Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μια Νεφελοκοκκυγία στις φαβέλες
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μια Νεφελοκοκκυγία στις φαβέλες

  • A-
  • A+
Οι «Ορνιθες» στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση ● Η θρυλική παράσταση του Νίκου Καραθάνου για δύο μέρες στην Αθήνα, πριν ταξιδέψει σε σημαντικό φεστιβάλ της Χιλής, εντελώς ανανεωμένη, με συμμετοχή Βραζιλιάνων χορευτών που ο σκηνοθέτης ανακάλυψε στο Ρίο.

Sold out στην Επίδαυρο το καλοκαίρι του 2016, sold out στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση στη συνέχεια, θρίαμβος στη Νέα Υόρκη, όταν παίχτηκε αργότερα στο St. Ann’s Warehouse του Μπρούκλιν για να ανακηρυχτεί από το Vulture του «New York Magazine» μία από τις δέκα καλύτερες παραστάσεις του 2018.

Θα 'λεγε κανείς ότι οι «Ορνιθες» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου είχαν κλείσει έναν παραπάνω από εντυπωσιακό κύκλο ζωής, πόσο μάλλον που είχαν θεωρηθεί και από την κριτική σταθμός και συγχρόνως μια νέα αρχή στην αναβίωση του Αριστοφάνη.

Και νά που ξανάρχονται για δύο μόνο παραστάσεις στη Στέγη, την Κυριακή και τη Δευτέρα, κάθε άλλο παρά σαν παράσταση ρεπερτορίου. Οι «Ορνιθες» ξεκινάνε μια νέα πορεία. Θα συμμετάσχουν στο περίφημο φεστιβάλ «Santiago a Mil» της Χιλής, το μεγαλύτερο της Λατινικής Αμερικής, όπου θα παιχτούν στο Teatro Municipal de las Condes, από τα εμβληματικά θέατρα του Σαντιάγο. Και, επιπλέον, είναι εντελώς ανανεωμένες και εμπλουτισμένες.

Ο Νίκος Καραθάνος ενέπλεξε στην έτσι κι αλλιώς οργιώδη παράστασή του τη βραζιλιάνικη ομάδα χορού Passinho Carioca, από τις φαβέλες του Ρίο. Και ο Μπάμπης Μακρίδης γύρισε, εμπνευσμένος από αυτήν, μια ταινία.

Ταξιδεύοντας από την Αργεντινή μέχρι τη Χιλή και από την Παταγονία μέχρι τη Βραζιλία, σε ένα διερευνητικό ταξίδι όσο και εμπειρία ζωής χάρη σε fellowship του Ιδρύματος Ωνάση, ο Νίκος Καραθάνος γνώρισε στις φαβέλες του Ρίο την ομάδα χορού Passinho Carioca, που συμμετέχει στην ανανεωμένη παράστασή του.

«Καρφώθηκε στο μυαλό του», όπως ο ίδιος λέει, «η ορμή, η ομορφιά, η αγάπη τους για τη ζωή και την τέχνη τους». Passinho (πασίνιου) στα βραζιλιάνικα πορτογαλικά σημαίνει «μικρό βήμα», αλλά η λέξη είναι συνδεδεμένη πλέον με έναν χορό, που χαρακτηρίζεται από γρήγορες κινήσεις των ποδιών και έντονα σπασίματα της μέσης. Συνδυάζει στοιχεία από το ιδίωμα baile funk της Βραζιλίας, το breakdance, το frevo, αλλά και την capoeira, τη samba και άλλα παραδοσιακά χορευτικά είδη. Στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στον αυτοσχεδιασμό.

Το πασίνιου εμφανίστηκε στις αρχές της περασμένης δεκαετίας στη χορευτική σκηνή του Ρίο και παρέμεινε σχετικά άγνωστο για κάποια χρόνια, κρυμμένο μυστικό των πάρτι στις φαβέλες, που περιλάμβαναν και διαγωνισμούς, χάρη στους οποίους οι χορευτές έχτιζαν τη φήμη τους σε τοπικό επίπεδο. Η ένταξή του στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Ρίο επιβεβαίωσε την αποδοχή του ως μέρος της πολιτισμικής ταυτότητας της Βραζιλίας. Και το γκρουπ Passinho Carioca αποτελεί σημαντικό συστατικό της σκηνής αυτής, συμμετέχει σε πρότζεκτ που στηρίζουν την κοινότητα και τη νεολαία και προωθούν την αποστιγματοποίηση της έκφρασης των νέων ανδρών και γυναικών μέσα από τον χορό. Η Βραζιλιάνα Tuany Nascimento, που παίρνει μέρος στην παράσταση μαζί με άλλους τέσσερις Βραζιλιάνους χορευτές, διδάσκει μπαλέτο σε παιδιά στις φαβέλες και έχει βραβευτεί πολλές φορές για την κοινωνική της προσφορά.

Ανανεωμένος είναι και ο ελληνικός θίασος. Στους «βετεράνους» Νίκο Καραθάνο, Χρήστο Λούλη, Βασιλική Δρίβα, Εκτορα Λιάτσο, Κώστα Μπερικόπουλο, Κωνσταντίνο Μπιμπή, Αμάλια Μπένετ, Γιάννη Σεβδικαλή και Αγγελο Τριανταφύλλου έχουν προστεθεί και οι Αμαλία Μουτούση, Στεφανία Γουλιώτη, Θανάσης Αλευράς, Κλέλια Ρένεση και Μάρθα Φριντζήλα. Ολοι μαζί θα ζήσουν το περίφημο φεστιβάλ, που εδώ και 25 χρόνια, από το 1994, έχει παρουσιάσει 1.065 θεάματα από τη Χιλή και περίπου 500 από άλλες 25 χώρες του κόσμου, μπροστά σε 11.825.830 θεατές, τόσο στο Σαντιάγο όσο και σε 15 ακόμη πόλεις, κοινότητες και γειτονιές. Μεταξύ άλλων καλλιτεχνών, έχουν παρουσιάσει εκεί τα έργα τους οι Πίνα Μπάους, Αριάν Μνουσκίν, Ρόμπερτ Γουίλσον, Κριστόφ Μαρτάλερ, Γιαν Φαμπρ, Κρίστιαν Λούπα, Ιβο βαν Χόβε, Ρομέο Καστελούτσι, Τόμας Οστερμάιερ κ.ά.

Οι «Ορνιθες», όμως, πάνε στη Χιλή μαζί με ένα ολόκληρο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, που λέγεται «Νεφελοκοκκυγία», εμπνέεται από την παράσταση και προσκαλεί τους συμμετέχοντες να στοχαστούν πάνω σε έννοιες όπως ουτοπία, συνύπαρξη και κοινή ζωή σήμερα. Στηρίζεται σε συντελεστές της παράστασης (τον συνθέτη Αγγελο Τριανταφύλλου, τη χορογράφο Αμάλια Μπένετ), σε μέλη της ομάδας Passinho Carioca, αλλά και στην εμπειρία της σκηνοθέτιδας Γιολάντας Μαρκοπούλου σε εργαστήρια με ευάλωτους πληθυσμούς. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα παρουσιαστεί σε έναν ανοιχτό χώρο, έξω από την πρωτεύουσα, με ελεύθερη είσοδο για τους κατοίκους των γειτονικών κοινοτήτων.

🎭 Ιnfo: 29-30 Δεκεμβρίου, Κεντρική Σκηνή Στέγης, Κυριακή 12.00, Δευτέρα 17.00

ΘΕΑΤΡΟ
Μονόπρακτο Κεχαΐδη πρώτη φορά στη σκηνή
Το «Προάστιο Νέου Φαλήρου» ανεβάζει η αγαπημένη ανιψιά του Δημήτρη Κεχαΐδη, Αθηνά Κεφαλά, η οποία ετοιμάζει για του χρόνου και την πρώτη παρουσίαση του τελευταίου έργου του μεγάλου συγγραφέα: το δεκάλεπτο...
Μονόπρακτο Κεχαΐδη πρώτη φορά στη σκηνή
ΘΕΑΤΡΟ
Θέατρο σε εκκλησία
Ο γνωστός ηθοποιός και σκηνοθέτης Περικλής Μουστάκης κάνει τη διαφορά ανεβάζοντας το πολυαγαπημένο βιβλίο του Σταύρου Ζουμπουλάκη «Η αδελφή μου» στον αγγλικανικό ναό της Φιλελλήνων.
Θέατρο σε εκκλησία
ΘΕΑΤΡΟ
Η Ευτυχία έλεγε «ναι» στη ζωή
Ο σκηνοθέτης του biopic της μεγάλης στιχουργού Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου, που παίζεται στις αίθουσες με δύο πρωταγωνίστριες, την Κάτια Γκουλιώνη και την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, μας εξηγεί πώς και γιατί ρίχτηκε...
Η Ευτυχία έλεγε «ναι» στη ζωή
ΘΕΑΤΡΟ
Από Σέξπιρ και Γκολντόνι μέχρι Αναγνωστάκη και Ρέππα-Παπαθανασίου
Ο Δημήτρης Λιγνάδης εκ των πραγμάτων θα υλοποιήσει φέτος τον προγραμματισμό που είχε έτοιμο ο Στάθης Λιβαθινός. Ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής θα σκηνοθετήσει, όμως, και θα παίξει «Μάκβεθ».
Από Σέξπιρ και Γκολντόνι μέχρι Αναγνωστάκη και Ρέππα-Παπαθανασίου
ΘΕΑΤΡΟ
Από τα στενά της Αντισθένους σε όλη την Αθήνα
Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, ελεύθερος από το άγχος του Φεστιβάλ Αθηνών, μπορεί να αφοσιωθεί πλήρως στην τέχνη του και στο θέατρό του, που όμως έχει γιγαντωθεί με συνεργασίες και συμπαραγωγές και παρουσία σε...
Από τα στενά της Αντισθένους σε όλη την Αθήνα
ΘΕΑΤΡΟ
Η πολιτική ορθότητα είναι η νέα λογοκρισία στην τέχνη
Ο διάσημος Καναδός σκηνοθέτης, Ρομπέρ Λεπάζ, παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Αθηνών την παράσταση «Kanata - Επεισόδιο 1ο - Η διαμάχη», για την οποία η Αριάν Μνουσκίν τού παραχώρησε τα ηνία του «Θεάτρου του Ηλιου».
Η πολιτική ορθότητα είναι η νέα λογοκρισία στην τέχνη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας