Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μπουρλότο στην αστική οικογένεια...

Γιάννης Αναστασάκης

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μπουρλότο στην αστική οικογένεια...

  • A-
  • A+
Ενα εννιάχρονο αγόρι φέρνει τα πάνω κάτω στη σκηνή της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών. Εξωφρενική κωμωδία, το έργο -ορόσημο του σουρεαλισμού του Ροζέ Βιτράκ ανεβαίνει την Παρασκευή από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, σε σκηνοθεσία Γιάννη Αναστασάκη

«Απιθανότητες! Απιθανότητες παρατηρούνται εδώ μέσα απόψε!»

Τα πιο απίθανα και σουρεαλιστικά πράγματα συμβαίνουν σ' ένα καθωσπρέπει αστικό σαλόνι. Ενα μικρομέγαλο τέρας, ένας εννιάχρονος, θα τα κάνει όλα λίμπα. Το έργο «Βικτόρ ή Τα παιδιά στην εξουσία» του Ροζέ Βιτράκ είναι η δεύτερη μεγάλη καλοκαιρινή παραγωγή που θα παρουσιάσει το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος από την Παρασκευή στο Θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, σε μετάφραση Παύλου Μάτεσι και σκηνοθεσία Γιάννη Αναστασάκη.

Η εξωφρενική κωμωδία, που αποτελεί το έργο-ορόσημο του σουρεαλισμού, ανέβηκε για πρώτη φορά το 1929 στη Γαλλία, σοκάροντας με το βίαια ανατρεπτικό θέμα της. Ξαναπαίχτηκε το 1946 σε σκηνοθεσία Μισέλ ντε Ρε (σε εκείνη την παράσταση έπαιζε η Ζιλιέτ Γκρεκό), αλλά η αξία του έργου θα αναγνωριστεί χρόνια μετά, το 1963, στο ανέβασμά του από τον Ζαν Ανούιγ.

 «Βικτόρ ή Τα παιδιά στην εξουσία» 

Το έργο χαρακτηρίζεται τότε ως το «σημαντικότερο θεατρικό γεγονός της τριετίας» και ξεκινάει παγκόσμια καριέρα. Τα άπαντα του Βιτράκ μεταφράζονται σε ιταλικά, γερμανικά, αγγλικά, ολλανδικά. Ο συγγραφέας πεθαίνει το 1952 σε ηλικία 53 ετών στα χέρια της γυναίκας του και του Ζαν Ανούιγ.

«Βικτόρ ή Τα παιδιά στην εξουσία» του Ροζέ Βιτράκ

Ο εννιάχρονος Βικτόρ, στο πάρτι που οργανώνουν οι γονείς του για τη μέρα των γενεθλίων του, αποφασίζει να αποτινάξει την ταυτότητα του υποδειγματικού γιου και να ξεσκεπάσει όλα τα καλώς κρυμμένα και κακώς κείμενα της οικογένειάς του. Η αφορμή δίνεται όταν ανακαλύπτει πως ο πατέρας του είναι εδώ και χρόνια εραστής της μητέρας της φίλης του Εσθήρ, η οποία τυγχάνει και αδελφή του... Τραβώντας αργά και επιδέξια τον μανδύα της αστικής υποκρισίας, κατευθύνει τα πράγματα μέχρι το τέλος του έργου σε αποκαλύψεις που οδηγούν στη διατάραξη της οικογενειακής γαλήνης, του πατριωτικού εφησυχασμού, της κοινωνικής σύμβασης.

Ο Βικτόρ, με την ειλικρίνεια, την αφέλεια, την αθωότητα αλλά και την πονηράδα ενός παιδιού, επιτίθεται σε όσα δεν μπορεί να κατανοήσει και να αποδεχτεί ως προϋποθέσεις μιας ασφαλούς και ήσυχης κοινωνικής ζωής. Τη μέρα των γενεθλίων του αυτός ο λαμπρός γόνος της αστικής τάξης βάζει μπουρλότο στο καθωσπρέπει σπιτικό του. Δεν αφήνει τίποτα όρθιο, βέβαιος πως όλο αυτό που κινείται γύρω του είναι μόνο για τα σκουπίδια. Θα οδηγήσει μέχρι και τους γονείς του στην αυτοκτονία.

Εκπρόσωπος του κινήματος του σουρεαλισμού, ο Ροζέ Βιτράκ συνθέτει ένα πρωτότυπο έργο με όπλα του το χιούμορ, τον λυρισμό και την πρόκληση. Στρέφει τα βέλη του ενάντια στην αστική οικογένεια, τοποθετώντας τον θεατή στο ασφαλές πεδίο μιας κωμωδίας με… «τραγικόν τέλος».

Το έργο παίζεται 41 χρόνια μετά το πρώτο του ανέβασμα στο ΚΘΒΕ. Ο Βασίλης Ντάρμας, που τον χειμώνα πρωταγωνίστησε στην παράσταση της Νεανικής Σκηνής «Ποιος σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα», θα ενσαρκώσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Βικτόρ, του εννιάχρονου αγοριού με την πληθωρική ευαισθησία και την ασυμβίβαστη προσωπικότητα.

«Κωμωδία και δράμα μαζί, ανελέητη σάτιρα και ποιητική αλληγορία, μανιφέστο ελευθερίας και παιχνίδι παιδικό, σαρωτική φάρσα και κραυγή αγωνίας» είναι το έργο κατά τον σκηνοθέτη της παράστασης, Γιάννη Αναστασάκη.

«Προσπαθώ να βρω λέξεις και φράσεις που να μπορούν να αποδώσουν αυτό που η τολμηρή φαντασία του Ροζέ Βιτράκ κληροδότησε στο θέατρο του 20ού αιώνα. Αυτό που το θέατρο του 21ου παλεύει να εκφράσει στη σκηνή για να φωτίσει, να σχολιάσει και να καταγγείλει την πραγματικότητα που ζούμε στις πολιτισμένες κοινωνίες του δυτικού κόσμου. Εργα σαν τον "Βικτόρ" δίνουν την ευκαιρία σε μας και στο κοινό να αναμετρηθούμε με τόλμη με τις ιδεοληψίες μας, να σαρκάσουμε και να αυτοσαρκαστούμε. Ησυχάστε! Τα παιδιά δεν ήρθαν στην εξουσία, τελικά. Να ευλογάμε την τύχη μας... Κι εκείνα τη δική τους... Οσο για τον Βικτόρ, μοιάζει παράδοξο, αλλά θα μένει στη μνήμη χαραγμένος σαν τις βραχογραφίες της Αλταμίρα και σαν τα γκράφιτι του μετρό».

Η παράσταση αυτή είναι αφιερωμένη στον Τάσο Πεζιρκιανίδη, τον ηθοποιό που ερμήνευσε πριν από 41 χρόνια στο ίδιο θέατρο τον Αντωνάκη Μανιώ.


Info: Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος/ Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών. «Βικτόρ ή Τα παιδιά στην εξουσία» του Ροζέ Βιτράκ. Μετάφραση: Παύλος Μάτεσις. Σκηνοθεσία: Γιάννης Αναστασάκης. Σκηνικά-κοστούμια: Μαρία Μυλωνά. Μουσική: Δημήτρης Θεοχάρης. Επιμέλεια κίνησης: Σοφία Παπανικάνδρου. Φωτισμοί: Στέλιος Τζολόπουλος. Παίζουν: Σοφία Καλεμκερίδου, Γεωργία Κυριαζή, Μαρία Μπαγανά, Βασίλης Ντάρμας (Βικτόρ), Κλειώ-Δανάη Οθωναίου, Γρηγόρης Παπαδόπουλος, Γωγώ Παπαϊωάννου, Γιώργος Παπαστυλιανός, Κώστας Σαντάς, Φωτεινή Τιμοθέου, Θάνος Φερετζέλης.

ΘΕΑΤΡΟ
«Μας ανταμείβει η εμπιστοσύνη του κόσμου»
Η αναπληρώτρια καλλιτεχνική διευθύντρια στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, Μαρία Τσιμά, πρωταγωνιστεί με τον Ταξιάρχη Χάνο στο έργο της Λοτ Φέικεμανς «Δηλητήριο», που παίζεται στην Εταιρεία Μακεδονικών...
«Μας ανταμείβει η εμπιστοσύνη του κόσμου»
ΘΕΑΤΡΟ
Απληστοι και φιλόδοξοι Μακμπέθ υπάρχουν και σήμερα
Η Αναστασία Ρεβή εκτός από τον «Μακμπέθ» φέτος σκηνοθετεί επίσης το «Γλυκό πουλί της νιότης» του Τένεσι Ουίλιαμς στο θέατρο «Αλμα». Ανήκει στη νέα γενιά σκηνοθετών και έχει ήδη δώσει σημαντικό δείγμα δουλειάς.
Απληστοι και φιλόδοξοι Μακμπέθ υπάρχουν και σήμερα
ΘΕΑΤΡΟ
«Η νεότητα είναι το φιλέτο στο χασάπικο του χρόνου»
Ο Γιώργος Βέλτσος επανέρχεται στο θέατρο μέσω της «Αυτοκρατορίας» του... Το έργο σκηνοθετεί ο Μιχαήλ Μαρμαρινός στο ΚΘΒΕ και παρουσιάζεται από τις 15 Ιανουαρίου σ’ έναν απροσδόκητο χώρο και χρόνο στο Μέγαρο...
«Η νεότητα είναι το φιλέτο στο χασάπικο του χρόνου»
ΘΕΑΤΡΟ
Το νήμα της ένωσης του χθες και του σήμερα
Δυο μεγάλα ονόματα της μουσικής και του χορού, ο Βαγγέλης Παπαθανασίου και ο Ράσελ Μάλιφαντ, συνεργάζονται στην πρωτότυπη παράσταση που συνδέει τη σύγχρονη τέχνη με την ελληνική λαϊκή παράδοση. Την πρεμιέρα...
Το νήμα της ένωσης του χθες και του σήμερα
ΘΕΑΤΡΟ
Είμαι αμείλικτα, ανώμαλα ρομαντικός
Ερμηνεύει τον «Δον Ζουάν» του Μολιέρου στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Θέμης Μουμουλίδης και μας εξηγεί γιατί βλέπει τον επικό καρδιοκατακτητή σαν έναν προβοκάτορα που υπονομεύει κανόνες, θεσμούς, κοινωνικά...
Είμαι αμείλικτα, ανώμαλα ρομαντικός
ΘΕΑΤΡΟ
Προμηθέας: ο έκπτωτος θεός που κρύβεται στις μεγαλουπόλεις
Στον «Προμηθέα Δεσμώτη» του Αισχύλου δεν υπάρχουν ήρωες, θνητοί. Τα πρόσωπα που συγκρούονται μέσα στο άγριο παγωμένο τοπίο του Καυκάσου όπου δεσπόζει ένας κόκκινος στύλος με καρφωμένο πάνω του τον Προμηθέα...
Προμηθέας: ο έκπτωτος θεός που κρύβεται στις μεγαλουπόλεις

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας