Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το στίγμα και η στιγμή του Δημήτρη Λιγνάδη
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το στίγμα και η στιγμή του Δημήτρη Λιγνάδη

  • A-
  • A+
Ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής ξεδίπλωσε τα χαρτιά του για το Εθνικό Θέατρο. Εμφαση στην παιδεία, στην εξωστρέφεια, στη διδασκαλία του αρχαίου δράματος, στις συνεργασίες. Απαραίτητη προϋπόθεση για να υλοποιηθεί το όραμά του, όπως είπε, είναι να αντι- μετωπιστούν τα όχι ευκαταφρόνητα οικονομικά ζητήματα που παρέλαβε η διεύθυνσή του...

«Πάρε τὴν λέξι μου. Δῶσε μου τò χέρι σου», ο στίχος του Ανδρέα Εμπειρίκου («Ο πλόκαμος της Αλταμίρας») είναι το μότο της φετινής σεζόν του Εθνικού Θεάτρου. Στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Δημήτρης Λιγνάδης εμφανίστηκε συγκινημένος, παθιασμένος αλλά και ψύχραιμος, αποφασισμένος να κυνηγήσει το προσωπικό του όραμα για το Εθνικό, έτοιμος να δώσει όλες τις μάχες προκειμένου να κατορθώσει να υλοποιήσει τα σχέδιά του.

Η αναπληρώτρια καλλιτεχνική διευθύντρια, Ερι Κύργια, παρουσίασε το πρόγραμμα της τρέχουσας καλλιτεχνικής περιόδου. Και στη συνέχεια ο καλλιτεχνικός διευθυντής εξέθεσε τα ζητήματα και τις προτεραιότητες του Εθνικού Θεάτρου, τους στόχους αλλά και τη φιλοσοφία που χαρακτηρίζει τη διεύθυνσή του, ορίζοντας τους δύο βασικούς πυλώνες της: τον πολιτιστικό και τον ερευνητικό-εκπαιδευτικό πυλώνα.

Τα βασικά σημεία στα οποία στάθηκε ο Δημήτρης Λιγνάδης ήταν ο τομέας της Παιδείας με την πιο ευρεία και ουσιαστική έννοια -εκπαίδευση ακόμα και για τους εκπαιδευτές-, η εξωστρέφεια του θεάτρου, η διδασκαλία του αρχαίου δράματος, ενώ στην ομιλία του έκανε συχνά χρήση εννοιών και διπόλων προκειμένου να περιγράψει τους στόχους του: εύρος και βάθος, όφελος και ωφέλεια, στίγμα και στιγμή, επιστήμη και τέχνη.

EUROKINISSI/ΕΦΗ ΣΚΑΖΑ

Θα δοθεί έμφαση στην εκπαιδευτική, ερευνητική, πολιτιστική και ψυχαγωγική δραστηριότητα του Εθνικού Θεάτρου αλλά σίγουρα ο τόνος θα πέσει στον παιδευτικό χαρακτήρα, «άλλωστε αυτό έχει προβλεφθεί και από τον νομοθέτη, αναφέρεται στις αρχές του καταστατικού του οργανισμού από την ίδρυσή του».

Το Ισόγειο Rex μετονομάζεται σε Σκηνή «Ελένη Παπαδάκη». Το Rex κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου θα λειτουργεί με καλλιτεχνικό πρόγραμμα για τους επισκέπτες της Αθήνας. Το ίδιο προβλέπεται και για το Σχολείον της Ειρήνης Παππά. Θα μείνει ανοιχτό τους θερινούς μήνες με παραστάσεις, εργαστήρια, σεμινάρια. Στον ίδιο χώρο, που αποτελεί και έδρα της Δραματικής Σχολής -την οποία πλέον διευθύνει η Δηώ Καγγελάρη-, υπάρχει η βούληση να χτιστεί και ένα υπαίθριο θέατρο 1.200 ατόμων.

Η Πειραματική Σκηνή μετασχηματίζεται σε ερευνητική Σκηνή για το αρχαιόθεμο δράμα (ερευνητικός – δοκιμαστικός χαρακτήρας) και μ' έναν τρόπο ο χαρακτήρας της επεκτείνεται σε όλες τις Σκηνές: «Η πρόθεση για πειραματισμό μπορεί να διαπνέει όλες τις Σκηνές και όχι μόνο την Πειραματική Σκηνή. Δεν με ενδιαφέρει η οποιαδήποτε ονοματοδοσία που θα ορίζει την κάθε Σκηνή περιορίζοντας έτσι τις δράσεις σε χώρους».

Θα ξεκινήσουν οι αυτόνομες εκδόσεις του Εθνικού Θεάτρου για τα περισσότερα έργα του ρεπερτορίου («προτιμώ να κόψω τρία κοστούμια ή μισή παράσταση ώστε να μπορούμε να εκδώσουμε τα βιβλία»), θα ληφθούν μέτρα για τη διατήρηση, επικαιροποίηση και αξιοποίηση του αρχείου του Εθνικού Θεάτρου.

Προγραμματίζονται επίσης ενδιαφέρουσες δράσεις για τον εορτασμό της επετείου της Μάχης των Θερμοπυλών και της Ναυμαχίας της Σαλαμίνας.

Το πρόγραμμα «Απευθείας» που είχε λειτουργήσει σε συνεργασία με το κανάλι της Βουλής επί της προηγούμενης καλλιτεχνικής διεύθυνσης θα συνεχιστεί: «Οι πολίτες φορολογούνται ώστε το κράτος να χρηματοδοτεί το Εθνικό Θέατρο. Γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο οφείλουμε οι επιλογές μας να απευθύνονται σε ολόκληρο τον ελληνικό λαό. Φιλοδοξούμε να μην αφήσουμε απέξω όχι μόνο ούτε έναν Αθηναίο αλλά ούτε έναν Ελληνα πολίτη».

Ο Δημήτρης Λιγνάδης ανακοίνωσε κάποιους από τους σκηνοθέτες που θα σκηνοθετήσουν στο Εθνικό Θέατρο την περίοδο 2020-2021 (αλφαβητικά): Δημήτρης Καμαρωτός, Δημήτρης Καραντζάς, Γιώργος Κιμούλης, Στάθης Λιβαθινός, Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Αμαλία Μουτούση, Βασίλης Μπισμπίκης, Αντζελα Μπρούσκου, Γιώργος Νανούρης, Κωνσταντίνος Ρήγος, Δημήτρης Τάρλοου, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Μάρθα Φριντζήλα.

Ο σεξπιρικός «Μάκμπεθ» που θα ανέβαζε ο Δ. Λιγνάδης στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, ως σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής, θα πραγματοποιηθεί τελικά ώστε να μη μείνουν χωρίς δουλειά οι συντελεστές και οι ηθοποιοί στο πλαίσιο της συμπαραγωγής των δύο θεάτρων. Επίσης τα «Μαθήματα πολέμου» που ξεκίνησε ο Δ. Λιγνάδης στο Μέγαρο Μουσικής θα συνεχίσουν σε συμπαραγωγή, αλλά με άλλον σκηνοθέτη.

Κι επειδή, όπως είπε ο Δημήτρης Λιγνάδης, κανείς σ' αυτή τη θέση δεν πρέπει να αγνοεί τις προϋποθέσεις, «δηλαδή το αποτέλεσμα που δίνει το κλάσμα: επιθυμίες/δυνατότητες», όλα θα εξαρτηθούν από τον υλικοτεχνικό παράγοντα, τους οικονομικούς πόρους, καθώς η κατάσταση δεν είναι και τόσο ενθαρρυντική για να υλοποιηθούν όλα όσα σχεδιάζονται.

Ως γνωστόν, ολόκληρο σχεδόν το ποσόν της ετήσιας επιχορήγησης από το υπουργείο Πολιτισμού καλύπτει τη μισθοδοσία. «Θέλω να σας κοιτώ στα μάτια» κατέληξε ο Δημήτρης Λιγνάδης, «γι' αυτό σας λέω πως όλα αυτά που σας είπαμε ότι πρόκειται να κάνουμε θα ευδοκιμήσουν όταν κατατεθούν, αναγνωστούν και αντιμετωπιστούν τα όχι ευκαταφρόνητα οικονομικά ζητήματα που παρέλαβε η διεύθυνσή μου».

ΘΕΑΤΡΟ
Μαζί στη σκηνή Ακαδημία Αθηνών και Εθνικό Θέατρο
Το Κέντρο Ερεύνης της Ελληνικής και Λατινικής Γραμματείας της Ακαδημίας Αθηνών συναντά τη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου με ειδικό αντικείμενο μια χαμένη στο μεγαλύτερο μέρος της τριλογία του Αισχύλου, η...
Μαζί στη σκηνή Ακαδημία Αθηνών και Εθνικό Θέατρο
ΘΕΑΤΡΟ
«Ας τελειώνουμε με το αλληλοφάγωμα που δεν βγάζει πουθενά»
H Λυδία Κονιόρδου, ταυτισμένη με το αρχαίο δράμα ως ερμηνεύτρια, σκηνοθέτις, δασκάλα, ολοκληρώνει την τρίτη συνεργασία της με τον Μπομπ Γουίλσον, ενώ φέτος μας ξαφνιάζει καθώς συμπρωταγωνιστεί με τον Πέτρο...
«Ας τελειώνουμε με το αλληλοφάγωμα που δεν βγάζει πουθενά»
ΘΕΑΤΡΟ
Θόδωρος Τερζόπουλος: «Ο μηχανισμός της λήθης εγκαθιδρύθηκε»
Ανεβάζει «Νόρα» στο «Αττις», οργανώνει πενταετή πλάνα για παραστάσεις σε όλο τον κόσμο και ξεδιπλώνει τις σκέψεις του για την ιντερνετική εποχή, τα νέα ταλέντα που πέφτουν στην παγίδα του συστήματος, αλλά και...
Θόδωρος Τερζόπουλος: «Ο μηχανισμός της λήθης εγκαθιδρύθηκε»
ΘΕΑΤΡΟ
Αυτή η Φαίδρα συγγενεύει με τη Μήδεια
Η «Φαίδρα» του Ρακίνα, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στις 26 και 27 Ιουλίου στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου και στη συνέχεια περιόδευσε στην Κρήτη, έρχεται και στην Αττική για λίγες παραστάσεις μέσα...
Αυτή η Φαίδρα συγγενεύει με τη Μήδεια
ΘΕΑΤΡΟ
Η αθέατη πλευρά της καλλιτεχνικής Αθήνας του 1910
Μια σειρά από φόνους στο σήμερα, που ερμηνεύονται με το βλέμμα στραμμένο στο παρελθόν. Μια site-specific παράσταση, ένα αστυνομικό θρίλερ της Ιόλης Ανδρεάδη και του Αρη Ασπρούλη γραμμένο με αφορμή το «Βυσσινί...
Η αθέατη πλευρά της καλλιτεχνικής Αθήνας του 1910
ΘΕΑΤΡΟ
Προμηθέας: ο έκπτωτος θεός που κρύβεται στις μεγαλουπόλεις
Στον «Προμηθέα Δεσμώτη» του Αισχύλου δεν υπάρχουν ήρωες, θνητοί. Τα πρόσωπα που συγκρούονται μέσα στο άγριο παγωμένο τοπίο του Καυκάσου όπου δεσπόζει ένας κόκκινος στύλος με καρφωμένο πάνω του τον Προμηθέα...
Προμηθέας: ο έκπτωτος θεός που κρύβεται στις μεγαλουπόλεις

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας