Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εγραψε τη δική του ιστορία στον χώρο του πολιτισμού

«Το δείπνο»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εγραψε τη δική του ιστορία στον χώρο του πολιτισμού

  • A-
  • A+
Γιώργος Κοτανίδης 1945-2020: Ενας από τους κορυφαίους ηθοποιούς της γενιάς του ’70, πολυσχιδής προσωπικότητα: σκηνοθέτης, συγγραφέας, εκδότης, σεναριογράφος. Τελευταία του εμφάνιση ήταν στο «Δείπνο», στο Σύγχρονο Θέατρο.

Εφυγε από τη ζωή ο Γιώργος Κοτανίδης σε ηλικία 74 ετών. Ο ηθοποιός, σκηνοθέτης και συγγραφέας νοσηλευόταν στο ΓΝΑ «Γ. Γεννηματάς» από τα περασμένα Χριστούγεννα. Μια εγχείρηση ρουτίνας (ειλεός) δημιούργησε επιπλοκές, που είχαν αποτέλεσμα να χάσει τελικά τη ζωή του.

Γεννήθηκε στις 5 Φεβρουαρίου 1945 στη Θεσσαλονίκη. Μέχρι τα δώδεκά του έζησε στη Δράμα, τόπο καταγωγής των γονιών του που είχαν έρθει ως πρόσφυγες από τον Πόντο. Στα δύο χρόνια που πέρασε στη Θεσσαλονίκη ως φοιτητής στην Κτηνιατρική Σχολή του ΑΠΘ, ασχολήθηκε κυρίως με τη δημιουργία φοιτητικού θεάτρου και κινηματογραφικής λέσχης. Εγκατέλειψε τις σπουδές του και κατέβηκε στην Αθήνα όπου τελείωσε τη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου.

Το 1970 συμμετείχε στη δημιουργία του «Ελεύθερου Θεάτρου» στο οποίο παρέμεινε μέχρι το 1975. Στη συνέχεια, συνεργάστηκε με πολλούς θιάσους και σκηνοθέτες, ερμηνεύοντας σημαντικούς ρόλους του ελληνικού και παγκόσμιου ρεπερτορίου.

Συνεργάστηκε με την Αννα Συνοδινού, τον Γιώργο Μιχαηλίδη, τον Αλέξη Σολομό, την Ξένια Καλογεροπούλου, τον Μιχάλη Κακογιάννη, τον Γιάννη Χουβαρδά, τον Κωνσταντίνο Αρβανιτάκη, τη «Νέα Πορεία», το Θέατρο Στοά, τη Λυρική Σκηνή, το Από Μηχανής Θέατρο.

Το 2004 ίδρυσε τον θίασο «Σαλτιμπάγκοι» και ανέβασε τα έργα «QED ή Τι απέδειξε ο κύριος Φάινμαν» του Πίτερ Παρνέλ, «Δέκατη έβδομη νύχτα» του Απόστολου Δοξιάδη, «Bal-Trap» του Ξαβιέ Ντιριγκέρ, «Low Level Panic» της Κλερ ΜακΙντάιρ, «Μια τρελή μέρα» του Ερίκ Εμανουέλ Σμιτ, «Οι αγνοούμενοι» του Βασίλη Κατσικονούρη, το «Rock ‘n’ Roll» του Τομ Στόπαρντ.

Το 2016, έγραψε, σκηνοθέτησε και ερμήνευσε το «Ομπίντα - Οι τελευταίες ώρες του Νίκου Ζαχαριάδη», μια παράσταση πάνω στη ζωή και την πολιτική δράση του ιστορικού ηγέτη του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας. Τελευταία του δουλειά στο θέατρο ήταν «Το δείπνο», στο Σύγχρονο Θέατρο, όπου έπαιζε μαζί με τους Στέλιο Μάινα, Αννα-Μαρία Παπαχαραλάμπους, Λάζαρο Γεωργακόπουλο.

Ο Γιώργος Κοτανίδης στη διάρκεια της χούντας συμμετείχε ενεργά στον αντιδικτατορικό αγώνα, ενταγμένος στο ΕΚΕ (Επαναστατικό Κομμουνιστικό Κίνημα), και είχε συλληφθεί, βασανιστεί και φυλακιστεί για τη δράση του.

Την περίοδο 1980-85 συμμετείχε στη δημιουργία του εκδοτικού οίκου «Ιθάκη», που εξέδωσε βιβλία για το θέατρο, τον κινηματογράφο και τη μουσική.

Ο Γιώργος Κοτανίδης ασχολήθηκε και με τη συγγραφή. Εγραψε τη νουβέλα «Περί Μαιάνδρου» (1995) και το μυθιστόρημα «Απρόσμενα αισθήματα» (1999), που κυκλοφόρησαν από τις εκδόσεις Γαβριηλίδη. Το 2004 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά του «Οι σαλτιμπάγκοι» και το 2011 το προσωπικό αφήγημα «Ολοι μαζί, τώρα!» από τις εκδόσεις Καστανιώτη, ενώ το 2015 το «Ηθοποιός σημαίνει φως;» από τις εκδόσεις Γαβριηλίδης.

Στον κινηματογράφο έπαιξε σε ελληνικές και διεθνείς παραγωγές: «Βίος και Πολιτεία» του Νίκου Περάκη, «Παραγγελιά» του Παύλου Τάσιου, «Ηλεκτρικός Αγγελος» του Θανάση Ρεντζή, «Τον καιρό των Ελλήνων» του Λάκη Παπαστάθη, «Το κορίτσι της Μάνης» του Πολ Ανέ, «Hard Bodies Nr 2» του Μαρκ Γκρίφιθ, «Der Joker» του Μάρκο Σεραφίνι και «Der Spielverderberin» της Ινές Κράμερ.

Συμμετείχε στις ταινίες «Το μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι» του Τζον Μάντεν, «Ο Παράδεισος είναι προσωπική υπόθεση» της Δήμητρας Αράπογλου, «Πάμπτωχοι Α.Ε.» του Αντώνη Κόκκινου (υπέγραφε και το σενάριο), «My Family And Other Animals» της Σέρι Φόλκσον, «Ο Θεός αγαπάει το χαβιάρι» του Γιάννη Σμαραγδή και «Highway to Hellas» του Αρον Λέχμαν.

Δούλεψε επίσης στην τηλεόραση ερμηνεύοντας ρόλους σε σειρές της κρατικής και της ιδιωτικής τηλεόρασης, σε θεατρικά έργα διασκευασμένα για την τηλεόραση, ενώ παρουσίασε τηλεπαιχνίδια και οικολογικές και ιστορικές εκπομπές στο ραδιόφωνο. Εγραψε το σενάριο του δραματοποιημένου ντοκιμαντέρ «Μ. Χουρμούζης».

Στο βιβλίο του «Ολοι μαζί, τώρα!» περιγράφει τα γεγονότα του Πολυτεχνείου έτσι όπως τα έζησε ο ίδιος: «Ηταν μια κατάσταση έξαρσης που τίποτα δεν μπορούσε να κατευνάσει, αντίθετα γινόταν πιο έντονη από τη "Ρωμιοσύνη" που έπαιζαν δυνατά τα μεγάφωνα "Σώπα όπου να ’ναι θα σημάνουν οι καμπάνες...". Η κατάσταση ήταν ανεξέλεγκτη και καθώς τα τανκς ακούγονταν πλέον να πλησιάζουν, συνάντησα τρία παιδιά της Αρχιτεκτονικής, τον Αντώνη Μαούνη, τον Δημήτρη Ψαρρά και την Ολγα Καρρά, και ανεβήκαμε από μια κρυφή σκαλίτσα που ήξεραν σε μια μικρή ταράτσα του κτιρίου της Αρχιτεκτονικής ανάμεσα από τα κεραμίδια. Είδαμε τα τανκς να φτάνουν μπροστά στο Πολυτεχνείο. Θυμήθηκα μια ταινία που είχα δει μικρός στη Θεσσαλονίκη, στον κινηματογράφο Κεντρικόν, που έδειχνε την είσοδο των Γερμανών στην Πράγα, με τα τανκς και τα Ες-Ες να παρελαύνουν, προκαλώντας τρόμο στους λιγοστούς Τσέχους που παρακολουθούσαν, δεν θυμάμαι ποια ταινία ήταν, αλλά αυτή η σκηνή μού έχει μείνει ανεξίτηλη στη μνήμη, σαν σιωπηλή αναμέτρηση του πάνοπλου κατακτητή με τον άοπλο λαό. Κοιταχτήκαμε με τα παιδιά μουδιασμένοι, ξέροντας ότι είμαστε περικυκλωμένοι από παντού, χωρίς δίοδο, άλλωστε κανείς μας δεν σκεφτόταν να φύγει, και κατεβήκαμε την ελικοειδή σκάλα συζητώντας τι μπορούμε να κάνουμε».

Στη σελίδα του στο Facebook αναρτήθηκε το εξής μήνυμα για τον θάνατό του: «Με οδύνη σας πληροφορούμε ότι ο Γιώργος Κοτανίδης δεν είναι πια μαζί μας. Φώτισε τις ζωές όλων όσων ήρθαν σε επαφή μαζί του. Αφήνει πίσω τις κόρες του Εύα και Αντιγόνη και τη σύντροφό του Ιωάννα».

Ο ΣΥΡΙΖΑ με ανακοίνωση του γραφείου Τύπου εκφράζει τη βαθιά θλίψη του κόμματος για τον θάνατο του Γιώργου Κοτανίδη: «Εγραψε τη δική του ιστορία στον χώρο του πολιτισμού, τόσο ως ηθοποιός όσο και ως σκηνοθέτης».


📍 H κηδεία του Γιώργου Κοτανίδη θα γίνει αύριο Πέμπτη 30 Ιανουαρίου, στις 12 μ., στην εκκλησία της Αγίας Σοφίας Ακροπόλεως, Διονυσίου Αρεοπαγίτου 45. Η οικογένεια παρακαλεί αντί στεφάνων, όποιος θέλει να καταθέσει χρήματα «Εις μνήμην Γιώργου Κοτανίδη» στα:

● ΣΧΕΔΙΑ | Δικαιούχος: Διογένης ΜΚΟ, Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία | ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, IBAN: GR63 0110 1460 0000 1462 0666 454, SWIFT CODE (BIC): ETHNGRAA
● ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΑΡΧΕΙΑ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΜΠΕΝΑΚΗ | ALPHA BANK BENAKI GR4301401070107002786000377
● STRAY.GR | ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΣ STRAY.GR ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΑΔΕΣΠΟΤΩΝ ΖΩΩΝ | ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, ΙΒΑΝ: GR9001100590000005929600954

ΘΕΑΤΡΟ
Ο Κοτανίδης στα νύχια της δικτατορίας
Τιμώντας τη μνήμη του Γιώργου Κοτανίδη, τους αγώνες του και τους αγώνες της γενιάς του για τη δημοκρατία και τις λαϊκές ελευθερίες, φέρνουμε σήμερα στη δημοσιότητα ένα άγνωστο ντοκουμέντο από τα αρχεία της...
Ο Κοτανίδης στα νύχια της δικτατορίας
ΘΕΑΤΡΟ
«Οταν κλείνει ένα θέατρο, σωπαίνουν ψυχές»
Ο Γιώργος Μιχαηλίδης, διανοούμενος και σπουδαίος σκηνοθέτης, δημιουργός του πρώτου λαϊκού περιφερειακού Θεάτρου Νέας Ιωνίας και του υπερδραστήριου Ανοιχτού Θεάτρου, που σφράγισε με τις παραστάσεις του την...
«Οταν κλείνει ένα θέατρο, σωπαίνουν ψυχές»
ΘΕΑΤΡΟ
Εφυγε ταξίδι μακριά αφήνοντας πίσω θεατρικά διαμάντια
Ξεκινώντας από το υπόγειο του Κάρολου Κουν σφράγισε την ιστορία της σύγχρονης δραματουργίας γράφοντας μ’ έναν πρωτόγνωρο τρόπο για έναν κόσμο που κλυδωνίζεται, για αδικαίωτους αγώνες, για προδοσίες και...
Εφυγε ταξίδι μακριά αφήνοντας πίσω θεατρικά διαμάντια
ΘΕΑΤΡΟ
Η μεγάλη ηθοποιός με την ανυπέρβλητη φωνή
​Μαθαίνοντας τον θάνατο της Αννας Συνοδινού θυμήθηκα ένα βετεράνο αρχαιοφύλακα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου που μου έλεγε πριν από μερικά χρόνια: «Κι αν έχω δει κι αν έχω ακούσει σ’ αυτή την αρχαία ορχήστρα...
Η μεγάλη ηθοποιός με την ανυπέρβλητη φωνή
ΘΕΑΤΡΟ
Η λύση για τα ΔΗΠΕΘΕ είναι μόνον πολιτική
Ο λόγος ξανά για τα ΔΗΠΕΘΕ έγινε ένα μήνα πριν από την έλευση του Covid 19, τον περασμένο Ιανουάριο. Θα κλείσουν; Θα συρρικνωθούν; Θα αναβαθμιστούν; Θα ενισχυθούν οικονομικά; Θα μεταβληθεί το ανάπηρο θεσμικό...
Η λύση για τα ΔΗΠΕΘΕ είναι μόνον πολιτική
ΘΕΑΤΡΟ
«Με την “Αντιγόνη” ξαναδιαβάζουμε τον κόσμο»
Ο Θέμης Μουμουλίδης το καλοκαίρι της πανδημίας επέλεξε να φέρει ξανά στη σκηνή την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, έργο που -όπως λέει- αφορά κυρίως την εποχή που ζούμε, καθώς «η αντίσταση και η αμφισβήτηση είναι...
«Με την “Αντιγόνη” ξαναδιαβάζουμε τον κόσμο»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας