• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    11°C 8.6°C / 12.9°C
    0 BF
    89%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 7.3°C / 9.9°C
    1 BF
    84%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    9°C 7.0°C / 11.8°C
    1 BF
    76%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 7.0°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 5.9°C
    2 BF
    87%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.0°C / 9.3°C
    1 BF
    84%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    2°C 2.4°C / 3.4°C
    2 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 6.6°C / 10.1°C
    1 BF
    88%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 13.7°C
    2 BF
    87%
  • Μυτιλήνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    2 BF
    82%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.3°C / 14.6°C
    2 BF
    88%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.6°C / 9.6°C
    1 BF
    67%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    4 BF
    71%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 3.5°C / 8.9°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    3°C 3.5°C / 8.9°C
    1 BF
    84%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 13.8°C / 16.6°C
    3 BF
    91%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 8.4°C / 13.1°C
    2 BF
    95%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.6°C / 11.6°C
    1 BF
    90%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    8°C 6.7°C / 10.0°C
    0 BF
    79%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 2.8°C / 2.8°C
    2 BF
    90%

Η Μάρθα Φριντζήλα τους Ανδρέα Κωνσταντίνου, Θάνο Τοκάκη και μουσικούς στη σκηνή

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Θα μπορούσα να ανεβάζω κάθε χρόνο μια εκδοχή της «Μήδειας»

  • A-
  • A+
Σκηνοθετεί και παίζει στο έργο του Ευριπίδη, «μια παράσταση μουσική και ώς ένα βαθμό μελοδραματική» σε live streaming, που εγκαινιάζει την Ερευνητική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.

Ενα ακόμα live streaming απ’ ευθείας από τη Σκηνή Κατίνα Παξινού - Ερευνητική Σκηνή φέρνει στις οθόνες μας το Εθνικό Θέατρο στις 10 Ιανουαρίου. Τη «Μήδεια» του Ευριπίδη έτσι όπως την φαντάστηκε η Μάρθα Φριντζήλα σε μια παράσταση μουσική και ώς ένα βαθμό μελοδραματική.

Μετά την προβολή θα ακολουθήσει (διαδικτυακά) συζήτηση με τους συντελεστές και τον πανεπιστημιακό Γιάννη Λιγνάδη, για όσους θεατές το επιθυμούν με θέμα την «Ερευνα στο αρχαίο δράμα».

Από το 2000 που η Μάρθα Φριντζήλα ίδρυσε με τον συνεργάτη της μουσικό Βασίλη Μαντζούκη και την αδερφή της, μεταφράστρια Νικολέττα Φριντζήλα, τη θεατρική τους ομάδα και, στη συνέχεια, το Αττικό Σχολείο Αρχαίου Δράματος στη γενέτειρά της, Ελευσίνα, η Μήδεια δήλωνε παρούσα κάθε χρόνο, όποια κι αν ήταν η θεματική των εργαστηρίων.

«Θα μπορούσα να ασχολούμαι με τη Μήδεια αποκλειστικά. Να διαβάζω και να ξαναδιαβάζω τους 1.419 αυτούς στίχους, να ανεβάζω κάθε χρόνο και μία εκδοχή και να μην τελειώνει ποτέ η εργασία. Σε έναν ιδεατό κόσμο, απαλλαγμένο από βιοποριστικά άγχη, ευχαρίστως θα καθόμουν σπίτι να μελετώ, να παίζω τους ρόλους για τους φίλους μου και να ανεβάζω μία παράσταση κάθε πέντε χρόνια. Τα σπουδαία κείμενα δεν τελειώνουν ποτέ, την ποίηση δεν την καταλαβαίνεις, αυτή σε καταλαμβάνει. Είναι μεγάλη τύχη να έχω τη μεταφράστρια και τον συνθέτη στο σπίτι μου. Οι τρεις μας λοιπόν όλα αυτά τα χρόνια δουλεύουμε εξαιρετικά και εύχομαι να συνεχίσουμε έτσι για πολλά χρόνια ακόμα».


 Μήδεια. Μια ηρωίδα με πολλαπλές ιδιότητες: Γυναίκα, σύζυγος, βασίλισσα, πρόσφυγας, ξένη, ιέρεια, μάγισσα, θεραπεύτρια, μητέρα, απόγονος του Ηλιου, σύμβολο. Η Μήδεια απασχολεί όποιον ασχολείται με το θέατρο, όποιον εργάζεται στο αρχαίο δράμα, κυρίως όμως προβληματίζει όποιον ενδιαφέρεται για τον άνθρωπο λέει η Μάρθα Φριντζήλα.

«Είναι ίσως το πιο μυστήριο τραγικό πρόσωπο τόσο για τις πολλές της ιδιότητες όσο και για την ακραία της συμπεριφορά και, φυσικά, το καταραμένο έργο της. Εχει χυθεί άπλετα το μελάνι για την Κολχιδαία βασιλοπούλα. Πάνω από δυόμισι χιλιάδες χρόνια απασχολεί ποιητές, ερευνητές, επιστήμονες, σκηνοθέτες και καλλιτέχνες. Αυτός ο μόχθος των ανθρώπων που έσκυψαν πάνω από τους 1.419 στίχους του ποιητικού αριστουργήματος του Ευριπίδη με εμπνέει και με πυροδοτεί».

Ομως πάνω απ’ όλα η Μήδεια είναι Ερώτηση λέει η σκηνοθέτρια.

«Το συνοψίζει εύστοχα η Marriane McDonald: Είναι πλάσμα ζωντανό; Θεά; Πρόσωπο θεατρικού έργου που το παίζει µια ηθοποιός; Σύμβολο; Κείμενο; Το αρχαίο κείμενο; Μία σύγχρονη ανάπλασή του; Πολλά κείμενα; Λέξεις εκφερόµενες σε σκηνή ή λέξεις που τις διαβάζεις σε βιβλίο; Πώς τη µεταφράζουµε µέσα µας; Της εµφυσούµε ζωή ξαναγράφοντας καθένας προσωπικά το κείμενο; Και έχει η Μήδεια µόνο υπερβατική σημασία;

Ή µήπως είναι, τελικά, όπως την προσδιορίζουν οι επιθυμίες της, όλα αυτά μαζί: ένας εξωστρεφώς προσανατολισμένος ήρωας, µία θεοειδής μάγισσα και µία επί τα ένδον συγκλίνουσα γυναίκα και μητέρα;”. Σε κάθε μια ερώτηση η απάντηση είναι “Μήδεια;”. Η Μήδεια που εγκαταλείπει την πατρίδα και το σπίτι της το πατρικό προδίδοντας τον πατέρα της και σκοτώνοντας τον αδερφό της για να ακολουθήσει τον έρωτά της. Που φτάνει στην Ιωλκό και για να ευχαριστήσει τον αγαπημένο της θυσιάζει έναν βασιλιά και βουλιάζει μία χώρα στο πένθος.

Που του χαρίζει δυο απογόνους, τον ακολουθεί στην Κόρινθο κι ελπίζει πως θα ζήσει για πάντα μαζί του ως η ευτυχισμένη σύζυγος του Αργοναύτη. Που φαντάζεται τους γιους της να τη νοιάζονται στα γεράματα και όταν πεθάνει, με τα χέρια τους να τη νεκροστολίσουν και όλοι να την ζηλεύουν. Ομως τα σχέδια του συζύγου της είναι άλλα. Με ευκολία πατά τους όρκους αιώνιας φιλίας και πίστης και κανονίζει πίσω από την πλάτη της γάμο κρυφό με την κόρη του άρχοντα της Κορίνθου. Τίποτα όμως δεν μένει κρυφό κάτω από τον ήλιο.

Η Μήδεια ως εγγονή του το γνωρίζει καλά αυτό. Και δεν μπορεί να το αφήσει να περάσει. Αν για τον αγαπημένο έκανε τόσα, τι είναι ικανή να κάνει για την ελευθερία της; Συντρίβει μία πόλη, χαρίζει τον πλέον επονείδιστο θάνατο στον βασιλιά και την “αντίζηλο” κόρη του και τελικά προσφέρει με το ίδιο της το χέρι στον προδότη Αργοναύτη το άκληρο και θλιβερό μέλλον που του αρμόζει.

Η Μήδεια βρίσκεται στο μάτι του κυκλώνα. Η Μήδεια είναι το μάτι του κυκλώνα. Η τιμή της εντροπίας που προκάλεσε ο Ιάσονας με την προδοσία του, έχουν φτάσει σε τέτοια ύψη που η κατάσταση είναι μη αναστρέψιμη. Οταν το έργο ξεκινά όλα έχουν ήδη τελειώσει. Και αυτό που αναζητά η Μήδεια είναι μια διέξοδος από αυτό το τσουνάμι. Και καταφέρνει, σκηνή τη σκηνή, να συγκεντρώσει τα όπλα που θα την οδηγήσουν στη μεγάλη έξοδο».

Η εργασία της ομάδας επικεντρώθηκε στη μουσική ανάγνωση του κειμένου και τη μελέτη «παλαιών», «παρωχημένων» τρόπων ερμηνείας.

«Από τη σχολή ακόμα θυμάμαι να ακούμε τους ηχογραφημένους μονολόγους με την Κατίνα Παξινού από την παράσταση του Εθνικού Θεάτρου και να νιώθω περίεργα που με συγκινούσε και μου άρεσε τόσο πολύ ενώ στους συνομήλικούς μου προκαλούσε γέλιο.

Οσο περνούσαν τα χρόνια αντιλαμβανόμουν ως ηθοποιός τις τεχνικές δυσκολίες αυτού του τρόπου και ξεκίνησα, μιμητικά στην αρχή, να τον εφαρμόζω στην άσκησή μου. Σιγά σιγά με οδήγησε σε περιοχές που η ψυχολογική ανάγνωση δεν μου επέτρεπε να επισκεφτώ. “Τραγουδώντας” το κείμενο η συγκίνησή μου έφτανε στα ύψη.

Ισως ευθύνεται και η διπλή μου ιδιότητα, είμαι τραγουδίστρια και κάπως πιο εύκολα κατάφερνα να οργανώνω μουσικά την ανάγνωσή μου ώστε να μην ταράζομαι από ψυχολογισμούς και συναισθηματικές παραφωνίες. Στη Μήδεια προσπαθήσαμε να φέρουμε στο προσκήνιο τη μουσικότητα της εκφοράς του κειμένου που για χρόνια απασχόλησε σκηνοθέτες και ηθοποιούς μέχρι τη δαιμονοποίησή του τις τελευταίες δεκαετίες και την πλήρη κατάργησή του. Η παράστασή μας δεν υπηρετεί τη μεταδραματική φόρμα που επικρατεί στο θέατρο τα τελευταία χρόνια. Είναι μία παράσταση μουσική, και ως ένα βαθμό μελοδραματική».

Η Μάρθα Φριντζήλα βρήκε συγκινητική την ιδέα, το όνειρο του Δημήτρη Λιγνάδη για τον εκπαιδευτικό ρόλο που επιθυμεί να έχει η Νέα Ερευνητική Σκηνή τόσο για τους συμμετέχοντες στην παράσταση όσο και για τους θεατές.

«Η ευκαιρία που έχουμε φέτος να ανεβάσουμε τη “Μήδεια” στο Εθνικό μάς γεμίζει χαρά και αγωνία. Το αρχαίο δράμα είναι το κατεξοχήν πρόσφορο πεδίο για έρευνα. Τα έργα είναι ανυπέρβλητα. Η διαδικασία των δοκιμών είναι πολύτιμη όταν ασχολείσαι με μεγάλα έργα. Μακάρι να περάσουμε γρήγορα αυτήν τη σκοτεινή περίοδο και να καταφέρουμε να ανοίξουμε την παράστασή μας στο κοινό. Γιατί το θέατρο είναι βίωμα, είναι συμμετοχή σε μυστήριο, δεν μπορεί να υπάρξει θέατρο χωρίς την παρουσία κοινού».

INFO: «Μήδεια» από την Ερευνητική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Στις 10 Ιανουαρίου, 7 μ.μ., live streaming, αγορά εισιτηρίων στο https://livestream.n-t.gr/Μετάφραση: Νικολέττα Φριντζήλα. Σκηνοθεσία: Μάρθα Φριντζήλα. Μουσική: Βασίλης Μαντζούκης. Σκηνικά, κοστούμια: Αγγελος Μέντης. Φωτισμοί: Felice Ross. Παίζουν: Ανδρέας Κωνσταντίνου, Θάνος Τοκάκης, Μάρθα Φριντζήλα. Μουσικοί επί σκηνής: Παναγιώτης Μανουηλίδης, Βασίλης Μαντζούκης, Νίκος Παπαϊωάννου.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΘΕΑΤΡΟ
«Στους ρόλους θέλω να παραμονεύει η έκπληξη»
Η πρωτα­γωνίστρια του θεάτρου Αττις θα κάνει «Εξοδο» στις 18 Ιουλίου, στους Δελφούς, κοντά στον ναό του Απόλλωνα, λίγο πριν πέσει ο ήλιος. Σε μια σκηνική σύνθεση μονολόγων από τις τραγωδίες «Μήδεια»,...
«Στους ρόλους θέλω να παραμονεύει η έκπληξη»
ΘΕΑΤΡΟ
«Δεν ήμουν πολιτικός καριέρας, μια αουτσάιντερ ήμουν»
Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει τον «Μέγα Ιεροεξεταστή», το φιλοσοφικό κείμενο του Ντοστογιέφσκι από το έργο του «Αδελφοί Καραμάζοφ», και με την ευκαιρία αυτήν μας μιλάει για την παράσταση, για τη θητεία της στο...
«Δεν ήμουν πολιτικός καριέρας, μια αουτσάιντερ ήμουν»
ΘΕΑΤΡΟ
«Κανείς δεν μένει ίδιος μετά την Τρικυμία»
Η θεατρική ομάδα Ρόδα παρουσιάζει την «Τρικυμία» του Σέξπιρ σκηνοθεσία Μαρίας Περετζή την 1η Σεπτεμβρίου στο θέατρο Βράχων του Δήμου Βύρωνα και στις 20 Σεπτεμβρίου στο θέατρο «Δημήτρης Κιντής» στην Ηλιούπολη....
«Κανείς δεν μένει ίδιος μετά την Τρικυμία»
ΘΕΑΤΡΟ
Είμαι αμείλικτα, ανώμαλα ρομαντικός
Ερμηνεύει τον «Δον Ζουάν» του Μολιέρου στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Θέμης Μουμουλίδης και μας εξηγεί γιατί βλέπει τον επικό καρδιοκατακτητή σαν έναν προβοκάτορα που υπονομεύει κανόνες, θεσμούς, κοινωνικά...
Είμαι αμείλικτα, ανώμαλα ρομαντικός
ΘΕΑΤΡΟ
Συνεχίζεται η αντιπαράθεση για τις «Μαριονέτες»
Δύο επιστολές απαντούν στην επιστολή της προέδρου και διευθύνουσας συμβούλου της Νέας Σκηνής, Ειρήνης Λεβίδη, που δημοσιεύτηκε προ ημερών στην «Εφημερίδα των Συντακτών». «Ρίσκαρε την εργασία μας», λένε οι...
Συνεχίζεται η αντιπαράθεση για τις «Μαριονέτες»
ΘΕΑΤΡΟ
Ο Βελουχιώτης στη σκηνή
Ο «Αρης» είναι ένα ακόμα έργο της Σοφίας Αδαμίδου που αντλεί το θέμα του από την περίοδο της Εθνικής Αντίστασης. Παίχτηκε με επιτυχία τον χειμώνα σε σκηνοθεσία Βασίλη Μπισμπίκη και τώρα ξεκινά νέο κύκλο...
Ο Βελουχιώτης στη σκηνή

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας