• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.2°C / 17.3°C
    0 BF
    58%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    17°C 12.3°C / 17.7°C
    2 BF
    43%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    17°C 13.0°C / 17.7°C
    3 BF
    58%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.9°C / 10.3°C
    1 BF
    62%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 11.3°C
    2 BF
    76%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.5°C / 17.1°C
    2 BF
    51%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.4°C / 10.6°C
    1 BF
    46%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.6°C / 17.4°C
    2 BF
    53%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 17.7°C / 19.8°C
    4 BF
    66%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    3 BF
    59%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.5°C / 20.2°C
    5 BF
    48%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    14°C 14.0°C / 14.0°C
    0 BF
    41%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.5°C / 20.5°C
    1 BF
    64%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.9°C / 11.5°C
    0 BF
    76%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.5°C / 15.7°C
    0 BF
    62%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 19.8°C / 22.1°C
    4 BF
    35%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.3°C / 17.5°C
    1 BF
    62%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    16°C 12.7°C / 16.0°C
    1 BF
    73%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 12.7°C / 17.8°C
    2 BF
    53%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    1 BF
    46%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το Θεατρικό Μουσείο ξανά ανοιχτό;

  • A-
  • A+
Η προσπάθεια ξεκίνησε το 2016 από την πρωτοβουλία του πρώην υπουργού Αριστείδη Μπαλτά να χαρακτηριστεί η συλλογή του μουσείου μνημείο πολιτισμικής κληρονομιάς, συνεχίστηκε από τη Λυδία Κονιόρδου το 2018, που φρόντισε τη συντήρηση των συλλογών και την εξασφάλιση ενός κατάλληλου χώρου επί της Σταδίου για τα αρχεία. Και τώρα η Λίνα Μενδώνη ανακοίνωσε πως συμφωνήθηκε επιτέλους ένας τρόπος κρατικοποίησης του ιδιωτικού φορέα και (μέρους) της συλλογής του.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Ακούγεται σαν επιτέλους ένα καλό νέο για το θέατρό μας μέσα στα τόσα προβλήματα. Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη διάλεξε την Παγκόσμια Ημέρα Πολιτισμού για να ανακοινώσει τη «λύση» που βρέθηκε στο (κυρίως) οικονομικό πρόβλημα που κρατούσε τόσα χρόνια κλειστό το Θεατρικό Μουσείο.

Το δελτίο Τύπου του υπουργείου ενημέρωσε την κοινότητα πως συμφωνήθηκε επιτέλους ένας τρόπος κρατικοποίησης του ιδιωτικού φορέα και (μέρους) της συλλογής του, τα Δ.Σ. και οι δικηγόροι των δύο μερών συμφώνησαν, έγιναν οι αναγκαίοι συμβιβασμοί και υποχωρήσεις από τους/τις πρώην υπαλλήλους του μουσείου, ώστε βρισκόμαστε πια στον δρόμο προς την τελική διευθέτηση ενός ζητήματος που απασχόλησε το θέατρό μας για τουλάχιστον μία δεκαετία.

Αυτό που πρέπει βέβαια να θυμόμαστε είναι ότι η λύση αυτή αποτελεί την τελευταία φάση μιας προσπάθειας που ξεκίνησε το 2016 από την πρωτοβουλία του πρώην υπουργού, Αριστείδη Μπαλτά, να χαρακτηριστεί η συλλογή του μουσείου αδιάσπαστη ως μνημείο πολιτισμικής κληρονομιάς, συνεχίστηκε από τη Λυδία Κονιόρδου το 2018, που φρόντισε τη συντήρηση των συλλογών και την εξασφάλιση ενός κατάλληλου χώρου επί της Σταδίου που θα φιλοξενήσει μελλοντικά τα αρχεία. Και τώρα η σημερινή υπουργός κατόρθωσε να συμβιβάσει τις εκατέρωθεν απαιτήσεις, ώστε το ΥΠΠΟ, κατόπιν και της κίνησης καλής θέλησης των πρώην εργαζομένων να αποποιηθούν τα δεδουλευμένα αλλά και μεγάλο μέρος της αποζημίωσής τους, να είναι πια σε θέση να αγοράσει τη συλλογή του μουσείου στο ύψος των χρεών του.

Ισως οι αναγνώστες φέρνουν στη μνήμη τους τις παρεμβάσεις πολλών στο μεγάλο διάστημα που μεσολάβησε με το μουσείο κλειστό. Κι έχουν στο μεταξύ γραφτεί πολλά για την ίδια τη συλλογή του μουσείου, για τα προγράμματα και το έντυπο υλικό του, για τα τεκμήρια, τα σκηνικά και τα σχεδιάσματα, για τα αντικείμενα του βίου και της πολιτείας των ανθρώπων που σχετίστηκαν στενά με τη θεατρική ζωή της χώρας μας και μπορούν να εντοπιστούν στα αρχεία του. Πρόκειται χωρίς αμφιβολία, αν όχι για το μοναδικό σε πανευρωπαϊκή κλίμακα, τουλάχιστον για ένα από τα ελάχιστα μουσεία «ειδικού σκοπού» που καλύπτουν με τέτοιο εύρος και σε τόση εμβάθυνση το αντικείμενό τους.

Οπως είναι ευρέως γνωστό, ανάμεσα στα αποκτήματα των συλλογών του βρίσκονται αντικείμενα που έχουν για το θέατρό μας ιδιαίτερη σημασία, καθώς αποτελούν μοναδικά τεκμήρια που συνδέονται με κορυφαίες μορφές της νεοελληνικής σκηνικής τέχνης. Ωστόσο η σημασία του -και αυτό θα πρέπει να τονίζεται σε κάθε περίπτωση- προχωρά βαθύτερα από τη μουσειολογική του υπόσταση. Το ίδιο το μουσείο ως Κέντρο Ερευνας αποτέλεσε τα χρόνια της παρουσίας του μια εστία συστηματικής αξιοποίησης του υλικού, των πληροφοριών, των δεδομένων και μαρτυριών που βρίσκονταν στις συλλογές του ή συλλέγονταν αδιαλείπτως από την τρέχουσα θεατρική ζωή.

Με αυτόν τον τρόπο, όταν το Μουσείο-Κέντρο Ερευνας ανέστειλε βίαια τη λειτουργία του πριν από δέκα χρόνια το θέατρό μας στερήθηκε εκτός από τη μνήμη και μέρος της συνειδητότητάς του. Για χρόνια οι σπουδαστές της Θεατρολογίας, οι μαθητές των δραματικών σχολών, οι καλλιτέχνες και οι μελετητές πορεύτηκαν χωρίς πρόσβαση στο βασικό αρχείο, στην αναντικατάστατη βιβλιοθήκη, στο κέντρο συνάντησης και ανταλλαγής ιδεών που αναπτυσσόταν στους χώρους του. Στερήθηκαν τον φορέα που συστηματικά καταγράφει και μεθοδικά επεξεργάζεται στοιχεία που αφορούν την πρόσφατη δραστηριότητα του θεάτρου.

Θέλω όμως να σταθώ και σε κάτι άλλο, που σπανιότερα τονίζεται. Οταν μιλάμε για το Θεατρικό Μουσείο συνηθίζουμε να αντιμετωπίζουμε τον κόσμο του σαν μια κοινότητα που ζει και κινείται γύρω από τον εαυτό της. Συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος να αντιληφθεί κανείς, πέρα από τα ίδια τα φαινόμενα, τις επιδράσεις τους στα υποκείμενα κάθε εποχής, την κρυφή και ζώσα ψυχική ένταση των εκάστοτε καιρών, το υλικό που δημιουργεί κάθε γενιά σαν την αισθητική και βιωματική δική της αίσθηση των πραγμάτων, παρά να προσεγγίσει εκτός από τα τυπικά ιστορικά τεκμήρια το ίδιο το τεκμήριο της θεατρικής ζωής.

Ως γνωστόν, το θέατρο λειτουργεί σαν το σφουγγάρι της εμπειρίας κάθε εποχής, καθώς απορροφά ό,τι υπεκφεύγει των υπόλοιπων, επίσημων καταθέσεων. Και γι’ αυτό διατηρεί στον χρόνο στοιχεία της μυστικής ζωής των γενεών που αποκαλύπτονται υπό το φως της δικής μας ζωής σε κάθε ανέβασμα παλιού ή νέου έργου.

Αυτό που θέλω να πω είναι πως η παρουσία ενός «ειδικού» στο θέατρο μουσείου ούτε αφορά ούτε εν τέλει περιορίζεται αποκλειστικά στο θέατρο. Γίνεται αναπόσπαστο μέρος της συλλογικής αυτογνωσίας, της πορείας μας στους χρόνους, της ανάγκης όχι μόνο να διαβούμε αλλά και να ωριμάσουμε ως έθνος, οφειλέτες των προηγούμενων και χρεώστες όσων θα ακολουθήσουν. Από αυτήν την άποψη, το μουσείο βρίσκεται κοντά στο κέντρο κάθε συλλογικής αυτογνωσίας.

Και μιας που γιορτάζουμε φέτος τα διακόσια χρόνια που μας χωρίζουν από την αφετηρία της εθνικής πορείας, είναι καιρός μέσα από την υπενθύμιση του μουσείου να θυμηθούμε το πόσα πρόσφερε, πόσο συνδέθηκε και πώς εργάστηκε το θέατρο για την παλιγγενεσία. Εν χορδαίς και οργάνω, με λογισμό και όνειρο, το θέατρο δεν βάδισε μόνο δίπλα, μα συχνά προπορεύτηκε στον διαφωτισμό, την παιδεία, στους κοινωνικούς αγώνες του λαού μας. Και η απόδειξη της πλατιάς προσφοράς του βρίσκεται, πού αλλού; Στους κόλπους της κιβωτού που ονομάζεται Κέντρο Ερευνας και Μελέτης του Θεάτρου μας.

Δεν υπάρχει αμφιβολία πως μένει ακόμα δρόμος πολύς για να ολοκληρωθεί η υπόθεση του μουσείου. Ομως μοιάζει τουλάχιστον ότι βρισκόμαστε στην αρχή του τέλους. Μένει να διευθετηθούν ζητήματα που αφορούν τον νέο χώρο της συλλογής, τη διάλυση του προηγούμενου φορέα αλλά και την τελειωτική απόδοση της αποζημίωσης στους εργαζομένους του. Πρέπει ακόμα να κινηθεί γρήγορα η επόμενη φάση. Γιατί, όπως σωστά τονίστηκε, η «λύση» του ΥΠΠΟ περιλαμβάνει προς το παρόν μόνο το κλείσιμο των προηγούμενων οφειλών του μουσείου, όχι τη φάση της επανέναρξής του.

Ας ελπίσουμε πως αυτή τη φορά θα πάνε όλα κατ’ ευχήν για το Θεατρικό Μουσείο. Αδημονούμε τόσο να ξαναχαθούμε στους διαδρόμους του...

ΘΕΑΤΡΟ
Είκοσι έξι οι υποψήφιοι διευθυντές
Πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνεδρίαση για την Επιτροπή Αξιολόγησης των υποψηφιοτήτων για τη θέση του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου.
Είκοσι έξι οι υποψήφιοι διευθυντές
ΘΕΑΤΡΟ
Ελπίδες, ερωτήματα και απαντήσεις
Το Φεστιβάλ πρέπει σύντομα να επιστρέψει στη λογική της διατεταγμένης λογικής ρεπερτορίου που θα καλύπτει την κοινότητα με επαρκή αιτιολόγηση για όσα εμφανίζονται στις σκηνές του.
Ελπίδες, ερωτήματα και απαντήσεις
ART - ΝΕΑ
Η Κατερίνα Γρέγου στο τιμόνι του ΕΜΣΤ
Η διεθνώς αναγνωρισμένη επιμελήτρια, ιστορικός τέχνης και μουσειολόγος, με πλούσιο εκθεσιακό και συγγραφικό έργο Κατερίνα Γρέγου αναλαμβάνει τη θέση της καλλιτεχνικής διευθύντριας του ΕΜΣΤ.
Η Κατερίνα Γρέγου στο τιμόνι του ΕΜΣΤ
ART - ΝΕΑ
Μουσεία: η μεγάλη επιστροφή
Επειτα από πολύμηνο «απαγορευτικό» και μοναδική διέξοδο την διαδικτυακή επικοινωνία με ψηφιακές εκθέσεις και δράσεις, τα μουσεία σε όλη την επικράτεια ανοίγουν αύριο, Παρασκευή 14 Μαίου.
Μουσεία: η μεγάλη επιστροφή
ART - ΝΕΑ
Tο Πολιτιστικό Κέντρο Εργαζομένων Ολυμπιακής Αεροπορίας εκπέμπει SOS
Η ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. καλεί το ΠΟΛΚΕΟΑ εντός 10 ημερών να παραχωρήσουν στην ίδια τα αεροσκάφη, αλλιώς θα προχωρήσει σε αναγκαστικό πλειστηριασμό. 
Tο Πολιτιστικό Κέντρο Εργαζομένων Ολυμπιακής Αεροπορίας εκπέμπει SOS

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας