Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το ευρωπαϊκό θέατρο ψάχνει νέες μορφές ύπαρξης

Τόμας Οστερμάγερ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το ευρωπαϊκό θέατρο ψάχνει νέες μορφές ύπαρξης

  • A-
  • A+

«Θα γυρίσω στις πρόβες αν τα μέλη του θιάσου κάνουν τεστ κορονοϊού τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα», δηλώνει στους «Νιου Γιορκ Τάιμς» ο Τόμας Οστερμάγερ. Ενώ ο διευθυντής του βερολινέζικου Σαουμπίνε ομολογεί ότι θα προτιμούσε να μην κάνει καθόλου πρόβες μέχρι να βγει το εμβόλιο.

Σε έντονο ύφος και με μια κάποια σύγκρουση ανθρώπων του θεάτρου με γιατρούς και πολιτικούς, που δίνουν τις ντιρεκτίβες και αποφασίζουν, ξεκίνησε στην Ευρώπη η αγωνιώδης συζήτηση για το πώς θα επιζήσει το θέατρο (αλλά και οι συναυλίες και τα κινηματογραφικά γυρίσματα) σε εποχές καραντίνας και πανδημίας.

Η Αυστρία είναι η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα που, στις 18 Μαΐου, θα επιτρέψει την επάνοδο των ηθοποιών στις πρόβες με σκληρά (και σουρεαλιστικά) μέτρα απόστασης -για το πότε θα ξαναδοθούν παραστάσεις με κοινό η απόφαση θα παρθεί μέσα στον Ιούνιο.

Στην Γερμανία, στο Βέλγιο και αλλού, άρχισαν οι αρμόδιοι να συζητούν με ανθρώπους του θεάτρου πάνω στις συνθήκες των δοκιμών. Εξ ου και ο θυμός διαφόρων σκηνοθετών («αυτοί που βγάζουν οδηγίες δεν έχουν ιδέα από θέατρο»), αλλά και η υπομονή και η σοφία άλλων, όπως του αγαπημένου κι εδώ Ελβετού Μίλο Ράου, που κάλεσε τους συναδέλφους του να «πειραματιστούν», αντί να θέλουν να γίνεται το θέατρο όπως πριν.

Ελάχιστα σκηνικά και ελάχιστους ηθοποιούς προτείνει το «φοβερό παιδί» του θεάτρου, διευθυντής του ΝTGent του Βελγίου. Και ξεκινά στις 18 Μαΐου πρόβες για ένα one woman show με την Ουρσίνα Λάρντι, που, αν όλα πάνε καλά, θα παρουσιαστεί τον Αύγουστο στο φεστιβάλ του Ζάλτζμπουργκ -ακόμα δεν είναι βέβαιο ότι θα γίνει.

Εμανουέλ Μακρόν

LUDOVIC MARIN / POOL VIA AP

Διότι, γενικά στην Ευρώπη, μέχρι τέλος Αυγούστου, μεγάλες διοργανώσεις γιοκ. Το επανέλαβε χθες και ο Εμανουέλ Μακρόν σε μια τηλεδιασκέψη-εξαγγελία μέτρων ενίσχυσης του πολιτισμού. Είχε πολλά ακούσει τις τελευταίες μέρες, ότι αδιαφορεί για τους καλλιτέχνες που κυριολεκτικά καταστρέφονται από την πανδημία.

Και ικανοποίησε ένα τουλάχιστον από τα πιο επιτακτικά αιτήματά τους: την επιμήκυνση για ένα χρόνο, μέχρι τέλος Αυγούστου του 2021, των δικαιωμάτων ασφάλισης και επιδομάτων ανεργίας για τους intermittents, ηθοποιούς και τεχνικούς που δουλεύουν με συμβάσεις μικρής διάρκειας και σίγουρα έχουν μπροστά τους μια χρονιά ανεργίας.

Κατά τα άλλα, ο Μακρόν ανακοίνωσε ότι 11 Μαΐου ανοίγουν βιβλιοπωλεία, δισκοπωλεία, γκαλερί και μουσεία (με μεγάλη προσοχή, πάντως) και ότι την ίδια μέρα θα μπορέσουν οι ηθοποιοί να ξαναμπούν στα θέατρά τους για να τους ξαναδώσουν ζωή. Τι ζωή, όμως; Προς τα τέλη Μαΐου θα αρχίσουν να σκέφτονται σοβαρά αν κάποια μορφή επικοινωνίας με το κοινό θα γίνει δυνατή.

Ο Γάλλος πρόεδρος επέμενε στην «ανάγκη να βρεθούν νέες φόρμες έκφρασης». «Να τα κάνουμε όλα διαφορετικά», πρότεινε, «γιατί θα είναι πολύ σκληρό αν οι ειδικοί μού πουν τέλη Αυγούστου “δεν γίνεται να ξανανοίξουν τα θέατρα με γεμάτη αίθουσα”. Οι χώροι δημιουργίας με κάποιον τρόπο πρέπει να ξαναζήσουν».

Αλλα ενδιαφέροντα σημεία του «Σχεδίου για τον Πολιτισμό», που ανακοίνωσαν Μακρόν και Φρανκ Ριεστέρ (υπουργός Πολιτισμού) είναι ένα Ταμείο Αποζημιώσεων για τις σειρές και τις ταινίες που ματαιώθηκαν, ένα μεγάλο πρόγραμμα δημόσιων παραγγελιών σε σκηνοθέτες, συγγραφείς, εικαστικούς κ.λπ., κατά προτίμηση κάτω των 30 χρόνων, και μια προίκα 50 εκατ. ευρώ στο νεοσύστατο Εθνικό Κέντρο Μουσικής.


 

 


 

ΘΕΑΤΡΟ
Επιχορηγήσεις για το ελεύθερο θέατρο
Ανακοινώθηκαν οι επιχορηγήσεις, συνολικού ύψους 2.314.800 ευρώ, από το υπουργείο Πολιτισμού για την ενίσχυση του ελεύθερου θεάτρου. Με το ποσό των 2.099.000 ευρώ επιχορηγούνται 111 επαγγελματικά θεατρικά...
Επιχορηγήσεις για το ελεύθερο θέατρο
ΘΕΑΤΡΟ
Πόσο επικίνδυνο είναι το κλασικό θέατρο;
Ενα ανέβασμα κλασικού έργου εν μέσω πανδημίας μπορεί να ακολουθήσει συντεταγμένες προστασίας του θιάσου και των θεατών, χωρίς να το προδίδει, υιοθετώντας πρακτικές από παλαιότερες αναβιώσεις του.
Πόσο επικίνδυνο είναι το κλασικό θέατρο;
ΘΕΑΤΡΟ
Μάνα Κουράγιο...
Θέατρο. Η μητέρα όλων των τεχνών. Στην αγκαλιά της χωράνε η ερμηνεία, η σκηνοθεσία, η σκηνογραφία, η μουσική και άλλα. Μια μάνα πολύτεκνη. Αστείρευτη. Που γεννάει κάθε χρόνο πολλά παιδιά με οδύνη.
Μάνα Κουράγιο...
ΘΕΑΤΡΟ
Συνοδοιπόροι και συνωμότες της ίδιας τέχνης
Σήμερα δεν μπορούμε να φανταστούμε τον κόσμο μας χωρίς έστω μία θεατρική εκδήλωση, ιστορικά όμως και για το μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη μας το θέατρο και οι θιασώτες του αντιμετωπίστηκαν αρνητικά.
Συνοδοιπόροι και συνωμότες της ίδιας τέχνης
ΘΕΑΤΡΟ
Θέατρο online, δωρεάν και on demand
Πληθαίνουν οι παραστάσεις στο διαδίκτυο από «κατεστημένα» θέατρα, αλλά και από αγαπημένες του κοινού ομάδες, που προσφέρουν σημαντικές, νέες και παλιές δουλειές τους στους θεατρόφιλους.
Θέατρο online, δωρεάν και on demand
ΘΕΑΤΡΟ
Είναι το «ψηφιακό θέατρο» μια νέα τέχνη;
Οι παραστάσεις στο διαδίκτυο κερδίζουν έδαφος επιχειρώντας να θέλξουν ένα εξ αποστάσεως κοινό. Η γλώσσα που αναπτύσσεται αγωνίζεται να διατηρήσει στοιχεία και του θεάτρου και του κινηματογράφου.
Είναι το «ψηφιακό θέατρο» μια νέα τέχνη;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας