Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αυτή η Φαίδρα συγγενεύει με τη Μήδεια
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αυτή η Φαίδρα συγγενεύει με τη Μήδεια

  • A-
  • A+
Η σκηνοθέτρια ανεβάζει το έργο του Ρακίνα στην καινούργια μετάφραση του Στρατή Πασχάλη με μέτρο και ομοιοκαταληξία. Η παράσταση θα παιχτεί στον Βύρωνα, στου Παπάγου, στα Βριλήσσια. Στις 13 Σεπτεμβρίου, στις 6 το απόγευμα, με το φως της μέρας, παρουσιάζεται στον αρχαιολογικό χώρο της Ρωμαϊκής Αγοράς.

Η «Φαίδρα» του Ρακίνα, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στις 26 και 27 Ιουλίου στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου και στη συνέχεια περιόδευσε στην Κρήτη, έρχεται και στην Αττική για λίγες παραστάσεις μέσα στον Σεπτέμβριο, στον Βύρωνα, στου Παπάγου, στα Βριλήσσια.

Ξεχωριστή θα είναι η μία και μοναδική παράσταση που θα δοθεί στις 13 Σεπτεμβρίου, στις 6 μ.μ., με το φως της μέρας, στον αρχαιολογικό χώρο της Ρωμαϊκής Αγοράς.

Η κοινή επιθυμία, της Εφης Θεοδώρου και του ποιητή και μεταφραστή Στρατή Πασχάλη, έφερε στο προσκήνιο την ιδέα του ανεβάσματος της «Φαίδρας».

Εφη Θεοδώρου

Εκείνος είχε ξεκινήσει να εργάζεται πάνω στο έργο μετά από σχεδόν τριάντα χρόνια, με σκοπό να καταθέσει μια νέα μετάφρασή του (ήδη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΚΑΠΑ Εκδοτική), αυτή τη φορά με μέτρο και ομοιοκαταληξία, πολύ κοντά στη φόρμα του πρωτότυπου, όσο γίνεται πιο πιστά στις τονικότητες και τους ρυθμούς του, αναδεικνύοντας τη μουσικότητα του κειμένου.

Εκείνη, πέντε χρόνια μετά «Το ατλαζένιο γοβάκι» του Κλοντέλ, αποφάσισε να αναμετρηθεί με το έργο του 17ου αιώνα, που κρατάει από τον μύθο του άνομου έρωτα της Φαίδρας για τον Ιππόλυτο, γιο του συζύγου της Θησέα.

«Ο Ρακίνας, μελετητής των ιστορικών πηγών του Πλούταρχου, είναι συγχρόνως βαθύς γνώστης του έργου των αρχαίων κλασικών» λέει η Εφη Θεοδώρου. «Επίσης του έργου του Ευριπίδη “Ιππόλυτος” αλλά και της “Φαίδρας” του Σενέκα, καθώς και άλλων έργων του Οβίδιου και του Θεόκριτου. Εμπνεόμενος από τον μύθο συνθέτει ένα έργο τολμηρό και σκοτεινό που εστιάζει στο πρόσωπο της Φαίδρας.

Η γνώμη μου, μετά τη διετή τουλάχιστον ενασχόληση μ’ αυτό το έργο που εμπλουτίστηκε από την εμπειρία των προβών, είναι ότι ο Ρακίνας καταφέρνει να απογειώσει τον μύθο σε περιοχές που τον φέρνουν κοντά στη δραματουργία του 19ου μέχρι και του 20ού αιώνα, συνταιριάζοντας με μαεστρία την αυστηρή φόρμα του αλεξανδρινού ομοιοκατάληκτου 12σύλλαβου με κινήσεις της ψυχής που συγκλονίζουν τον άνθρωπο μέχρι τις μέρες μας».

Θέμα του έργου, ο άνομος και οδυνηρός έρωτας της Φαίδρας για τον Ιππόλυτο, γιο του συζύγου της Θησέα. Ενας έρωτας που τη γεμίζει ντροπή, λέει η σκηνοθέτρια. «Η Φαίδρα, η σκοτεινή συνάμα και φωτεινή κόρη -κατάγεται από τον Ηλιο, αλλά μητέρα της είναι η Πασιφάη, που έφερε στον κόσμο τον Μινώταυρο μετά την ένωσή της με έναν ταύρο- πάσχει από έναν ανομολόγητο έρωτα για τον θετό της γιο, έρωτα που τη φέρνει σε σύγχυση και την ταπεινώνει.

Απεικονίζεται ολοκάθαρα και από την πρώτη της είσοδο στη σκηνή ως θύμα του πάθους της, ένα πάθος που οι θεοί έχουν εμφυσήσει μέσα της και το οποίο η ίδια δεν αποδέχεται και επιθυμεί τον θάνατο. Ο Ρακίνας, άξιος επίγονος των αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων, αγγίζει βαθιά μέσα από το έργο αυτό τη φύση και την ουσία του τραγικού, καθώς επικεντρώνεται στην αρχέγονη μάχη του ανθρώπου με το πεπρωμένο του.

Παρά την απεγνωσμένη απόπειρά τους να υπάρξουν ως αυτόβουλα πλάσματα και να διεκδικήσουν το δικαίωμά τους να αποφασίζουν ελεύθερα, τα πρόσωπα κάμπτονται και συνθλίβονται, θύματα της οργής των θεών, της κληρονομικότητας και της μοίρας. Μόνη τους λύτρωση, ο θάνατος, αυτός που η Φαίδρα επιφέρει στον εαυτό της παίρνοντας από το “φαρμάκι που 'χει στην Αθήνα η Μήδεια κομίσει” και που της επιτρέπει επιτέλους να ενωθεί με το φως και τον πρόγονό της, τον Ηλιο, αφού όμως συμπαρασύρει στην καταστροφή όλα τα πρόσωπα του έργου. Αυτή η Φαίδρα συγγενεύει πολύ με τη Μήδεια».

Η δραματουργική, σκηνοθετική και ερμηνευτική προσέγγιση του έργου δίνει έμφαση στον διάλογο ανάμεσα στη μουσική των γλωσσών και αποσκοπεί να αποδοθεί ακέραια και με ακρίβεια ο στίχος ώστε να ξεπηδήσουν μέσα απ’ αυτόν οι έννοιες και τα μεγέθη. Θραύσματα του κειμένου ακούγονται ηχογραφημένα στα γαλλικά από ηθοποιούς που ανήκουν στην πρωτοπορία της σύγχρονης γαλλικής σκηνής.

«Δοκιμάζοντας όλες τις αποχρώσεις, τη σκηνική δραματική ισχύ και τον πλούτο των αποχρώσεων της ελληνικής γλώσσας, παράγουμε με αυτήν μουσική» λέει η Εφη Θεοδώρου. «Σ’ αυτή τη μουσική απαντά διάσπαρτα ο ήχος του πρωτότυπου κειμένου που ακούγεται από σπουδαίους Γάλλους ηθοποιούς της νεότερης γενιάς. Η μουσική που συνέθεσε ο Κορνήλιος Σελαμσής είναι αποτέλεσμα της ηλεκτρονικής επεξεργασίας αυτών των φωνών. Η “Φαίδρα” αυτή στοχεύει να είναι μία, με την ευρύτερη έννοια του όρου, μουσική παράσταση».

Η παράσταση είναι συμπαραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου και του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης, του οποίου η Εφη Θεοδώρου είναι από τον περασμένο Απρίλιο η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια.

«Είναι εξαιρετικά τιμητική η παραχώρηση που μας έγινε για τη χρήση του χώρου της Ρωμαϊκής Αγοράς από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών. Αυτός ο μοναδικός χώρος μοιάζει να είναι φτιαγμένος για να υποδεχθεί τις ομιλούσες επιτύμβιες στήλες του λιτού σκηνικού της Εύας Μανιδάκη και τα σκούρα ασκητικά κοστούμια του Αγγελου Μέντη».


Info: «Φαίδρα» του Ρακίνα. Μετάφραση: Στρατής Πασχάλης. Σκηνοθεσία: Εφη Θεοδώρου. Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη. Κοστούμια: Αγγελος Μέντης. Μουσική: Κορνήλιος Σελαμσής. Κίνηση: Γιώργος Σιώρας Δεληγιάννης, Μυρτώ Δελημιχάλη. Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος. Παίζουν: Μαρία Σκουλά (Φαίδρα), Μάξιμος Μουμούρης (Θησέας), Μάνος Πετράκης (Ιππόλυτος), Γιωργής Τσαμπουράκης (Θηραμένης), Μαριάννα Δημητρίου (Οινώνη), Πηνελόπη Τσιλίκα (Αρικία), Ελένη Μπούκλη (Ισμήνη/Πανόπη). Παραστάσεις: 11/9 Βύρωνας, 13/9 Ρωμαϊκή Αγορά Αθήνας (για περιορισμένο αριθμό θεατών στις 6 μ.μ.), 15/9 Δημοτικό Κηποθέατρο Παπάγου, 20/9 «Θέατρο Αλίκη Βουγιουκλάκη» Βριλήσσια.

ΘΕΑΤΡΟ
«Η Επίδαυρος, ένα μάτι ανοιχτό στον ουρανό»
Ενας από τους σημαντικότερους δημιουργούς του θεάτρου στην Ευρώπη παρουσιάζει στις 17 και 18 Αυγούστου στην Επίδαυρο την τραγωδία του Σοφοκλή «Οιδίπους επί Κολωνώ». Ο Γιάννης Κόκκος έχει συνεργαστεί ως...
«Η Επίδαυρος, ένα μάτι ανοιχτό στον ουρανό»
ΘΕΑΤΡΟ
«Η χώρα σου είσαι εσύ ο ίδιος»
Μια «Αντιγόνη» που σχεδιάστηκε έτσι ώστε ο τόπος και οι άνθρωποί του να παίζουν τον βασικό ρόλο στον τρόπο προσέγγισής της θα δούμε στο Μικρό Θέατρο της Επιδαύρου σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ντέλλα. Μας μιλά ο...
«Η χώρα σου είσαι εσύ ο ίδιος»
ΘΕΑΤΡΟ
«Κοντά στους αισχρούς τα αισχρά μαθαίνεις»
Η ηθοποιός που έχει δοκιμάσει επανειλημμένα τις δυνάμεις της στο αρχαίο δράμα δίπλα σε σπουδαίους σκηνοθέτες που πάλευαν εμμονικά με τα κείμενα, όπως ο Ανατόλι Βασίλιεφ και ο Λευτέρης Βογιατζής, πρωταγωνιστεί...
«Κοντά στους αισχρούς τα αισχρά μαθαίνεις»
ΘΕΑΤΡΟ
Ο μύθος των Ευμενίδων το ξημέρωμα
Η ηθοποιός Στεφανία Γουλιώτη και ο μουσικός Δημήτρης Καμαρωτός συμπράττουν για μια παράσταση που βάζει πολλά στοιχήματα και θα ξεκινήσει στις 6 τα ξημερώματα. Μια πολύ ενδιαφέρουσα παράσταση θα...
Ο μύθος των Ευμενίδων το ξημέρωμα
ΘΕΑΤΡΟ
«Το στοίχημα είναι να κρατήσουμε την ελπίδα»
«Στην τραγωδία παλεύεις με το αδιανόητο», τονίζει η γοητευτική, ταλαντούχα ηθοποιός Μαρία Ναυπλιώτου. Ερμηνεύει τη Μήδεια του Ευριπίδη στην ποιητική μετάφραση του Γιώργου Χειμωνά και σε σκηνοθεσία της...
«Το στοίχημα είναι να κρατήσουμε την ελπίδα»
ΘΕΑΤΡΟ
«Ο Προμηθέας μάς διδάσκει την έννοια της εξέγερσης»
Για ακόμα μια φορά ο αιρετικός ηθοποιός, ποιητής και σκηνοθέτης Ολιβιέ Πι επιχειρεί να νοηματοδοτήσει το παρόν μέσα από την επανάγνωση εμβληματικών έργων του παρελθόντος. Την Παρασκευή και το Σάββατο...
«Ο Προμηθέας μάς διδάσκει την έννοια της εξέγερσης»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας