• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.2°C / 25.1°C
    0 BF
    60%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.8°C / 24.3°C
    1 BF
    72%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 20.0°C / 23.8°C
    2 BF
    61%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 21.4°C
    1 BF
    63%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    0 BF
    73%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 21.8°C / 23.7°C
    0 BF
    51%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 20.0°C / 20.1°C
    1 BF
    39%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.6°C / 23.5°C
    1 BF
    63%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.8°C / 25.2°C
    2 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.9°C / 22.9°C
    0 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.1°C / 25.2°C
    3 BF
    60%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    3 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 24.1°C / 24.1°C
    2 BF
    74%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.5°C / 20.9°C
    0 BF
    78%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.5°C / 21.7°C
    1 BF
    45%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 21.8°C / 26.6°C
    2 BF
    54%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 21.4°C / 25.4°C
    2 BF
    50%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.3°C / 22.7°C
    2 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 21.7°C / 24.4°C
    1 BF
    91%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 19.4°C / 19.4°C
    2 BF
    50%

Νικολέτα Βλαβιανού, Νίκος Καραστέργιος, «Ω! Τι ευτυχισμένες μέρες», Θέατρο Τόπος Αλλού

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα θέατρα ανοίγουν περιμένοντας την επιδότηση

  • A-
  • A+
Η αθηναϊκή θεατρική σεζόν επιτέλους αρχίζει, ωστόσο σκηνοθέτες, ηθοποιοί, παραγωγοί δεν πανη-γυρίζουν καθώς ο περιορισμός του 30% στην πληρότητα των χώρων θέτει σε κίνδυνο την επιβίωσή τους. Σανίδα σωτηρίας, η καθολική επιδότηση των δεσμευμένων θέσεων, που έχει υποσχεθεί η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, δηλώνοντας ότι έχει εξασφαλιστεί το κονδύλι από το υπουργείο Οικονομικών.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Τα θέατρα πήραν το σήμα για να ξεκινήσουν υπό την απειλή όμως της πανδημίας -η διαθεσιμότητα των αιθουσών θα εξαρτάται από το υγειονομικό επίπεδο της περιοχής. Τα θέατρα ανοίγουν με 30% πληρότητα για την Αθήνα και χωρίς πλαφόν θεατών, με ηλεκτρονικό εισιτήριο, μάσκες υποχρεωτικά στη διάρκεια των παραστάσεων, οι οποίες δεν θα έχουν διάλειμμα. Το ποσοστό πληρότητας των αιθουσών θα προσαρμόζεται ανάλογα με το επίπεδο επικινδυνότητας που θα καταδεικνύει η ανανέωση του υγειονομικού χάρτη κάθε δεκαπενθήμερο για τον αριθμό του κρουσμάτων κατά περιοχή.

Για τα κρατικά θέατρα η κατάσταση είναι κάπως διαχειρίσιμη, αλλά τι γίνεται στο ελεύθερο θέατρο; Σκηνοθέτες, ηθοποιοί, παραγωγοί δεν πανηγυρίζουν, καθώς είναι πολλά τα μικρά θέατρα που, όπως λένε, ο περιορισμός του 30% τα καταδικάζει σε θάνατο: «Δεν μπορούν να ανοίξουν, είναι σχεδόν αδύνατον να επιβιώσουν. Ακόμα κι ένας μονόλογος δεν βγαίνει». Θεωρούν ότι υπήρξε μεγάλη καθυστέρηση στη λήψη μέτρων για τις κλειστές αίθουσες, ενώ υπάρχει έντονη ανησυχία για την προσέλευση του κοινού στα θέατρα.

Στο μεταξύ η υπουργός Πολιτισμού στην τελευταία τηλεοπτική συνέντευξή της χτες το πρωί δήλωσε ότι κατανοεί «τη χαοτική κατάσταση που επικρατεί στις επαγγελματικές σχέσεις στον χώρο του θεάτρου» και δεσμεύτηκε ότι «θα γίνει καθολική επιδότηση για τις δεσμευμένες θέσεις με δίκαιο τρόπο».

Μια επιδότηση στη λογική που εφαρμόστηκε για τις αεροπορικές θέσεις η οποία στόχο έχει να ενισχύσει «το σύνολο των παραγωγών». Η Λίνα Μενδώνη είπε ότι εξασφαλίστηκε ήδη από το υπουργείο Οικονομικών το κονδύλι και τώρα αναζητείται ο τρόπος με τον οποίον θα διανεμηθούν τα χρήματα.

Το πώς θα επηρεάσουν τα μέτρα τη λειτουργία των θεάτρων θα φανεί στις αρχές Νοεμβρίου -ποιες σκηνές θα ανοίξουν, ποιες θα μείνουν κλειστές, πώς θα κινηθεί η προσέλευση του κοινού σε μικρές και μεγάλες αίθουσες- αλλά θα εξαρτηθεί επίσης από το πόσο έγκαιρη και τι χρηματικού ύψους θα είναι η επιδότηση που υποσχέθηκε το υπουργείο Πολιτισμού.

Αριστερά: Βασίλης Πουλαντζάς, θέατρο Οδού Κεφαλληνίας Δεξιά: Μπέτυ Αρβανίτη, «Φθινόπωρο - Χειμώνας»

Το Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας θα παίζει τώρα με 45 θεατές, αλλά ο Βασίλης Πουλαντζάς είναι αποφασισμένος να ρισκάρει: «Τόσα χρόνια ρισκάρω έτσι κι αλλιώς. Τώρα βέβαια η κατάσταση είναι πολύ περισσότερο επισφαλής. Και καλά οι καθημερινές. Το κακό είναι πως η δέσμευση του 30% επηρεάζει δραματικά τα Σαββατοκύριακα, τις μέρες που είχαμε πάντα τη μεγαλύτερη προσέλευση θεατών. Αλλά δεν είναι μόνον οι ηθοποιοί. Το θέατρο για να λειτουργεί με καθαρότητα και ακρίβεια απαιτεί δαπάνες που δεν φαίνονται. Είναι περισσότεροι από τους ανθρώπους της σκηνής εκείνοι που εργάζονται για την εύρυθμη λειτουργία του θεάτρου. Αν δεν έχουμε την επιδότηση τα πράγματα θα είναι πολύ δύσκολα. Θα κλείσουν επιχειρήσεις, θα μείνει άνεργος κόσμος. Ξεκινήσαμε πρόβες -οι οποίες πληρώνονται- για το έργο του Σουηδού συγγραφέα Λαρς Λορέν “Φθινόπωρο - Χειμώνας” σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη με πρωταγωνιστές την Μπέττυ Αρβανίτη και τον Αλέξανδρο Μυλωνά».

Ο φόβος του θεατρόφιλου

Νίκος Καμτσής, θέατρο «Τόπος Αλλού»

Ο Νίκος Καμτσής πιστεύει ότι η θέση και ο ρόλος των καλλιτεχνών είναι στη σκηνή, ότι τα θέατρα πρέπει να μείνουν ανοιχτά και να αντιμετωπίσουν το «θηρίο» που δεν είναι ο Cοvid-19 αλλά ο φόβος. Το Θέατρο «Τόπος Αλλού» θα ανοίξει παρουσιάζοντας το έργο του Σάμιουελ Μπέκετ «Ω! Τι ευτυχισμένες μέρες».

«“Ω! Τι ευτυχισμένες μέρες” φωνάζουμε αν και δεν είναι καθόλου. Υιοθετώντας τον σαρκασμό του Μπέκετ θα ξεκινήσουμε με τις “Ευτυχισμένες μέρες”. Σαρκασμός που ταιριάζει απόλυτα τόσο στην εποχή μας με τις χρόνιες και ποικίλες πανδημίες μας όσο και στην αντιμετώπιση του κράτους απέναντι στο θέατρο», επισημαίνει ο ίδιος. «Η μετάφραση και η σκηνοθεσία έλαβε σοβαρά υπ’ όψιν τη συγκυρία που βιώνουμε. Οι ηθοποιοί Νικολέτα Βλαβιανού και Νίκος Καραστέργιος έχουν πολύ ζωντανά ερεθίσματα για να ζωντανέψουν τους ρόλους. Μέσα στον δημιουργικό οίστρο τα υπαρξιακά ερωτήματα του Μπέκετ παραμένουν πιο καυτά από ποτέ. Ειδικά για τα θέατρα. Μάσκες και αντισηπτικά δεν αμφισβητούνται. Αλλά 30%; Κάθε 15 μέρες τα θέατρα κινδυνεύουν να κλείσουν ανάλογα με τα επιδημιολογικά δεδομένα;

Και εδώ έρχεται το ερώτημα: Πόσα κρούσματα μέχρι τώρα προήλθαν από το “θεατρίζεσθαι”; Κανένα. Ποια είναι η λειτουργία του κοινού στους θεατρικούς χώρους; Πολιτισμένη προσέλευση, κάθισμα στις συγκεκριμένες, αριθμημένες (ανέκαθεν) θέσεις τους, αμίλητοι, ακούνητοι παρακολουθούν την παράσταση και φεύγουν. Σε πλήρη τάξη και πειθαρχία. Τότε γιατί αυτό το μένος για τα θέατρα; Περιμένουμε δύο μήνες τα μέτρα για να προγραμματίσουμε πρόβες και παραστάσεις. Βολοδέρνουμε ανάμεσα στο τι είπε ο ένας και ο άλλος, τη στιγμή που το ΥΠΠΟΑ περιμένει τις ντιρεκτίβες των επιστημόνων. Οι τελευταίοι πάλι ασχολήθηκαν με αεροπλάνα, πλοία, μπαρ, μίνι μάρκετ, περίπτερα, ακόμη και στην κυρά Μαρίτσα από τα Πετράλωνα είπαν τι να κάνει, αλλά όχι στα θέατρα».

Ο ίδιος τονίζει ότι μόλις πριν από τρεις-τέσσερις μέρες «κυκλοφόρησαν τα μέτρα σε σαλόνια και παρασκήνια και μόλις την Παρασκευή ανακοινώθηκαν επίσημα. “Ωδινεν ὄρος και ἔτεκεν μῦν”... Τη στιγμή που το υπουργείο μας, του Πολιτισμού, έπρεπε να προτείνει και να υποστηρίξει μετ’ επιτάσεως: “Θέλετε να ψυχαγωγηθείτε; Πηγαίνετε στο θέατρο. Είναι ασφαλές και ωφέλιμο, για τον νου, την ψυχή, τον κοινωνικό και προσωπικό πολιτισμό μας που δοκιμάζεται”. Αντίθετα Πολιτεία και επιστήμονες εξάντλησαν την αυστηρότητά τους στα θέατρα και στους δημιουργούς.

Το “Τόπος Αλλού” από την αρχή πίστευε και πιστεύει ότι τα θέατρα πρέπει να μείνουν ανοιχτά και να αντιμετωπίσουν το “θηρίο” που δεν είναι ο Covid-19 αλλά ο φόβος. Ο φόβος του κοινού αλλά και των ανθρώπων του θεάτρου. Ο φόβος του θεατρόφιλου κοινού να πάει στο θέατρο και ο φόβος των ανθρώπων που διευθύνουν και κρατάνε τα ηνία των θεάτρων για μια χρόνια με επιχειρηματικούς κινδύνους. Αυτή την ευθύνη πρέπει να την αντιμετωπίσουμε. Η θέση και ο ρόλος μας είναι πάνω στη σκηνή. Εκεί δίνουμε ανέκαθεν τους αγώνες μας. Οι κρίσεις, οι πόλεμοι, οι δικτατορίες μας βρήκαν πάνω στη σκηνή. Ο Covid δεν αποτελεί εξαίρεση. Θα μας αλλάξει τις συνθήκες εργασίας, εκπαίδευσης, τις σχέσεις μας, τη ζωή μας την ίδια. Αλλά όχι αμαχητί. Γι’ αυτό και το θέατρο “Τόπος Αλλού” αναφωνεί με θράσος “Ω! Τι ευτυχισμένες μέρες”. Από την Παρασκευή 16 Οκτωβρίου οι θεατές μας θα καθίσουν πάνω στη σκηνή ενώ οι ηθοποιοί θα παίζουν στις θέσεις των θεατών. Το θέατρο ήρθε τα πάνω κάτω. Για λόγους ασφαλείας (social distancing) αλλά και αισθητικούς. Σε τελευταία ανάλυση είμαστε συνεπείς με τη ρήση του Μπέκετ: “Επιχειρούμε ξανά και ξανά για να αποτύχουμε καλύτερα”».

★ Ξεκινάνε

«This is not Romeo and Juliet»

● Την Τρίτη (13/10): «Τhis is not Romeo and Juliet» στο «Πορεία». Η πολυαναμενόμενη παράσταση σε σκηνοθεσία Αργύρη Πανταζάρα, με τον ίδιο και την Ελλη Τρίγγου, βασισμένη στο σεξπιρικό αριστούργημα. Δύο αιώνια έφηβοι ερωτεύονται σε ένα πάρτι μεταμφιεσμένων. Ονειρεύονται, δραπετεύουν από τη ζωή και συνομιλούν με τον θάνατο. Μια «πρόβα τζενεράλε» για τους ερωτευμένους!

● Την Τετάρτη (14/10) στο «Rex», σκηνή Κατίνα Παξινού του Εθνικού Θεάτρου, ανεβαίνει το «Παίζοντας το θύμα» των Ολεγκ και Βλαντιμίρ Πρεσνιακόφ, σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή.

Για πρώτη φορά παρουσιάζεται στην Ελλάδα η μαύρη κωμωδία που γράφτηκε το 2002 και αναφέρεται στην ιστορία του νεαρού Βάλια, ο οποίος δουλεύει στην αστυνομία παίζοντας το θύμα σε αναπαραστάσεις εγκλημάτων. Το έργο έκανε πρεμιέρα στο Fringe festival στο Εδιμβούργο και δύο χρόνια μετά παίχτηκε στο θέατρο Τέχνης της Μόσχας από τον Κιρίλ Σερεμπρένικοφ, προκαλώντας αντιδράσεις. Στη συνέχεια, το 2006, ο ίδιος σκηνοθέτης το μετέφερε στη μεγάλη οθόνη.

● «Το Τρίτο Στεφάνι», το αριστούργημα του Κώστα Ταχτσή, ζωντανεύει από τις 16 Οκτωβρίου στο θέατρο «Παλλάς», με την υπογραφή του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη και τις Μαρία Καβογιάννη και Μαρία Κίτσου στους εμβληματικούς ρόλους της Εκάβης και της Νίνας. Το έργο παρουσιάζεται σε ολοκαίνουργια διασκευή κι ένας εικοσαμελής θίασος σημαντικών ηθοποιών μπαίνει στη δίνη της νέας, πρωτότυπης μουσικής του Μίνου Μάτσα, φέρνοντας επί σκηνής τους ήχους και τις εικόνες μιας ολόκληρης εποχής.

● Η Χάρις Αλεξίου, με αφορμή το θεατρικό αφήγημα «Μεταμφίεση» του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη, ανεβαίνει στη σκηνή του «Μικρού Παλλάς» από τις 16 του μήνα και απευθύνεται στο κοινό μέσα από τη θεατρική πράξη. Θα μοιραστεί μαζί του τη ζωή μιας γυναικείας ύπαρξης, άλλοτε με χιούμορ και άλλοτε με σοβαρότητα, μιας γυναικείας φιγούρας που μεταμφιέζει την όψη της αλλά και την ψυχή της για να μπορέσει να συνεχίσει. Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Σταύρος Ράγιας.

«Προδοσία»

●Η «Προδοσία» του Χάρολντ Πίντερ είναι η ιστορία τριών ανθρώπων που προδίδουν και προδίδονται. Προδίδουν τους συντρόφους τους, τον γάμο τους, τη φιλία τους, τον εαυτό τους, τα ιδανικά τους και τα πιστεύω τους. Η παράσταση ανεβαίνει στις 21 Οκτωβρίου στο θέατρο «Βρετάνια», σε σκηνοθεσία Αιμίλιου Χειλάκη, με τον ίδιο και τους Αθηνά Μαξίμου και Λάκη Λαζόπουλο.

● Μια τρυφερή και ανθρώπινη ιστορία επέλεξε να αφηγηθεί φέτος τον χειμώνα ο Πέτρος Φιλιππίδης με το έργο «Την Πέμπτη, κύριε Γκριν» του Τζεφ Μπάρον, κρατώντας τον ρόλο του σκηνοθέτη και ενός εκ των δύο πρωταγωνιστών, στη γνώριμη θεατρική του στέγη τα τελευταία 17 χρόνια, το θέατρο «Μουσούρη». Δίπλα του, ο Δημήτρης Γκοτσόπουλος.

ΘΕΑΤΡΟ
«Νοσταλγώ την ανεμελιά και επιθυμώ υγεία»
Η Κόρα Καρβούνη πρωταγωνιστεί στην παράσταση του Δημήτρη Τάρλοου «Ευρυδίκη» της Σάρα Ρουλ που θα μεταδοθεί διαδικτυακά από το Θέατρο Πορεία.
«Νοσταλγώ την ανεμελιά και επιθυμώ υγεία»
ΘΕΑΤΡΟ
«Δεν είμαι αιρετική. Απλώς θέλω να βλέπω την αλήθεια πίσω από το περιτύλιγμα»
Η Λένα Κιτσοπούλου μιλά στην «Εφ.Συν.» για τη νέα της παράσταση «Ερωτικές καρτ ποστάλ από την Ελλάδα» που ανεβαίνει με καθυστέρηση κάποιων μηνών, αλλά με υλικό από το καλοκαίρι της πανδημίας.
«Δεν είμαι αιρετική. Απλώς θέλω να βλέπω την αλήθεια πίσω από το περιτύλιγμα»
ΘΕΑΤΡΟ
Καθυστερημένες, άδικες και δίχως σκεπτικό επεξήγησης
Το υπουργείο Πολιτισμού ανακοίνωσε με καθυστέρηση μηνών τις θεατρικές επιχορηγήσεις 2021 και μέρος των καλλιτεχνών ζητά επεξηγήσεις για τις σχετικές αποφάσεις και το «θολό τοπίο».
Καθυστερημένες, άδικες και δίχως σκεπτικό επεξήγησης
ΘΕΑΤΡΟ
Στην Ελλάδα το να ονομαστείς σκηνοθέτης θεωρείται προβιβασμός
Ερμηνεύει τον Οθέλλο στο έργο του Σέξπιρ, επικεφαλής ενός 11μελούς θιάσου που μόλις ξεκίνησε περιοδεία 45 παραστάσεων σ’ όλη την Ελλάδα.
Στην Ελλάδα το να ονομαστείς σκηνοθέτης θεωρείται προβιβασμός
ΘΕΑΤΡΟ
Οι παραστάσεις που κάνουν ποδαρικό
Με 50% πληρότητα στους ανοιχτούς χώρους, με υγειονομικά πρωτόκολλα και αποστάσεις ξεκινούν μετά από την πολύμηνη διακοπή τους οι θεατρικές παραστάσεις.
Οι παραστάσεις που κάνουν ποδαρικό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας