Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
3D φάλαινα... επί σκηνής

Γιάννης Κακλέας, Δημήτρης Παπαδημητρίου

©Νicholas Μastoras
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

3D φάλαινα... επί σκηνής

  • A-
  • A+
Το πλέον αναγνωρίσιμο και μεγαλειώδες έργο του Χέρμαν Μέλβιλ έγινε μιούζικαλ και ανεβαίνει σε λιμπρέτο και μουσική σύνθεση του Δημήτρη Παπαδημητρίου και σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα.

Αναγκάστηκε να μπαρκάρει ήδη από την εφηβεία, εγκαταλείποντας το σχολείο, καθώς ο πατέρας του χρεοκόπησε και πέθανε όταν ο ίδιος ήταν 12 ετών. Εζησε σε φαλαινοθηρικό, επιβίωσε δίπλα σε μία φυλή κανίβαλων, έγινε αρχηγός μιας ανταρσίας και όλα αυτά τα έκανε βιβλία.

Σπουδαία βιβλία. Τα οποία είχαν ξεχαστεί για χρόνια μετά τον θάνατό του, αλλά, από το 1920 και έπειτα, το ενδιαφέρον για το έργο του επανήλθε και πλέον ο Χέρμαν Μέλβιλ θεωρείται (και δικαίως) από τους σπουδαιότερους Αμερικανούς συγγραφείς, με χιλιάδες φανατικούς αναγνώστες και μελετητές διεθνώς. Το πλέον αναγνωρίσιμο και μεγαλειώδες έργο του είναι ο «Μόμπι Ντικ» -το όνομα μιας γιγάντιας λευκής φάλαινας φυσητήρα.

MOBY DICK σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα

© Andreas Simopoulos

Από την έκδοσή του, το 1851, γνωστή είναι μόνο η απόδοσή του σε όπερα. Σε θεατρικό είναι μάλλον η πρώτη φορά που παρουσιάζεται. Και είναι στην Ελλάδα: το έργο «μπαρκάρει» στο Παλλάς, αυτή την Παρασκευή, σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και λιμπρέτο/σύνθεση Δημήτρη Παπαδημητρίου, σε μία συμπαραγωγή του Ιδρύματος Ωνάση, της Στέγης και των Θεατρικών Σκηνών.

«Πρώτα είπα ότι θα το κάνω και μετά σκέφτηκα πώς θα το κάνω», είπε ο γνωστός συνθέτης Δ. Παπαδημητρίου. Χωρίς να διευκρινίζει αν πρόκειται για μιούζικαλ ή μουσικοθεατρική παράσταση, το σίγουρο είναι πως η μουσική θα είναι πάντα παρούσα, ακόμη και στην πρόζα.

«Ημουν τυχερός, γιατί είχα την καλύτερη μετάφραση του έργου από τον Θανάση Χριστοδούλου (σ.σ. το βιβλίο κυκλοφορεί σε αυτή την εξαιρετική μετάφραση από τις εκδόσεις Gutenberg) και αυτή ήταν ο οδηγός μου. Από την άλλη, οτιδήποτε αφορά τον Μόμπι Ντικ είναι μεγάλο: σε όγκο, σπουδαιότητα, βάθος και διάρκεια. Και κάποια στιγμή το είδα πως είχα γράψει και πράγματα που δεν γίνονται. Κι όμως ο Γ. Κακλέας τα έκανε πράξη», δήλωσε.

«Για να μπορέσει να λειτουργήσει το λιμπρέτο του Δ. Παπαδημητρίου, έπρεπε εικόνα, μουσική, βίντεο, φώτα και σκηνική δραματουργία, όλα να λειτουργήσουν με ωρολογιακό τρόπο», εξήγησε ο σκηνοθέτης Γιάννης Κακλέας. «Οι πρόβες διήρκεσαν 3 μήνες, με προπαραγωγή 9 μηνών. Η φάλαινα και το μυθικό καράβι -τα δύο μυθολογικά στοιχεία δηλαδή- θα παρουσιάζονται στη σκηνή μέσω 3D ολογράμματος, πάνω σε ένα πολύ λεπτό πανί, δημιουργίας της NASA. Αυτό, μαζί με τα βίντεο που θα παίζουν στην πίσω οθόνη και τα σκηνικά του Μ. Παντελιδάκη, θα συνθέτουν την πλήρη εικόνα.

Μιλάμε για ένα τεράστιο έργο, που, τηρουμένων των αναλογιών, κατ' εμέ δεν απέχει και πολύ από την Ιλιάδα του Ομήρου. Πρόκειται για μία καλλιτεχνικά γοητευτική εμπειρία, για 23 ηθοποιούς επί σκηνής, 11μελή ορχήστρα και ένα λιμπρέτο του Δημήτρη που κατάφερε να βγάλει όλη την ουσία του έργου: και ως περιπέτεια και ως φιλοσοφικό δοκίμιο πάνω στη ζωή και τον αγώνα του ανθρώπου και ως δραματουργικό μυθιστόρημα».

Οσο για τις δυσκολίες μιας πολύωρης παράστασης, που πέραν του ίδιου του κειμένου έχει να διαπραγματευτεί όλα τα στοιχεία του θεάτρου και της μουσικής, ακόμη και της τεχνολογίας (όσον αφορά τις απεικονίσεις, σε δύο αλλά και τρεις διαστάσεις), ο σκηνοθέτης διευκρίνισε: «Είμαι τυχερός, γιατί το έργο ήταν ήδη αρκετά σκηνοθετημένο από τη γραφή του και τη μουσική του. Ηταν όλα ήδη εκεί για μένα. Και είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον. Θα το έλεγα “ο θάνατος στην πλήξη” -αυτό είναι!».

«Μ' αυτή την παράσταση, αν μη τι άλλο, προσθέτουμε μαγεία. Για μένα, το να γράψω το “Μόμπι Ντικ” ως λιμπρέτο και μουσική, ήταν σαν να ξαναγυρίζω στην εφηβεία μου. Ταυτόχρονα, το ένιωθα και ως ενήλικας. Γιατί αυτό ακριβώς είναι το έργο αυτό του Μέλβιλ: μία σφαίρα. Οπου και να τη βάλεις, έχει σημείο ισορροπίας», δήλωσε ο Δ. Παπαδημητρίου, με τον σκηνοθέτη να προσθέτει: «Ο,τι και αν λέμε, το θέμα είναι ο θεατής να βγει και να πει “τι ωραία παράσταση που είδα” και όχι “τι φόλα ήταν αυτή!”. Εν κατακλείδι, αυτό είναι το ζητούμενο».


INFO: Θέατρο Παλλάς (Βουκουρεστίου 5, τηλ. 210-3213100). Τετ., Πέμπ., Κυρ. στις 19.00, Παρ., Σάβ. στις 20.00. Διάρκεια παράστασης: 190 λεπτά (με ένα διάλειμμα). Η προπώληση έχει ξεκινήσει από τη www.viva.gr (εισιτήρια: 15-80€). Πρωταγωνιστούν οι: Μπάμπης Βελισσάριος, Θοδωρής Βουτσικάκης, Ορφέας Ζαφειρόπουλος, Ιβάν Σβιτάιλο, Αιμιλιανός Σταματάκης.

 

ΘΕΑΤΡΟ
Γιάννης Μπέζος: «Είμαστε αυτό που επιλέγουμε να δούμε»
Ο Γιάννης Μπέζος είναι σταθερός. Σταθερός στο ταλέντο του, στις επιλογές του, στις απόψεις του. Οπως στο θέατρο έτσι και στη ζωή του. Σήμερα ξεκινάει η καινούργια παράσταση που σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί,...
Γιάννης Μπέζος: «Είμαστε αυτό που επιλέγουμε να δούμε»
ΘΕΑΤΡΟ
«Ομπίντα, οι τελευταίες ώρες του Νίκου Ζαχαριάδη»
Η «Ομπίντα» («Πίκρα»), το έργο του Γιώργου Κοτανίδη που ανέβηκε με εξαιρετική επιτυχία την προηγούμενη χρονιά, επανέρχεται και πάλι στο Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης με έναν νέο κύκλο 12 παραστάσεων, από σήμερα...
«Ομπίντα, οι τελευταίες ώρες του Νίκου Ζαχαριάδη»
ΘΕΑΤΡΟ
Ζαλμάς - Ματσούκα, όπως Μαστρογιάνι με Λόρεν
Πρόκειται για μια πολύ σημαντική ταινία, που διδάσκεται στις σχολές κινηματογράφου. Το «Μια ξεχωριστή μέρα» βγήκε στις αίθουσες το 1977, σε σενάριο και σκηνοθεσία Ετορε Σκόλα, με πρωταγωνιστές τους Μαρτσέλο...
Ζαλμάς - Ματσούκα, όπως Μαστρογιάνι με Λόρεν
ΘΕΑΤΡΟ
Το σκοτάδι είναι σαν λευκό χαρτί
Στα 53 χρόνια της ιστορίας του το Μαύρο Θέατρο της Πράγας, το πρώτο στο είδος του παγκοσμίως, έχει κατακτήσει πέντε εκατομμύρια θεατές κι έχει συμμετάσχει σε 87 θεατρικά φεστιβάλ σε 68 χώρες. Σήμερα έρχεται...
Το σκοτάδι είναι σαν λευκό χαρτί
ΘΕΑΤΡΟ
«Το κοινό θα επιστρέψει διψασμένο στις αίθουσες»
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος αξιοποιεί μέσω του διαδικτύου το καταπληκτικό αρχείο του οργανισμού, στρέφει την προσοχή του στις καλοκαιρινές παραστάσεις «Ορνιθες» και «Γκόλφω»...
«Το κοινό θα επιστρέψει διψασμένο στις αίθουσες»
ΘΕΑΤΡΟ
«Το βραβείο Χορν είναι ένα πολύ όμορφο και γλυκό κίνητρο»
Πολλά τα αριστεία για τον ηθοποιό Γιωργή Τσουρή, ο οποίος αυτοτρολάρεται: «Είμαι μοναχοπαίδι. Ο πατέρας μου Ανδρέας είναι ηθοποιός και η μητέρα μου Νάγια, φιλόλογος. Οπότε εγώ έγινα και τα δυο... τι να κάνω!».
«Το βραβείο Χορν είναι ένα πολύ όμορφο και γλυκό κίνητρο»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας