Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η «Μήδεια» του Μποστ ως οπερέτα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η «Μήδεια» του Μποστ ως οπερέτα

  • A-
  • A+
Ο Νίκος Κυπουργός μελοποίησε το ανατρεπτικό κείμενο, ο Γιάννης Σκουρλέτης και οι Βijoux de kant το σκηνοθέτησαν τοποθετώντας ως φόντο του «δράματος» την πλατεία Συντάγματος και η Λένα Κιτσοπούλου επιμελήθηκε το λιμπρέτο εμπλουτίζοντάς το με τις σημερινές μας ανησυχίες.

Ο μικροαστός Ελληνας, ο καθωσπρεπισμός, η ημιμάθεια, ο νεοπλουτισμός, η ξενομανία, οι έντονες ταξικές αντιθέσεις της μεταπολεμικής Ελλάδας, η πολυτάραχη πολιτική ζωή. Και για φόντο ένας πασίγνωστος αιματοβαμμένος μύθος που στα χέρια του Μποστ μετατράπηκε σε ένα ρηξικέλευθο έργο.

Υστερα από ανάθεση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο διακεκριμένος συνθέτης Νίκος Κυπουργός παρουσιάζει μια νέα οπερέτα βασισμένη στη «Μήδεια» του Μποστ, σκηνοθετημένη από τον Γιάννη Σκουρλέτη και τους Βijoux de kant.

Η παράσταση, με την οποία η ΕΛΣ συμμετέχει στο Φεστιβάλ Summer Nostos, παρουσιάζεται αύριο και μεθαύριο (27 και 28/6) στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους θα ακούσουμε καταξιωμένους πρωταγωνιστές του οργανισμού όπως οι Τζούλια Σουγλάκου, Δημήτρης Πακσόγλου, Μαρισία Παπαλεξίου, Χάρης Ανδριανός, Λυδία Αγγελοπούλου.

Το κείμενο της «Μήδειας», σε δεκαπεντασύλλαβο, έχει αφετηρία την ομώνυμη τραγωδία του Ευριπίδη, την οποία ο Μποστ ανατρέπει με την καυστική και καίρια ματιά του, και μιλά για μια γυναίκα η οποία θέλει να σκοτώσει τα παιδιά της όχι τόσο για να εκδικηθεί τον Ιάσονα, που την απατά, όσο επειδή τα παιδιά είναι τεμπέλικα, ακόλαστα και «δεν παίρνουνε τα γράμματα».

«Η ανορθόδοξη χρήση της γλώσσας και τα σκοπίμως ανορθόγραφα κείμενά του είχαν στόχο να αποδομήσουν την καθαρεύουσα και να καθιερώσουν τη δημοτική γλώσσα. Η σάτιρα του Μποστ έβαζε στο στόχαστρό της τον μικροαστό Ελληνα των μεταπολεμικών δεκαετιών και σύσσωμη την ελληνική πολιτική ζωή», λέει σήμερα ο Γιάννης Σκουρλέτης.

«Η Λένα Κιτσοπούλου που επιμελήθηκε το λιμπρέτο παρέμεινε αρκετά πιστή στο πνεύμα, αν και δεν λείπουν από το κείμενο μικροπαρεμβάσεις επικαιροποίησης και προσθήκες που αφορούν σε σημερινά ζητήματα, όπως το Διαδίκτυο ή τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».

Γιάννης Σκουρλέτης

Είναι τα ίδια πράγματα τα οποία θα σατίριζε σήμερα ο σκιτσογράφος, κειμενογράφος, θεατρικός συγγραφέας, αλλά και ζωγράφος Μποστ, με το απολύτως αναγνωρίσιμο ύφος του; «Ο Μποστ είναι μοναδική περίπτωση γιατί επαναφέρει την παρωδία και μάλιστα με μια εμμονή και συνέπεια στη γραφή. Οσο παράδοξο και να ακούγεται, η παρωδία λειτουργεί ενισχυτικά στον μύθο, του δίνει άλλες προοπτικές κι άλλες διαστάσεις. Αυτό που με γοητεύει στο κείμενο είναι που κοιτά με διαφορετικό τρόπο έναν πασίγνωστο μύθο και συγχρόνως πραγματεύεται τόσα άλλα πράγματα. Με ενδιαφέρει πάντα να ασχολούμαι με μια λοξή ματιά στην ελληνικότητα, με ζητήματα που έχουν να κάνουν με το εθνικό αφήγημα, με το τι σημαίνει ταυτότητα. Αυτά είναι ερωτήματα που ανεξαρτήτως κειμένου με ενδιαφέρουν πολύ».

Με αφορμή τη νέα ανάγνωση του έργου ο ιδιοσυγκρασιακός σκηνοθέτης με την ιδιαίτερη εικαστική ματιά, βρίσκει αφορμή να αφηγηθεί την ιστορία της Ελλάδας της κρίσης και του χάους μέσα από το μνημείο του άγνωστου στρατιώτη.

«Είχα μια πολύ ξεκάθαρη σκηνοθετική γραμμή: ήθελα να τοποθετήσω τη Μήδεια στην πλατεία Συντάγματος, ώστε το παλάτι της να είναι η Βουλή. Στον χώρο όπου διάφοροι ανθρώπινοι τύποι της καθημερινότητας συγχρωτίζονται με θεούς, ημίθεους και ήρωες, εμείς ανασυνθέτουμε τον μύθο μιας φόνισσας. Σε αυτό το εμβληματικό και πολυφωτογραφημένο τοπόσημο που μοιάζει με χοάνη και το οποίο μας έδωσε ένα νέο πεδίο σκέψης. Μέσα από το νέο αυτό παλάτι της, η Μήδεια επανέρχεται για να τραγουδήσει ξανά τον έρωτα που διασχίζει αιώνες, κοινωνικά σχήματα και ιστορικές συμβάσεις, ενώ μια νέα Ελλάδα σκοτώνει πάλι τα παιδιά της, αν και για γελοίους λόγους αυτή τη φορά. Με όχημα την κωμωδία, η αρχαιότητα και η σύγχρονη εποχή ενοποιούνται σε μια αλλόκοτη πλατεία γεμάτη νέους ήχους και παλιά ενδύματα».

Εν τω μεταξύ η πλατεία Συντάγματος έχει και ιδιαίτερη σημειολογία καθώς υπήρξε τα τελευταία χρόνια το σημείο εκκίνησης για ποικίλες αλλαγές.

«Πρόκειται για ένα εμβληματικό σημείο που τα τελευταία χρόνια έφτασε στα πέρατα του κόσμου. Είναι πολύ ισχυρό το σήμα που εκπέμπει ως τόπος. Είναι χώρος μεγάλης αξίας και αναμνήσεων που παραπέμπουν σε δόξες αλλά και σημαντικές πτώσεις», σχολιάζει ο σκηνοθέτης.

Μάθαμε άραγε τίποτα από αυτήν την ηχηρή πτώση; «Ειλικρινά δεν ξέρω αν άλλαξε ποτέ ο σημερινός Ελληνας σε σχέση με αυτόν που περιγράφει ο Μποστ. Ούτε και είμαι σίγουρος ότι η κρίση άφησε τελικά κάτι. Μόνο σε προσωπικό επίπεδο υπήρξαν καθοριστικές αλλαγές. Στο σύνολο, ωστόσο, της κοινωνίας αμφιβάλλω αν έχουν τελικά καμφθεί η παθογένεια, ο φασισμός, ο λαϊκισμός».


♦️ Info: 27 & 28 Ιουνίου στις 20.00. Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ. Μουσική διεύθυνση: Ηλίας Βουδούρης. Σκηνικά-Κοστούμια: Κωνσταντίνος Σκουρλέτης / bijoux de kant. Κινησιολογία: Αγγελος Αποστολίδης. Φωτισμοί: Γιώργος Τέλλος, Ευγένιος Τζαφέστας. Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος.

ΘΕΑΤΡΟ
Βαλς και βαλκανική σαλάτα
Ο Βίκτωρ Αρδίττης ανεβάζει στην Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής τη σχεδόν άγνωστη οπερέτα «Η πριγκίπισσα της Σάσσωνος», του συνθέτη του Ολυμπιακού Υμνου Σπυρίδωνος Σαμάρα, γραμμένο στη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου...
Βαλς και βαλκανική σαλάτα
ΘΕΑΤΡΟ
Μπελ επόκ, αισθησιασμός και αμοραλισμός
Μια από τις πιο διάσημες όπερες του γαλλικού ρεπερτορίου ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, ύστερα από 52 χρόνια, σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου. Τη χωριατοπούλα που πόθησε τα πλούτη και τη μεγάλη ζωή στο...
Μπελ επόκ, αισθησιασμός και αμοραλισμός
ΘΕΑΤΡΟ
Το «Ολύμπια» στη νέα εποχή
Αναπόσπαστο κομμάτι της σύγχρονης πολιτιστικής ζωής, το θρυλικό κτίριο της οδού Ακαδημίας πέρασε στα χέρια του Δήμου Αθηναίων και ξανανοίγει σύντομα τις πόρτες του. «Να γίνει ξανά ένας ζωντανός χώρος...
Το «Ολύμπια» στη νέα εποχή
ΘΕΑΤΡΟ
«Στοχεύουμε στον αδογμάτιστο θεατή»
Τολμηρό, ανατρεπτικό, με εκπλήξεις, πρωτιές, δημοφιλή ονόματα, πρωτότυπα φεστιβάλ αλλά και διάθεση να διευρύνει όσο περισσότερο μπορεί το κοινό της, η Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής παρουσίασε...
«Στοχεύουμε στον αδογμάτιστο θεατή»
ΘΕΑΤΡΟ
Ο Χατζάκης... Σοστακόβιτς
Ενα θεατρικό έργο αφιερωμένο στον σπουδαίο Ρώσο μουσουργό Ντμίτρι Σοστακόβιτς ανέβασε στο Μέγαρο Μουσικής ο Σωτήρης Χατζάκης, σε διπλό ρόλο σκηνοθέτη και ερμηνευτή. Για δεύτερη φορά έπειτα από χρόνια ανεβαίνει...
Ο Χατζάκης... Σοστακόβιτς
ΘΕΑΤΡΟ
«Η τέχνη άλλοτε προκαλείται κι άλλοτε έχει ανάγκη να προκληθεί»
«Η βασίλισσα των ξωτικών» του Χένρι Πέρσελ, που διηγείται έναν ονειρικό έρωτα, κάνει πρεμιέρα στην Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής και ο μαέστρος της παράστασης εξηγεί πώς έφτιαξαν νέο αφήγημα με μια μπαρόκ...
«Η τέχνη άλλοτε προκαλείται κι άλλοτε έχει ανάγκη να προκληθεί»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας