Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αν ο Οιδίποδας ήταν γυναίκα...
© Karol Jarek
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αν ο Οιδίποδας ήταν γυναίκα...

  • A-
  • A+
H γνωστή σκηνοθέτις παρουσιάζει το βραβευμένο με Fulbright Artist’s Award έργο-υβριδική όπερα με τον προκλητικό τίτλο «Oedipus: Sex with Mum Was Blinding» στη Νέα Υόρκη και στην Αθήνα και εξηγεί γιατί «το σεξ με τη μαμά ήταν εκτυφλωτικό».

Η δουλειά που κάνει στο θέατρο όλα αυτά τα χρόνια είναι ιδιαίτερη, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, συμμετέχοντας σε διεθνή φεστιβάλ και συνεργαζόμενη με ευρωπαϊκά θέατρα και πανεπιστήμια. Τολμηρή, ανατρεπτική, με πολιτική ματιά στον τρόπο δουλειάς της, αυτή τη φορά επιλέγει να διαβάσει τον Σοφοκλή, αλλιώς... Με τον Οιδίποδα να είναι γυναίκα. Και τους θεατές να μπαίνουν στη θέση του Χορού.

Το νέο έργο της Ελλης Παπακωνσταντίνου και της ομάδας ODC Ensemble, το οποίο μάλιστα βραβεύτηκε με το Fulbright Artist’s Award 2018-20, έχει τίτλο «Oedipus: Sex with Mum Was Blinding» και κάνει πρεμιέρα στις 25 Σεπτεμβρίου για πέντε μόνο παραστάσεις στο BAM Fisher (Brooklyn Academy of Music) στη Νέα Υόρκη. Το έργο θα παρουσιαστεί και στην Αθήνα από τις 11 έως και τις 20 Οκτωβρίου στο θέατρο «Σφενδόνη» στη σύντομη εκδοχή του (χωρίς τη συμμετοχή των Αμερικανών συντελεστών).

Ελλη Παπακωνσταντίνου - ODC Ensemble

Η Ελλη Παπακωνσταντίνου χρόνια τώρα σκηνοθετεί έργα που διασκευάζει η ίδια, με έμφαση στη σύγχρονη όπερα και τα νέα μέσα και με σταθερό πάντα συνεργάτη τον συνθέτη Τηλέμαχο Μούσα. Ιδρύτρια και διευθύντρια του χώρου τέχνης «Βυρσοδεψείο» και της ομάδας ODC Ensemble, ήταν φέτος η δεύτερη φορά που τιμήθηκε με το «Βραβείο Fulbright» για την έρευνά της στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ πάνω στο συγκεκριμένο έργο.

Το «Oedipus: Sex with Mum Was Blinding» είναι μια υβριδική όπερα που βασίζεται στον «Οιδίποδα Τύραννο» και συνδυάζει το ζωντανό βίντεο και τη χρήση νέων τεχνολογιών. Η σκηνοθέτις το έγραψε κατά την παραμονή της στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ. Καταπιάνεται με τον μύθο επιλέγοντας μια αντι-εξουσιαστική προσέγγιση, θέτοντας ζητήματα γένους (Ο Οιδίποδας είναι γυναίκα) και βιολογικού προσδιορισμού, αντλώντας υλικό από σύγχρονα πειράματα της γνωσιακής επιστήμης.

Η παράσταση, που ξεκίνησε στη διάρκεια της παραμονής της στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, είναι προϊόν μιας μακρόχρονης συνεργασίας με την εικαστικό Στέφανι Σέριφ και την ομάδα της που είχε σκοπό την από κοινού δημιουργία μιας κινηματογραφικής όπερας. Η μουσική του Τηλέμαχου Μούσα και της Τζούλια Κεντ κινείται στα όρια της ατονικότητας, ενώ συγχρόνως φλερτάρει με την τζαζ. Η μουσική της παράστασης ερμηνεύεται από δύο λυρικές σοπράνο (Λητώ Μεσσήνη, Αναστασία Κατσιναβάκη), μια συνθέτρια ηλεκτροακουστικής μουσικής (Barbara Nerness), μια τζαζ τραγουδίστρια (Νάσια Γκόφα), έναν από τους πιο ενεργούς πιανίστες της νεοϋορκέζικης τζαζ σκηνής (Misha Piatigorsky) και την τσελίστα Τζούλια Κεντ.

Μια άλλη καινοτομία της παράστασης είναι ότι το ίδιο το κοινό της αποτελεί τον Χορό της αρχαίας τραγωδίας με τη βοήθεια νέων τεχνολογιών και διαδραστικών συστημάτων. Σημερινοί πολίτες καλούνται να δημιουργήσουν μαζί με τους ερμηνευτές το ηχητικό τοπίο της πόλης και να ολοκληρώσουν την παρτιτούρα της νέας αυτής όπερας που θέτει ερωτήματα: Πώς επηρεάζουν οι πρόγονοί μας τις επιλογές μας; Είμαστε πραγματικά ελεύθεροι;

Η Ελλη Παπακωνσταντίνου εκτός από το Fulbright Artist’s Award απέσπασε πέρσι και το διεθνές βραβείο «Music Theatre now 2018-19» για την παράσταση «Το σπήλαιο» η οποία θα παρουσιαστεί και στo Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο των «Δημητρίων» τον Οκτώβριο μαζί με το «Revoltathens». Πέρσι σκηνοθέτησε και έγραψε επίσης το έργο «Kazin Barrok» που παίχτηκε σε μια από τις ιστορικές αψίδες θριάμβου της Μάλτας, για την Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης («Βαλέτα '18»).

Μια πολύ σημαντική εμπειρία, όπως λέει, ήταν η αντιφασιστική παράσταση «The kindly ones», έργο που έγραψε και σκηνοθέτησε για το αυστριακό Regionen Festival που παρουσιάστηκε στον πλέον εμβληματικό χώρο ιστορικής μνήμης, το στρατόπεδο συγκέντρωσης του Μαουτχάουζεν.


INFO: «Oedipus: Sex with Mum Was Blinding». Σύλληψη, σκηνοθεσία και libretto: Ελλη Παπακωνσταντίνου. Πρωτότυπη μουσική: Τηλέμαχος Μούσας, Julia Kent. Real time cinematic environments: Stephanie Sherriff. Επιστημονικός συνεργάτης: Μάνος Τσακίρης. Φωτισμοί: Ελλη Παπακωνσταντίνου. Κοστούμια: Jolene Richardson. Σύλληψη, σχεδιασμός και υλοποίηση μασκών: Μαριτίνα Κέλερη-Χρυσάνθη Αυλωνίτη. Performers: Νάσια Γκόφα (Ιοκάστη-Χορός), Αναστασία Κατσιναβάκη (Τειρεσίας-Χορός), Θεοδώρα Λούκας (Woman), Λητώ Μεσσίνη (Oedipus-Χορός).

ΘΕΑΤΡΟ
«Το πάθος του για ζωή τού έκαψε τη ζωή»
Η Ειρήνη Λεβίδη θέλει να μιλήσει για το θέατρο. Ομως αφήνεται να παρασυρθεί στις πιέσεις μας και μιλάει για εκείνον: τον Λευτέρη Βογιατζή. Μια απώλεια που κανείς δεν έχει ακόμα συνειδητοποιήσει, πόσο μάλλον...
«Το πάθος του για ζωή τού έκαψε τη ζωή»
ΘΕΑΤΡΟ
Μητέρα εξαπολύει drones
Το βραβευμένο έργο «Προσγείωση» του Τζορτζ Μπραντ κάνει πρεμιέρα τη Δευτέρα στο Faust, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Φωτιάδη, με πρωταγωνίστρια την Πέγκυ Τρικαλιώτη. Είναι μονόλογος, αλλά τι μονόλογος....
Μητέρα εξαπολύει drones
ΘΕΑΤΡΟ
«Κανείς δεν μένει ίδιος μετά την Τρικυμία»
Η θεατρική ομάδα Ρόδα παρουσιάζει την «Τρικυμία» του Σέξπιρ σκηνοθεσία Μαρίας Περετζή την 1η Σεπτεμβρίου στο θέατρο Βράχων του Δήμου Βύρωνα και στις 20 Σεπτεμβρίου στο θέατρο «Δημήτρης Κιντής» στην Ηλιούπολη....
«Κανείς δεν μένει ίδιος μετά την Τρικυμία»
ΘΕΑΤΡΟ
Η αθέατη πλευρά της καλλιτεχνικής Αθήνας του 1910
Μια σειρά από φόνους στο σήμερα, που ερμηνεύονται με το βλέμμα στραμμένο στο παρελθόν. Μια site-specific παράσταση, ένα αστυνομικό θρίλερ της Ιόλης Ανδρεάδη και του Αρη Ασπρούλη γραμμένο με αφορμή το «Βυσσινί...
Η αθέατη πλευρά της καλλιτεχνικής Αθήνας του 1910
ΘΕΑΤΡΟ
Είμαι αμείλικτα, ανώμαλα ρομαντικός
Ερμηνεύει τον «Δον Ζουάν» του Μολιέρου στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Θέμης Μουμουλίδης και μας εξηγεί γιατί βλέπει τον επικό καρδιοκατακτητή σαν έναν προβοκάτορα που υπονομεύει κανόνες, θεσμούς, κοινωνικά...
Είμαι αμείλικτα, ανώμαλα ρομαντικός
ΘΕΑΤΡΟ
Μια φορά ήταν ένας μόνος του...
Πέθανε χτες τα ξημερώματα σε ηλικία 78 ετών ο λογοτέχνης και θεατρικός συγγραφέας Γιώργος Σκούρτης στο νοσοκομείο «Αγία Ολγα», όπου νοσηλευόταν εξαιτίας προβλημάτων υγείας που τον ταλαιπωρούσαν εδώ και καιρό.
Μια φορά ήταν ένας μόνος του...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας