρικά φεστιβάλ σε 68 χώρες. Σήμερα έρχεται...
Το σκοτάδι είναι σαν λευκό χαρτί
ΘΕΑΤΡΟ
Το Γεφύρι της Αρτας και άλλες ιστορίες για αδικοχαμένες σύγχρονες «Λυγερές»
Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Θεάτρου Τέχνης Μαριάννα Κάλμπαρη, μιλά για στερεότυπα και πρακτικές που, τέσσερις αιώνες μετά, έχουν ακόμα θύματα τις γυναίκες.
Το Γεφύρι της Αρτας και άλλες ιστορίες για αδικοχαμένες σύγχρονες «Λυγερές»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας