Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Δάνειο ή τη γυναίκα σας...

Σ. Χατζάκης, Δ. Μυλωνάς

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Δάνειο ή τη γυναίκα σας...

  • A-
  • A+
Δημήτρης Μυλωνάς - Σωτήρης Χατζάκης: Ενας ήρωας της καθημερινότητας και ένας τεχνοκράτης τραπεζίτης «μονομαχούν» στον κήπο του θεάτρου «Χυτήριο», με το επίκαιρο, πολιτικό έργο «Το δάνειο» του Τζόρντι Γκαλθεράν.

«Θα σας το πω απλά: αν δεν μου δώσετε το δάνειο, θα πηδήξω τη γυναίκα σας». Μ’ έναν πρωτότυπο εκβιασμό, απειλώντας πως θα αποπλανήσει τη γυναίκα του τραπεζίτη, προσπαθεί να δανειοδοτηθεί ο απελπισμένος Αντόνιο, ήρωας της κωμωδίας του Τζόρντι Γκαλθεράν «Το δάνειο».

Το έργο, που το 2011 κέρδισε το πρώτο βραβείο στο Τουρνουά Σύγχρονου Καταλανικού Θεάτρου της Τζιρόνα κι έχει παιχτεί σε πολλές γλώσσες, παρουσιάζεται στον κήπο του θεάτρου «Χυτήριο» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μυλωνά. Παίζουν ο Σωτήρης Χατζάκης και ο σκηνοθέτης.

Ο Αντόνιο κουβαλάει στην πλάτη του όλη την απελπισία της οικονομικής κρίσης. Διεκδικεί ένα τραπεζικό δάνειο, όμως ως μοναδική εγγύηση έχει να επιδείξει… τον λόγο της τιμής του. Μπροστά στην επίμονη άρνηση του διευθυντή της τράπεζας να το εγκρίνει, αποφασίζει να ρισκάρει με τα όπλα που νομίζει ότι διαθέτει και να μπλοφάρει. Κι ενώ ο τεχνοκράτης και συγκροτημένος τραπεζίτης αρχικά τον υποτιμά, σταδιακά παρασύρεται σ’ ένα παιχνίδι δίχως πραγματικό νικητή.

«Κι όμως ενώ ο Αντόνιο φαίνεται ο αδύναμος κρίκος, σε αυτή τη "man to man" μάχη, η ανάγκη, η απελπισία και η αποφασιστικότητα τον εξοπλίζουν με "αρετή και τόλμη"», λέει ο Δημήτρης Μυλωνάς. «Ενας σύγχρονος πολυμήχανος Οδυσσέας που η προσωπική του Ιθάκη είναι απλά η έγκριση ενός τραπεζικού δανείου ως εγγύηση μιας καλύτερης ζωή. Ο διευθυντής της τράπεζας, επιδεικνύοντας την κοινωνική καταξίωση και την επαγγελματική του θέση, είναι εκείνος που θα εγκρίνει ή θα απορρίψει ένα δάνειο, άρα ώς έναν βαθμό θα διαμορφώσει και τη μοίρα του κάθε πελάτη που έχει εναποθέσει τις ελπίδες για ένα καλύτερο αύριο στην "υπογραφή" του. Εν τούτοις η αντιπαράθεση των δύο αντρών θα απομακρυνθεί από την περιοχή της οικονομικής συναλλαγής κι όταν περάσει στο πεδίο του έρωτα, η κοινωνική καταξίωση του διευθυντή θα αποδειχθεί δευτερευούσης σημασίας».

Το έργο είναι μια κωμωδία με γρήγορους ρυθμούς και ανατρεπτικές καταστάσεις. Εργο επίκαιρο, πολιτικό που γράφτηκε από και στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης του ευρωπαϊκού Νότου.

«Ο Γκαλθεράν επιστρέφει με σύγχρονη γραφή και βαθιά πολιτική σκέψη στον κοινό τόπο ότι τα χρήματα δεν εγγυώνται την ευτυχία και ότι απέναντι στον έρωτα, όλοι είμαστε το ίδιο ευάλωτοι», συνεχίζει ο Δ. Μυλωνάς. «Αλλωστε η ίδια η χρηματοπιστωτική κρίση και οι συνέπειες της είναι ακραίες, πάνω λοιπόν σε αυτή τη βάση χτίζεται μια ευφυέστατη κωμωδία όχι με διάθεση να λειανθεί η συνθήκη της απελπισίας των δύο πρωταγωνιστών, αλλά να υπάρξει σκηνικά και κατά συνέπεια και υποκριτικά ένας κώδικας που εμπεριέχει και την "ανακούφιση". Το έργο είναι ένα σύγχρονο συγγραφικό διαμάντι που δημιουργήθηκε μεσούσης μιας κρίσης που προκάλεσε την κατάρρευση του χρηματοπιστωτικού συστήματος και επηρέασε βαθύτατα τις ανθρώπινες σχέσεις σε κάθε επίπεδο. Μόλις επτά χρόνια από τη συγγραφή του, η Ευρώπη αλλά και ο κόσμος όλος περνούν μια νέα σοβαρότατη κρίση που, ενώ διαθέτει υγειονομικά χαρακτηριστικά, ασφαλώς έχει ισχυρές επιπτώσεις στο σύνολο του κοινωνικού, οικονομικού και πολιτικού μηχανισμού. Η υγεία συγκρούεται με την οικονομία, οι συσχετισμοί διαρκώς μεταβάλλονται και στον βωμό της προστασίας της υγείας, που είναι αδιαμφισβήτητα υπέρτατο αγαθό, θυσιάζονται πολιτικές που επιδεινώνουν όλο και περισσότερο τις κοινωνικές ανισότητες. Σε αυτό λοιπόν το κοινωνικό-πολιτικό πλαίσιο, το έργο του Γκαλθεράν βρίσκει το φυσικό του τοπίο για άλλη μία φορά καθώς τα κακώς κείμενα που καυτηρίασε με την πένα του επτά χρόνια πριν, παραμένουν τραγικά επίκαιρα έως και σήμερα».

Πόσο δύσκολα γίνονται τα πράγματα για το θέατρο σε συνθήκες κορονοϊού, την τήρηση μέτρων υγειονομικής προστασίας;

«Κατ' αρχάς λες στον εαυτό σου ότι θα συνεχίσεις να κάνεις θέατρο και μετά αρχίζεις να σκέφτεσαι το πώς. Η συνθήκη της πανδημίας αναγκαστικά θα φέρει μια σειρά από "κανόνες" που θα πρέπει να τηρηθούν, και δεν μιλάω ασφαλώς μόνο για τους υγειονομικούς κανόνες. Θα επηρεάσει το ρεπερτόριο, είναι βέβαιο ότι οι περισσότεροι καλλιτέχνες φέτος θα κινηθούν στην επιλογή έργων με λίγα πρόσωπα, παραγωγές δηλαδή ελεγχόμενου κόστους αλλά και σκηνικής ευελιξίας ως προς τις οδηγίες που έχουν δοθεί σχετικά με την ασφάλεια. Η περιορισμένη χωρητικότητα αυτομάτως σημαίνει λιγότερα εισιτήρια και τα λιγότερα εισιτήρια, λιγότερα έσοδα, ως εκ τούτου προβλέπεται μια εξαιρετικά δύσκολη θεατρική σεζόν κι όλα αυτά με το δεδομένο ότι δεν θα υπάρξει δεύτερο lockdown και επιπλέον ότι ο κόσμος δεν θα φοβηθεί να έρθει στις σκηνές. Είναι σαφές ότι όλο αυτό το ασφυκτικά δύσκολο σχήμα, αν δεν στηριχθεί από την πολιτεία με συντονισμένες και ξεκάθαρες κινήσεις, θα γίνει απαγορευτικό ως προς την επιβίωση των περισσότερων θεάτρων του τόπου. Αν με ρωτάτε, είναι η μεγαλύτερη κρίση που έχει περάσει το θέατρο στη σύγχρονη Ιστορία του και πολύ φοβάμαι ότι κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με βεβαιότητα τις εξελίξεις».

Το Από Μηχανής Θέατρο που διευθύνει ο Δημήτρης Μυλωνάς τον χειμώνα θα επιμείνει στον προγραμματισμό του που διακόπηκε τον Ιανουάριο του 2020, παραμονές του lockdown.

«Δεν ακυρώνουμε τίποτα, επιμένουμε με το ίδιο πάθος και πείσμα στις παραγωγές μας, δεν σταματάμε όσα είχαμε οραματιστεί για την ερχόμενη σεζόν. Κι αν η πραγματικότητα είναι γεμάτη ανατροπές, δεν έχει νόημα να παραδοθείς στη μοίρα - όσο καλύτερα οργανώνεις το αβέβαιο τόσες περισσότερες πιθανότητες έχεις να μην παραδοθείς σ’ αυτό. Η πορεία τού Από Μηχανής επηρεάζεται άμεσα από τη γενική συνθήκη. Εμείς στην εξαιρετικά δυσμενή για τον τόπο συγκυρία -ακόμα δεν έχει δείξει το πραγματικό της πρόσωπο- οχυρωνόμαστε για να κάνουμε θέατρο, συνεχίζοντας δηλαδή να κάνουμε τη δουλειά μας».

📍 Info: Θέατρο Χυτήριο (Ιερά Οδός 44, τηλ.: 210 5232097). «Το δάνειο» του Τζόρντι Γκαλθεράν. Μετάφραση: Els de Paros. Σκηνοθεσία: Δημήτρης Μυλωνάς. Σκηνικά: Ερση Δρίνη. Κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ. Σχεδιασμός φωτισμού: Αντώνης Παναγιωτόπουλος. Μουσική: Παύλος Κατσιβέλης. Παίζουν: Σωτήρης Χατζάκης, Δημήτρης Μυλωνάς. Παραστάσεις: Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00

ΘΕΑΤΡΟ
«Τώρα μόνο τον εθνικισμό φοβάμαι και τον πόλεμο»
Η Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου συναντάει στη σκηνή του «Εμπορικόν» τον Δημήτρη Καταλειφό 30 χρόνια μετά την πρώτη τους θεατρική συνεργασία. Τους ξανασμίγει ο Αρθουρ Μίλερ και το «Ηταν όλοι τους παιδιά μου», ένα...
«Τώρα μόνο τον εθνικισμό φοβάμαι και τον πόλεμο»
ΘΕΑΤΡΟ
«Με την “Αντιγόνη” ξαναδιαβάζουμε τον κόσμο»
Ο Θέμης Μουμουλίδης το καλοκαίρι της πανδημίας επέλεξε να φέρει ξανά στη σκηνή την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, έργο που -όπως λέει- αφορά κυρίως την εποχή που ζούμε, καθώς «η αντίσταση και η αμφισβήτηση είναι...
«Με την “Αντιγόνη” ξαναδιαβάζουμε τον κόσμο»
ΘΕΑΤΡΟ
Το Ίδρυμα Κουτλίδη πετάει την Άννα Κοκκίνου έξω από την Σφενδόνη της!
Έξωση στην Άννα Κοκκίνου από το θέατρο που η ίδια έχτισε πάνω σε ερείπια πουλώντας το σπίτι της πριν τριάντα χρόνια. Όλη η ανοιχτή επιστολή της ηθοποιού.
Το Ίδρυμα Κουτλίδη πετάει την Άννα Κοκκίνου έξω από την Σφενδόνη της!
ΘΕΑΤΡΟ
«Στους ρόλους θέλω να παραμονεύει η έκπληξη»
Η πρωτα­γωνίστρια του θεάτρου Αττις θα κάνει «Εξοδο» στις 18 Ιουλίου, στους Δελφούς, κοντά στον ναό του Απόλλωνα, λίγο πριν πέσει ο ήλιος. Σε μια σκηνική σύνθεση μονολόγων από τις τραγωδίες «Μήδεια»,...
«Στους ρόλους θέλω να παραμονεύει η έκπληξη»
ΘΕΑΤΡΟ
«Εχουμε ανάγκη όχι από βιομηχανία τουρισμού αλλά χασομεριού»
Ποιος δεν θέλει ν’ ακούσει τον Βασίλη Παπαβασιλείου να φιλοσοφεί περιπατώντας ανάμεσα στις αρχαιότητες και τους πορτοκαλεώνες της Επιδαύρου, να ανατρέχει στην ιστορία τριών κρίσιμων προχριστιανικών αιώνων;
«Εχουμε ανάγκη όχι από βιομηχανία τουρισμού αλλά χασομεριού»
ΘΕΑΤΡΟ
«Η πολιτεία να μας στηρίξει αποφασιστικά και ουσιαστικά»
Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Θεάτρου Τέχνης, Μαριάννα Κάλμπαρη, μιλάει για τη ζημιά που προκάλεσαν η πανδημία και τα υποχρεωτικά μέτρα περιορισμού στο θέατρο.
«Η πολιτεία να μας στηρίξει αποφασιστικά και ουσιαστικά»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας