Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μονόπρακτο Κεχαΐδη πρώτη φορά στη σκηνή

Αριστερά: Ιωάννα Γκαβάκου, Περικλής Λιανός, Σίβη Σιδέρη. Δεξιά: Αθηνά Κεφαλά

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μονόπρακτο Κεχαΐδη πρώτη φορά στη σκηνή

  • A-
  • A+

«Είναι σαν να τον έχω μέσα μου, επικοινωνώ κάθε μέρα μαζί του», λέει η Αθηνά Κεφαλά για τον Δημήτρη Κεχαΐδη, τον τεράστιο θεατρικό συγγραφέα, που πέθανε το 2005, αλλά ο θεός του θεάτρου μας αξιώνει πολύ συχνά να βλέπουμε στη σκηνή τα έργα του, και μάλιστα σε σπουδαίες παραστάσεις, αυτά που έγραψε μόνος του ή μαζί με τη σύντροφο της ζωής του, Ελένη Χαβιαρά. Ολα, εκτός από ένα, που μόνο στο ραδιόφωνο και την τηλεόραση (ΕΡΤ1) έχει ανεβεί, κι ας πρωτογράφτηκε το 1959. Το μονόπρακτο «Προάστιο Νέου Φαλήρου».

Κι αυτό σκηνοθετεί τώρα η Αθηνά Κεφαλά σε μια παράσταση που θα ανεβεί στις 10 Φεβρουαρίου στον φιλόξενο χώρο του Poems & Crimes των εκδόσεων Γαβριηλίδη. Και από όσα μας λέει η σκηνοθέτις, στενή συγγενής του Κεχαΐδη -οι γιαγιάδες τους ήταν αδελφές, και του μοιάζει άλλωστε τόσο πολύ-, αυτό το πρώτο ανέβασμα θα έχει μια ενδιαφέρουσα συνέχεια.

Του χρόνου σκοπεύει να το συμπληρώσει πάλι με μια πρωτιά, ακόμα πιο αναμενόμενη: το τελευταίο έργο που άφησε ο Δημήτρης Κεχαΐδης, το δεκάλεπτο «Κατάσταση μη αναστρέψιμος», για έναν αρρωστομανή που την αράζει για καφέ στα κυλικεία των νοσοκομείων, για να είναι κοντά σε περίπτωση που κάτι του συμβεί.

Ενα ένα με τη σειρά του. Το «Προάστιο Νέου Φαλήρου» πρωτοδημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Θέατρο-Κινηματογράφος», ξαναγράφτηκε το 1965 και ίσως στο άμεσο μέλλον κυκλοφορήσει από τον «Κέδρο» μαζί με άλλα ανέκδοτα κείμενά του. Η ραδιοφωνική του εκδοχή (1986) έχει χαθεί, αλλά οι δύο τηλεοπτικές είναι πιο πρόσφατες (1988 και 2011) και από καλούς σκηνοθέτες, τον Αντώνη Αντύπα και την Εφη Θεοδώρου αντίστοιχα. Πήγαιναν, όμως, και οι δυο «προς το δραματικό», όπως λέει η Αθηνά Κεφαλά. Κι αυτή, με την ενθάρρυνση της Ελένης Χαβιαρά, προσπαθεί να αναδείξει τα κωμικά στοιχεία του έργου. Μάλλον καθόλου δύσκολο για έναν συγγραφέα «με αυτό το μοναδικό, σπάνιο χιούμορ».

Αλλωστε, το έργο, όσο κι αν η ατμόσφαιρά του έχει κάτι το μελαγχολικό, αφήνει χώρο στο γέλιο και τον σαρκασμό των ηρώων του. 1965. Δύο αδέλφια μεγάλης ηλικίας μένουν σε ένα ωραίο παλιό αστικό σπίτι του Νέου Φαλήρου, γεμάτο φαντάσματα από περασμένα μεγαλεία, αφού ο πατέρας τους ήταν αξιωματικός, γλεντζές και κοσμοπολίτης. Ξεπεσμένοι κοινωνικά, ανύπαντροι και οι δυο. Ο 45χρονος Γιώργος, σιδηροδρομικός υπάλληλος, που ταξιδεύει καθημερινά μέχρι και τη... Βενετία, προσπαθεί μάταια, πιο ανοιχτός, αλλά και μπουχτισμένος από τη ζωή τους, να πείσει την 55χρονη Ελλη να παντρευτεί.

«Με διάφορα τερτίπια κάνει καμάκι σε άνδρες που συναντάει σε σταθμούς και διαδρομές και τους πάει σπίτι για γαμπρούς», εξηγεί η Αθηνά Κεφαλά. Μα η Ελλη, παρέα με τη φιλενάδα της, την Εύα, προτιμά να ζει μέσα σε μνήμες, ανάμεσα σε φαντασία και πραγματικότητα, κυρίως ενός μεγάλου έρωτα που είχε ζήσει.

Ο ανδρικός ρόλος, «κι ας εμφανίζεται από τη μέση και μετά του έργου», αποκτά ιδιαίτερο βάρος στην παράσταση. «Θέλω λίγο να αντιγράψω τον ίδιο τον Δημήτρη, πώς έκανε, πώς μιλούσε στην καθημερινότητά του, μέσα στο σπίτι του εννοείται και όχι στις δημόσιες εμφανίσεις του, που άλλωστε ήταν τόσο λίγες. Το κείμενο μου το επιτρέπει, μου τον θυμίζει συνεχώς», λέει η Αθηνά Κεφαλά.

Ακόμα δύο σκηνοθετικές έγνοιες έχει. «Δεν θέλω να κάνω νεωτερισμούς, ούτε το έργο τούς σηκώνει, ούτε στον Κεχαΐδη άρεσαν πάντα. Το κυριότερο, όμως, είναι ότι προσπαθώ να κρατήσω ζωντανό τον διάλογο. Να ρέουν οι ατάκες, αυτός ο καταιγισμός από ατάκες, ήταν μετρ του διαλόγου ο Δημήτρης. Με λύπη μου παρατηρώ, από τη διδακτική εμπειρία μου σε δραματικές σχολές, ότι έχουν αρχίσει τα παιδιά να μην μπορούν να τα βγάλουν πέρα με το ατακαριστό θέατρο, να δυσκολεύονται να “ακούσουν” τον άλλο. Καμιά φορά σκέφτομαι πως ίσως οι πολλοί μονόλογοι να έχουν κάνει κακό στο θέατρο».

Η Αθηνά Κεφαλά συμπληρώνει την παράσταση με ένα μικρό βίντεο-hommage στον Κεχαΐδη. Εκεί φαίνεται και ένα ιστορικό κείμενο. Η επιστολή με την οποία ο Αντουάν Βιτέζ, διευθυντής της Comedie Francaise από το 1988, δηλώνει στη σκηνοθέτιδα τον θαυμασμό του για το «Τάβλι» και την πρόθεσή του να το εντάξει στην πρώτη κρατική γαλλική σκηνή, κάτι που δεν έγινε. Ο Βιτέζ πέθανε δύο χρόνια αργότερα -υπήρξε δάσκαλος της Αθηνάς Κεφαλά στο περίφημο Conservatoire National Superieur d' Art Dramatique, στο Παρίσι, όπου πήγε να συνεχίσει τις σπουδές της, αφού πρώτα πέρασε από τη σχολή του Τριβιζά, αλλά και έπαιξε σε αξέχαστες παραστάσεις του: «Ρωμέικο Πανόραμα», «Τίμων ο Αθηναίος» με Χορν, «Θεσμοφοριάζουσες».

Να όμως που το «Τάβλι» θα βρει τον δρόμο του στο Παρίσι. Η Αθηνά Κεφαλά, με μια παρέα από παλιούς συμμαθητές της, που τώρα δουλεύουν σε πολύ καλά γαλλικά θέατρα, το ετοιμάζει για του χρόνου, σε συνεργασία με το Maison Antoine Vitez.


📍 Ιnfo: Παίζουν οι Ιωάννα Γκαβάκου, Σίβη Σιδέρη, Περικλής Λιανός. Μουσική επιμέλεια-video: Ιωάννα Κλειάσιου, κίνηση: Χριστίνα Σκουτέλα. Κάθε Δευτέρα, στις 9 μ.μ. Poems & Crimes, Αγίας Ειρήνης, 17, τηλ. 210-3228839.

ΘΕΑΤΡΟ
Θέατρο σε εκκλησία
Ο γνωστός ηθοποιός και σκηνοθέτης Περικλής Μουστάκης κάνει τη διαφορά ανεβάζοντας το πολυαγαπημένο βιβλίο του Σταύρου Ζουμπουλάκη «Η αδελφή μου» στον αγγλικανικό ναό της Φιλελλήνων.
Θέατρο σε εκκλησία
ΘΕΑΤΡΟ
Μια Νεφελοκοκκυγία στις φαβέλες
Οι «Ορνιθες» στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση ● Η θρυλική παράσταση του Νίκου Καραθάνου για δύο μέρες στην Αθήνα, πριν ταξιδέψει σε σημαντικό φεστιβάλ της Χιλής, εντελώς ανανεωμένη, με συμμετοχή Βραζιλιάνων...
Μια Νεφελοκοκκυγία στις φαβέλες
ΘΕΑΤΡΟ
Η Ευτυχία έλεγε «ναι» στη ζωή
Ο σκηνοθέτης του biopic της μεγάλης στιχουργού Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου, που παίζεται στις αίθουσες με δύο πρωταγωνίστριες, την Κάτια Γκουλιώνη και την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, μας εξηγεί πώς και γιατί ρίχτηκε...
Η Ευτυχία έλεγε «ναι» στη ζωή
ΘΕΑΤΡΟ
Από Σέξπιρ και Γκολντόνι μέχρι Αναγνωστάκη και Ρέππα-Παπαθανασίου
Ο Δημήτρης Λιγνάδης εκ των πραγμάτων θα υλοποιήσει φέτος τον προγραμματισμό που είχε έτοιμο ο Στάθης Λιβαθινός. Ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής θα σκηνοθετήσει, όμως, και θα παίξει «Μάκβεθ».
Από Σέξπιρ και Γκολντόνι μέχρι Αναγνωστάκη και Ρέππα-Παπαθανασίου
ΘΕΑΤΡΟ
Από τα στενά της Αντισθένους σε όλη την Αθήνα
Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, ελεύθερος από το άγχος του Φεστιβάλ Αθηνών, μπορεί να αφοσιωθεί πλήρως στην τέχνη του και στο θέατρό του, που όμως έχει γιγαντωθεί με συνεργασίες και συμπαραγωγές και παρουσία σε...
Από τα στενά της Αντισθένους σε όλη την Αθήνα
ΘΕΑΤΡΟ
Η πολιτική ορθότητα είναι η νέα λογοκρισία στην τέχνη
Ο διάσημος Καναδός σκηνοθέτης, Ρομπέρ Λεπάζ, παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Αθηνών την παράσταση «Kanata - Επεισόδιο 1ο - Η διαμάχη», για την οποία η Αριάν Μνουσκίν τού παραχώρησε τα ηνία του «Θεάτρου του Ηλιου».
Η πολιτική ορθότητα είναι η νέα λογοκρισία στην τέχνη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας