Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.7°C / 20.0°C
    2 BF
    40%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 12.8°C / 15.6°C
    4 BF
    51%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 11.1°C / 16.1°C
    2 BF
    63%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 5.0°C / 10.0°C
    1 BF
    71%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    2 BF
    77%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.3°C / 14.4°C
    1 BF
    53%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    3 BF
    41%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 3.3°C / 16.0°C
    2 BF
    63%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.4°C / 21.7°C
    4 BF
    49%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 17.0°C / 17.0°C
    3 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.0°C / 18.3°C
    4 BF
    59%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.6°C / 15.6°C
    2 BF
    42%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 15.0°C / 15.0°C
    2 BF
    82%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 17.0°C / 17.0°C
    1 BF
    42%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 18.0°C
    4 BF
    34%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.7°C / 18.0°C
    1 BF
    63%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    16°C 13.3°C / 18.3°C
    2 BF
    42%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 15.0°C / 15.0°C
    2 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 14.4°C
    3 BF
    60%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    3 BF
    41%
Αστυνομική πλοκή με αστική ηθογραφία

«Οι Κορυδαλλοί της πλατείας Αμερικής»

@Pinelopi Gerasimou
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αστυνομική πλοκή με αστική ηθογραφία

  • A-
  • A+
Το διήγημα του Φιλίππου Φιλίππου με τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Δημήτρη Καταλειφού βρίσκεται στον κόσμο του μυστηρίου, που μας οδηγεί από το αθώο κελάηδημα κορυδαλλών στην πλατεία Αμερικής σε ένα ημιυπόγειο ραφτάδικο της περιοχής κι από εκεί σε μια υπόθεση μαφιόζικης διακίνησης όπλων, με τον σταθερό ήρωα του συγγραφέα, τον δημοσιογράφο Τηλέμαχο Λεοντάρη, να εκτελεί χρέη ντετέκτιβ.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Συνεχίζω την περιδιάβαση στο λεγόμενο «ακουστικό θέατρο», που τις μέρες αυτές είτε από τα ακουστικά είτε από τα ηχεία μας λειτουργεί σαν υποκατάστατο της επαφής με το ανεσταλμένο, για αρκετό ακόμα καθώς φαίνεται διάστημα, ζωντανό θέατρο.

Μετά το Θέατρο Τέχνης λοιπόν και την εκ μέρους του αναβίωση του ραδιοφωνικού θεάτρου με τη μετάδοση έργων ειδικά φτιαγμένων για το συγκεκριμένο μέσο και εν μέσω καραντίνας, το Φεστιβάλ Αθηνών μπαίνει κι αυτό στον χορό. Προσφέρει με τη σειρά του μια σειρά από «Radio Plays» που αξιοποιούν ένα επιτελείο λαμπρών ηθοποιών, αυτή τη φορά όμως προσανατολισμένα κυρίως στη διασκευή αστυνομικών διηγημάτων για θεατρική-ραδιοφωνική ακρόαση.

Το πρώτο στη σειρά τέτοιων έργων, με τη μορφή του podcast και μέσω δωρεάν πρόσβασης στην ιστοσελίδα του Φεστιβάλ, αφορά τη συνάντηση του Δημήτρη Καταλειφού ως ραδιοσκηνοθέτη και κεντρικού αφηγητή με το διήγημα του Φίλιππου Φιλίππου «Οι κορυδαλλοί της πλατείας Αμερικής». Πρόκειται για το διήγημα του συγγραφέα που εκδόθηκε στον τρίτο τόμο της σειράς «Ελληνικά Εγκλήματα» από τις Εκδόσεις Καστανιώτη.

Με τη μεταφορά αυτή, εισερχόμαστε κατ’ ουσία σε ένα παραδοσιακό και διπλά προνομιακό για το ραδιόφωνο είδος. Από τη μια έχουμε ένα διήγημα αστυνομικής κοπής, μεταφερμένο στο κέντρο της αστικής ζωής, και το οποίο μάλιστα, παρά τη συγχρονία και τις επίκαιρες αναφορές στα γεγονότα της τελευταίας δεκαετίας, κουβαλά μεγάλο μέρος της κλασικής αστυνομικής μυθιστορίας.

Και από την άλλη, έχουμε ένα διήγημα που ακουμπά στα ίχνη της αστικής ρεαλιστικής ηθογραφίας, με τον αφηγητή να δίνει το κέντρο της αυτοβιογραφικής στην ουσία ιστορίας, και γύρω από αυτόν, σε σχέση και ταυτόχρονα σε απόσταση με εκείνον, τον έξω κόσμο να αναπνέει, να ζει και άθελά του να βιογραφείται μαζί με τον ήρωα.

Η πρώτη παράδοση φέρνει το εγχείρημα του Φεστιβάλ δίπλα στο μισό σχεδόν δραματολόγιο του παλιού ραδιοφωνικού θεάτρου αστυνομικής πλοκής. Η άλλη όμως το φέρνει κοντά στην παράδοση της ακρόασης διηγημάτων της αθηναϊκής Σχολής, με κέντρο βέβαια τον Παπαδιαμάντη.

Σε αυτήν τη μυθιστορία ένας σταθερός ήρωας –εδώ, στον κόσμο του Φιλίππου, είναι ο Τηλέμαχος Λεοντάρης, δημοσιογράφος που εκτελεί χρέη ντετέκτιβ– λειτουργεί ως ο αφηγητής για να μεταφέρει σε πρώτο πρόσωπο μια υπόθεση, η οποία με τη σειρά της ξεκινά βέβαια σαν τυπική ιστορία του αστυνομικού δελτίου, απλώνεται όμως μέσα από μια παράλληλη ερωτική πλοκή για να εμπλέξει κάποτε και τον ίδιο τον αφηγητή της.

Στην επιφάνεια του διηγήματος του Φιλίππου βρίσκεται η ίδια πατίνα του μυστηρίου που μας οδηγεί στο κέντρο των γεγονότων, από το αθώο κελάηδημα κορυδαλλών στην πλατεία Αμερικής, σε ένα ημιυπόγειο ραφτάδικο της περιοχής κι από εκεί, τελικά, σε μια υπόθεση μαφιόζικης διακίνησης όπλων.

Και μόνο σε αυτό το πρώτο επίπεδο των «Κορυδαλλών» να μείνει κανείς, η επιλογή του διηγήματος από το Φεστιβάλ και τον Καταλειφό θα ήταν αυτονόητη. Το αστυνομικό είδος έτσι κι αλλιώς κολλάει από μόνο του στο αυτί μας, ερεθίζοντας τη φαντασία, παίζοντας με τις σιωπές και τα κενά του λόγου, με τον ίδιο τρόπο που κάποτε το φιλμ νουάρ έπαιζε με τις φωτοσκιάσεις της οθόνης. Μέσα από τη φωνή του κυρίαρχου αφηγητή, η εσωτερικότητά μας συντονίζεται με τη συνειδησιακή αναπαράσταση του κόσμου από εκείνον. Ειδικά όταν, όπως συμβαίνει εδώ, έχουμε για αφηγητή έναν Καταλειφό, μια από τις πιο καλλιεργημένες και «ιδανικές» φωνές του θεάτρου μας...

Μα ο κόσμος του Φιλίππου δεν είναι μόνο αυτό. Οι «Κορυδαλλοί» είναι ασφαλώς «αστυνομικό» διήγημα, όμως η υπόθεση δίνει εδώ μονάχα την πρόφαση για κάτι άλλο βαθύτερο, όμοια όπως η «χριστουγεννιάτικη» συγκυρία έδινε κάποτε στον Παπαδιαμάντη το πλαίσιο ανάδυσης άλλων, βαθύτερων μηνυμάτων.

Η αστυνομική υπόθεση στην πλατεία Αμερικής κρύβει λοιπόν μια ιστορία σύγχρονης ηθογραφίας από τη ζωή μιας κεντρικής αλλά ξεχασμένης αστικής πλατείας, με ανθρώπους ανώνυμους και λησμονημένους στη βιαστική πορεία τους στους δρόμους της. Γύρω από το έγκλημα που θα λάβει χώρα σε τέτοιο ένα-όποιο διαμέρισμα της πλατείας Αμερικής θα στηθεί ένας κόσμος καταπιεσμένης ευαισθησίας και περιθωριοποιημένου λυρισμού.

Η πλατεία θα γίνει το κέντρο μιας ανθρωπογεωγραφίας που κρύβεται επιμελώς από τους χάρτες της ανάπτυξης και της κρίσης, παραμένοντας για πολλούς αόρατη. Τους ανθρώπους αυτούς της διπλανής πόρτας φέρνει στην επιφάνεια ο Φιλίππου σαν το «ίζημα» μιας Αθήνας που ζει αυτοέγκλειστη στα διαμερίσματα, φυλακισμένη σε μια περιοχή που φοβάται να παραδεχθεί πως λειτουργεί πια σαν σκιά του παλιού εαυτού της, μεταβατικό γκέτο ψυχών προς την αφάνεια. Οπως τα καλύτερα αστυνομικά, το διήγημα του Φιλίππου παραπέμπει τελικά σε ένα ψυχογράφημα της σύγχρονης πόλης.

Το επιτελείο που έχει αναλάβει τη διανομή των ρόλων στη μεταφορά του διηγήματος είναι βέβαια εκλεκτό: το μόνο καλό στην όλη κατάσταση είναι πως βλέπουμε συχνότερα λαμπρές συνεργασίες καλλιτεχνών, που αλλιώς θα έμεναν διασκορπισμένοι στους πέντε ανέμους. Πολύ σωστά μάλιστα ο σκηνοθέτης δίδαξε τους ηθοποιούς του να υποδεικνύουν αντί να ερμηνεύουν τους ρόλους τους ραδιοφωνικά.

Το ραδιόφωνο λειτουργεί αποστασιοποιητικά, ζητώντας από τον/την ηθοποιό να «αφηγηθεί» πρώτα τον ρόλο, ώστε ο ακροατής να τον μεταφέρει στη συνέχεια σε «πρώτο πρόσωπο». Με τέτοιο κριτικό τρόπο χάρισαν τις φωνές τους στο διήγημα οι Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Μαρία Καλλιμάνη και Στέλλα Κρούσκα, οι Δημήτρης Ημελλος, Γιάννης Νταλιάνης και Γιάννης Τσορτέκης.

Ο Δημήτρης Τσάκας έγραψε για τη μετάδοση πρωτότυπη τζαζ μουσική, και πολύ σωστά καθώς παραμένουμε σε περιβάλλον αστικό. Την οποία μουσική ερμηνεύουν ο Δημήτρης Βερδίνογλου στο πιάνο, ο Κίμωνας Καρούτζος στο κοντραμπάσο, ο Παναγιώτης Κωστόπουλος στην ντραμς, κι ο Δημήτρης Τσάκας στο σαξόφωνο.

Φοράς τα ακουστικά σου λοιπόν, συνδέεσαι στο greekfestival.gr κι αφήνεσαι στη ροή της συνείδησης… Καιρός να θυμηθούμε τον τρόπο του ραδιοφώνου να σε ταξιδεύει, ακόμα και σε ταξίδια που οδηγούν μόλις δυο χιλιόμετρα πιο πέρα, σε γνώριμες και ξεχασμένες πλατείες, σε ανθρώπους κλεισμένους σε δυάρια και ημιυπόγεια, στον αιφνιδιασμό των κορυδαλλών εκεί που δεν τους περιμένεις.

ΘΕΑΤΡΟ
Από τη σκηνή στην οθόνη του υπολογιστή
Η παράσταση της Λούλας Αναγνωστάκη και του Αλέξανδρου Αβρανά «Σε εσάς που με ακούτε» ψηφιακά από το Εθνικό Θέατρο λόγω της πανδημίας.
Από τη σκηνή στην οθόνη του υπολογιστή
ΘΕΑΤΡΟ
Προκλήσεις και κίνδυνοι
Ξεκίνησε η θεατρική δράση της «Ερευνητικής Σκηνής» ένα νέο εγχείρημα από το Εθνικό Θέατρο.
Προκλήσεις και κίνδυνοι
ΘΕΑΤΡΟ
Με την κάμερα φίλο και συνένοχο
Η παράσταση «Πυραμίδες» του Ανδρέα Φλουράκη παρουσιάζεται από το Θέατρο Τέχνης σε μια νέα φόρμα, που κινείται στο ενδιάμεσο της θεατρικής παράστασης και της «βιντεοσκοπημένης» προβολής της.
Με την κάμερα φίλο και συνένοχο
ΘΕΑΤΡΟ
Ενα «Πάτωμα» που χωρίζει δύο άντρες
Η νέα παράσταση - αυτή τη φορά ακουστική - από τη Ζέτη Φίτσιου με τίτλο «Το πάτωμα» παρουσιάζεται αύριο μέσω ειδικής πλατφόρμας με δωρεάν παρακολούθηση.
Ενα «Πάτωμα» που χωρίζει δύο άντρες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας