Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Aνοιχτό θέατρο στο «Σχολείο» της Ειρήνης Παπά
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Aνοιχτό θέατρο στο «Σχολείο» της Ειρήνης Παπά

  • A-
  • A+
Σε εποχή Covid o καλλιτεχνικός διευθυντής κινείται με εγκράτεια αλλά και ελπίδα για το μέλλον. Ανήγγειλε τη δημιουργία θερινού θεάτρου, παρουσίασε τις δράσεις σε αρχαιολογικούς χώρους και τις παραστάσεις στην Επίδαυρο, τόνισε πως η οικονομική ζημιά θα φτάσει στις 450 χιλιάδες ευρώ, ωστόσο οι παραγωγές που δεν κατάφεραν να κάνουν πρεμιέρα θα ανέβουν την επόμενη σεζόν

Αισιόδοξος, παρά τις δυσκολίες και το καινούργιο, θολό και αβέβαιο ακόμα τοπίο που επιβάλλει ο Covid-19, εμφανίστηκε ο Δημήτρης Λιγνάδης στη συνέντευξη Τύπου που οργανώθηκε την περασμένη Πέμπτη για τις καλοκαιρινές εκδηλώσεις του Εθνικού Θεάτρου.

«Προθέσεις, θέσεις, αντιθέσεις θα μπορούσε να είναι ο τίτλος αυτής της συνάντησης» είπε εννοώντας πως όλα τα σχέδια μπορεί να αλλάζουν, να μετακινούνται, να ανατρέπονται σύμφωνα με την εξέλιξη της πανδημίας.

Αναφέρθηκε στις δράσεις και στις ενέργειες του Εθνικού Θεάτρου στη διάρκεια της καραντίνας:

Στις μεταδόσεις βιντεοσκοπημένων παραστάσεων από την ιστοσελίδα του ΕΘνικού Θεάτρου και του υπουργείου Πολιτισμού.

Στην κοινωνική προσφορά (εθελοντικές αιμοδοσίες εργαζομένων στον Οργανισμό, κατασκευή μασκών), στις εργασίες υποδομής και συντήρησης καθώς και στη συνέχιση της ψηφιοποίησης του οπτικοακουστικού αρχείου, στην εκπαίδευση (λειτουργία της Δραματικής Σχολής, εργαστήρια του Μικρού Εθνικού, βιντεοσκοπήσεις εκπαιδευτικού υλικού), στις καλλιτεχνικές δράσεις (βιντεοσκοπήσεις παραμυθιών).

Και ανήγγειλε τη δημιουργία ενός καινούργιου χώρου: τη μετατροπή και διαμόρφωση ασκεπούς κτιρίου στο Σχολείο Ειρήνης Παπά σε χώρο ανοιχτού θεάτρου και πολιτιστικών εκδηλώσεων με τη χορηγία του κοινωφελούς Ιδρύματος Ι. Σ. Λάτση και Μαριάννας Λάτση.

Είναι σαφές ότι η προσέλευση του κοινού στην Επίδαυρο αναμένεται μειωμένη και οι παραστάσεις του καλοκαιριού σχεδιάζονται υπό το κριτήριο των υγειονομικών μέτρων.

«Με ρωτάνε: Δεν σας δυσκολεύει η αναγκαστική τήρηση μέτρων; Ναι, αλλά μας βοηθάει το γεγονός ότι ο σχεδιασμός των "Περσών" ήταν εξ αρχής λιτός. Το Εθνικό Θέατρο τηρεί κατά γράμμα τις εγκυκλίους από τα εποπτεύοντα υπουργεία. Ο οδηγός σκηνής είναι εντεταλμένος για την τήρηση των αποστάσεων στις πρόβες, σταματά κάθε λάθος κίνηση παρεμβαίνοντας: "Μην πλησιάζεστε". Ομως πρέπει να πω κάτι: Η πανδημία δυσκολεύει όχι μόνο εμάς για το πώς θα δουλέψουμε την παράσταση. Δυστυχώς κάποιοι έχουν μεγαλύτερο πονοκέφαλο καθώς δεν θα έχουν καν παράσταση ή θα μείνουν άνεργοι».

Το Εθνικό Θέατρο προχωράει συμμορφούμενο στην επικαιροποίηση των δεδομένων ανάλογα με την εξελίξεις στο θέμα του Covid.

«Δεν είναι εύκολο να αποφασίζεις όταν τα δεδομένα αλλάζουν κάθε μέρα. Ο φόβος βρίσκεται ακόμα πάνω από το κεφάλι μας, δεν έχει κηρυχτεί το τέλος της πανδημίας. Η συνεννόηση με την υπουργό Πολιτισμού ήταν από την αρχή σχεδόν σε καθημερινή βάση, οφείλω να το πω αυτό προσπερνώντας τυχόν φόβους παρεξήγησης. Κινούμαι με σεβασμό, εγκράτεια, μένω προσγειωμένος στα γήινα, όμως θεωρώ λάθος το να σταθούμε στη συγκυρία φοβικοί, χωρίς ελπίδα για το μέλλον».

Ο Δημήτρης Λιγνάδης είπε πως, παρ' όλο που βρέθηκε σε θέση ευθύνης ως διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, δεν ξεχνά ποτέ την καλλιτεχνική του ιδιότητα. Βλέπει την κίνηση Support ART Workers των καλλιτεχνών στις παραστατικές τέχνες απόλυτα δικαιολογημένη: «Οταν καταλαγιάσει όλο αυτό, θα δούμε πώς θα θεραπευτούν οι πληγές. Ξέρω καλά πώς είναι για τον καλλιτέχνη να μην έχει ορίζοντα δημιουργίας, δουλειάς, πώς είναι να βλέπει μπροστά του το μαύρο».

Η οικονομική ζημιά αποτιμάται γύρω στις 450 χιλιάδες ευρώ μέχρι το τέλος της καλλιτεχνικής περιόδου κι αν λάβει κανείς υπόψη του ότι στις συνθήκες του Covid-19 το sold out των σκηνών του Εθνικού Θεάτρου θα είναι πια 200 άτομα, αναμένεται μεγαλύτερη.

Πρόθεση του Δημήτρη Λιγνάδη είναι να ανέβουν την επόμενη σεζόν οι παραστάσεις που δεν κατάφεραν να κάνουν πρεμιέρα ή σταμάτησαν απότομα. «Είναι παραγωγές πληρωμένες, επίσης το βρίσκω ηθικό και δίκαιο ν’ ανέβουν ξανά τα έργα. Ακόμα πηγαίνουμε βήμα βήμα, όμως γίναμε ευέλικτοι στην προσαρμογή. Επανεκκινούμε την πραγματικότητα σε οικονομικό, υγειονομικό, κοινωνικό, καλλιτεχνικό επίπεδο. Θέλω να πιστεύω ότι η πολιτεία καταλαβαίνει τι σημαίνει πολιτισμός και ποιες είναι οι ανάγκες του».

Η ακριβής τοποθεσία των δράσεων του Εθνικού Θεάτρου σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία μέσα στο καλοκαίρι θα ανακοινωθεί προσεχώς είπε ο Δ. Λιγνάδης, προσθέτοντας πως αυτή η δραστηριότητα πρόκειται να θεσμοθετηθεί για το μέλλον: «Συνέπεσε με μια παλιά μου επιθυμία. Πάντα πίστευα πως οι αρχαιότητες δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται ως αδρανές υλικό. Οτι θα ήταν σημαντικό να υπάρξει μια εξακτίνωση όχι μόνο του Εθνικού Θεάτρου, αλλά όλων των θεατρικών φορέων στους αρχαιολογικούς χώρους».

Δράσεις σε αρχαιολογικούς χώρους

● «Σπουδαία Ερείπια / Η Ελλάδα με τα μάτια των ξένων ταξιδιωτών (16ος-19ος αι.)». Σύνθεση-επιμέλεια κειμένου: Στέφανος Καβαλλιεράκης, Αγγελος Κουτσολαμπρόπουλος. Σκηνοθεσία: Νατάσα Τριανταφύλλη. Παίζουν: Πάρις Θωμόπουλος, Ελευθερία Πάγκαλου, Βασίλης Παπαδημητρίου, Νατάσσα Σφενδυλάκη, Αινείας Τσαμάτης, Δήμητρα Χαριτοπούλου.

«Αθηναίων Πολιτεία». Μετάφραση-διασκευή: Γιάννης Λιγνάδης, Ιστορική τεκμηρίωση-επιμέλεια: Ανδρονίκη Μακρή. Σκηνοθεσία: Βασίλης Παπαβασιλείου. Κοστούμια-βοηθός σκηνοθέτη: Νικολέτα Φιλόσογλου. Κίνηση: Ερμής Μαλκότσης. Παίζουν: Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Μάνος Βαβαδάκης, Κώστας Κοράκης, Αγγελος Μπούρας, Κατερίνα Πατσιάνη.

«Το αμάρτημα της μητρός μου» του Γ. Βιζυηνού (στην αγγλική γλώσσα). Σκηνοθεσία: Δανάη Ρούσσου. Ερμηνεία: Ρένα Κυπριώτη. Σύνθεση μουσικής: Νίκος Κυπουργός. Κοστούμια: Βάνα Γιαννούλα.

Παραστάσεις στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

«Πέρσες» του Αισχύλου (24, 25, 26 Ιουλίου). Μετάφραση: Θ. Κ. Στεφανόπουλος. Σκηνοθεσία: Δημήτρης Λιγνάδης. Σκηνικά: Αλέγια Παπαγεωργίου. Κοστούμια: Εύα Νάθενα. Μουσική: Γιώργος Πούλιος. Χορογραφία-επιμέλεια κίνησης: Κωνσταντίνος Ρήγος. Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα. Μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου. Παίζουν: Βασίλης Αθανασόπουλος, Κωνσταντίνος Γαβαλάς, Νίκος Καραθάνος, Λυδία Κονιόρδου, Κώστας Κουτσολέλος, Σπύρος Κυριαζόπουλος, Αλκιβιάδης Μαγγόνας, Λαέρτης Μαλκότσης, Αργύρης Ξάφης, Αργύρης Πανταζάρας, Δημήτρης Παπανικολάου, Γιάννος Περλέγκας, Αλμπέρτο Φάις.

«Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη (31 Ιουλίου, 1, 2 Αυγούστου). Μετάφραση: Σωτήρης Κακίσης. Σκηνοθεσία: Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος. Σκηνικά: Ολγα Μπρούμα Κοστούμια: Αγγελος Μέντης. Μουσική: Κατερίνα Πολέμη. Κίνηση: Τάσος Καραχάλιος. Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος. Μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου. Παίζουν: Πάρης Αλεξανδρόπουλος, Βίκυ Βολιώτη, Στεφανία Γουλιώτη, Βαγγέλης Δαούσης, Δάφνη Δαυίδ, Στέλιος Ιακωβίδης, Γιάννης Κότσιφας, Νεφέλη Μαϊστράλη, Γιώργος Ματζιάρης, Ελπίδα Νικολάου, Αγορίτσα Οικονόμου, Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, Βίκυ Σταυροπούλου, Νίκος Ψαρράς.

ΘΕΑΤΡΟ
Συζητήσεις για το θέατρο σε καθεστώς εγκλεισμού
Το θέατρο «Τόπος Αλλού» από την αρχή σχεδόν της καραντίνας πραγματοποιεί κάθε Κυριακή στις 7 το απόγευμα μια συζήτηση μέσω live streaming με ανθρώπους του θεάτρου που έχουν άποψη και γνώμη.
Συζητήσεις για το θέατρο σε καθεστώς εγκλεισμού
ΘΕΑΤΡΟ
Σχεδιάζουν, οργανώνονται και ελπίζουν
Με την πίστη ότι θα βρεθεί τρόπος αναδιαμόρφωσης λόγω της πανδημίας η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου παρουσίασε σε live streaming το φετινό πρόγραμμα.
Σχεδιάζουν, οργανώνονται και ελπίζουν
ΘΕΑΤΡΟ
Από την Επίδαυρο σε ολόκληρο τον πλανήτη
To Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, για πρώτη φορά αποφάσισε πως ήρθε η ώρα μια σημαντική παραγωγή αρχαιοελληνικού δράματος να μεταδοθεί ζωντανά στο Διαδίκτυο.
Από την Επίδαυρο σε ολόκληρο τον πλανήτη
ΘΕΑΤΡΟ
«Εχουμε ανάγκη όχι από βιομηχανία τουρισμού αλλά χασομεριού»
Ποιος δεν θέλει ν’ ακούσει τον Βασίλη Παπαβασιλείου να φιλοσοφεί περιπατώντας ανάμεσα στις αρχαιότητες και τους πορτοκαλεώνες της Επιδαύρου, να ανατρέχει στην ιστορία τριών κρίσιμων προχριστιανικών αιώνων;
«Εχουμε ανάγκη όχι από βιομηχανία τουρισμού αλλά χασομεριού»
ΘΕΑΤΡΟ
Πρωτότυπες παραστάσεις στο αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
Ζωντανά, αλλά και σε live streaming στο διαδίκτυο, κορυφαίοι ηθοποιοί, σκηνοθέτες, μουσικοί και χορευτές προσεγγίζουν με ιδιαίτερο τρόπο ή διασκευάζουν κείμενα και έργα που έχουν σχέση με την αρχαία τραγωδία.
Πρωτότυπες παραστάσεις στο αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας