«Η Γραμμή του Ορίζοντος» του Χρήστου Βακαλόπουλου έρχεται ξανά και μάλιστα... μεταμφιεσμένη. Στο θέατρο, στο σινεμά, στα εικαστικά, στο ραδιόφωνο. Οι «Μεταμφιέσεις» είναι μια σειρά έργων απ' όλο το φάσμα των τεχνών, εμπνευσμένες από το συγκεκριμένο μυθιστόρημα, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Εταιρείας Θεάτρου «Θέρος».
Εργα που έχουν ήδη ξεκινήσει διαδικτυακά και θα διαρκέσουν ώς τον Ιούνιο. Προς το παρόν πραγματοποιούνται ψηφιακά μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας grammiorizontos.com κι όταν αρθούν τα περιοριστικά μέτρα, ζωντανά στον νεοσύστατο χώρο «Κάμιρος».
Η καλλιτεχνική ομάδα «Θέρος» ασχολείται τα τελευταία πέντε χρόνια με τη «Γραμμή του Ορίζοντος» αναζητώντας νέους τρόπους καλλιτεχνικής έκφρασης πάνω στο κείμενο. Εργασία που δεν εξαντλήθηκε στην παραγωγή μιας θεατρικής παράστασης μόνο. Η ιδέα επεκτείνεται και σε άλλες τέχνες. Το μυθιστόρημα μεταμφιέζεται σε παράσταση κι αυτή με τη σειρά της σε ραδιοφωνική εκπομπή, έκθεση, ταινία, μουσική, συζητήσεις, φέρνοντας κοντά 14 ραδιοφωνικούς παραγωγούς, 11 εικαστικούς, 15 κινηματογραφιστές, 15 μουσικούς, φιλόλογους, λογοτέχνες και μελετητές σε ισάριθμα έργα βασισμένα στο μυθιστόρημα.
Τη θεατρική παράσταση σκηνοθετεί η Ηλέκτρα Ελληνικιώτη, ενώ την καλλιτεχνική επιμέλεια στις άλλες εκδηλώσεις έχουν ο Γρηγόρης Ελευθερίου (μουσική), Δήμητρα Λιάκουρα (εικαστικά), Μαρίλη Ζάρκου (κινηματογράφος). Επίσης η Δήμητρα Δερμιτζάκη έχει την επιμέλεια των συζητήσεων και των αφιερωμάτων.
Στον κύκλο ραδιοφωνικών εκπομπών, κάθε απόγευμα Τετάρτης (19.30), ένας καινούργιος καλεσμένος παραλαμβάνει τη «Γραμμή του Ορίζοντος» και παραδίδει ένα επεισόδιο, μια δική του εκδοχή της «Γραμμής».
«Οσο λιγότερα πει κανείς για τη "Γραμμή του Ορίζοντος", τόσο πιο κοντά στην ουσία της θα μείνει» λέει η Ηλέκτρα Ελληνικιώτη. «Στην ουσία της που δεν είναι άλλη από τη δύναμη που έχει να ξυπνά κάτι βαθιά προσωπικό στον κάθε έναν. Πάνε χρόνια από όταν τη διάβασα -ή καλύτερα άκουσα διά στόματος Αλέξανδρου Μιστριώτη- για πρώτη φορά. Εκείνη η μέρα αποτελεί μέχρι σήμερα το χρονικό σημείο που χωρίζει αυτό που είμαι τώρα από αυτό που έως τότε υπήρξα. Εκείνη την ημέρα συνειδητοποίησα (χωρίς να το καταλαβαίνω εντελώς) ότι έρχεται και η σειρά της γενιάς μου να αναλάβει μια ευθύνη. Και άρα ότι έρχεται και η δική μου σειρά.
Ο Χρήστος Βακαλόπουλος τα είπε όλα με τη "Γραμμή του Ορίζοντος" και δεν έβαλε τελεία· η Γραμμή γράφεται μέχρι σήμερα, συνεχίζει και αφού την έχεις διαβάσει, μπορείς να την ξαναδιαβάσεις και θα είναι πάλι η πρώτη φορά, μπορείς να την ακούσεις, να τη ζωγραφίσεις, να την κάνεις ταινία και εκπομπή και στην επόμενη συνάντησή σου μαζί της να είναι ολοκαίνουργια, άγνωστη και ταυτόχρονα οικεία σαν συγγενής πρώτου βαθμού».
Ομως το φιλόδοξο αυτό πρότζεκτ χρειαζόταν έναν τόπο μη χαρακτηρισμένο θεατρικά, ικανό να φιλοξενήσει όλο το φάσμα των εκδηλώσεων και των δράσεων που τη συνιστούν. Πέρα λοιπόν από τη διαδικτυακή της πλατφόρμα που θα φιλοξενήσει ψηφιακά ένα μέρος τους, η Εταιρεία Θεάτρου «Θέρος» δημιούργησε τον τόπο για να συναντηθεί αυτή η πλουραλιστική πρόταση με το κοινό.
Το «Κάμιρος», ένα πλοίο που κάποτε ήταν πόλη, έδωσε το όνομά του σ' έναν χώρο στην Κυψέλη, που κι αυτός κάποτε με τη σειρά του θα δώσει τη θέση και το όνομά του σε κάτι άλλο. Ως τότε φιλοδοξεί να αποτελέσει ένα πολιτισμικό κέντρο ανοιχτό σε ανθρώπους με πολύ διαφορετικές αφετηρίες, αλλά με κοινές ανάγκες και αγωνίες. Η διαχείρισή του θα ταξιδεύει από καλλιτέχνη σε καλλιτέχνη. Κάθε έξι μήνες την καλλιτεχνική του επιμέλεια θα αναλαμβάνει διαφορετικός δημιουργός ή και καλλιτεχνική ομάδα, έχοντας την ελευθερία να συνθέσει ένα ρεπερτόριο βασισμένο στις δικές του/της αναφορές και καλλιτεχνικές επιθυμίες και να αναπτύξει την έρευνα στο πεδίο του θεάτρου και των άλλων τεχνών.
«Αναρωτιόμουν πώς το έκανε ο Βακαλόπουλος» λέει η Ηλέκτρα Ελληνικιώτη. «Τι είναι αυτό που έβαλε στο κέντρο και αποδείχτηκε ικανό να στηρίξει όλο αυτό το σύμπαν; Αυτό σκεφτόμουν κάθε φορά κι αυτό το "πώς" κι αυτό το "τι" ψάχνουμε και τώρα να απαντήσουμε. Αφού τα είπε όλα ο Βακαλόπουλος με τη Γραμμή, τότε και τη Γραμμή μπορείς να την πεις με όλα τα μέσα· το πώς θα την πεις και το τι θα πεις με αυτήν είναι το ζήτημα. Ακριβώς όπως τα παιδιά όταν παίζουν, δεν ανησυχούν για την εγκυρότητα των υλικών που χρησιμοποιούν· είναι πολύ απλά όλα για τα παιδιά επειδή είναι πολύ σημαντικά.
Με τον ίδιο τρόπο κι εμείς επιλέξαμε να μπούμε με ελευθερία στη χρήση κάθε πιθανού υλικού· για τη Γραμμή του Ορίζοντος μιλάμε πάντα και η ουσία αυτού δεν κινδυνεύει από το μέσω ποιας τέχνης επιλέγουμε να μιλήσουμε. Το πιο σημαντικό για όλους μας στη "Θέρος" είναι να κατορθώσουμε, με το σύνολο των εκδηλώσεων που προγραμματίζουμε, να συστήσουμε τη "Γραμμή του Ορίζοντος" σε ανθρώπους που πιθανόν μέχρι σήμερα να μην τη γνώριζαν. Πιστεύουμε στη δύναμη και την αξία αυτού του βιβλίου και στην ικανότητά του να μετακινεί όποιον το συναντά.
Ο τρόπος που έχουμε στη διάθεσή μας (αυτό που ξέρουμε, ας πούμε, κάπως καλύτερα να κάνουμε) είναι το θέατρο. Ομως για το συγκεκριμένο μυθιστόρημα μια θεατρική παράσταση μόνη της "δεν θα έστεκε στα πόδια της", αντιθέτως μπορεί να το λιγόστευε. Θέλουμε να ελπίζουμε ότι τα εικαστικά, η μουσική και ο κινηματογράφος, μαζί με μέσα όπως το ραδιόφωνο, οι συζητήσεις και τα αφιερώματα, θα φωτίσουν εκδοχές της Γραμμής που η θεατρική παράσταση μόνη της δεν θα φώτιζε.
Κατά κάποιο τρόπο, η προσέγγιση του μυθιστορήματος του Χρήστου Βακαλόπουλου μέσα από ένα σύνολο τεχνών και μέσων ίσως είναι η παραδοχή της ανεπάρκειας του θεάτρου σήμερα να δώσει μια ολοκληρωμένη και πειστική απάντηση για την κατάσταση του κόσμου - μπορεί να θέλει, αλλά δεν μπορεί.
Και έχει εξαντληθεί από την προσπάθεια να πείσει για το αντίθετο. Καμιά θεατρική παράσταση "δεν στέκει στα πόδια της", αν με τον διάλογο που ανοίγει με τις υπόλοιπες τέχνες και την κοινωνία δεν αναγκάζεται να λογοδοτήσει για το ποια όντως είναι. Με άλλα λόγια, δεν αναγκάζεται να αναλάβει την ευθύνη της».
? Info: Περισσότερες πληροφορίες: grammiorizontos.com
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας