• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    17°C 14.4°C / 19.0°C
    1 BF
    84%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 11.3°C / 15.3°C
    1 BF
    89%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.0°C / 18.8°C
    2 BF
    82%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 12.5°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.1°C / 16.1°C
    2 BF
    89%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.9°C / 14.7°C
    1 BF
    86%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 8.4°C / 10.0°C
    2 BF
    81%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.5°C / 18.5°C
    1 BF
    91%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.8°C / 17.5°C
    3 BF
    80%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.0°C / 17.0°C
    2 BF
    78%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.1°C / 19.9°C
    1 BF
    71%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.5°C / 18.5°C
    1 BF
    71%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.3°C / 19.3°C
    2 BF
    77%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.9°C / 11.5°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    13°C 11.5°C / 13.4°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 10.8°C / 17.1°C
    1 BF
    80%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.0°C / 19.2°C
    1 BF
    82%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 11.0°C / 14.4°C
    1 BF
    89%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 11.7°C / 15.4°C
    1 BF
    73%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    1 BF
    85%

Το Οσκαρ για την ταινία «Κάτω από τη λάμψη του φεγγαριού» του 1987.

AP Photo/Lennox Mcleondon, File
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ελληνίδα, Δημοκρατική και μεγάλη ηθοποιός

  • A-
  • A+
Γεννημένη στη Βοστόνη από γονείς μετανάστες και πρώτη εξαδέλφη του Μάικλ Δουκάκη, διάλεξε την τέχνη. Αφοσιώθηκε στο καλό θέατρο και έγινε διάσημη από τον κινηματογράφο. Κέρδισε Οσκαρ β΄ ρόλου παίζοντας τη φοβερή Ιταλίδα μαμά της Σερ στη ρομαντική κωμωδία «Κάτω από τη λάμψη του φεγγαριού».

Ανατράφηκε ως Ελληνίδα της Αμερικής. Εγινε παγκόσμια κινηματογραφική διασημότητα κερδίζοντας κι ένα Οσκαρ με τον ρόλο μιας δυναμικής, αρχετυπικής Ιταλίδας μάνας. Και κατέκτησε τα θεατρικά ύψη ερμηνεύοντας μια Εβραία, επιζήσασα του Ολοκαυτώματος.

Η Ολυμπία Δουκάκη, που πέθανε 1 Μαΐου σε ηλικία 90 χρόνων και πάντα οι Ελληνες θαύμαζαν και παρακολουθούσαν περήφανοι τα επιτεύγματά της, δεν ήταν απλώς μια χαρισματική ηθοποιός, αλλά μια αφοσιωμένη στην ποιότητα και τις αξίες της τέχνης της, προτιμώντας από το Χόλιγουντ το θεατρικό σανίδι.

Times Square, στην προεκλογική καμπάνια του Μάικλ Δουκάκη, 1988

AP Photo/David Bookstaver

Ηταν μια γνήσια Δημοκρατική (ο Μάικλ Δουκάκης, που διεκδίκησε την προεδρία των ΗΠΑ το 1988, για να χάσει από τον Τζορτζ Μπους τον Πρεσβύτερο, ήταν πρώτος της ξάδελφος), φεμινίστρια, οικολόγος και υπέρμαχος των δικαιωμάτων της ΛΟΑΤ κοινότητας, η οποία της ανταπέδιδε την αγάπη -ένας από τους πιο πετυχημένους ρόλους της ήταν μιας τρανς γυναίκας, που «βασίλευε» στο αντεργκράουντ Σαν Φρανσίσκο, στην περίφημη σειρά «Tales of the City».

Η Ολυμπία Δουκάκη, έχοντας πίσω της δεκαετίες σπουδαίας θεατρικής δουλειάς, έγινε διάσημη εν μιά νυκτί ερμηνεύοντας το 1987 στη ρομαντική κωμωδία «Κάτω από τη λάμψη του φεγγαριού» του Νόρμαν Τζούισον τη μαμά της Σερ και σήκωσε το Οσκαρ β΄ ρόλου (αλλά και BAFTA και Χρυσή Σφαίρα).

Είκοσι χρόνια αργότερα ο περίφημος Μάρτιν Σέρμαν, ο συγγραφέας του «Μπεντ», έγραψε ειδικά γι’ αυτήν τον θεατρικό μονόλογο «Ρόουζ», για μια ηλικιωμένη Εβραία της Αμερικής που μέσα σε δύο σπαραχτικές ώρες θυμάται τη ζωή της, από ένα χωριουδάκι της Ρωσίας στο γκέτο της Βαρσοβίας, και προσεύχεται για τους νεκρούς της δίνοντας μάθημα ζωής, αλλά και θρησκευτικής ανεκτικότητας και ανθρώπινης συνύπαρξης, έχοντας έγνοια ακόμα και για τους νεκρούς της Παλαιστίνης.

Την έπαιξε στη Νέα Υόρκη και στο Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας (2000), με διθυραμβικές κριτικές, την έφερε και στην Αθήνα, στο θέατρο της φίλης της Μιμής Ντενίση, στη σχολή της οποίας δίδαξε και λίγα χρόνια αργότερα.

Γεννήθηκε το 1931 στο Λόουελ της Μασαχουσέτης, κόρη του Κωνσταντίνου και της Αλεξάνδρας Δουκάκη, μεταναστών από την Ελλάδα. Μεγάλωσε μιλώντας ελληνικά, τρώγοντας ελληνικά, πηγαίνοντας σε ελληνικά γλέντια, «ήμουν πάντα Ελληνίδα», έλεγε.

Με τη Σερ, στην ταινία «Κάτω από τη λάμψη του φεγγαριού», 1987, που της χάρισε το Οσκαρ

MGM

Σπούδασε φυσικοθεραπεύτρια στο Πανεπιστήμιο της Βοστόνης και δούλεψε για ένα διάστημα, αλλά γρήγορα επέστρεψε στα θρανία για ένα μάστερ Καλών Τεχνών και υποκριτικής. Ηδη είχε αρχίσει να παίζει στο θέατρο, είχε και ο πατέρας της το ίδιο μεράκι, κάποια εποχή είχε φτιάξει στη Βοστόνη έναν ερασιτεχνικό θίασο.

Το θέατρο ρεπερτορίου ήταν σε όλη της τη ζωή στο κέντρο της καριέρας της, είτε έπαιζε είτε σκηνοθετούσε, αλλά και η διδασκαλία -στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης. Λάτρευε την αρχαία τραγωδία, έτσι ο Ευριπίδης και ο Σοφοκλής, μαζί με τους Σέξπιρ, Τσέχοφ, Ιψεν, Ο' Νιλ, Μπρεχτ, Λόρκα, Πιραντέλο, Τένεσι Ουίλιαμς την έφεραν σε μεγάλα και μικρά θέατρα του Μπροντγουέι, σε θέατρα της περιφέρειας, αλλά και γέμισαν το δικό της θέατρο, αυτό που μαζί με τον ηθοποιό σύζυγό της, Λούις Ζόριχ, δημιούργησαν στο Μονκλέρ του Νιού Τζέρσι, όπου έζησαν και μεγάλωσαν τα τρία τους παιδιά.

Με τις συμπρωτα­γωνίστριές της Ντόλι Πάρτον, Σάλι Φιλντ, Σίρλεϊ ΜακΛέιν, Τζούλια Ρόμπερτς, Ντάριλ Χάνα στην πρεμιέρα της ταινίας «Ανθισμένες Μανόλιες», 1989

AP Photo/Ed Bailey, File

Μετά το Οσκαρ, οι προτάσεις από το Χόλιγουντ κατέφταναν σωρηδόν, χωρίς να της αλλάξουν πάντως τη ρότα. Επαιξε σε περισσότερες από πενήντα ταινίες, με ξεχωριστές στιγμές της ανάμεσά τους τις «Ανθισμένες Μανόλιες» (1989) με τη Σίρλεϊ ΜακΛέιν, το «Εργαζόμενο κορίτσι» (1988), τα δυο «Κοίτα ποιος μιλάει» στον ρόλο της μητέρας της Κίρστι Αλι και την «Ακαταμάχητη Αφροδίτη» (1995), την πιο ελληνική ταινία του Γούντι Αλεν.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
Τα «Μήλα» κάνουν lobbying με αιχμή την Μπλάνσετ
Με πρέσβειρα την Κέιτ Μπλάνσετ που έχει αναλάβει την προώθηση της ταινίας, τα «Μήλα» του Χρήστου Νίκου στοχεύουν σε πλασάρισμα στις πέντε υποψήφιες ταινίες για Οσκαρ Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους.
Τα «Μήλα» κάνουν lobbying με αιχμή την Μπλάνσετ
ΣΙΝΕΜΑ
Συγκλονιστικός ο Χοακίν Φίνιξ στην απονομή τον Όσκαρ
Ο ταλαντούχος ηθοποιός, στην ομιλία του κατά την παραλαβή του χρυσού αγαλματιδίου, έστειλε μήνυμα κατά των αδικιών και στάθηκε στο σεβασμό που πρέπει να δείξει ο άνθρωπος απέναντι στη φύση.
Συγκλονιστικός ο Χοακίν Φίνιξ στην απονομή τον Όσκαρ
ΣΙΝΕΜΑ
Καθώς μεγαλώνω, καταλαβαίνω τη δουλειά μου βαθύτερα
Οι υποψήφιοι για Οσκαρ, Σκάρλετ Τζοχάνσον και Ανταμ Ντράιβερ μιλούν στην «Εφ.Συν.». Στην τελευταία ταινία του Νόα Μπάουμπαχ, «Ιστορία γάμου», η Τζοχάνσον εμφανίζεται ως μια πιο ώριμη γυναίκα, που παιδεύεται...
Καθώς μεγαλώνω, καταλαβαίνω τη δουλειά μου βαθύτερα
ΣΙΝΕΜΑ
«Θέλω οι θεατές να ζήσουν και να γευτούν την ταινία μου»
Δυναμική εκπρόσωπος του νέου ανεξάρτητου αμερικανικού κινηματογράφου, η σκηνοθέτρια του «Lady Bird» «πετάει» τώρα στον 19ο αιώνα και μεταφέρει στην οθόνη το κλασικό μυθιστόρημα «Μικρές κυρίες» της Λουίζα Μέι...
«Θέλω οι θεατές να ζήσουν και να γευτούν την ταινία μου»
ΣΙΝΕΜΑ
Η επιτυχία του «Joker», ο θρίαμβος των «Παράσιτων»
Οσκαρ 2020 - Οι υποψηφιότητες: Με 11 υποψηφιότητες η ταινία του Τοντ Φίλιπς ηγείται της κούρσας, ενώ η ξενόγλωσση του Μπονγκ Τζουν-χο διεκδικεί Οσκαρ σε 6 κατηγορίες, δείχνοντας τη διεθνή κατεύθυνση των...
Η επιτυχία του «Joker», ο θρίαμβος των «Παράσιτων»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας