Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Υπάρχει σκέψη να μετατεθούν οι παραστάσεις στο τέλος Αυγούστου

Δημήτρης Λιγνάδης

ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Υπάρχει σκέψη να μετατεθούν οι παραστάσεις στο τέλος Αυγούστου

  • A-
  • A+
Το Εθνικό Θέατρο προετοιμάζεται για την επόμενη μέρα. Τι θα γίνει με τις παραγωγές για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, αλλά και με τα συμβόλαια των ηθοποιών, ποιες εναλλακτικές δράσεις δρομολογούνται, πότε θα αποτιμηθεί η οικονομική ζημιά.

Η αβεβαιότητα που επικρατεί, η αύξηση των κρουσμάτων της πανδημίας στην Ελλάδα αλλά και σ’ όλο τον κόσμο, «οι δύσκολες μέρες που μας περιμένουν» όπως λένε οι ειδικοί, το «μένουμε σπίτι» που προσπαθούμε να τηρήσουμε, το «από μέρα σε μέρα, από μήνα σε μήνα», συνθέτουν το νέο μοτίβο της ζωής μας. Η καθημερινότητα αποσταθεροποιήθηκε, πλάνα, προγράμματα μετατίθενται για το ακόμα απροσδιόριστο μέλλον. Για τότε που ο εφιάλτης θα έχει τελειώσει.

Το Εθνικό Θέατρο ανέστειλε όλες τις παραστάσεις του. Η χειμερινή περίοδος διακόπηκε βίαια. Αλλά ποιο είναι το μέλλον των καλοκαιρινών προγραμματισμένων παραγωγών στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, παραστάσεις που υπό κανονικές συνθήκες θα άρχιζαν σιγά σιγά την προετοιμασία τους και τις πρόβες;

«Το Εθνικό Θέατρο θα κρατηθεί ζωντανό, ορόσημο, πυλώνας», λέει ο καλλιτεχνικός διευθυντής Δημήτρης Λιγνάδης. «Δεν έχει έρθει η συντέλεια του κόσμου, δεν έχει έρθει το τέλος του θεάτρου – κάθε άλλο μάλιστα. Είναι βέβαιο πως κάποια στιγμή θα βγούμε από τη δίνη της πανδημίας.

Το Εθνικό Θέατρο προετοιμάζεται γι’ αυτήν τη μέρα, για την επόμενη μέρα. Εχουμε καταρτίσει το ρεπερτόριο για την περίοδο 2020-2021. Ναι, έχουμε δυο παραγωγές στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου το καλοκαίρι και είναι ακόμα νωρίς να πάρουμε απόφαση, άλλωστε το Φεστιβάλ έχει τον πρώτο λόγο. Το ξαφνικό γεγονός της πανδημίας δημιουργεί μια μεταβλητή στα σχέδιά μας, στα σχέδια του θεάτρου γενικώς. Είμαστε αναγκασμένοι να πηγαίνουμε σύμφωνα με την καθημερινή συγκυρία, η οποία αλλάζει διαρκώς. Οι συνθήκες είναι έκτακτες, πιο έκτακτες από ποτέ».

• Υπάρχει σκέψη για μετάθεση των παραστάσεων προς το τέλος Αυγούστου;

Σαφώς είναι μια σκέψη, και μια δυνατότητα προσθέτω εγώ, να μετατεθούν οι παραστάσεις προς το τέλος του καλοκαιριού και τον Σεπτέμβριο. Θα το δούμε, προς το παρόν περιμένουμε το πώς θα εξελιχθεί η επιδημία στη χώρα μας, τι περιθώρια θα μας αφήσει για να προετοιμάσουμε εγκαίρως και να υλοποιήσουμε τις παραγωγές.

• Αν υποθέσουμε ότι στα μέσα Μαΐου θα έχουμε βγει από την κρίση της επιδημίας, τι περιθώριο χρόνου χρειάζεστε για την προετοιμασία των καλοκαιρινών παραστάσεων;

Από τα μέσα Μαΐου χρειαζόμαστε δυόμισι μήνες προετοιμασία, αλλιώς μιλάμε για παραστάσεις work-in-progress. Μια παράσταση κρύβει από πίσω έναν ολόκληρο κόσμο, προσλήψεις, πρόβες, τεχνική υποστήριξη. Το «μηχανοστάσιο» είναι μεγάλο. Κι ας λέμε για τον καπετάνιο στο τιμόνι… Αν δεν υπάρχει ναυπηγείο, δεν υπάρχει πλοίο· κι αν δεν υπάρχει πλοίο, ο καπετάνιος δεν έχει να κάνει τίποτα.

Μην ξεχνάμε ότι το Εθνικό Θέατρο αυτή τη στιγμή βρίσκεται εν λειτουργία παρ’ όλο που έχει κλείσει τις Σκηνές του. Είναι κλειστό με την έννοια ότι οι Σκηνές του δεν λειτουργούν, όμως ο Οργανισμός παραμένει ανοιχτός, όπως ορίζει ο νόμος. Είμαι κάθε μέρα στο θέατρο μαζί με προσωπικό έκτακτης ανάγκης τηρώντας όλους τους κανόνες προστασίας για την επιδημία.

Σ’ ένα περιβάλλον απόλυτης σύμπνοιας με τους εργαζόμενους δρομολογούμε υλικοτεχνικές εργασίες που μπορούν να γίνουν, όπως εκκαθαρίσεις αποθηκών, βαψίματα κ.λπ. Συγχρόνως μας βασανίζει το ερώτημα για το πώς το Εθνικό Θέατρο μπορεί να παρέμβει σ’ όλο αυτό που ζούμε καθηλωμένοι στο σπίτι. Είμαστε λοιπόν στη φάση επεξεργασίας κάποιων εναλλακτικών ιδεών για θεατρικές δράσεις που αφορούν μόνο τον παρόντα χρόνο· δράσεις που –θέλω να τονίσω– δεν αντικαθιστούν αλλά υποκαθιστούν το θεατρικό γεγονός.

Το θέατρο είναι τέχνη ζωντανή, τίποτα άλλο δεν μπορεί να υπάρξει στη θέση του και γι’ αυτό ακριβώς δεν διστάζω να προχωρήσω σε μια εναλλακτική δράση που δεν θα κρύβει την πρόθεσή της, ότι δηλαδή μέσα σ’ αυτή την ακίνητη πραγματικότητα που βιώνουμε υποκαθιστά απλώς αυτό που αναγκαστικά απουσιάζει: το θέατρο. Μην ξεχνάμε αυτό που λέω επανειλημμένα, το Εθνικό Θέατρο από την ίδρυσή του, πέραν της ψυχαγωγίας, οφείλει να παρέχει και εκπαίδευση.

• Τι είδους δράσεις ετοιμάζετε;

Πρόκειται για δράσεις βιντεοσκοπημένες που θα υλοποιηθούν τηρώντας όλα τα μέτρα ασφαλείας, όπως την απόσταση του ενός από τον άλλον, όχι όμως δράσεις πρόχειρες ή ευτελείς στη δημιουργία τους.

• Σκέφτεστε να εντάξετε στην επόμενη καλλιτεχνική περίοδο τις παραστάσεις που σταμάτησαν κι αυτές που δεν πρόλαβαν καν να κάνουν πρεμιέρα; Και τι γίνεται με τα συμβόλαια, τις αμοιβές των ηθοποιών για τους μήνες που διανύουμε;

Οι ηθοποιοί θα πληρωθούν κανονικά και τα συμβόλαιά τους λήγουν κανονικά. Η συγχώνευση των παραστάσεων στο ρεπερτόριο του χειμώνα δεν είναι μια απλή διαδικασία. Δεν είναι «έλα εσύ, φύγε εσύ». Οταν έχεις ετοιμάσει ήδη το καλλιτεχνικό πρόγραμμα, είναι μια δύσκολη εξίσωση να αποφασίσεις ποια παραγωγή θα αναγκαστείς να θυσιάσεις. Επίσης, θα υπάρξει πρόβλημα με τις διανομές, καθώς οι ηθοποιοί μπορεί να μην είναι ελεύθεροι. Ωστόσο το σκεφτόμαστε.

• Μπορείτε να αποτιμήσετε σε μια τάξη μεγέθους την οικονομική ζημιά που υπέστη το θέατρο από τότε που υποχρεωθήκατε να αναστείλετε τις παραστάσεις;

Δεν είμαι σε θέση να αποτιμήσω τη ζημιά σε αριθμούς. Το ίδιο ερώτημα δέχτηκα από το υπουργείο Πολιτισμού, αν έχω εικόνα της ζημιάς των έξι κλειστών Σκηνών με τους εργαζόμενους να πληρώνονται παράλληλα. Θέλω να πω εδώ ότι με το υπουργείο Πολιτισμού βρισκόμαστε σε καθημερινή επικοινωνία, γόνιμη επικοινωνία και συνεχή διάλογο για νομικά ζητήματα που έχουν προκύψει. Υπάρχει αγωνία, ενδιαφέρον και από τις δυο πλευρές για λύσεις.

• Ο ευάλωτος κόσμος του θεάτρου δέχτηκε μεγάλο πλήγμα.

Ναι, ο κλάδος υπέστη μεγάλο πλήγμα. Είναι σαν να έφυγε πάνω από το κεφάλι μας το στέγαστρο, σαν να το πήρε ο αέρας και μας άφησε όλους ακάλυπτους. Οι ηθοποιοί βρέθηκαν χωρίς δουλειά, με κανένα χρονικό ορίζοντα για το πώς και το πότε θα εργαστούν ξανά.

Τέτοιες ώρες αρχίζεις πάλι να σκέφτεσαι, να στοχάζεσαι πάνω στη δουλειά μας. Τι εννοούμε όταν λέμε θέατρο, ηθοποιός, αίθουσα, παράσταση. Το Εθνικό Θέατρο θα κρατηθεί ζωντανό, ορόσημο, πυλώνας. Και το θέατρο δεν θα πεθάνει ποτέ. Και ναι, δεν γίνεται να αντικατασταθεί από κανένα βίντεο, κανένα σινεμά, καμιά κάμερα. Θα τα καταφέρουμε. Ραντεβού στις αίθουσες.

• Είστε ευχαριστημένος από τους χειρισμούς της κυβέρνησης στην αντιμετώπιση αυτής της πρωτοφανούς κρίσης;

Θα έλεγα, όσο κομψά και συγκρατημένα γίνεται, πως δεν μπορώ να σκεφτώ πιο υπεύθυνους χειρισμούς από αυτούς που επιλέγει η κυβέρνηση. Μπροστά σε μια τέτοια κρίση αίρονται δεξιές και αριστερές γραμμές. Αυτό που μετράει είναι η μέριμνα για τον άνθρωπο, ο αγώνας για την υγεία της κοινότητας.

ΘΕΑΤΡΟ
«Το κοινό θα επιστρέψει διψασμένο στις αίθουσες»
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος αξιοποιεί μέσω του διαδικτύου το καταπληκτικό αρχείο του οργανισμού, στρέφει την προσοχή του στις καλοκαιρινές παραστάσεις «Ορνιθες» και «Γκόλφω»...
«Το κοινό θα επιστρέψει διψασμένο στις αίθουσες»
ΘΕΑΤΡΟ
Μια ονειρική παράσταση για τη μητρότητα
Σκηνοθετεί την «Πτέρυγα» στο θέατρο Χώρος, μια παράσταση ξεχωριστή, γεμάτη συγκίνηση και χιούμορ, με αφορμή ένα προσωπικό βίωμα: την εμπειρία της κύησής της στη διάρκεια μιας δύσκολης, παρατεταμένης...
Μια ονειρική παράσταση για τη μητρότητα
ΘΕΑΤΡΟ
Οταν πέφτει... «Το βρακί»
Η Μαριλίτα Λαμπροπούλου σκηνοθετεί στο θέατρο Skrow το έργο του Γερμανού συγγραφέα Καρλ Στέρνχαϊμ που με ιδιότυπα κωμική γλώσσα σατιρίζει την υποκρισία της ανερχόμενης μεσαίας τάξης, προαναγγέλλοντας το...
Οταν πέφτει... «Το βρακί»
ΘΕΑΤΡΟ
«Τα χρόνια της κρίσης μάς δίδαξαν πολλά»
«Φεγγάρι από χαρτί» θα φωτίζει από τις 20 Φεβρουαρίου τη σκηνή του Rex. Το καινούργιο έργο που έγραψαν ο Μιχάλης Ρέππας και ο Θανάσης Παπαθανασίου...
«Τα χρόνια της κρίσης μάς δίδαξαν πολλά»
ΘΕΑΤΡΟ
Ενα έργο για τον συνεχιζόμενο εμφύλιο στην Ελλάδα
Ο Γιώργος Βέλτσος γράφει ένα πολιτικό θρίλερ, η Χρύσα Καψούλη σκηνοθετεί και οι δυο μάς μιλούν για την επανάσταση, τον εγκλεισμό, τη γλώσσα, τη δικαιοσύνη, τον χρόνο και το τυχαίο, για τη σύνδεση της σημερινής...
Ενα έργο για τον συνεχιζόμενο εμφύλιο στην Ελλάδα
ΘΕΑΤΡΟ
«Η Γερτρούδη Στάιν και η συνοδός της» επέστρεψαν
Η Λυδία Φωτοπούλου και η Μαρία Κατσιαδάκη συναντιούνται ξανά στο έργο του Ουίν Ουέλς «Η Γερτρούδη Στάιν και η συνοδός της», έργο που αγάπησαν και που σε μεγάλο βαθμό τις καθόρισε καλλιτεχνικά μέσα στον χρόνο....
«Η Γερτρούδη Στάιν και η συνοδός της» επέστρεψαν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας