• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 22.3°C / 26.8°C
    1 BF
    61%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 20.4°C / 24.4°C
    1 BF
    81%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.6°C / 24.4°C
    1 BF
    64%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.2°C / 18.2°C
    2 BF
    75%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    2 BF
    68%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.0°C / 22.6°C
    2 BF
    79%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.3°C / 19.0°C
    2 BF
    50%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    1 BF
    74%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.6°C / 26.6°C
    1 BF
    37%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.8°C / 22.8°C
    2 BF
    57%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.3°C / 26.3°C
    2 BF
    79%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    3 BF
    72%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.6°C / 23.6°C
    1 BF
    80%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.7°C / 23.7°C
    1 BF
    44%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.5°C / 24.5°C
    2 BF
    41%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.0°C / 26.0°C
    2 BF
    49%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 22.5°C / 27.0°C
    1 BF
    59%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 19.3°C / 22.1°C
    1 BF
    80%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 21.4°C / 23.3°C
    1 BF
    93%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.6°C / 17.6°C
    1 BF
    60%

Το σχέδιο για το άνοιγμα των οροφών της Πειραιώς 260.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ελπίδες, ερωτήματα και απαντήσεις

  • A-
  • A+
Ο φετινός έκτακτος σχεδιασμός λόγω των συνθηκών της πανδημίας βάλθηκε να μας χορτάσει με ενδιαφέρουσες προτάσεις και συνεργασίες, τρανταχτά ονόματα και νέα έργα στη σκηνή της Πειραιώς και της Επιδαύρου. Πρώτες επισημάνσεις: έλλειψη ενός φανερού άξονα στις εκδηλώσεις, εκβολή του προγράμματος ώς και το φθινόπωρο, έμφαση στην ελληνική παραγωγή, αυξημένη αναλογικά σε βάρος των ξένων. Πόσο όλα αυτά θα επηρεάσουν τα μακροπρόθεσμα σχέδια της καλλιτεχνικής διεύθυνσης;
Ακολουθήστε μας στο Google news

Με το καλοκαίρι μπροστά μας και το αεράκι ελευθερίας να φυσάει στην πόλη, επόμενο είναι η ανακοίνωση του προγράμματος του Φεστιβάλ να ξεσηκώσει τους θεατρόφιλους και να προκαλέσει αδημονία στις τάξεις τους. Οι συστάσεις των ειδικών που συνοδεύουν τη μελλοντική διά ζώσης παρακολούθηση των παραστάσεών του -ανοικτοί χώροι, αποστάσεις, μάσκες- δεν πτοούν ασφαλώς κανέναν.

Καταχωνιασμένες ατζέντες και άκοπα λόγω αχρηστίας ημερολόγια βγήκαν στην επιφάνεια, σχέδια συντάχθηκαν και συνδυασμοί θεαμάτων επιχειρήθηκαν, ώστε οι έξοδοι του θεάτρου, του χορού, της μουσικής, σε μεγάλη και μικρή Επίδαυρο, στην Πειραιώς και σε άλλα σημεία της πόλης -όπου το Φεστιβάλ-, να προμαντεύουν τις πιο ενδιαφέρουσες εμπειρίες για τον καθένα και την καθεμία.

Σε αυτό το κλίμα δεν μένει άλλο να διατυπώσει κανείς παρά ευχές για την πιο ωραία, γόνιμη και ασφαλή φεστιβαλική περίοδο. Για την τελευταία ειδικά, δεν έχω καμιά αμφιβολία. Αν κάτι θα μπορούσε να προσάψει κανείς στους ανθρώπους του θεάτρου είναι το υποχόνδριο κι όχι το ανέμελο της στάσης τους σε παρόμοια ζητήματα. Τα μέτρα λοιπόν θα τηρηθούν μέχρι κεραίας, χωρίς κανέναν φόβο για τους θεατές των παραγωγών. Αυτό που πρέπει να μας απασχολεί είναι πάντα το τι θα προκύψει, καλλιτεχνικά αλλά και γενικότερα, από το ίδιο το Φεστιβάλ.

Με μια πρώτη διαγώνια ματιά στο πρόγραμμά του προκύπτουν ορισμένα στοιχεία που θα συναντήσουμε το καλοκαίρι. Πρώτο από όλα είναι η εμφανής και κάπως ασύμβατη με τον νεότερο χαρακτήρα του εσωστρέφεια, με τον αριθμό των ελληνικών παραγωγών να έχει αυξηθεί αναλογικά σε βάρος των ξένων. Κι εδώ που τα λέμε, επόμενο είναι. Ποιος αμφιβάλλει ότι το Φεστιβάλ έχει αναλάβει μεταξύ άλλων τον άτυπο ρόλο στήριξης της ελληνικής παραγωγής;

Και πώς θα μπορούσε να κάνει αλλιώς όταν τα πρωτόκολλα που καθορίζουν τις διεθνείς μετακινήσεις μετατοπίζουν την όποια φιλοξενία ξένου συγκροτήματος για αργότερα, οπωσδήποτε για μετά τα μέσα του Ιουλίου; Το βάρος δόθηκε επομένως στην ελληνική παραγωγή, καθώς μάλιστα στις εκδηλώσεις που αναβλήθηκαν πέρυσι προστέθηκαν και οι νέες, οι φετινές.

Πρόκειται, επαναλαμβάνω, για απόλυτα κατανοητή κίνηση που ωστόσο δεν μένει χωρίς ερωτήματα. Το πρώτο, ας πούμε, ερώτημα για αυτήν τη επιβεβλημένη κίνηση του Φεστιβάλ σχετίζεται με το αν η επικέντρωση στο ελληνικό ρεπερτόριο χωρίς την ποικιλία των ξένων παραγωγών θεωρηθεί κουραστική για τους θεατές του. Και παραδίπλα ακόμη ένα, που αφορά τον μακροχρόνιο σχεδιασμό του.

Ολοι γνωρίζουμε πως δεν θέλει πολύ ώστε η έκτακτη συνθήκη που διαμόρφωσε το πρόγραμμα γι’ αυτό το καλοκαίρι να θεωρηθεί από μια μερίδα της κοινότητας κεκτημένο. Σε βαθμό ώστε κάθε μελλοντική αναδιάταξή του να προσκρούσει στις αντιδράσεις αυτής της μερίδας που θα νιώθει τότε εκ νέου «εξοβελισμένη» από τον προγραμματισμό του.

Πουθενά τα παραπάνω ερωτήματα δεν γίνονται τόσο εμφανή όσο στην περίπτωση της Επιδαύρου. Οι δέκα φετινές προτάσεις του προγράμματος για το μεγάλο και οι άλλες τόσες για το μικρό θέατρό της είναι σχετικά πολλές, τόσο ώστε να θυμίζουν εποχές που έφτανε το φθινόπωρο κι εμείς ακόμα τρέχαμε στα κοίλα της Αργολίδας με ζακέτες και αδιάβροχα. Το γενικό ερώτημα επομένως είναι ποιο μέρος του φετινού σχεδιασμού της Επιδαύρου είναι έκτακτο, λόγω των πρόσκαιρων συνθηκών, και ποιο ανήκει σε μακροπρόθεσμα σχέδια της καλλιτεχνικής διεύθυνσής του. Η εμπειρία πάντως δείχνει πως το πράγμα εύκολα ξεχειλώνει, μα δύσκολα (ξανα)μαζεύεται.

Το τελευταίο ερώτημα αφορά το ίδιο το Φεστιβάλ και σχετίζεται με την έλλειψη ενός φανερού άξονα που να διατρέχει τις προσεχείς εκδηλώσεις του. Η αλήθεια είναι πως τη θέση πήραν ορισμένοι υπο-άξονες (σχετικοί με την επέτειο του ‘21 ή τη σχέση του αρχαίου δράματος με τη νεοελληνική δραματουργία), δίπλα σε μια σειρά παραστάσεων που εντάσσονται στο πρόγραμμά του.

THOMAS DASKALAKIS

Το κακό είναι πως αυτό αφήνει το Φεστιβάλ έρμαιο στη συντεχνιακή κριτική. Μην ξεχνάμε πως για την ντουλάπα του χώρου μας η παρουσία μιας πρότασης στο Φεστιβάλ παραδοσιακά ερμηνεύεται με αναφορές σε κρυφούς μοχλούς «πίεσης», οι οποίοι πιστεύεται ότι διαχρονικά λειτουργούν στο παρασκήνιο της καλλιτεχνικής ζωής. Ενας καλά ορισμένος άξονας λοιπόν προστατεύει όχι μόνο τον Καίσαρα μα -κυρίως- τη γυναίκα του. Είναι ο λόγος για τον οποίο το Φεστιβάλ πρέπει σύντομα να επιστρέψει στη λογική της διατεταγμένης λογικής ρεπερτορίου που θα καλύπτει την κοινότητα με επαρκή αιτιολόγηση για όσα εμφανίζονται - και κυρίως για όσα απουσιάζουν από τις σκηνές του.

Μα αρκετά ώς εδώ. Ας αποδιώξουμε προς στιγμήν τα ερωτήματα κι ας αφεθούμε στις απαντήσεις. Οπως λόγου χάρη στις ενδιαφέρουσες προτάσεις και συνεργασίες του προγράμματος, στα τρανταχτά ονόματα και νέα έργα που θα δούμε στη σκηνή της Πειραιώς και της Επιδαύρου... Γιατί έχει ενδιαφέρον το πώς η νεότερη γενιά διαχειρίζεται την επέτειο της παλιγγενεσίας στην Πειραιώς και μέσω αυτής πώς προσεγγίζει φλέγοντα ζητήματα της εθνικής μας ταυτότητας. Γιατί η συζήτηση είναι από τώρα έντονη για την απόπειρα εκλεκτών νέων συγγραφέων μας να καταπιαστούν με τους αρχαίους μύθους στην Επίδαυρο και να δώσουν στο μικρό θέατρό της μια κατεύθυνση που θα αντανακλά τη λάμψη της μεγάλης ορχήστρας στα μάτια της σύγχρονης γενιάς.

Και γιατί τι άλλο παρά ανυπομονησία γεννά η τελική εκβολή του Φεστιβάλ, τον Σεπτέμβριο και Οκτώβριο (!), σε παλιούς γνώριμους, δίπλα σε νέες και πολύ δελεαστικές μετακλήσεις ξένων δημιουργών σε Αθήνα και Επίδαυρο.

Καθώς φαίνεται, το Φεστιβάλ έχει βαλθεί να μας χορτάσει αυτό το μακρύ καλοκαίρι με ό,τι στερηθήκαμε κοντά έναν χρόνο τώρα. Δεν έχω αμφιβολία πως θα βρεθούμε και πάλι εκεί, γνωστοί και φίλοι. Κι ίσως φέτος ειδικά νιώσουμε για πρώτη φορά με τέτοια ένταση πως, στο βάθος της πλατιάς και ανοικτής συνάντησής μας, άλλο δεν υπάρχει παρά η χαρά, το πανηγύρι, η δύναμη της ζωής που επιστρέφει, ακόμα και στο χάσμα που άνοιξε ο σεισμός.

ΘΕΑΤΡΟ
Προκλήσεις και κίνδυνοι
Ξεκίνησε η θεατρική δράση της «Ερευνητικής Σκηνής» ένα νέο εγχείρημα από το Εθνικό Θέατρο.
Προκλήσεις και κίνδυνοι
ΘΕΑΤΡΟ
Καλλιτέχνες του zoom;
Επιστολή προς το υπουργείο Πολιτισμού από τους σπουδαστές καλλιτεχνικών σχολών παραστατικών τεχνών. Στα προβλήματά τους και συγκεκριμένες προτάσεις για την επαναλειτουργία της εκάστοτε σχολής αναφέρθηκαν οι...
Καλλιτέχνες του zoom;
ΘΕΑΤΡΟ
Ευριπίδης με «δάνεια» από τα μεσαιωνικά λειτουργικά δράματα
Ο Διόνυσος του Ευριπίδη είναι η σκοτεινή δαιμονική δύναμη που αποκαλύπτει στις Βάκχες την τιμωρία που περιμένει τον άνθρωπο όταν η πρόοδος γίνεται χωρίς τον ανάλογο σεβασμό στις δυνάμεις της φύσης.
Ευριπίδης με «δάνεια» από τα μεσαιωνικά λειτουργικά δράματα
ΘΕΑΤΡΟ
Στο σύμπαν της Πατριαρχίας
Στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών παρουσιάστηκε στην Πειραιώς 260 το έργο «Σχολείο των γυναικών» του Μολιέρου σε σκηνοθεσία του Έκτορα Λυγίζου.
Στο σύμπαν της Πατριαρχίας
ΘΕΑΤΡΟ
Το μεγαλείο του ανθρώπου, τη στιγμή της μεγάλης ήττας του
Ο «Ορέστης» σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα παρουσιάστηκε στην Επίδαυρο αποδεικνύοντας πως αποτελεί μία από τις επιτυχίες του καλοκαιριού και μία ανάσα για το θέατρο στις δύσκολες μέρες που διανύει.
Το μεγαλείο του ανθρώπου, τη στιγμή της μεγάλης ήττας του
ΘΕΑΤΡΟ
Ξαναδιαβάζοντας τον εθνικό μας ποιητή
Το 64ο Φεστιβάλ Φιλίππων θα πραγματοποιηθεί φέτος από τις 2 Ιουλίου ως τις 5 Σεπτεμβρίου και γιορτάζει τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση, «διαβάζοντας» ολόκληρο το έργο του εθνικού μας ποιητή.
Ξαναδιαβάζοντας τον εθνικό μας ποιητή

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας