Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ξανά Αριστοφάνης διά χειρός Κραουνάκη
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ξανά Αριστοφάνης διά χειρός Κραουνάκη

  • A-
  • A+

«Δημαγωγοί και ρητορίσκοι, και μισθοφόροι ηγεμονίσκοι, μισοί - μισοί, σύμμαχοι μια, εχθροί την άλλη, και όλοι εμείς σε ένα μπουκάλι, λαός τουρσί. Ξεσαλωμένοι πρωί - βράδυ, ρημαδιασμένοι σαν κοπάδι, ομαδικώς υστερικοί, και αυτοί που διώξαν τους τυράννους, επιβιώνουν με εράνους, πάλι καλά, γιατί πεθάναν οι πιο καλοί στη φυλακή».

Ο Σταμάτης Κραουνάκης δεν είναι μόνο ένας εμπνευσμένος συνθέτης. Γνωρίζει καλά το θέατρο, τον Αριστοφάνη -έχει καταπιαστεί ώς τώρα με 8 έργα του-, συγγενεύει με το σκωπτικό πνεύμα και την ανάγκη του ποιητή να σατιρίζει ανελέητα την πολιτική παθογένεια της εποχής του.

Ο Σταμάτης Κραουνάκης ξέρει καλά τι σημαίνει για τον εξουθενωμένο πολίτη το καταφύγιο της ουτοπίας, ξέρει τι σημαίνει ποίηση και ψυχαγωγία. Κι αυτή τη σχέση του με την αριστοφανική κωμωδία θα δούμε στις «Εκκλησιάζουσες» που παρουσιάζονται στις 9 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο.

«Εκκλησιάζουσες» στο Ηρώδειο

Πρόκειται για μια πρωτότυπη διασκευή της γνωστής κωμωδίας του Αριστοφάνη στο πλαίσιο του κύκλου «Operetta restart» της Λυρικής Σκηνής, μια παράσταση που αποτελεί την πρώτη παραγωγή της νέας μακροπρόθεσμης συνεργασίας του Θεάτρου Τέχνης με την Εθνική Λυρική Σκηνή. «Εκκλησιάζουσες» ως λαϊκή οπερέτα σε μετάφραση, λιμπρέτο, μουσική του Σταμάτη Κραουνάκη και σε σκηνοθεσία της Μαριάννας Κάλμπαρη.

Οι «Εκκλησιάζουσες» είναι ακόμα μία πολιτική κωμωδία-σάτιρα, από τις χαρακτηριστικές του Αριστοφάνη, στην οποία για άλλη μια φορά -μετά τη «Λυσιστράτη»- τάσσεται υπέρ των γυναικών. Το έργο τοποθετείται χρονικά σε μια εποχή που θεωρείται πιθανό ότι οι γυναίκες της Αθήνας αντιδρούσαν με αποφασιστικότητα απέναντι στην αντρική εξουσία, εξουσία που χάραζε πολιτική, καθόριζε τη θέση της γυναίκας και τον ρόλο της στα πράγματα του Δήμου.

Σε μια περίοδο απόλυτης πολιτικής και κοινωνικής παρακμής, οι γυναίκες με αρχηγό την Πραξαγόρα (Σοφία Φιλιππίδου) μεταμφιέζονται σε άνδρες και καταφέρνουν να πάρουν την εξουσία προτείνοντας ένα νέο καθεστώς κοινοκτημοσύνης. Η δυναμική και κατεργάρα Πραξαγόρα έχει αναλάβει τα ηνία της γυναικείας επανάστασης στοχεύοντας όχι στην επαναφορά σε πρότερες καταστάσεις, όπως συμβαίνει με τη Λυσιστράτη, αλλά έχοντας ως μοναδικό σκοπό την αλλαγή ολόκληρης της Αθηναϊκής Δημοκρατίας. Το επαναστατικό της σχέδιο μοιάζει στη θεωρία ιδανικό, στην πράξη όμως θα αποδειχτεί ουτοπικό…

Η παράσταση, με πολύ χιούμορ και μέσα από τον μουσικό πάντα κώδικα, θίγει τα σημαντικότερα πολιτικά ζητήματα που συνεχίζουν να μας απασχολούν από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα: Τι σημαίνει δημοκρατία; Γιατί η εξουσία διαφθείρει; Είναι δυνατόν να κυβερνηθεί ένας τόπος με δικαιοσύνη και ίσες ευκαιρίες για όλους;

Κι όπως λέει ο συνθέτης: «Οι “Εκκλησιάζουσες” είναι μια κωμωδία εξαιρετικά αιχμηρή και άκρως επίκαιρη. Στην παράσταση, μέσα από τη μουσική και το τραγούδι θέλουμε να αναδείξουμε τόσο την πολιτική όσο και τη βαθιά ποιητική πλευρά του έργου: αυτό το ονειρικό, υπερβατικό στοιχείο που τόσο περίτεχνα μπλέκει ο Αριστοφάνης με την τρέλα που χαρακτηρίζει το κωμικό του σύμπαν».

Info: Ηρώδειο. «Εκκλησιάζουσες-Η λαϊκή οπερέτα». Το έργο του Αριστοφάνη σε μια πρωτότυπη εκδοχή σύγχρονης, λαϊκής οπερέτας. Μετάφραση-Λιμπρέτο-Μουσική: Σταμάτης Κραουνάκης. Σκηνοθεσία: Μαριάννα Κάλμπαρη. Σκηνικά-κοστούμια: Χριστίνα Κάλμπαρη. Χορογραφία: Θοδωρής Πανάς. Σχεδιασμός φωτισμού: Στέλλα Κάλτσου. Παίζουν: Σοφία Φιλιππίδου, Χριστόφορος Σταμπόγλης, Σταμάτης Κραουνάκης, Χρήστος Γεροντίδης, Σάκης Καραθανάσης, Ιωάννα Μαυρέα, Κώστας Μπουγιώτης, Κατερίνα Λυπηρίδου, Γιώργος Στιβανάκης, Ερατώ Αγγουράκη, Τερέζα Καζιτόρη, Πίνα Κούλογλου, Ματίλντα Τούμπουρου. Ζωντανή μουσική: Δημήτρης Ανδρεάδης, Βασίλης Ντρουμπογιάννης, Βάιος Πράπας, Γιώργος Ταμιωλάκης.

ΘΕΑΤΡΟ
Μουσικό παραμύθι με προβολές animation
Η περίοδος των Χριστουγέννων είναι η ιδανική στιγμή για παρουσίαση έργων που αποτείνονται σε νέους διαφόρων ηλικιών. Βεβαίως, είναι γνωστό ότι η σύνθεση επιτυχημένων καινούργιων μουσικών έργων για παιδιά είναι...
Μουσικό παραμύθι με προβολές animation
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η φλογερή Ρατσβελισβίλι επισκίασε τα πάντα
Θρίαμβος υπήρξε η αναβίωση της προπέρσινης παραγωγής της «Κάρμεν» από την ΕΛΣ στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών με πρωταγωνίστρια την Ανίτα Ρατσβελισβίλι (27/7/2018). Στο κατάμεστο Ηρώδειο, η 33χρονη Γεωργιανή...
Η φλογερή Ρατσβελισβίλι επισκίασε τα πάντα
ΘΕΑΤΡΟ
Μια Κάρμεν πρόδρομος του MeToo
Αυτή την «Κάρμεν», του Βρετανού σκηνοθέτη και καλλιτεχνικού διευθυντή της Οπερας του Γκέτεμποργκ, Στίβεν Λάνγκριτζ, την είχαμε πρωτοδεί στο Ηρώδειο το καλοκαίρι του 2016 από την Εθνική Λυρική Σκηνή, δυναμική,...
Μια Κάρμεν πρόδρομος του MeToo
ΘΕΑΤΡΟ
Ο «Μικάδος» κόβει τα φλερτ με το... σπαθί
Μια ξεκαρδιστική εξωτική όπερα από τους προπάτορες των Monty Python και των Αδελφών Μαρξ παρουσιάζεται στην Εθνική Λυρική Σκηνή σε πανελλήνια πρώτη. Η όπερα «Ο Μικάδος» (1885) των Γκίλμπερτ και Σάλιβαν...
Ο «Μικάδος» κόβει τα φλερτ με το... σπαθί
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η αθάνατη γοητεία της «Μπατερφλάι»
Αναβίωση της παραγωγής της «Μαντάμα Μπατερφλάι» του 2013, σε σκηνοθεσία Ούγκο ντε Ανα, πρότεινε η Εθνική Λυρική Σκηνή ως πρώτη από τις δύο συμμετοχές της στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών. Την εναρκτήρια παράσταση...
Η αθάνατη γοητεία της «Μπατερφλάι»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Σπουδαίος ο πατέρας, μέτριος ο γιος
Την 1η Αυγούστου η ΚΟΑ επανήλθε στο Ηρώδειο για μία ακόμη συναυλία, αυτή τη φορά υπό τη διεύθυνση του διάσημου Βλαντιμίρ Ασκενάζι, αφήνοντας λίγο άνισες μεν, αλλά γενικώς καλές εντυπώσεις. Η συναυλία ξεκίνησε...
Σπουδαίος ο πατέρας, μέτριος ο γιος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας