Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Διαθήκη αιώνων στο φως
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Διαθήκη αιώνων στο φως

  • A-
  • A+
Το ΔΗΠΕΘΕ Σερρών παρουσίασε την παράσταση «Από θέση ισχύος - Η δύναμη του δημόσιου λόγου» με ιστορικά και διαχρονικά κείμενα για την ελευθερία και την δημοκρατία.

Η παράσταση «Από θέση ισχύος-Η δύναμη του δημόσιου λόγου» μάς εξυψώνει και θυμίζει τους στίχους: «Ο λόγος εδώ είναι η φλογισμένη πέτρα που ξεσκίζει την παλάμη του χεριού, είναι ο ουρανός μέσα στ’ ανοιχτά μάτια των νεκρών πολεμιστών, των νεκρών όλων των πολέμων. Είναι τα μακρινά χωριά τυλιγμένα στη λευκότητά τους, ανακατεμένη με τον ίλιγγο της σκόνης μέσα στο σκίρτημα της μέρας».

Αστροφεγγιά. Σάββατο 5 Σεπτεμβρίου, στο θέατρο «Αλίκη Βουγιουκλάκη», στα Βριλήσσια. Οι συντελεστές Φιλαρέτη Κομνηνού, Αλέκος Συσσοβίτης, Αννα Μάσχα, Καλλιόπη Ευαγγελίδου φώτισαν μια δημόσια διαθήκη με πνευματικούς θησαυρούς χιλιάδων χρόνων, χωρίς ν’ αμφισβητηθεί η γνησιότητα των υπογραφών. Μοιρασμένα όλα δίκαια. Με κληρονόμους όλους μας.

Οι ηθοποιοί, σαν σταυροφόροι, με την καθοδήγηση του ταλαντούχου σκηνοθέτη, Ενκε Φεζολλάρι, περιόδευσαν στη Μακεδονία επί έναν μήνα. Αψηφώντας τους κινδύνους της πανδημίας, κρατώντας στα χέρια τους ένα στημόνι κι ένα υφάδι, έπλεξαν με χρυσές κλωστές ένα υφαντό, σχεδιάζοντας αριστοτεχνικά τους λόγους ηγετών, πολιτικών, την ιστορία της Ελλάδας.

Το σκηνικό ήταν λιτό. Είχε τέσσερα μπαούλα. Πολύ ευρηματική ιδέα διότι παρέπεμπε στη φύλαξη της πολύτιμης προίκας που ανασύρθηκε μέσα απ’ αυτούς τους λόγους. Υπήρχαν προτομές επιφανών ανδρών, για να γίνει πιο οικείο αυτό το ανθολόγιο της αρετής, της ανδρείας, της φρόνησης.

Λόγοι που δεν ήταν χαμένοι φάροι μέσα στα κύματα των αιώνων, αλλά που συνδέονται με το σήμερα.

Φιλαρέτη Κομνηνού: Οι αξίες της ενώθηκαν με τον πλούτο των κειμένων. Συναρμολόγησε κομμάτια της ψυχής της για να υμνήσει το κάλλος, το ιδεώδες. Η φωνή της έγινε αντιλαλιά σάλπιγγας όταν φώναξε: «Νυν υπέρ πάντων αγών». Ο κόσμος χειροκρότησε στη φράση: «Η συνείδηση της υπεροχής στεριώνει στον άνθρωπο την τόλμη». Ενώ ο καθένας μας κουβαλάει τον δικό του Θουκυδίδη, Περικλή, Μέγα Αλέξανδρο, με τη «δύναμη του λόγου» αλλά και το φορτίο της αξιοσύνης της, η Φιλαρέτη Κομνηνού μάς ένωσε, μας αφύπνισε, ώστε βλέπαμε όλοι με τα ίδια μάτια. Απέδειξε άλλη μία φορά ότι βρίσκει τους παλμούς του κάθε ρόλου και τους μεταδίδει.

Αλέκος Συσσοβίτης: Τις πανανθρώπινες αξίες τις ερμήνευσε με θαυμάσιο τρόπο, διεισδύοντας στα λόγια όχι ως αγγελιοφόρος αλλά με δύναμη και πειθώ.

Αννα Μάσχα: Ηταν η έκπληξη στην απόδοση των κειμένων. Οι λόγοι της, προσανάμματα στις ψυχές μας. Νιώσαμε όλοι το δικαίωμα της νόμιμης μοίρας σ’ αυτή τη διαθήκη.

Καλλιόπη Ευαγγελίδου: Με ξεχωριστή ερμηνεία μάς έπεισε ότι αυτοί οι λόγοι μπορούν να εξουσιάζουν τον κόσμο και να συμβάλλουν στην πνευματική και ηθική μας μοίρα.

Ενκε Φεζολλάρι: Σ’ έναν κόσμο αντιφάσεων, αντιθέσεων, απειλών, ασυνεννοησιών, μπορούμε να φτιάξουμε κάτι νέο; Το πέτυχε ο σκηνοθέτης Ενκε Φεζολλάρι. Λόγοι χιλιάδων χρόνων συμπιέστηκαν σε μιάμιση ώρα και βοήθησε να σκεφτούμε ότι οι πρόγονοί μας μπορούν να γίνουν εγγυητές κι ότι τα ίχνη τους καλυτερεύουν τη ζωή μας.

Η Κάτια Σωτηρίου μαζί με τον Ενκε Φεζολλάρι επέλεξαν τα κείμενα. Ενώ τη συγγραφική επιμέλεια είχε η Σοφία Καψούρου. Συνέβαλαν ώστε να γίνουν πιο κατανοητά τα διδάγματα της ελευθερίας και της δημοκρατίας μ’ αυτή την αιώνια γραφή. Η φωτογράφος Ελπίδα Μουμουλίδου αποτύπωσε την ατμόσφαιρα με υπέροχες φωτογραφίες.

Αυτόν τον αέρα της Ελλάδας των προγόνων μας πρέπει να τον αναπνεύσουν παντού. Να συνεχιστεί η περιοδεία. Να παρουσιάσουν μια παράσταση στο Ηρώδειο, μόνο για μαθητές, γιατί έχει παιδαγωγικό χαρακτήρα. Την ευθύνη όλης της οργάνωσης είχε το ΔΗΠΕΘΕ Σερρών.

ΘΕΑΤΡΟ
Φτάνοντας στον πάτο του κόσμου
Το έργο «Παίζοντας το θύμα» των Ολεγκ και Βλαντίμιρ Πρεσνιακόφ σε σκηνοθεσία του Γιώργος Κουτλή μας έφερε ξανά κοντά στο θέατρο μέσα από την υπόγεια σκηνή του ΡΕΞ.
Φτάνοντας στον πάτο του κόσμου
ΘΕΑΤΡΟ
Τα θέατρα ανοίγουν περιμένοντας την επιδότηση
Τα θέατρα πήραν το σήμα για να ξεκινήσουν υπό την απειλή όμως της πανδημίας -η διαθεσιμότητα των αιθουσών θα εξαρτάται από το υγειονομικό επίπεδο της περιοχής.
Τα θέατρα ανοίγουν περιμένοντας την επιδότηση
ΘΕΑΤΡΟ
Από τη σκηνή, σε κάθε σπίτι
Ξεκινάει το Θέατρο Πορεία την καλλιτεχνική περίοδο 2020-2021 με τέσσερις παραγωγές κόντρα στην επιφύλαξη, την ανασφάλεια και τα προβλήματα που δημιουργεί η πανδημία.
Από τη σκηνή, σε κάθε σπίτι
ΘΕΑΤΡΟ
Μπέκετ χωρίς πλήξη και κλισέ
Το κλασικό έργο του Σάμουελ Μπέκετ «Περιμένοντας τον Γκοντό» στο Ηρώδειο σε μια παράσταση από τον Γιάννη Κακλέα.
Μπέκετ χωρίς πλήξη και κλισέ
ΘΕΑΤΡΟ
Η λύση για τα ΔΗΠΕΘΕ είναι μόνον πολιτική
Ο λόγος ξανά για τα ΔΗΠΕΘΕ έγινε ένα μήνα πριν από την έλευση του Covid 19, τον περασμένο Ιανουάριο. Θα κλείσουν; Θα συρρικνωθούν; Θα αναβαθμιστούν; Θα ενισχυθούν οικονομικά; Θα μεταβληθεί το ανάπηρο θεσμικό...
Η λύση για τα ΔΗΠΕΘΕ είναι μόνον πολιτική

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας