Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Με οδηγό το ελληνικό ταμπεραμέντο της Συντεχνίας του Γέλιου

Σκηνή από τη θεατρική παράσταση «Το κενό στο φράχτη»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Με οδηγό το ελληνικό ταμπεραμέντο της Συντεχνίας του Γέλιου

  • A-
  • A+
Μια επετειακή παράσταση με αφορμή τα 50 χρόνια από την ίδρυση του GRIPS, η οποία ανέβηκε το καλοκαίρι στο Βερολίνο και εντάχτηκε στο ρεπερτόριο του θεάτρου για τα επόμενα τρία χρόνια. «Το κενό στον φράχτη» του Φόλκερ Λούντβιχ, σε σκηνοθεσία Βασίλη Κουκαλάνι, ένα έργο για την ελευθερία των παιδιών στο παιχνίδι, τη ρήξη με τις συμβάσεις και τα στερεότυπα των μεγάλων.

Το θέατρο GRIPS του Βερολίνου έρχεται για πρώτη φορά στην Αθήνα. Θα παρουσιάσει το έργο «Το κενό στον φράχτη» που σκηνοθέτησε στη Γερμανία ο ιδρυτής της ομάδας νεανικού θεάτρου «Συντεχνία του Γέλιου» Βασίλης Κουκαλάνι με Βερολινέζους ηθοποιούς.

Πρόκειται για την επετειακή παράσταση με αφορμή τα 50 χρόνια από την ίδρυση του θεάτρου GRIPS, η οποία ανέβηκε το καλοκαίρι στο Βερολίνο και εντάχτηκε στο ρεπερτόριο του θεάτρου για τα επόμενα τρία χρόνια.

Ενα έργο για την ελευθερία των παιδιών στο παιχνίδι. Η ιστορία μεταφέρεται στο Βερολίνο τού σήμερα, πόλη που γίνεται ολοένα και πιο τοξική καθώς χτίζεται και εξευγενίζεται πολεοδομικά με ιλιγγιώδεις ρυθμούς. Μια παρέα παιδιών που διεκδικεί μέσα σ’ αυτήν τον χώρο της, μας δείχνει το συλλογικό ξεπέρασμα του φόβου, την αχαλίνωτη ρήξη με τις συμβάσεις και τα στερεότυπα των μεγάλων και το μεγάλο άλμα στην αντεπίθεση με χιούμορ και φαντασία.

Το Βερολινέζικο θέατρο GRIPS στην Αθήνα

Η μετάκληση της παράστασης είναι πρωτοβουλία του GRIPS με την υποστήριξη του Ομοσπονδιακού Πολιτιστικού Ιδρύματος της Γερμανίας. Το θέατρο GRIPS έχει εμπνευστεί έμπρακτα από το παράδειγμα της Συντεχνίας του Γέλιου και αναζητά μια συνεχή συνεργασία. Οπως χαρακτηριστικά έχει πει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του GRIPS, Φίλιπ Χαρπέν, «το GRIPS έχει εμπνευστεί από το ελληνικό σκηνικό ταμπεραμέντο της Συντεχνίας του Γέλιου».

Φόλκερ Λούντβιχ, Βασίλης Κουκαλάνι

H Συντεχνία του Γέλιου ήταν καλεσμένη του θεάτρου GRIPS τον περασμένο Ιούνιο με τις παραστάσεις «Μορμόλης», που παίχτηκε στην Ακαδημία των Τεχνών του Βερολίνου, και ο «Πιο δυνατός κι από τον Σούπερμαν», που παρουσιάστηκε στο θέατρο GRIPS-Podewil. Και οι δύο του συνεχίζονται φέτος για δεύτερη χρονιά στο Σύγχρονο Θέατρο.

Το θέατρο GRIPS έχει μακρά θητεία στις διεθνείς περιοδείες από τη δεκαετία του 1980 μέχρι σήμερα, έχει ταξιδέψει τις παραστάσεις του από την Ινδία μέχρι τις χώρες της Βαλτικής και από την Ευρώπη μέχρι τη Βραζιλία. Τώρα, για πρώτη φορά έρχεται στην Ελλάδα. Στην Αθήνα βρίσκονται ο ιδρυτής του, Φόλκερ Λούντβιχ, και ο σημερινός καλλιτεχνικός διευθυντής Φίλιπ Χαρπέν.

Ο Φόλκερ Λούντβιχ ίδρυσε το Θέατρο GRIPS στο Βερολίνο το 1972, υπήρξε δε καλλιτεχνικός διευθυντής μέχρι το 2008. Στη θητεία του έχει γράψει πάνω από 40 παιδικά, νεανικά αλλά και θεατρικά έργα για ενηλίκους. Στην Αθήνα ήρθε πρώτη φορά τον Μάρτιο του 2013 με αφορμή την επιτυχία της παράστασης «Μια γιορτή στου Νουριάν» και από τότε έρχεται σε όλες τις πρεμιέρες της Συντεχνίας του Γέλιου. Ο Λούντβιχ δημιούργησε ένα είδος επανάστασης στο γερμανόφωνο θέατρο για παιδιά και νέους. Ο ίδιος λέει ότι το GRIPS είναι παιδί του φοιτητικού κινήματος της Γερμανίας:

«Ο αγώνας για μια νέα αντιαυταρχική εκπαίδευση και κοινωνία γέννησε την ιδέα να μετατρέψουμε ένα πολιτικά σατιρικό καμπαρέ για ενηλίκους σε ένα αντιαυταρχικό ρεαλιστικό θέατρο για παιδιά. Το αντιαυταρχικό θέατρο αντικατοπτρίζει τα προβλήματα, τις επιθυμίες και τις ελπίδες του κοινού του.

»Δείχνει τον κόσμο ως μεταβλητό. Είναι ένα ανατρεπτικό, κωμικό και εμψυχωτικό θέατρο. Μα πάνω απ’ όλα εμπνέεται και ζει από την πραγματικότητα του ακροατηρίου του που μπορεί να ταυτιστεί με αυτό».

Ο Βασίλης Κουκαλάνι γνώρισε τον Φόλκερ Λούντβιχ το 2011, έχοντας αποφασίσει τι θέλει να κάνει στο θέατρο. Αναζήτησε συνεργασία με το GRIPS, «δανείστηκε» θέματα που έχουν απήχηση στην κοινωνία της σημερινής Αθήνας.

«Ο Βασίλης ήθελε να ξεκινήσει ένα καινούργιο GRIPS Ελλάδα, όπου υπήρχε πολύ πρόσφορο έδαφος εκείνα τα χρόνια της κρίσης. Γίναμε φίλοι, μου αρέσουν οι παραστάσεις του. Οι προσαρμογές του GRIPS που κάνει με την ομάδα του είναι καταπληκτικές. Το θέατρο για παιδιά και νέους στη Γερμανία είναι σήμερα εδραιωμένο, επιδοτείται ανεξάρτητα από το αν είναι κρατικό, δημοτικό ή ιδιωτικές θεατρικές σκηνές. Αλλά και πάλι δεν στηρίζεται οικονομικά όσο το θέατρο ενηλίκων. Δυστυχώς, σε αυτόν τον τομέα η Ελλάδα βρίσκεται πίσω. Το ρεπερτόριο του GRIPS έχει γίνει αρκετά πλουραλιστικό αλλά και σύνθετο. Η παράδοση του πολιτικού θεάτρου είναι να ψάχνει συνεχώς νέους τρόπους για τις προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει».

Ο στόχος του Grips Theatre και η θεματική των έργων του προσφέρουν τη δυνατότητα να προσαρμοστούν στη θεατρική πραγματικότητα πολλών χωρών.

«Ειδικά τα έργα για παιδιά είναι εύκολα μεταβιβάσιμα, καθώς τα βασικά προβλήματα των παιδιών σ’ όλο τον κόσμο είναι τα ίδια. Η ζωή μας έτσι όπως εξελίσσεται σε όλες τις ευρωπαϊκές πόλεις -και όχι μόνο-, τα κοινωνικά προβλήματα, είναι ορισμένα και διαχρονικά. Για παράδειγμα, η περιβαλλοντική καταστροφή, το χάσμα μεταξύ πλουσίων και φτωχών που οξύνεται. Γι’ αυτό και είναι σημαντικό ένα θέατρο που ενθαρρύνει, διεκδικεί αλληλεγγύη, δίνει την αίσθηση ότι ο άνθρωπος δεν είναι μόνος».


INFO: Θέατρο Κνωσός (Κνωσού 11 και Πατησίων 195). «Το κενό στον φράχτη» του Φόλκερ Λούντβιχ. Διασκευή-Νέα εκδοχή του Ιρανού Βερολινέζου συγγραφέα Μεχντί Μοραντπούρ και του Βασίλη Κουκαλάνι. Σκηνοθεσία: Βασίλης Κουκαλάνι. Τραγούδια-Μουσική: Κάσπαρ Χάχφελντ και Kaspar Föhres. Χιπ χοπ από τον Ben Pavlidis (ελληνικής καταγωγής ράπερ του Βερολίνου, ιδρυτής του γνωστού συγκροτήματος Ohrbooten). Σκηνικά-κοστούμια: Αλεξάνδρα Σιάφκου, Αριστοτέλης Καρανάνος. Παίζουν: Ludwig Brix, Christian Giese, Frederic Phung, René Schubert, Luisa Charlotte Schulz και Alina Strähler. Μουσικοί: Bettina Koch (πλήκτρα-ενορχήστρωση), Alexander Maulwurf (Beatboxing), Sonny Thet (τσέλο). Φωτισμοί: Βασίλης Κουκαλάνι, Αλεξάνδρα Σιάφκου. Επιμέλεια Κίνησης: Johannes Schuchardt. Παραστάσεις: 3/11 στις 11.30 και 15.00 και τη Δευτέρα στις 10.30 για σχολεία. Η παράσταση θα παιχτεί στα γερμανικά με ελληνικούς υπέρτιτλους.

ΘΕΑΤΡΟ
«Δεν ήμουν πολιτικός καριέρας, μια αουτσάιντερ ήμουν»
Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει τον «Μέγα Ιεροεξεταστή», το φιλοσοφικό κείμενο του Ντοστογιέφσκι από το έργο του «Αδελφοί Καραμάζοφ», και με την ευκαιρία αυτήν μας μιλάει για την παράσταση, για τη θητεία της στο...
«Δεν ήμουν πολιτικός καριέρας, μια αουτσάιντερ ήμουν»
ΘΕΑΤΡΟ
Ο Τζόνι ξαναπήρε τ’ όπλο του
Ο Τάσος Ιορδανίδης αναμετριέται και πάλι με το σπουδαίο έργο τού, κυνηγημένου από τον μακαρθισμό, Ντάλτον Τράμπο. Μια πολιτική, σκληρή παράσταση, ικανή «να προκαλέσει συνειδήσεις και τον κόσμο σε ένα θεατρικό...
Ο Τζόνι ξαναπήρε τ’ όπλο του
ΘΕΑΤΡΟ
Τολμηρό παιχνίδι με τον φόβο
Το «Tango Bar» του Περικλή Κοροβέση επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο θέατρο «Αβατον» σε σκηνοθεσία Σπύρου Μιχαλόπουλου. Ενας ύμνος για τη φιλία, τις σχέσεις, για τα όνειρα που δεν πραγματοποιούνται, για τις...
Τολμηρό παιχνίδι με τον φόβο
ΘΕΑΤΡΟ
«Το θέατρο είναι ομαδική υπόθεση»
Το βραβευμένο με Πούλιτζερ έργο της Αμερικανίδας Μάρσα Νόρμαν «Καληνύχτα μητέρα» φέρνει στη σκηνή του θεάτρου «Radar», έχοντας πλάι της τη Μαρία Σκούντζου. Ενα έργο που ερευνά τις ανθρώπινες σχέσεις με αλήθεια...
«Το θέατρο είναι ομαδική υπόθεση»
ΘΕΑΤΡΟ
Η Μαρία Στιούαρτ, η Γκάμπλερ και ο Χαλεπάς
Το καλλιτεχνικό πρόγραμμα της 5ης Εποχής για την περίοδο 2019-2020 παρουσίασε ο Θέμης Μουμουλίδης στην καινούργια του στέγη, στο θέατρο «Αλμα». Μια φουλ σεζόν με 15 παραγωγές.
Η Μαρία Στιούαρτ, η Γκάμπλερ και ο Χαλεπάς
ΘΕΑΤΡΟ
«Το Θέατρο Τέχνης αξίζει άλλη αντιμετώπιση από την πολιτεία»
Γέννημα-θρέμμα του Θεάτρου Τέχνης, έκλεισε μια πενταετία στο τιμόνι του και συνεχίζει να διευθύνει τις δύο Σκηνές του, πιστή στη φιλοσοφία του Κουν, αλλά και ανοιχτή στις προκλήσεις της εποχής. Πιστεύει πως...
«Το Θέατρο Τέχνης αξίζει άλλη αντιμετώπιση από την πολιτεία»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας