Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τι σημαίνει για μας η «Οδύσσεια» σήμερα;
Photo Ιris Katsoula 
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τι σημαίνει για μας η «Οδύσσεια» σήμερα;

  • A-
  • A+

Ενα ενδιαφέρον εργαστήρι σήμερα, από έναν σπουδαίο σκηνοθέτη του θεάτρου, τον Κριστόφ Βαρλικόφσκι, με θέμα την «Οδύσσεια». Το εργαστήρι γίνεται στο πλαίσιο της προετοιμασίας της νέας παράστασης του Πολωνού δημιουργού που θα παρουσιαστεί στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου το 2020 και η οποία θα βασιστεί σε διαφορετικά κείμενα με σημείο εκκίνησης την «Οδύσσεια» του Ομήρου. Στόχος του εργαστηρίου είναι η συζήτηση και η ανταλλαγή ιδεών για το τι σημαίνει το έργο του Ομήρου σήμερα και ποιες είναι οι αναφορές του.

«Το γεγονός πως μια σκηνική διασκευή του έργου του Ομήρου είναι πρακτικά αδύνατη και πιθανόν “μάταιη” γεννά σειρά ερωτημάτων» λέει ο σκηνοθέτης: «Ποιος ήταν ο πόλεμος από τον οποίο επέστρεφε ο Οδυσσέας; Ποιοι ήταν οι χαρακτήρες που συνάντησε στην πορεία; Ποιο είναι το μυστικό της αθανασίας; Τι θέλουν οι θεοί από εμάς; Ποια η σχέση τους μαζί μας; Ποια κείμενα εκφράζουν τις σκέψεις του Ομήρου καλύτερα και από τον ίδιο; Ακόμα και αν το τελευταίο ερώτημα είναι προβοκατόρικο, παρέχει απόλυτη ελευθερία ως προς τη δημιουργική διαδικασία. Αυτός είναι ο ιδανικός τρόπος για να σκεφτούμε την “Οδύσσεια” σήμερα».

Οι θέσεις για την παρακολούθηση του εργαστηρίου, που απευθύνεται σε νέους σκηνοθέτες και δραματουργούς, είναι μόνο για δεκαπέντε άτομα. Παράλληλα, ο Βαρλικόφσκι επισκέφθηκε το περασμένο Σάββατο το Λύκειο Επιδαύρου και συνομίλησε με τους σπουδαστές του προγράμματος για τη δουλειά τους πάνω στο αρχαίο δράμα, σε μια εκδήλωση ανοιχτή στο κοινό που πραγματοποιήθηκε στα αγγλικά στο Πολιτιστικό Κέντρο Λυγουριού.

Ο 62χρονος Κριστόφ Βαρλικόφσκι είναι από τους πιο διακεκριμένους σκηνοθέτες θεάτρου και όπερας στην Ευρώπη. Εχει σκηνοθετήσει σεξπιρικά δράματα και κωμωδίες, αλλά και ανατρεπτικές διασκευές αρχαιοελληνικών τραγωδιών, καθώς και πολλά σύγχρονα έργα.

Από το 2008 είναι ο ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής του Nowy Teatr (Νέο Θέατρο) στη Βαρσοβία όπου έχει σκηνοθετήσει μέχρι σήμερα έξι παραστάσεις, ανάμεσά τους η σκηνική σύνθεση «(Α)πολλωνία» (2009) και οι «Αφρικανικές ιστορίες από τον Σέξπιρ» (2011). Παράλληλα έχει σκηνοθετήσει τις παραστάσεις «Ενα λεωφορείο» (2011) και «Φαίδρες» (2016) με την Ιζαμπέλ Ιπέρ στον πρωταγωνιστικό ρόλο, στο Θέατρο Οντεόν στο Παρίσι. Παραστάσεις του έχουν παρουσιαστεί στα πιο σημαντικά διεθνή θεατρικά φεστιβάλ: Αβινιόν, Εδιμβούργο, Next Wave Festival BAM (Νέα Υόρκη), Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου Σαντιάγο α Μιλ στη Χιλή, Φεστιβάλ Παραστατικών Τεχνών Σεούλ στη Νότια Κορέα κ.ά.

Πέρσι ο Κριστόφ Βαρλικόφσκι είχε συμμετάσχει -για δεύτερη φορά- στο Φεστιβάλ Αθηνών παρουσιάζοντας το «We are leaving», μια παράσταση βασισμένη στο έργο του αγαπημένου του συγγραφέα, Ισραηλινού δραματουργού Χανόχ Λεβίν με ήρωες όλους εκείνους που, πλέον, έχουν δύο επιλογές: να αφεθούν στη μοίρα τους και να πεθάνουν ή να ετοιμάσουν τα μπαγκάζια τους και να φύγουν εδώ και τώρα όσο πιο μακριά γίνεται με άγνωστο προορισμό.

ΘΕΑΤΡΟ
Σπεύσατε για προτάσεις...
Ξεκίνησε και θα διαρκέσει μέχρι την 1η Νοεμβρίου η υποβολή προτάσεων για το καλλιτεχνικό πρόγραμμα 2020 του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.
Σπεύσατε για προτάσεις...
ΘΕΑΤΡΟ
Ο Φέρτης συναντά την Πασπαλά
Το βουκολικό ειδύλλιο «Δάφνις και Χλόη» του Λέσβιου συγγραφέα Λόγγου, παρουσιάζεται στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μπογδάνου με πρωταγωνιστές τους Γιάννη Φέρτη και Ελλη Πασπαλά.
Ο Φέρτης συναντά την Πασπαλά
ΘΕΑΤΡΟ
«Οιδίπους» με υπογραφή Ρόμπερτ Γουίλσον
Η Επίδαυρος ξεκινά με μια μοναδική παράσταση-γεγονός στην ιστορία του Φεστιβάλ Επιδαύρου. Ο Αμερικανός Ρόμπερτ Γουίλσον, ένας από τους πιο καταξιωμένους σκηνοθέτες παγκοσμίως, γνωστός για τα μοναδικά εικαστικά...
«Οιδίπους» με υπογραφή Ρόμπερτ Γουίλσον
ΘΕΑΤΡΟ
Από Μπομπ Ουίλσον μέχρι Κομεντί Φρανσέζ
Ενα ελκυστικό και εξωστρεφές πρόγραμμα με διεθνή ονόματα και σπουδαίους Ελληνες σκηνοθέτες ανακοίνωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος.
Από Μπομπ Ουίλσον μέχρι Κομεντί Φρανσέζ
ΘΕΑΤΡΟ
Με χρώμα μοβ και «Αντιγόνη»
Στη δεύτερη κιόλας θητεία του στο τιμόνι του Φεστιβάλ της Αβινιόν μπήκε ο Ολιβιέ Πι. Με την άνεση που του δίνει η βεβαιότητα ότι δεν θα φύγει από την Πόλη των Παπών παρά το 2021, ανακοίνωσε το ενδιαφέρον και...
Με χρώμα μοβ και «Αντιγόνη»
ΘΕΑΤΡΟ
«Η Πειραιώς 260 δεν είναι το χαϊδεμένο μου παιδί»
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, μάς κάνει παρέα σε έναν πρώτο απολογισμό της φετινής διοργάνωσης, της πρώτης ουσιαστικά στην οποία μπόρεσε να αναπτύξει το...
«Η Πειραιώς 260 δεν είναι το χαϊδεμένο μου παιδί»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας