Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
 Από Σέξπιρ και Γκολντόνι μέχρι Αναγνωστάκη και Ρέππα-Παπαθανασίου

«Να τελειώνουμε με τον Εντύ Μπελγκέλ» του Εντουάρ Λουί

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Από Σέξπιρ και Γκολντόνι μέχρι Αναγνωστάκη και Ρέππα-Παπαθανασίου

  • A-
  • A+
Ο Δημήτρης Λιγνάδης εκ των πραγμάτων θα υλοποιήσει φέτος τον προγραμματισμό που είχε έτοιμο ο Στάθης Λιβαθινός. Ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής θα σκηνοθετήσει, όμως, και θα παίξει «Μάκβεθ».

Ηδη επαναλαμβάνονται δύο περσινές παραγωγές. Το «Απόψε αυτοσχεδιάζουμε» του Δημήτρη Μαυρίκιου (Κεντρική Σκηνή, έως 27/10) και το μουσικοθεατρικό του Θοδωρή Αμπαζή πάνω σε έργο του Βικτόρ Ουγκό «Ο άνθρωπος που γελά» (REX, έως 10/11). Ακολουθούν το «Ξύπνα Βασίλη» του Ψαθά σε σκηνοθεσία Αρη Μπινιάρη (Σκηνή Νίκος Κούρκουλος, 2/10 έως 5/1), το μιούζικαλ του Θοδωρή Οικονόμου πάνω στη «Χριστουγεννιάτικη Ιστορία» (Κεντρική Σκηνή, 15/11 έως 12/1) και το «Να τελειώνουμε με τον Εντύ Μπελγκέλ» του Εντουάρ Λουί (REX, σκηνή «Κατίνα Παξινού», 6/11 έως 17/11).

Το ρεπερτόριο του Εθνικού για τη χειμερινή σεζόν

O«γόνιμος μετασχηματισμός σε επίπεδο δομής, ρεπερτορίου και φυσιογνωμίας» του Εθνικού Θεάτρου μπορεί να περιμένει μία ακόμα σεζόν. Αυτή ήταν η προγραμματική υπόσχεση του Δημήτρη Λιγνάδη, όταν ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση από τον Στάθη Λιβαθινό πριν από περίπου τρεις εβδομάδες.

Επειδή όμως ένα ρεπερτόριο δεν γίνεται στο άρπα-κόλλα και επειδή ο Δ. Λιγνάδης πιστεύει, όπως δήλωσε και χθες, «πως πρέπει να υπάρχει συνέπεια και εξελικτική συνέχεια στη χάραξη της πολιτικής του τόσο σημαντικού πολιτιστικού οργανισμού της χώρας μας», αυτόν τον χειμώνα θα κάνει το αυτονόητο και αναγκαστικό: θα υλοποιήσει σχεδόν στο σύνολό του το ρεπερτόριο που «εύλογα», όπως ευγενικά λέει, είχε σχεδιάσει ο Λιβαθινός.

Δημήτρης Λιγνάδης

Μ. ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

Αλλωστε, και εκείνος με ρεπερτόριο του Χατζάκη είχε ξεκινήσει τον χειμώνα του 2015. Περίεργη κατάσταση, που θα πάρει τέρμα μόνο όταν αρχίσουν να επιλέγονται αρκετό χρόνο πριν από την ανάληψη των καθηκόντων τους οι διευθυντές των κρατικών σκηνών.

Θανάσης Παπαθανασίου, Μιχάλης Ρέππας

EUROKINISSI / ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ

Το στίγμα Λιγνάδη γίνεται -για την ώρα- φανερό από το ότι χάσαμε, τουλάχιστον τύποις, την τόσο αγαπημένη του Λιβαθινού Πειραματική Σκηνή. Δεν υπάρχει ως αυτόνομη, διακριτή οντότητα στο θέατρο, αν και το πνεύμα της κυριαρχεί στις παραστάσεις της σκηνής «Κατίνα Παξινού», στο θέατρο REX.

Λούλα Αναγνωστάκη

ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ

Ετσι, λοιπόν, οι νέες παραγωγές που θα ανεβούν φέτος στις τέσσερις σκηνές του Εθνικού είναι οι εξής:

● Κεντρική Σκηνή: Ο Δημήτρης Λιγνάδης σκηνοθετεί αλλά και παίζει «Μάκβεθ» του Σέξπιρ (7/2 έως 8/3, σε συμπαραγωγή με το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά), σε μετάφραση Νίκου Χατζόπουλου και με τη Μαρία Κίτσου στον ρόλο της Λαίδης Μάκβεθ. Κι από την ελισαβετιανή τραγωδία στη γαλλική φάρσα. Ο Θωμάς Μοσχόπουλος μεταφράζει και σκηνοθετεί τη σάτιρα του Ζορζ Φεντό «Η Κυρία του Μαξίμ» (21/3 έως 31/5) με Θανάση Αλευρά, Εμιλυ Κολιανδρή, Θέμη Πάνου, Γαλήνη Χατζηπασχάλη κ.ά.

● Σκηνή Νίκος Κούρκουλος: Ο Γιάννης Καλαβριανός παρουσιάζει το νέο έργο που έγραψε ύστερα από ανάθεση του Εθνικού με ήρωες οκτώ εργαζομένους σε ξενοδοχείο, όπου ο χρόνος έχει παγώσει (16/1 έως 12/4). Ο κινηματογραφικός Αλέξανδρος Αβρανάς, βραβευμένος στο Φεστιβάλ Βενετίας, διάλεξε να ανεβάσει ένα από τα ωραιότερα, πιο πολιτικά αλλά και προφητικά έργα της Λούλας Αναγνωστάκη, που παρουσίασε πρώτος ο Λευτέρης Βογιατζής το 2003. Στο «Σ' εσάς που με ακούτε», σε ένα Βερολίνο που φλέγεται, λίγοι Ελληνες (και όχι μόνο), σε φοιτητικό δωμάτιο, δοκιμάζουν να ενωθούν με τα εξεγερμένα πλήθη μέσα από ένα ιδιότυπο «φόρουμ» (30/4 έως 7/6).

● Θέατρο REX, σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη»: Το «Καινούργιο σπίτι» του Κάρλο Γκολντόνι ανεβαίνει για πρώτη φορά στο Εθνικό σε σκηνοθεσία Γιάννη Σκουρλέτη (22/11 έως 9/2). Ενώ οι Μιχάλης Ρέππας και Θανάσης Παπαθανασίου, με το τόσο επιτυχημένο παρελθόν στο Εθνικό («Βίρα τις άγκυρες»), επιστρέφουν στο REX ύστερα από δεκαπέντε χρόνια με το νέο μουσικό τους έργο «Φεγγάρι από χαρτί», ανάθεση του Λιβαθινού (μουσική Νίκου Κυπουργού, στίχοι Αφροδίτης Μάνου). Σε νεοκλασικό της Αστυδάμαντος, στο Παγκράτι, ένας νεαρός αφηγείται την προσωπική και οικογενειακή του ιστορία στην Αθήνα της δεκαετίας του '60 με τα συνταρακτικά πολιτικά γεγονότα (20/2 έως 31/5).

● Θέατρο REX, σκηνή «Κατίνα Παξινού»: Εδώ βασιλεύουν η πρωτοπορία και το σύγχρονο θέατρο, ελληνικό και ξένο. Ο Ευθύμης Φιλίππου, της υποψηφιότητας για Οσκαρ σεναρίου, δεν ξεχνά ποτέ το θέατρο. Στην πρώτη του συνεργασία με το Εθνικό παρουσιάζεται το νέο του έργο «Νερό της κολόνιας» (Eau de Cologne) από την ομάδα Vasistas της Αργυρώς Χιώτη. Εξι γυναίκες σε υπερβατικό χώρο ορίζουν την επικοινωνία ζωντανών και νεκρών και αναλαμβάνουν να στείλουν το γράμμα ενός άντρα στην πεθαμένη εδώ και σαράντα χρόνια μητέρα του (29/11 έως 12/1).

Η Ελένη Ευθυμίου σκηνοθετεί το «Και τώρα ο κόσμος ή αυτό που αποκαλούμε "έξω κόσμος", δεν σημαίνει τίποτα για μένα» της Σιμπίλε Μπεργκ, ζωντανής φωνής στον σύγχρονο γερμανόφωνο κόσμο. Νεαρές γυναίκες σε αδιέξοδο, δύσπιστες για τα πάντα, τον έρωτα, την οικογένεια, την αγορά, αναρωτιούνται αν αξίζει να αγωνιστούν (24/1 έως 1/3). Τη μαύρη κωμωδία «Παίζοντας το θύμα» των πολυβραβευμένων Ρώσων αδελφών Πρεσνιακόφ, που ξεκίνησε την καριέρα της από το Fringe του Εδιμβούργου και ανέβασε στο Θέατρο Τέχνης της Μόσχας (πριν την κάνει και ταινία) ο Κιρίλ Σερεμπρένικοφ, μεταφράζει-διασκευάζει και σκηνοθετεί ο Γιώργος Κουτλής (13/3 έως 12/4).

Τέλος, η ομάδα Θεάτρου C for Circus ανεβάζει σε σκηνοθεσία Παναγιώτη Γαβρέλα το «Love & Information» της πάντα ριζοσπαστικής, κορυφαίας Βρετανής δραματουργού Κάριλ Τσέρτσιλ, με θέμα την εξαφάνιση των ουσιαστικών σχέσεων σε εποχές υπερβολικής πληροφόρησης (29/4 έως 31/5).

ΘΕΑΤΡΟ
Το υλικό του θεάτρου, άνθρωποι και αισθήματα, είναι τόσο εύθραυστο
Λάμπει φέτος στο σανίδι, στον «Ηχο του όπλου» της Λούλας Αναγνωστάκη, στο Θέατρο Σταθμός, ο νεαρός Αλβανός ηθοποιός, που εκτοξεύτηκε παιζοντας τον Ντάνι στην τόσο αγαπημένη ταινία του Πάνου Κούτρα «Xenia»
Το υλικό του θεάτρου, άνθρωποι και αισθήματα, είναι τόσο εύθραυστο
ΘΕΑΤΡΟ
Η «Αποκάλυψη» του Παπακωνσταντίνου
Οικειοθελώς περπατά σε δύσκολα μονοπάτια και στην παράστασή του αυτή δικαιώνεται ο Θάνος Παπακωνσταντίνου, καθώς μετατρέπει τον λόγο του ευαγγελιστή Ιωάννη από λατρευτικό κείμενο σε θέατρο με ηχηρό μήνυμα. Οι...
Η «Αποκάλυψη» του Παπακωνσταντίνου
ΘΕΑΤΡΟ
Μια αναμενόμενη επιτυχία από τον Μαυρίκιο
Η παράσταση του Δημήτρη Μαυρίκιου της περσινής σεζόν δεν ήταν «διασκευή» ή «μεταφορά» ενός παλιού έργου, αλλά βασισμένη σε ένα θέμα του Λουίτζι Πιραντέλο και στη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι, φέρνοντας στο...
Μια αναμενόμενη επιτυχία από τον Μαυρίκιο
ΘΕΑΤΡΟ
Θαυμαστή «Πορεία» 20 ετών
Οι μεγάλες επιτυχίες που έχουν σημαδέψει το θέατρο τις τελευταίες σεζόν. Οι νέες παραγωγές που ετοιμάζονται. Τα φιλόδοξα σχέδια που αποτελούσαν απωθημένο ετών. Εχει προφανώς αρκετούς λόγους να αδημονεί για τη...
Θαυμαστή «Πορεία» 20 ετών
ΘΕΑΤΡΟ
Από τα στενά της Αντισθένους σε όλη την Αθήνα
Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, ελεύθερος από το άγχος του Φεστιβάλ Αθηνών, μπορεί να αφοσιωθεί πλήρως στην τέχνη του και στο θέατρό του, που όμως έχει γιγαντωθεί με συνεργασίες και συμπαραγωγές και παρουσία σε...
Από τα στενά της Αντισθένους σε όλη την Αθήνα
ΘΕΑΤΡΟ
Η πολιτική ορθότητα είναι η νέα λογοκρισία στην τέχνη
Ο διάσημος Καναδός σκηνοθέτης, Ρομπέρ Λεπάζ, παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Αθηνών την παράσταση «Kanata - Επεισόδιο 1ο - Η διαμάχη», για την οποία η Αριάν Μνουσκίν τού παραχώρησε τα ηνία του «Θεάτρου του Ηλιου».
Η πολιτική ορθότητα είναι η νέα λογοκρισία στην τέχνη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας