Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Το θέατρο έχει τη μαγική δύναμη να εκμηδενίζει τις αποστάσεις»

Οι πρωταγωνιστές Νάντια Μπουλέ και Παναγιώτης Πετράκης

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Το θέατρο έχει τη μαγική δύναμη να εκμηδενίζει τις αποστάσεις»

  • A-
  • A+

ΝΑΝΑ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

Το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης περιοδεύει αυτό το καλοκαίρι με την παράσταση «Αχ Ερωτα!», μια σύνθεση τεσσάρων έργων του Λόρκα, γεμάτη ποίηση και τραγούδια, και η σκηνοθέτρια εξηγεί πώς με ευρηματικότητα και χιούμορ αντιμετωπίζεται η απόσταση του 1,5 μέτρου στις ερωτικές σκηνές

«Αχ Ερωτα!». Ο έρωτας μέσα από την ποιητική γραφή του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα διατρέχει την παράσταση που παρουσιάζει αυτό το καλοκαίρι το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης περιοδεύοντας σε όλη την Ελλάδα. Η παράσταση αποτελεί σύνθεση τεσσάρων έργων του Ισπανού δραματουργού, της τριλογίας του «Ματωμένος Γάμος», «Γέρμα» και «Το σπίτι της Μπερνάρντα Αλμπα», μαζί με τη λαϊκή κωμωδία «Η θαυμαστή μπαλωματού», και ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Νανάς Νικολάου με πρωταγωνιστές τους ηθοποιούς αλλά και τραγουδιστές Παναγιώτη Πετράκη και Νάντια Μπουλέ.

Το βασικό κριτήριο στην απόφαση του Δ.Σ. του ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης για να προχωρήσει στη συγκεκριμένη παραγωγή και την περιοδεία στην Ελλάδα ήταν η ανάγκη να στηριχτεί το θέατρο και οι άνθρωποί του σ’ αυτήν τη δύσκολη συγκυρία της πανδημίας: «Η Ελλάδα είναι η χώρα που, ανάμεσα σε τόσα άλλα, γέννησε και το θέατρο γι’ αυτό και δεν θα το στερηθεί αυτό το καλοκαίρι. Τα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα οφείλουν να καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να ενισχύσουν τη θεατρική παραγωγή στη χώρα, χωρίς εκπτώσεις στην ποιότητα του καλλιτεχνικού παραγόμενου. Πρέπει να προχωρήσουν σε ενέργειες που θα δώσουν εργασία και εισόδημα σε όσο το δυνατόν περισσότερους επαγγελματίες των τεχνών. Το θέατρο έχει τη μαγική δύναμη να εκμηδενίζει τις αποστάσεις, να μας ταξιδεύει στα πέρατα του κόσμου, σε άλλες εποχές, περασμένες ή σε εποχές που δεν έχουν έρθει ακόμη, χωρίς να σηκωθούμε καν από τη θέση μας. Το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης αισθάνεται υποχρεωμένο να αφουγκραστεί αυτό που κάποτε έγραψε ο Λόρκα στον φίλο του, Σαλβαδόρ Νταλί: “Ενα καλό θέατρο μπορεί να αλλάξει την ευαισθησία του λαού και ένα θέατρο εξαρθρωμένο μπορεί να εξαχρειώσει ένα έθνος”».

Η σκηνοθέτρια

Η Νανά Νικολάου, η οποία υπήρξε η πρώτη διευθύντρια του ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης, πιστεύει ότι το ΔΗΠΕΘΕ τολμάει να παίξει τον ρόλο του ως επιχορηγούμενου θεάτρου:

«Με το θέατρο αυτό με συνδέουν δεσμοί ιδιαίτεροι και αναμνήσεις υπέροχες. Μαζί κάναμε τα επιτυχημένα, όπως αποδείχτηκε, πρώτα του βήματα. Καταλαβαίνετε, λοιπόν, τη χαρά και τη συγκίνηση που ένιωσα με την πρόταση συνεργασίας μετά από τόσα χρόνια και μάλιστα σ’ αυτή τη δύσκολη συγκυρία. Το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης τολμάει! Γιατί μια τόσο ζωντανή τέχνη, όπως το θέατρο, μπορεί να γίνει βάλσαμο στις ψυχές, κάτω από τον καλοκαιρινό ουρανό. Και εδώ πρέπει να παίξουν τον ρόλο τους τα επιχορηγούμενα θέατρα. Να δώσουν δουλειά και όραμα. Στην παράσταση ακούγονται τραγούδια μεγάλων Ελλήνων συνθετών πάνω στην ποίηση του Λόρκα. Και στα τέσσερα αυτά έργα προβάλλεται ο άνθρωπος μπροστά στις πραγματικότητες που τον τυλίγουν: τη φύση, τον έρωτα, τη ζωή, τον θάνατο και το τραγούδι. Τραγούδι παθιασμένο, λυπητερό, ρομαντικό, γιορταστικό. Εχω την ευτυχία να κάνω τη σύνθεση των κειμένων και τη σκηνοθεσία σ’ έναν υπέροχο θίασο όπου ο Παναγιώτης Πετράκης και η Νάντια Μπουλέ πρωταγωνιστούν και ερμηνεύουν τα τραγούδια με τις υπέροχες φωνές τους. Ενας θίασος σημαντικών ηθοποιών (Γιάννης Καλατζόπουλος, Πελαγία Αγγελίδου, Χρήστος Ντόβας, Δήμητρα Στογιάννη, Εφη Σισμανίδη, Τάκης Συνδουκάς) που εναλλάσσονται σε πλήθος ρόλων. Το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης τολμά μια παραγωγή αξιώσεων και μια περιοδεία σε όλη την Ελλάδα σε συνεργασία με δήμους και πολιτιστικούς φορείς που ανοίγουν τα θέατρα, τη σκέψη και την καρδιά τους. Το γεγονός πως κάτι προσφέρω σ’ αυτό με κάνει ευτυχή».

Στην παράσταση τηρούνται όλα τα μέτρα υγειονομικής προστασίας ενώ για τις ερωτικές σκηνές επινοούνται λύσεις με χιούμορ και φαντασία, λέει η σκηνοθέτρια:

«Η Πολιτεία αργοπορημένα ψέλλισε μερικές λέξεις για το θέατρο και τον πολιτισμό γενικότερα. Θαρρείς και δεν αποτελεί κεφάλαιο για τη χώρα που το γέννησε και ξεχνώντας ότι υπάρχουν εργαζόμενοι μπροστά και πίσω από τους προβολείς με τις ίδιες αγωνίες, όπως όλοι οι άλλοι. Ακόμα και σήμερα τους στριμώχνει στις γενικόλογες ανακοινώσεις. Μ’ αυτήν την πίκρα ξεκινήσαμε τις πρόβες. Με χαρά όμως που ξαναβρεθήκαμε και με αισιοδοξία για το καλοκαίρι τουλάχιστον. Το να πρέπει να κρατήσουν οι ηθοποιοί στη σκηνή απόσταση ενάμισι μέτρου αντιμετωπίζεται με σοβαρότητα για τα ιατρικά πρωτόκολλα, αλλά και με χιούμορ για τον τρόπο που θα το κάνεις, π.χ. σε μια ερωτική σκηνή. Εδώ μας δίνεται η ευκαιρία να δουλέψει η φαντασία και η ευρηματικότητα, κι αυτό είναι μια πρόκληση».

INFO: ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης «Αχ Ερωτα!» του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα. Σκηνικά: Μαίρη Τσαγκάρη. Χορογραφίες: Αρετή Μώκαλη. Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα. Ερμηνεύουν: Νάντια Μπουλέ και Παναγιώτης Πετράκης, Γιάννης Καλατζόπουλος, Δήμητρα Στογιάννη, Χρήστος Ντόβας, Πελαγία Αγγελίδου, Εφη Σισμανίδου, Δημήτρης Συνδουκάς. Στο πιάνο ο Κωνσταντίνος Κωτούλας. Στην «Μπερνάντα Αλμπα» ακούγεται η φωνή της Λήδας Πρωτοψάλτη.

Προγραμματισμένη πρεμιέρα στις 17 Ιουλίου στο θέατρο της Πτολεμαΐδας.

Περιοδεία: Κοζάνη - Υπαίθριο Θέατρο (23- 26 Ιουλίου), Γρεβενά - Θέατρο Καστράκι (28/7), Καστοριά (29/7), Θεσσαλονίκη - Θέατρο Δάσους (3/8), Σέρρες - Αμφιθέατρο ΤΕΙ (4/8), Κομοτηνή - Υπαίθριο Θέατρο (5/8), Δράμα (7/8), Γιάννενα - Θέατρο Φρότζου (22/8), Θέατρο Συκεών (24/8 ), Νέα Μάκρη (26/8), Νίκαια - Κατράκειο (27/8), Χαλκίδα (29/8), Κορυδαλλός (3/9), Βεάκειο (11/9), κ.α.

 


 

Η σκηνοθέτρια


 

ΘΕΑΤΡΟ
Μάνα Κουράγιο...
Θέατρο. Η μητέρα όλων των τεχνών. Στην αγκαλιά της χωράνε η ερμηνεία, η σκηνοθεσία, η σκηνογραφία, η μουσική και άλλα. Μια μάνα πολύτεκνη. Αστείρευτη. Που γεννάει κάθε χρόνο πολλά παιδιά με οδύνη.
Μάνα Κουράγιο...
ΘΕΑΤΡΟ
«Ας δουλέψουμε όπως μπορούμε, με ό,τι μέσον διατίθεται»
Ο αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου σκηνοθετεί στη Σκηνή του Rex θεατρικό ορατόριο βασισμένο στο αριστούργημα του Ντοστογιέφσκι «Δαιμονισμένοι». Ενα έργο για την επανάσταση, την ηθική...
«Ας δουλέψουμε όπως μπορούμε, με ό,τι μέσον διατίθεται»
ΘΕΑΤΡΟ
Το Εθνικό καλλιεργεί νέα συγγραφικά ταλέντα
Δέκα ολοκαίνουργια μονόπρακτα θα παρουσιαστούν στο «Νέο Ρεξ» υπό μορφή προωθημένου θεατρικού αναλογίου. Ομως, όπως παραδέχονται οι νεαροί συγγραφείς, το σημαντικότερο ήταν η οκτάμηνη εκπαιδευτική εμπειρία που...
Το Εθνικό καλλιεργεί νέα συγγραφικά ταλέντα
ΘΕΑΤΡΟ
Από την Επίδαυρο σε ολόκληρο τον πλανήτη
To Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, για πρώτη φορά αποφάσισε πως ήρθε η ώρα μια σημαντική παραγωγή αρχαιοελληνικού δράματος να μεταδοθεί ζωντανά στο Διαδίκτυο.
Από την Επίδαυρο σε ολόκληρο τον πλανήτη
ΘΕΑΤΡΟ
«Επιλέχτηκα για το πολιτιστικό και όχι για το πολιτικό μου γίγνεσθαι»
Ο Δημήτρης Λιγνάδης μας μιλάει για την παράσταση και το έργο του Αισχύλου -«ύμνο στο θαύμα των ενωμένων Ελλήνων»-, την αλλιώτικη, υπό την απειλή του Covid-19 κατάσταση που έχει να διαχειριστεί ως καλλιτεχνικός...
«Επιλέχτηκα για το πολιτιστικό και όχι για το πολιτικό μου γίγνεσθαι»
ΘΕΑΤΡΟ
«Εχουμε ανάγκη όχι από βιομηχανία τουρισμού αλλά χασομεριού»
Ποιος δεν θέλει ν’ ακούσει τον Βασίλη Παπαβασιλείου να φιλοσοφεί περιπατώντας ανάμεσα στις αρχαιότητες και τους πορτοκαλεώνες της Επιδαύρου, να ανατρέχει στην ιστορία τριών κρίσιμων προχριστιανικών αιώνων;
«Εχουμε ανάγκη όχι από βιομηχανία τουρισμού αλλά χασομεριού»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας