Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η «Οδύσσεια Reloaded» «ξαναδιαβάζει» το ομηρικό έπος στις Ροές

Η «Οδύσσεια Reloaded» «ξαναδιαβάζει» το ομηρικό έπος στις Ροές

  • A-
  • A+
Ένα έπος για το γελοίο και το τραγικό, η «Οδύσσεια Reloaded» του Πέτρου Σκαρμέα, παίζεται κάθε Πέμπτη και Παρασκευή στις 21.00 στο Θέατρο Ροές.

Στους 12.110 στίχους του Ομήρου, ο Οδυσσέας φαντάζει το απόλυτο πρότυπο του ευφυούς αρχηγού, γενναίου άνδρα και πιστού συζύγου που πάνω απ’όλα βάζει το «καλό» της πατρίδας και της οικογένειάς του. Πώς θα μπορούσαμε όμως να επανοηματοδοτήσουμε το ταξίδι του αυτό, αφαιρώντας από πάνω του τον μύθο του ήρωα που κατασκευάστηκε και υμνήθηκε χιλιάδες χρόνια τώρα αλλά παρουσιάζοντας μία εκδοχή που μπορεί να είναι πιο «κοντά» στην πραγματικότητα;

Η ομάδα Asalto «ξαναδιαβάζει» με κριτικό μάτι την Οδύσσεια και δημιουργεί ένα νέο έργο επιθυμώντας να αποκαλύψει τις κρυφές ή ίσως φανερές επιθυμίες, προθέσεις, ελπίδες και ματαιώσεις που οδήγησαν τους ήρωες του Ομηρικού Έπους σε όσα μπορεί να συνέβησαν πραγματικά – πριν λειανθούν από στην προσπάθεια κατασκευής πανανθρώπινων ηρώων και ιδεωδών.

O Oδυσσέας στο έργο «Οδύσσεια Reloaded» θα σταματήσει και πάλι στο νησί της Κίρκης, θα περάσει από το νησί των Λωτοφάγων, θα συναντήσει τις σειρήνες και τον Κύκλωπα. Ο Οδυσσέας όμως και οι σύντροφοί του θα μιλήσουν σε μία «γλώσσα» που θα καταλαβαίναμε σήμερα. Ο πολυμήχανος Οδυσσέας θα καθαιρεθεί από το βάθρο του και θα ιδωθεί τώρα ως ένας άνθρωπος με τις δικές τους αδυναμίες, υστεροβουλίες και επιδιώξεις.

Ήρωες που αναγκάστηκαν να σωπάσουν για να μπορέσει να λάμψει εκείνος, θα βρουν τώρα το χώρο να πουν αυτά που θέλουν αποκαλύπτοντας κι άλλες πτυχές της ιστορίας. Με γλώσσα άλλοτε αιχμηρή και άλλοτε αστεία, μέσα από ένα κλασικό έργο της παγκόσμιας λογοτεχνίας που διδάσκεται στα σχολεία, το έργο υπογραμμίζει τις λεπτές γραμμές ανάμεσα στο τραγικό και το γελοίο και αναζητά να εξετάσει κριτικά ζητηματα που ακόμα και σήμερα ταλανίζουν τις δυτικές και όχι μόνο κοινωνίες, όπως η πατριαρχία, η θέση της γυναίκας στο δημόσιο και ιδιωτικό χώρο, η σεξουαλική ταυτότητα, η κατασκευή της δημόσια εικόνας αλλά και η εξουσία.

Σημείωμα του σκηνοθέτη 

Ο σκηνοθέτης μας εξηγεί πως το θεατρικό κείμενο του αποτελεί μια απόπειρα διασκευής - αποδόμησης της «Οδύσσειας» του Ομήρου. «Η «Οδύσσεια» περιέχει έναν ωκεανό συμβόλων και οι ερμηνείες που επιδέχεται ανά τα χρόνια είναι ποικίλες. Ο Οδυσσέας στις περισσότερες ερμηνευτικές προσεγγίσεις αναδεικνύεται ως σύμβολο αρρενωπότητας, πατριωτικής φιγούρας, πολεμικής ιδιοφυΐας, πολυμήχανης σκέψης και πιστού συζύγου. Κατά τη δικιά μου ερμηνεία, η «Οδύσσεια» αποτελεί έναν ύμνο στην πατριαρχία και στο πατριωτικό φαντασιακό ενός λαού.

»Μια κωμικοτραγική καταγραφή θλιβερών ηρώων. Ο Όμηρος αποτυπώνει με θεαματικό τρόπο την κυρίαρχη θέση του Άντρα μέσα από πολλές κοινωνικές εκφάνσεις (πόλεμος, ερωτικές σχέσεις, οικογένεια, φιλία, δημόσιος λόγος). Όπως, το σημείο της «Οδύσσεια» που η Πηνελόπη ζητάει από έναν από τους μνηστήρες, τον Φήμο να αλλάξει τραγούδι, τότε επεμβαίνει ο ανήλικος Τηλέμαχος λέγοντας: «Μητέρα στην καμάρα σου πήγαινε και τις δουλειές σου κοίτα, τον αργαλειό, τη ρόκα, τα πολλά λόγια δεν ταιριάζουνε πάρα στους άντρες μόνο, κι απ’ όλους πιο σε μένα, γιατί εγώ τούτο το σπίτι κυβερνώ». Εκείνη συμμορφώνεται κι επιστρέφει στο δωμάτιο της.

»Ο Όμηρος, μέσω αυτού του σχεδόν κωμικού αποσπάσματος, υπογραμμίζει πως ένα από τα βασικά μέρη της ενηλικίωσης ενός αγοριού είναι να επιβάλλει την κυριαρχία του στο θηλυκό γένος. Επίσης, το έργο "Οδύσσεια Reloaded" επιχειρεί να δώσει τον λόγο σε ήρωες που στην «Οδύσσεια» και στην «Ιλιάδα» αποτελούν ελάσσονος σημασίας σύμβολα, που καταναγκάζονται στη σιωπή, όπως ο Θερσιτής (στρατιώτης στον Τρωικό πόλεμο) και η Βρισηίδα (σκλάβα του Αγαμέμνονα). Το ομηρικό έπος της Οδύσσειας θα μπορούσε να ιδωθεί ως μια Βίβλος των αρχών του Δυτικού πολιτισμού. Ένα έπος για το πως ο «δυνατός» επιβάλλεται σε οτιδήποτε φαντάζει ή είναι πιο αδύναμο».

Συγγραφή Έργου - Σκηνοθεσία: Πέτρος Σκαρμέας 
Ηθοποιοί: Τζοάνα Βρακά, Βασίλης Γιαννέλος, Πέτρος Σκαρμέας, Αφροδίτη Λόη
Μουσικός επί σκηνής: Αφροδίτη Λόη
Σκηνικά: Αντρέας Μεμλίκας

Info: Κάθε Πέμπτη & Παρασκευή στις 21.00. Ιάκχου 16, Γκάζι. Τηλ.: 2103474312. Εισιτήρια: 10 € προπώληση, 12 € στο ταμείο του θεάτρου, 5 € μειωμένο για άνεργους και φοιτητές, ατέλεια για ηθοποιούς & ΑΜΕΑ. Online: www.ticketservices.gr

ΘΕΑΤΡΟ
Το Ίδρυμα Κουτλίδη πετάει την Άννα Κοκκίνου έξω από την Σφενδόνη της!
Έξωση στην Άννα Κοκκίνου από το θέατρο που η ίδια έχτισε πάνω σε ερείπια πουλώντας το σπίτι της πριν τριάντα χρόνια. Όλη η ανοιχτή επιστολή της ηθοποιού.
Το Ίδρυμα Κουτλίδη πετάει την Άννα Κοκκίνου έξω από την Σφενδόνη της!
ΘΕΑΤΡΟ
«Στους ρόλους θέλω να παραμονεύει η έκπληξη»
Η πρωτα­γωνίστρια του θεάτρου Αττις θα κάνει «Εξοδο» στις 18 Ιουλίου, στους Δελφούς, κοντά στον ναό του Απόλλωνα, λίγο πριν πέσει ο ήλιος. Σε μια σκηνική σύνθεση μονολόγων από τις τραγωδίες «Μήδεια»,...
«Στους ρόλους θέλω να παραμονεύει η έκπληξη»
ΘΕΑΤΡΟ
Υπηρέτησε την τέχνη του θεάτρου με σεμνότητα και αγάπη
Ενας σημαντικός άνθρωπος του θεάτρου, η Ελλη Βοζικιάδου, ηθοποιός, θιασάρχις, σκηνοθέτρια και ενδυματολόγος, έφυγε από την ζωή σε ηλικία 88 ετών. Την είδηση κοινοποίησε η κόρη της Λόρνα Κούτση.
Υπηρέτησε την τέχνη του θεάτρου με σεμνότητα και αγάπη
ΘΕΑΤΡΟ
Συνοδοιπόροι και συνωμότες της ίδιας τέχνης
Σήμερα δεν μπορούμε να φανταστούμε τον κόσμο μας χωρίς έστω μία θεατρική εκδήλωση, ιστορικά όμως και για το μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη μας το θέατρο και οι θιασώτες του αντιμετωπίστηκαν αρνητικά.
Συνοδοιπόροι και συνωμότες της ίδιας τέχνης
ΘΕΑΤΡΟ
«Το βραβείο Χορν είναι ένα πολύ όμορφο και γλυκό κίνητρο»
Πολλά τα αριστεία για τον ηθοποιό Γιωργή Τσουρή, ο οποίος αυτοτρολάρεται: «Είμαι μοναχοπαίδι. Ο πατέρας μου Ανδρέας είναι ηθοποιός και η μητέρα μου Νάγια, φιλόλογος. Οπότε εγώ έγινα και τα δυο... τι να κάνω!».
«Το βραβείο Χορν είναι ένα πολύ όμορφο και γλυκό κίνητρο»
ΘΕΑΤΡΟ
Πρεμιέρα για τον «Μακμπέθ» της ομάδας «Νοσταλγία»
Η θεατρική ομάδα συμπληρώνει 20 χρόνια ζωής και επιλέγει το σαιξπηρικό αριστούργημα για να φωτίσει θεμελιώδη, ανά τους αιώνες, θέματα της ιδιωτικής και δημόσιας σφαίρας.
Πρεμιέρα για τον «Μακμπέθ» της ομάδας «Νοσταλγία»