Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Το κοινό θα επιστρέψει διψασμένο στις αίθουσες»

Νίκος Κολοβός, Καλλιτεχνικός διευθυντής Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Το κοινό θα επιστρέψει διψασμένο στις αίθουσες»

  • A-
  • A+
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος αξιοποιεί μέσω του διαδικτύου το καταπληκτικό αρχείο του οργανισμού, στρέφει την προσοχή του στις καλοκαιρινές παραστάσεις «Ορνιθες» και «Γκόλφω» και αισιοδοξεί για την επόμενη μέρα.

Τα θέατρα παραμένουν κλειστά, η οικονομική ζημιά είναι αναμενόμενη όπως και η αβεβαιότητα στις εργασιακές σχέσεις των ηθοποιών αλλά και όλων των ανθρώπων του θεάτρου. Το υπουργείο Πολιτισμού απευθύνει πρόσκληση για την ανάπτυξη πολιτιστικού υλικού, προσβάσιμου διαδικτυακά, ενώ παρατείνει το περιθώριο υποβολής αιτήσεων για επιχορηγήσεις σε σχήματα θεάτρου και χορού.

Στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος κατέβηκαν εννέα παραστάσεις. Κι όπως λέει ο καλλιτεχνικός του διευθυντής Νίκος Κολοβός, μέρες πριν ανακοινωθούν τα μέτρα για αναστολή των παραστάσεων, ο φόβος της επιδημίας είχε ήδη απομακρύνει τους θεατές από τις αίθουσες.

«Eίναι σαφές ότι η σεζόν συρρικνώθηκε όχι μόνο από τη στιγμή που ανακοινώθηκαν οι απαγορεύσεις αλλά και όσο η περιρρέουσα ατμόσφαιρα υπήρξε για το “συναθροίζεσθαι” εξοντωτική. Ετσι, μπορούμε να πούμε ότι ένας αριθμός θεατών απέφυγε την προσέλευση στις αίθουσες των θεάτρων, κάτι που από πρόχειρους υπολογισμούς, προς το παρόν, μετουσιώνεται σε ένα 15%-20%, καθώς συνυπολογίζεται και η περίοδος μέχρι το Πάσχα.

Φυσικό είναι η σειρά παραστάσεων της δεύτερης θεατρικής περιόδου σχεδόν να έχει αυτοκαταργηθεί, εφόσον από τα μέσα Φεβρουαρίου η κατάσταση είναι ανησυχητική. Μιλάμε για εννέα παραστάσεις, πέντε -βραδινές- στις κύριες σκηνές μας, δύο από την Παιδική και Νεανική Σκηνή και δύο εκπαιδευτικά προγράμματα, χωρίς να συνυπολογίζεται το πλήθος των δράσεων και των φιλοξενούμενων παραγωγών, όπως ο Καραγκιόζης στο ΚΘΒΕ. Πέραν τούτου, η κρίση είναι απειλητική για το μέλλον όλων. Συνυπάρχουμε απόλυτα στο πλάι των οδηγιών, κυβερνητικών και ιατρικών, όπου το εμπροσθοβαρές της έγκαιρης καταπολέμησης του ιού αποτελεί και τη σωτηρία μας».

• Εχετε σκεφτεί εναλλακτικές λύσεις για τις καλοκαιρινές παραγωγές του ΚΘΒΕ αν παραταθεί η καραντίνα, η απαγόρευση της κυκλοφορίας;

Είναι σαφές ότι πέραν του πολιτισμού, η οικονομία είναι δύσκολο να αντέξει σε πλήρη ακινησία για μακρύ χρονικό διάστημα. Ως εκ τούτου, το αναμενόμενο της καθυστέρησης των παραστάσεων είναι ένα στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί και εξαρτάται από τον χρόνο κατανίκησης του κινδύνου. Προς το παρόν, οι παραστάσεις που συγκεντρώνουν την προσοχή μας είναι οι καλοκαιρινές και συγκεκριμένα οι «Ορνιθες» και «Γκόλφω», καθώς και μια πιθανή συμμετοχή μας στο πρόγραμμα εκδηλώσεων του Ετους «Μελίνα Μερκούρη».

Πριν σκεφτούμε τι πρόκειται να γίνει την επόμενη ημέρα, ας σκεφτόμαστε ως μόνιμη επωδό της καθημερινότητας ότι κάθε μέρα που περνάει διά της υπομονής μας, κερδίζουμε και μια νίκη απέναντι στον άγνωστο και πρωτόγνωρο αυτό αντίπαλο. Εάν και εφόσον η μάχη αυτή κερδηθεί, είμαστε αισιόδοξοι ότι το «διψασμένο» κοινό μας θα πλημμυρίσει τις αίθουσες για τις ελπιδοφόρες παραγωγές μας. Ετσι, πιστεύουμε ακράδαντα ότι το χαμένο έδαφος θα ανακτηθεί μιας και καλούμαστε αυτή την εποχή να αντιμετωπίσουμε ό,τι δεν αντιμετώπισαν οι προπάτορές μας. Αυτό θα μας γεμίσει με την αισιοδοξία που απορρέει από την επιτυχία και που οδηγεί σε καινούργιες. Και είναι βέβαιο ότι ο πολιτισμός θα συμβάλει τα μέγιστα σε αυτή την προσπάθεια.

• Τι μπορεί να προσφέρει το Κρατικό Θέατρο στους κλεισμένους στο σπίτι Θεσσαλονικείς;

Η επικοινωνία μέσω του διαδικτύου επιτρέπει ένα είδος παρέμβασης. Μια σκηνοθέτις -τηρώντας πάντα την προβλεπόμενη απόσταση ασφαλείας- βιντεοσκόπησε δράσεις μέσα στις αίθουσες του θεάτρου. Αξιοποιήσαμε το καταπληκτικό αρχείο του οργανισμού και όχι μόνο. Στην εξηντάχρονη ιστορία του το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος έχει αποθησαυρίσει μια μεγάλη προίκα, σκηνές, φωνές, ερμηνείες, μονολόγους, κοστούμια, μουσικές εξαίσιες. Εχει σπουδαίες παραστάσεις, σκηνοθέτες και ηθοποιούς που άφησαν ηχηρό καλλιτεχνικό στίγμα μέσα σ’ αυτές τις δεκαετίες. Μπορούμε να στείλουμε ένα μήνυμα μέσα στη δύσκολη περίοδο που διανύουμε, έστω με αυτή τη μορφή, ένα πρόγραμμα ζωντανό, ενδιαφέρον, καμωμένο με τέχνη, φροντίδα.

• Αυτές τις μέρες συνειδητοποιούμε το εφήμερο του θεάτρου -ό,τι συμβαίνει μέσα στη θεατρική αίθουσα εδώ και τώρα σε λίγο θα εκπνεύσει, δεν θα υπάρχει- και την αναγκαιότητα του συγχρωτισμού, της εγγύτητας. Τελικά ακόμα και σε συνθήκες πολέμου, το θέατρο μπορεί να λειτουργεί, όχι όμως υπό την παραλυτική πίεση μιας πανδημίας.

Πράγματι, ακόμα και σε συνθήκες πολέμου το θέατρο μένει ανοιχτό, έτοιμο, πρωτοπόρο. Γι' αυτό λέμε πως τώρα πλήττεται στην ουσία της αποστολής του. Η απαγόρευση της κυκλοφορίας, αυτή η υποχρεωτική απομόνωση μπροστά στον αόρατο κίνδυνο, η τήρηση της απόστασης του ενός από τον άλλον σταματούν το θέατρο. Ναι, πρέπει να συνευρεθούν, να συγχρωτιστούν άνθρωποι απέναντι στο καλλιτεχνικό γεγονός.

Αυτός που εκφράζει κάτι στη σκηνή πώς αλλιώς θα μεταδώσει το μήνυμα, θα επηρεάσει την ομήγυρη, θα προκαλέσει αλληλεπίδραση, αντίδραση; Πώς θα δημιουργηθεί ατμόσφαιρα ανταλλαγής, συνενοχής; Το θέατρο είναι ο θρίαμβος της παρέας, ο θρίαμβος του «μαζί», διαφορετικά δεν υφίσταται. Οταν φύγουμε από τη δίνη οι άνθρωποι θα σμίξουν ξανά στο θέαμα, στο θέατρο. Ο άνθρωπος ασκητεύοντας μεγαλώνει μέσα του. Σε τέτοιες συνθήκες απομόνωσης η διάθεση για ζωή είναι μοναδική και τα έργα τέχνης μοναδικά. Σήμερα παρατηρείς αυτοσχεδιασμούς έκφρασης που μπορεί να γεννάει η απόγνωση αλλά συγχρόνως αποτυπώνουν και τη λαχτάρα για ζωή. Παρεμβάσεις έξυπνες, καινοτόμες, ευφάνταστες, χιουμοριστικές.

• Ακόμα και το μπαλκόνι σε κάποιες ευρωπαϊκές πόλεις λειτούργησε ως αυτοσχέδια «σκηνή» για να στείλουν καλλιτέχνες μήνυμα συμπαράστασης στους συμπολίτες τους.

Οταν μέσα στον ορυμαγδό η Ισπανίδα σοπράνο βγαίνει στο μπαλκόνι και τραγουδάει την Τραβιάτα σημαίνει ότι υπάρχουν ακροατές δίπλα, παραδίπλα, απέναντι. Κι αυτή η παρέμβαση αναπέμπει όλα τα αισθήματα που ενοικούν σε εκείνο τον κοινό παρονομαστή που ενώνει όλους μας: την εποχή της ειρήνης, της ευημερίας, της συνεύρεσης, της δημιουργίας. Κι εγώ πιστεύω πως τα υπέροχα σύγχρονα ελληνικά τραγούδια μπορούν να εμπνεύσουν και να εμψυχώσουν περισσότερο και από τις κλασικές παραδοσιακές μουσικές μας, καθώς ζωντανεύουν τις ωραίες στιγμές, τη χώρα μας, τον τρόπο ζωής μας.

• Οταν ξαναπιάσουμε το νήμα από την αρχή, όταν βγούμε από τα σπίτια μας, πόσο θα έχει αλλάξει ο κόσμος που ξέραμε;

Αυτές τις μέρες περιμένουμε τη δική μας ακραία φάση. Τα σύνορα κλείνουν αλλά δεν μπορείς να κλείσεις απέξω τον ιό, ο κίνδυνος συνδέει τον πλανήτη. Είμαι αισιόδοξος για την επόμενη μέρα. Πιστεύω πως αυτή η κρίση δεν θα λειτουργήσει ως αιτία διάλυσης αλλά ως συνεκτική ύλη στις σχέσεις, στη γειτονιά, στη χώρα, στην Ευρώπη.

ΘΕΑΤΡΟ
Μια ονειρική παράσταση για τη μητρότητα
Σκηνοθετεί την «Πτέρυγα» στο θέατρο Χώρος, μια παράσταση ξεχωριστή, γεμάτη συγκίνηση και χιούμορ, με αφορμή ένα προσωπικό βίωμα: την εμπειρία της κύησής της στη διάρκεια μιας δύσκολης, παρατεταμένης...
Μια ονειρική παράσταση για τη μητρότητα
ΘΕΑΤΡΟ
Οταν πέφτει... «Το βρακί»
Η Μαριλίτα Λαμπροπούλου σκηνοθετεί στο θέατρο Skrow το έργο του Γερμανού συγγραφέα Καρλ Στέρνχαϊμ που με ιδιότυπα κωμική γλώσσα σατιρίζει την υποκρισία της ανερχόμενης μεσαίας τάξης, προαναγγέλλοντας το...
Οταν πέφτει... «Το βρακί»
ΘΕΑΤΡΟ
Ενα έργο για τον συνεχιζόμενο εμφύλιο στην Ελλάδα
Ο Γιώργος Βέλτσος γράφει ένα πολιτικό θρίλερ, η Χρύσα Καψούλη σκηνοθετεί και οι δυο μάς μιλούν για την επανάσταση, τον εγκλεισμό, τη γλώσσα, τη δικαιοσύνη, τον χρόνο και το τυχαίο, για τη σύνδεση της σημερινής...
Ενα έργο για τον συνεχιζόμενο εμφύλιο στην Ελλάδα
ΘΕΑΤΡΟ
«Η Γερτρούδη Στάιν και η συνοδός της» επέστρεψαν
Η Λυδία Φωτοπούλου και η Μαρία Κατσιαδάκη συναντιούνται ξανά στο έργο του Ουίν Ουέλς «Η Γερτρούδη Στάιν και η συνοδός της», έργο που αγάπησαν και που σε μεγάλο βαθμό τις καθόρισε καλλιτεχνικά μέσα στον χρόνο....
«Η Γερτρούδη Στάιν και η συνοδός της» επέστρεψαν
ΘΕΑΤΡΟ
Ο Τζόνι ξαναπήρε τ’ όπλο του
Ο Τάσος Ιορδανίδης αναμετριέται και πάλι με το σπουδαίο έργο τού, κυνηγημένου από τον μακαρθισμό, Ντάλτον Τράμπο. Μια πολιτική, σκληρή παράσταση, ικανή «να προκαλέσει συνειδήσεις και τον κόσμο σε ένα θεατρικό...
Ο Τζόνι ξαναπήρε τ’ όπλο του
ΘΕΑΤΡΟ
Χτίστηκαν καριέρες πάνω στον διχασμό
Κάνει την πρώτη του εμφάνιση στο αρχαίο θέατρο Επιδαύρου σκηνοθετώντας την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευριπίδη, που παρουσιάζει το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, και μας μιλάει για τα στοιχεία της τραγωδίας...
Χτίστηκαν καριέρες πάνω στον διχασμό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας