Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Η πολιτεία να μας στηρίξει αποφασιστικά και ουσιαστικά»

Μαριάννα Κάλμπαρη

ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Η πολιτεία να μας στηρίξει αποφασιστικά και ουσιαστικά»

  • A-
  • A+

Το Θέατρο Τέχνης κινήθηκε πρώτο από όλα τα θέατρα με σκοπό να διατηρήσει την επαφή με το κοινό έστω και μέσω της εικόνας, εγκαινιάζοντας την πλατφόρμα «Θέατρο Τέχνης-και-στο σπίτι», που αφορά την οn demand παρακολούθηση μέσω διαδικτύου των παραστάσεων που διακόπηκαν λόγω αναστολής λειτουργίας των θεάτρων.

Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Θεάτρου Τέχνης, Μαριάννα Κάλμπαρη, μιλάει για τη ζημιά που προκάλεσαν η πανδημία και τα υποχρεωτικά μέτρα περιορισμού στο θέατρο. Μιλάει για την αβεβαιότητα των παραστάσεων της ανοιξιάτικης και της καλοκαιρινής περιόδου με δεδομένη την αδυναμία των καλλιτεχνών να κάνουν πρόβες, για την προσδοκία η πολιτεία να στηρίξει το θέατρο, που θα βγει λαβωμένο μέσα απ’ αυτή την έκτακτη και δύσκολη συγκυρία.

Στην αρχή φάνταζε υπερβολικό. Και πολύ μακρινό. Ομολογώ πάντως ότι μου είχε περάσει από το μυαλό η πιθανότητα. Από τα τέλη Ιανουαρίου. Το είχαμε κουβεντιάσει και στο θέατρο. Η Κίνα είναι μεν πολύ μακριά. Αλλά με έναν τρόπο είμαστε όλοι πια τόσο κοντά, τόσο άρρηκτα συνδεδεμένοι μεταξύ μας…

Και να που ο ιός έφτασε ώς εδώ. Και να που μας κυνηγάει μέσα στους δρόμους. Και να που η μόνη λύση είναι να κρυφτεί κανείς στο σπίτι του. Για όσον καιρό χρειαστεί. Μακάρι πάντως να είχε μπει λουκέτο μόνο στα θέατρα. Το γεγονός ότι έχει μπει παντού είναι πιο τρομακτικό. Και το γεγονός ότι το ίδιο συμβαίνει σε όλο τον κόσμο είναι ακόμα πιο τρομακτικό. Και ταυτόχρονα, με έναν παράλογο τρόπο, πολύ παρήγορο.

Φυσικά η ζημιά για το θέατρο είναι ήδη μεγάλη. Και πρόκειται να γίνει τεράστια. Η ζημιά θα είναι τεράστια για όλους, έτσι κι αλλιώς. Αυτό το ξέρουμε ήδη. Η θεατρική χρονιά ήταν γενικώς δύσκολη φέτος: γράφτηκε, σχολιάστηκε, αναλύθηκε. Για μας στο Θέατρο Τέχνης ευτυχώς δεν ήταν -πήγαμε αρκετά καλά φέτος, τουλάχιστον μέχρι τις 20, περίπου, Φεβρουαρίου, αλλά αυτό δεν σημαίνει τίποτα.

Μια κρίση δεν χρειάζεται να σε αγγίξει για να την καταλάβεις. Μια κρίση, από τη στιγμή που ξεσπά, απειλεί τους πάντες. Ετσι κι αλλιώς στο θέατρο τα πράγματα είναι πάντα τόσο ρευστά: ποτέ δεν ξέρει κανείς ποια παράσταση θα λειτουργήσει και ποια όχι.

Η μεγάλη πτώση εισιτηρίων λόγω κορονοϊού ξεκίνησε λοιπόν γύρω στις 20 Φεβρουαρίου και σημειώθηκε κυρίως στις παιδικές-εφηβικές παραστάσεις (και με απανωτές ακυρώσεις πρωινών παραστάσεων από σχολεία προτού ακόμα αυτά κλείσουν) αλλά και στις παραστάσεις που απευθύνονται σε ένα κοινό 40+. Οι παραστάσεις που απευθύνονται σε ένα κοινό 18-35 ετών δεν είχαν πολύ μεγάλη διαφορά σε προσέλευση. Γεγονός πάντως είναι πως όταν κλείσαμε μετά την υπουργική απόφαση είχαμε ήδη χτυπηθεί σοβαρά από την απειλή του COVID-19.

Και τώρα τι κάνουμε; Κατ’ αρχάς υπομονή. Κανείς αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να προβλέψει ούτε πότε θα ξανανοίξουν τα θέατρα, ούτε αν θα γίνουν οι παραστάσεις που είχαμε προγραμματίσει για την εαρινή σεζόν, ούτε τι θα γίνει με την καλοκαιρινή σεζόν, το Φεστιβάλ, τις περιοδείες. Αυτή τη στιγμή ακόμα και η χειμερινή σεζόν είναι εν μέρει στον αέρα.

Οσον αφορά τα άμεσα θεατρικά σχέδια όλων -όχι μόνο τα δικά μας-, τις παραστάσεις δηλαδή που είναι προγραμματισμένες να ανέβουν τέλος Απριλίου, Μάιο, Ιούνιο, ακόμα και αν όλα πάνε πολύ σύντομα καλά, το μεγάλο πρόβλημα αυτή τη στιγμή είναι οι πρόβες. Οι θίασοι δεν μπορούν να κάνουν πρόβες εξ αποστάσεως. Να κουβεντιάζουν μπορούν, να αναλύουν το έργο μπορούν, αλλά ουσιαστικές πρόβες δεν μπορούν να γίνουν μέσω skype. Ούτε με μηνύματα. Οπότε τα πάντα κατά τη γνώμη μου είναι στον αέρα. Φυσικά, θα βρεθούν λύσεις, θα μετατεθούν ημερομηνίες κ.λπ., αλλά δεν είναι η στιγμή να αποφασιστεί τίποτε ακόμα.

Τώρα το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να μείνουμε σπίτι και να μείνουμε συνδεδεμένοι μεταξύ μας. Με όποιον τρόπο μας επιτρέπουν οι υπάρχουσες συνθήκες. Και να παραμείνουμε δημιουργικοί. Μέχρι να περάσει ο κίνδυνος και να αναδιοργανωθούμε. Εύχομαι τώρα αλλά και στο μέλλον, αφού περάσει ο κίνδυνος, η πολιτεία να μας στηρίξει αποφασιστικά και ουσιαστικά γιατί μόνοι μας, σε μια τόσο δύσκολη συγκυρία, θα είναι πολύ δύσκολο να σταθούμε στα πόδια μας.

Μέχρι τότε πάντως, το Θέατρο Τέχνης δεν θα σηκώσει τα χέρια ψηλά περιμένοντας τη λήξη του συναγερμού. Μόλις εγκαινιάσαμε την πλατφόρμα «Θεάτρο Τέχνης-και-στο σπίτι», που αφορά την οn demand παρακολούθηση μέσω διαδικτύου των παραστάσεων που διακόπηκαν λόγω αναστολής λειτουργίας των θεάτρων. Είναι ο δικός μας τρόπος να συνεχίσουμε να λειτουργούμε «αλλιώς» για όσο καιρό χρειαστεί. Φυσικά, το θέατρο είναι μια ζωντανή διαδικασία, αλλά κι εμείς πρέπει να παραμείνουμε ζωντανοί. Κυριολεκτικά και μεταφορικά. Πρέπει να επιβιώσουμε.

Το πρόγραμμα αφορά παραστάσεις που σε κανονικές συνθήκες θα παίζονταν αυτή τη στιγμή στο θέατρο και που προλάβαμε να κινηματογραφήσουμε ειδικά γι’ αυτόν τον σκοπό και για το μέσο στο οποίο απευθύνονται. Το αντίτιμο που θα πληρώνει ο χρήστης για να δει την παράσταση θα μοιράζεται στους καλλιτέχνες, τους συντελεστές και όλους τους άλλους εργαζόμενους του Θεάτρου Τέχνης.

Γι’ αυτό και ζητάμε από τους φίλους του θεάτρου, παλιούς και νέους, να μας στηρίξουν. Σχεδιάζουμε επίσης και πολλές νέες δράσεις, που μπορούν να πραγματοποιηθούν μέσω διαδικτύου και που θα ανακοινωθούν μόλις γίνουν πιο συγκεκριμένες. Θέλουμε με λίγα λόγια να εξαντλήσουμε μέσα σε αυτό το διάστημα τις δυνατότητες που μπορεί να μας δώσει η τεχνολογία αλλά και η ίδια πρωτόγνωρη κατάσταση που βιώνουμε.

Να δούμε τι μπορεί να γεννηθεί από όλη αυτή την ιστορία που ανέτρεψε από τη μια στιγμή στην άλλη ό,τι μπορεί να θεωρούσαμε δεδομένο. Ψυχραιμία λοιπόν, υπομονή, τέχνη και αγάπη. Οπως και να ‘χει, αυτό δεν είναι η ζωή; Τα αναπάντεχα, «μεγάλα» γεγονότα που μας υπερβαίνουν και που αδυνατούμε να ελέγξουμε. Πόλεμοι, σεισμοί, πλημμύρες, πυρκαγιές, λοιμοί: η ανθρωπότητα δεν σταμάτησε ποτέ να μαστίζεται από αυτά τα δεινά. Πόσο τυχεροί πια θα μπορούσαμε να είμαστε;

ΘΕΑΤΡΟ
«Το κοινό θα επιστρέψει διψασμένο στις αίθουσες»
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος αξιοποιεί μέσω του διαδικτύου το καταπληκτικό αρχείο του οργανισμού, στρέφει την προσοχή του στις καλοκαιρινές παραστάσεις «Ορνιθες» και «Γκόλφω»...
«Το κοινό θα επιστρέψει διψασμένο στις αίθουσες»
ΘΕΑΤΡΟ
Μια ονειρική παράσταση για τη μητρότητα
Σκηνοθετεί την «Πτέρυγα» στο θέατρο Χώρος, μια παράσταση ξεχωριστή, γεμάτη συγκίνηση και χιούμορ, με αφορμή ένα προσωπικό βίωμα: την εμπειρία της κύησής της στη διάρκεια μιας δύσκολης, παρατεταμένης...
Μια ονειρική παράσταση για τη μητρότητα
ΘΕΑΤΡΟ
Οταν πέφτει... «Το βρακί»
Η Μαριλίτα Λαμπροπούλου σκηνοθετεί στο θέατρο Skrow το έργο του Γερμανού συγγραφέα Καρλ Στέρνχαϊμ που με ιδιότυπα κωμική γλώσσα σατιρίζει την υποκρισία της ανερχόμενης μεσαίας τάξης, προαναγγέλλοντας το...
Οταν πέφτει... «Το βρακί»
ΘΕΑΤΡΟ
«Τα χρόνια της κρίσης μάς δίδαξαν πολλά»
«Φεγγάρι από χαρτί» θα φωτίζει από τις 20 Φεβρουαρίου τη σκηνή του Rex. Το καινούργιο έργο που έγραψαν ο Μιχάλης Ρέππας και ο Θανάσης Παπαθανασίου...
«Τα χρόνια της κρίσης μάς δίδαξαν πολλά»
ΘΕΑΤΡΟ
Ενας ελληνικότατος «Αμερικάνος»
Ο Θανάσης Σαράντος σκηνοθετεί και ερμηνεύει το διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, σε μια παράσταση που έχουν παρακολουθήσει ώς τώρα πάνω από πενήντα χιλιάδες θεατές και συνεχίζει για 10η σεζόν στην Αθήνα και...
Ενας ελληνικότατος «Αμερικάνος»
ΘΕΑΤΡΟ
«Η φαντασία σε πηγαίνει σε μέρος υπαρκτό»
Ο ποιητής και μεταφραστής, Στρατής Πασχάλης, συνθέτει ένα κείμενο που ενώνει την ποίηση με το θέατρο. Το «Δόξα κοινή» εμπνέεται από το ποίημα του Ανδρέα Εμπειρίκου «Εις την Οδό των Φιλελλήνων» και ο Δημήτρης...
«Η φαντασία σε πηγαίνει σε μέρος υπαρκτό»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας